План-конспект уроку біологія 7 клас тема дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання




Скачати 75,75 Kb.
Дата конвертації05.11.2018
Розмір75,75 Kb.
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

Біологія

7 клас

ТЕМА


Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання .

МЕТА


розширити, поглибити знання учнів про будову та функції органів дихання у різних груп тварин, визначити значення дихання для підтримання життєдіяльності;

розвивати практичні навички роботи з додатковою інформацією, вміння її систематизувати, аналізувати та робити висновки;

виховувати інтерес до вивчення біології, розуміння цілісності живої природи.

ОБЛАДНАННЯ І МАТЕРІАЛИ

підручник, зошити, презентація, халат, контейнер, легені ссавців, навчальні таблиці, роздатковий матеріал для Д/з.

ТИП УРОКУ

комбінований

ПЛАН УРОКУ

  1. Організаційний етап.

  2. Актуалізація опорних знань.

  3. Мотивація навчальної діяльності.

  4. Вивчення нового матеріалу.

  5. Узагальнення та систематизація знань.

  6. Підбиття підсумків уроку.

  7. Домашнє завдання.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний етап.

Привітання. Доброго дня діти та члени журі. Мене звуть Лариса Миколаївна. Сподіваюся, що час, який проведемо ми з вами разом, буде корисним і цікавим.

Перевірка готовності учнів до уроку.

  1. Актуалізація опорних знань.

Ми продовжуємо вивчати різноманітний і цікавий світ тварин.

Ви знаєте, що організм тварин складається із органів і систем органів, які мають різні функції. Для життєдіяльності тваринам необхідна енергія.

Звідки вони беруть цю енергію? З їжі.

За типом харчування до якої групи відносяться тварини? Гетеротрофи чи автотрофи?. Так, тварини це гетеротрофні організми.

Їжа складається зі складних речовин (білки, жири, вуглеводи). Отже, для отримання енергії з цих речовин, їх треба окислити.

Давайте згадаємо, за присутності якої хімічної речовини відбувається окислення? Кисень.

У процесі окислення утворюються різні гази, зокрема вуглекислий. Отже, у процесі дихання відбувається газообмін і окислення травних речовин.


  1. Мотивація навчальної діяльності.

Пропоную вам переглянути відео-фрагмент і визначити, який процес життєдіяльності організмів у ньому представлений?

ВІДЕО


Діти відповідають. Процес дихання.

Отже, який процес ми сьогодні розглянемо? «Дихання та газообмін у тварин.

А за допомогою чого кисень потрапляє до клітин? Органів дихання

Також сьогодні ми розглянемо органи дихання, їх різноманітність та функції. А про значення процесів дихання ми з вами вже почали говорити. Тему уроку на дошці.

Тваринний світ можна розподілити на дві групи: безхребетні та хребетні організми. До безхребетних відносяться (амеба, дощовий черв’як, річний рак, павук-сріблянка, комахи), до хребетних (риби, амфібії, рептилії, птахи та ссавці). (Наверху дошки розташувати картки).

Усім цим організмам потрібен кисень.

Жан Жак Руссо висловився «Жити – це значить дихати». Отже, яку проблему треба вирішити на уроці? (Як різні тварини забезпечуються киснем? Як кисень потрапляє в організм?)


  1. Вивчення нового матеріалу.

4.1 Вправа «Визначення поняття дихання» (3 хв.).

Давайте згадаємо що таке дихання за допомогою вправи. У вас на столах лежить набір карток. Зберіть, будь ласка, визначення поняття «Дихання», але будьте дуже уважними. На роботу пів хвилини.



складний безперервний біологічний процес,

унаслідок якого

живий організм із зовнішнього середовища споживає кисень,

який окислює травні речовини в клітинах організму,

а виділяє вуглекислий газ та воду

та отримує енергію

для життєдіяльності

Яка група перша справилась із завданням? Читайте. Молодці. Запишіть отримане визначення у зошити (діти записують).

За типами дихання організми поділяються на аеробні та анаеробні. Дихання буває зовнішнє і внутрішнє. Що відноситься до зовнішнього дихання? (зверніться до записаного визначення). (Надходить кисень, виділяється вуглекислий газ та вода). Це називається газообміном. Що відноситься до внутрішнього дихання? (Окислення).

4.2 Групова робота «Дихальна система тварин» (15 хв.).

Вивчати процес газообміну ви будете у групах.

Вам необхідно ознайомитися з дихальною системою однієї з груп тварин, її особливостями та додатковими функціями та стисло розповісти про неї та оформити плакат.

Допоможе вам у цьому ваш підручник, параграф 30 сторінка 126-130 та додаткова інформація на столах.

На цю роботу вам відводиться 7 хвилин.

Нагадую вам, що працюючи в групах, обговорювати треба впівголоса.



(Контроль роботи кожної групи окремо). Коли залишається 1 хвилина, нагадую про закінчення часу.

4.2.1 Розвантажувальна вправа (1 хв.).

Перед виступами я пропоную вам підготувати свій голосовий апарат та налаштуватися на виступ. У цьому нам допоможуть дихальні вправи.

Робимо сидячи. Повертаючи голову вправо і вліво, робіть гучний короткий вдих носом, видихайте ротом.

(Сидячи). Нахили голови в сторони або вперед і назад з аналогічними вдихами.

(Сидячи). "Обіймів плечей". Правою рукою візьміть ліве плече, а лівою - праве.

(Стоячи). Темпові нахили вперед. При кожному нахилі - вдих.

(Стоячи). Повороти тулуба на всі боки (при кожному повороті – вдих).

Сідайте.


4.2.2 Презентація групової роботи.

У кожного з вас на столі є аркуш з таблицею.

Під час презентації роботи груп вам необхідно уважно слухати та заповнити у своїх таблицях відповідний тип дихання.

Пропоную першій групі розпочати виступ.



Після виступу кожної групи плакат закріплюю на дошці під картками.

1 група. Дихання поверхнею тіла (Дифузне).

Під час виступу група використала термін «Дифузія». Запитання до класу «Що таке дифузія?» (процес проникнення молекул з ділянки де їх концентрація вища до ділянки, де вона нижча)



Виступ груп 2,3,4,5 по черзі.

5. Узагальнення і систематизація знань.

5.1 Вправи «Закінчи речення».

Пропоную вам узагальнити отриману на уроці інформацію за допомогою вправи. Продовжіть речення:



  1. Важливий фізіологічний процес, який ми з вами сьогодні розглядали – це…(дихання).

  2. Завдяки диханню організм забезпечується…. (енергією).

  3. Мешканці водойм отримують кисень з…(води) за допомогою… (шкіри або зябр).

  4. Мешканці наземного середовища отримують кисень з…. (атмосферного повітря) за допомогою … (трахей, легеневих мішків та легень).

  5. Газообмін у одноклітинних (амеба, інфузорія-туфелька) та нижчих багатоклітинних тварин (кишковопорожнинні, плоскі черви) відбувається за рахунок …(дифузії).

  6. Органи дихання наземних безхребетних тварин представлені…

  7. Органи дихання хордових тварин – мешканців наземного середовища представлені….

  8. Найбільш складні і розвинені органи дихання у …. (ссавців та птахів), тому що вони складаються з …. (альвеол).

5.2 Лабораторна робота. Ознайомлення з легенями ссавців.

Я вам продемонструю частину легенів одного з представників класу ссавців – свині. Не просто так їх називають легені. Вони, як ви бачите, дуже легкі, а через те, що у альвеоли заповнені повітрям, вони плавають на поверхні води.



6. Підбиття підсумків уроку.

Сьогодні на уроці ми з вами говорили про дихання тварин.

1. Діти, а яке значення має дихання для тварин? (отримати енергію) .

2. А яке значення газообміну? (забезпечує потрапляння кисню до клітин, виведення вуглекислого газу тощо).

3. Як називається система, яка забезпечує газообмін? (дихальна).

4. Які додаткові функції можуть виконувати органи дихання? (утворювання звуків, захист від перегрівання, зменшення ваги тощо).

Жан Жак Руссо висловився «Жити – це значить дихати». Так, чи згодні ми з цим висловом? Чому? (Діти відповідають). Так, без їжі організм може протриматись декілька тижнів, без води-декілька днів, але без кисню - декілька хвилин.

6.1 Оцінювання.

7 Домашнє завдання.

1. Параграф 30, читати, відповідати на запитання.

2. Сторінка 121. Завдання для допитливих та кмітливих.

3. Знайти спільні та відмінні риси між диханням жаби та дощового черв я.



4. Підготувати повідомлення про зв'язок між будовою дихальної системи та можливістю спілкування (за бажанням).




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка