Поети і письменники рідного краю (Тернопільщина)




Скачати 151,48 Kb.
Дата конвертації31.01.2019
Розмір151,48 Kb.
Поети і письменники рідного краю

Підготувала

Балик Н.С.
Тема уроку: Поети і письменники рідного краю (Тернопільщина)

Мета уроку: Ознайомити учнів з творчістю окремих поетів і письменників Тернопільщини. Вчити учнів підбирати літературу до заданої теми. Розвивати виразність читання і вміння читати з інтонацією, розвивати зв’язне мовлення дітей у ході усних відповідей і під час виконання творчих робіт. Виховувати почуття гордості за свій край і його талановитих людей.

Інтегрування: читання, українська мова, музика.

1. Вступне слово вчителя.



  • Сьогодні у нас надзвичайно цікавий урок. Ми почуємо славні імена поетів і письменників нашого чарівного краю.

Наш край дуже багатий на таланти. Яку б галузь культури ми не взяли, то як високі зорі, яскраво світять на її небесному тлі імена славетної співачки Соломії Крушельницької і режисера Леся Курбаса, художників братів Бойчуків і Якова Гніздовського, скульптора Михайла Паращука, письменників Маркіяна Шашкевича, Юліана Опільського, Богдана Лепкого, Володимира Гжицького, Бориса Харчука...

Пам’ятайте, що на Тернопільщині бували Тарас Шевченко, Пантелеймон Куліш, Іван Франко, Леся Українка, Михайло Драгоманов, Михайло Коцюбинський, Василь Стефаник, а також ГІ. Тичина, М. Рильський, А. Малишко... Тож спраглими устами припадіть до цілющого джерела рідного слова, яке будило не одне покоління українців до національного відродження, творення незалежної державності. Віще слово письменників допомагало вистояти під багатовіковим чужоземним пануванням, зберегти історичну пам’ять. Наша українська література не давала забути своєму народові, що він є спадкоємцем могутньої світової держави - Київської русі, слави Запорізької Січі, козацького війська, січового стрілецтва, незборимого духу кращих його синів, які принесли своє життя на вівтар державності самостійності України.

2. Готуючись до уроку клас був поділений на групи і кожна група мала

певне завдання.

Перша група підібрала матеріал про Рамана Купчинського.


  • Хто ж такий роман Купчинський?

  • Купчинський Роман Григорович народився у Зборівському районі 1894 р. Вчився у Львівському університеті. Воював у загонах Українських січових стрільців. Писав вірші, а також музику до них. Довго жив за кордоном, де і помер, коли йому було 82 роки.

  • Купчинський, будучи вояком січового війська, створив чимало поезій. В них оспівував долю народу, який прагнув волі. В загонах січовиків воювали молоді хлопці, які залишали вдома матерів, молодих дружин, коханих.

Учень читає вірш Р. Купчинського „Пише стара мати.”

  • Оскільки багато січовиків залишили вдома своїх наречених, то не міг поет не відобразити цього у своїх творах.

Звучить пісня „Човник хитається.”

  • Були й трагічні випадки - гинули молоді стрільці. Іх могили прикрашали квітучі кущі калини, черемха, береза і квіти.

Учениця читає „Ой зацвіла черемха”

  • Важко було борцям, гинули товариші, страждали матері, дружини і кохані. Але прагнення до волі було сильнішим і знову лунала запальна мелодія маршу, який кликав у бій за свободу.

Діти виконують марш Р. Купчинського „За рідний край.”

(У ході уроку кожне нове ім’я записується на дошці)

Вчитель: Це марш козацький, Боже, - спалах

Щось неймовірно чисте чинегься в душі.

Це, Україно, біль твій, честь і слава!

Під грім його під кулі йшов би, на ножі!

- А це вже рядки поета наших днів - Левка Крупи, який живе у Великій Березовиці (поряд з Тернополем).

Недавно в одній радіопередачі була зустріч з цим поетом. Він розповідав дуже цікавий випадок свого раннього дитинства. Про це розповіла йому мати.



Коли визволяли Тернопіль від німецьких окупантів маленькому Левку було 2 роки. Мати з сином ішла в сусіднє село до родичів. Прийшлось іти через поле бою. Раптом налетіли фашистські літаки і смертоносні бомби полетіли вниз. Мати впала на землю і прикрила собою тіло сина. Поряд

лежало два бійці. Жінка голосно молилась, а солдати повторяли молитву. Через деякий час бомбардування закінчилось - навкруги не було жодної живої душі, лише ті двоє солдат. Так щира материнська молитва вберегла від смерті сина.

Левко крупа і всі інші поети в своїх поезіях неодноразово зверталися до світлого образу матері.

3. - Друга група підібрала поезії поетів Тернопільщини. Тут не один вірш присвячений матері.

Учень: Борис Демків народився в Тернополі в 1936 році. Вчився у Львові на факультеті журналістики. Зараз працює у Тернополі. Я хочу прочитати його вірш „Дорога до матері”.

Учень: Василь Ярмуш народився в селі Острів Тернопільського району. Прожив коротке життя, але залишив після себе чудові поезії. Послухайте одну з них „Вишиванка”.

Вчитель: Вишиванка, рушник, матір - це наші обереги. Вони з нами завжди, де б ми не були. З нами поруч і та берізка біля хати і криниця чистої води і маленька річечка за селом. Все це нам потрібне, як повітря, як вода. А зараз послухаємо, як описує наш рідний край ще один поет.

Учень: Степан Будний народився в селі Струсів теребовлянського району. Працював вчителем і журналістом. Прожив лише 25 років. Похований у рідному селі.

Вчитель: Майже у кожного поета є вірш для дітей і про дітей. Адже вони теж колись були дітьми, а багато з них мають своїх діток, онуків.

Учень: Олег Герман народився в селі Чернихів в 1948 році. Працював він у політехнічному університеті. І разом з тим пише чудові вірші для дорослих і дітей. Послухайте його вірш „Положив Івась в куточку”.

Вчитель: Я бачу, що вірші вам сподобалися. А чи хтось з вас пробував писати вірші?

Давайте всі разом станемо на хвилинку поетами і напишемо разом вірш. Я буду починати, а ви допомагайте і продовжуйте.

Як журавель збирав щавель.

На болоті журавель Цілий день збирав щавель.

Назбирав собі на борщ Та якраз вперіщив дощ.

І щавель знесла водиця , - Без борщу лишилась птиця.

З того часу журавель

5 .Фізкул ьтхвилинка

6. Третя група назбирала стільки одного автора, що могла б нам читати його цілий урок. Так, це один з найвідоміших поетів Тернопілля - Володимир Вихрущ.

Учень: Володимир Вихрущ родом з села Августівка Козівського району. Народився у селянській родині в 1934 році. Вчився в Одесі в економічному інституті. Працював в Тернопільській фінансовій академії. Автор більше 100 наукових праць. А поезії у нього було набагато більше. Помер в 1999 році.

  • А про що пише Вихрущ?

  • Послухайте вірш „Рідна хата”

  • Чим запам’яталась поету рідна хата?

Учень читає вірш В.Вихруща „Материнські стежки”

  • Який настрій навіяв на вас цей вірш?

  • Вихрущ виховувався в простій селянській родині, де завжди були в пошані віра у Всевишнього. Про це ми дізналися із збірки „Світло

ДУШІ”.

Учень читає „Святий Миколай”

  • Сьогодні одне з найбільших християнських свят - Стрітення Господнє. Коли Маленькому Ісусику було 40 днів, його, і всіх первістків, принесли в храм, щоб посвятити на служіння Господу. В храмі його зустрів старий Сімеон. Цим святом закінчуються різдвяні свята. І ми

починаємо готуватися до наступного свята Великодня. А йому передує час очищення - час великого посту.

Учень читає „Великий піст”

  • Було б несправедливо, якби ми не згадали, що Володимир Вихрущ є слів багатьох пісень . Послухайте одну з них.

Діти виконують пісню на слова Вихруща „Коріння”

  1. Вправа на слухання.

(Групова робота)

Скоро поснуться канікули. Послухайте, що будуть робити Іван, Петро, Катя, Соня, Марічка, Степан.

Катя поїде в ліс. Вона буде відпочивати в наметі.

Степан їде в село до бабусі.

Соня поїде на рибалку зі своїм дядьком Марічка з сестрою будуть їздити на роликах.

Петро з татом їде в гори. Вони будуть їздити на лижах.

Іван з родиною їде до міста.

Напиши імена дітей під відповідними малюнками.

  1. - Ми познайомились з кількома поетами, які писали в основному для дорослих. Але серед наших земляків є й такі, які більшу частину своєї творчості присвятили дітям. Я запрошую до розмови четверту групу. Чому саме цього автора ви вирішили нам запропонувати?

  • Заводович Роман народився в 1903 році в селі Славній Зборівського району. Це поруч того села, де народилася моя мама. Завадович вчився у Тернополі, Львові. Вчителював. Виїхав за кордон. Помер у віці 82 роки. У нього видано 33 книжки. Серед них є і для дітей.

Учень читає вірш „Красуня весна”

  • Весною, окрім такого свята як Великдень, є ще одне свято, яке варте уваги і пошани. Це день матері, яке відзначають в першу неділю травня. Послухайте невеличку інсценізацію вірша „Хто найбільше любить нас?”.

  • Оля попросила мене, щоб я прочитала вам ще і оповідання Романа Завадовича. Але я подумала: діти - дорослі, читати вміють. Отже, ви зараз прочитаєте твір „Чому рожі мають колючки?”

Словникова робота.

Багно - болото, багнюка Намет -

Вельзевул - ім’я одного з дияволів

Оаза - в піщаній пустелі місце, де є вода а навколо ростуть

рослини.

Учні мовчки читають твір.

Обговорення прочитаного.

  • Про кого іде мова в оповіданні?

  • Що сталося спочатку? Потім? Наприкінці?

  • Що могло б статися, якби на гілках не появились колючки?

  • Коли відбувалася подія?

  • Що ти відчував під час читання?

  • Який епізод був найбільш хвилюючим?

Робота в групах

  • Задайте один одному запитання за змістом прочитаного.

  • Вдома запишіть 2-3 запитання до цього тексту в зошит.

9. А зараз настав час послухати ще одну групу. Що у вас цікавого?

Учень: - Іванна Омелянівна Блажкевич - відома українська дитяча письменниця народилася в 1886 році в селі Денисові на Тернопільщині. Вона є автором дитячих поезій, оповідань, п’єс. Померла І.О. Блажкевич у віці 92 років і похована в рідному селі.

Учениця читає вірш „Хлібець”

Чому хлібець був такий смачний?

Учні читають вірш І Блажкевич „Чи є в світі що світліше?”, „Новий рік”, ’’Лелека”

  1. Колективна робота в зошитах з розвитку зв’язного мовлення (Урок 8, завдання 1)

  2. Шоста група знайшла дуже цікавий мета ріал. Вони нас хочуть познайомити із ще одного поетесою для дітей. Хто це?

  • Це Марта Чопик. Хоч народилась вона на Прикарпатті (В Івано- Франківській області). Але вже багато років живе в Тернополі, працює тут педагогом. Вона видала 4 книжечки поезій для дітей.

Діти читають вірш

Хто у небі скубав гуси?”, „Ой не рви квіточок”, „Кицю-кицю що робила?”

  • Вірші Марти Чопик дуже цікаві і веселі. Ми радимо вам всім їх прочитати.

  1. От і закінчилось наше знайомство з талановитими людьми Тернопілля. Але це лише маленька часточка, бо їх є набагато більше. Ви продовжите знайомство з ними в старших класах. Ось перед вами великі товсті книги, їх автор Богдан Лепкий . Його творчість будете вивчати також. А ось збірка гумористичних оповідань відомого українського гумориста Євгена Дудара - він теж народного на Тернопільщині.

Може серед вас сидить той, хто колись вперше прізвище до списку талантів рідного краю

  1. Зараз ми зробимо перший крок в країну творчості. Станемо на кілька хвилин поетами і письменниками.

Учні одержують завдання диференційовано:

  1. - за серією малюнків скласти оповідання. З яких частин складається текст?

  2. - замінити слова так. Що опис зими перетворити на опис весни. (Зошит з розв’язку зв’язного мовлення. Урок 8, завдання 3).

3. - закінчити рядок вірша, дібравши рифму, (для слабких унівО.

Учні самостійно виконують завдання.

  1. От і ви побували в ролі письменників і поетів. Наступний урок позакласного читання через 2 тижні. Його тема „Весна іде, красу несе”. Заклички, веснянки, гаївки — ось про що дізнайтесь у мам, бабусь. 1 все оформіть для виставки про весну.

  2. Наш урок був би неповноцінним, якби ми забули про один твір. Це „Пісня про Великі Бірки”. її автори місцеві таланти . автор слів - Анатолій Вюшин - керує станцією техобслуговування автомобілів, а автор музики - директор музичної школи Володимир Войнарський.

Діти виконують пісню

  1. Підсумок уроку.

Ви, дітки, сьогодні дуже добре працювали. Я вам вдячна за роботу.



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка