Поезія, що стала піснею. Т. Г. Шевченко



Скачати 99,96 Kb.
Дата конвертації11.12.2018
Розмір99,96 Kb.
ТипКонспект
Конспект уроку читання (4 клас)

Тема: Поезія, що стала піснею. Т. Г.Шевченко

«Реве та стогне Дніпр широкий».

Мета Продовжити знайомство дітей з ліричними творами Т.Г.Шевченка, вчити учнів відчувати створені словами образи, закріплювати знання про життя поета , удосконалювати виразність читання віршованих творів, розвивати вміння передавати мелодику шевченківського слова, розширювати знання учнів про славнозвісних кобзарів; сприяти розвитку зв’язного мовлення, довільної уваги, довготривалої пам’яті; виховувати почуття гідності та поваги до свого народу, прагнення зберегти у пам’яті історію народу, викликати інтерес до творчості Т. Г. Шевченка, повагу до світлого образу поета.

Обладнання Портрет Т. Г. Шевченка, рушник, ілюстрації до творів, збірка творів « Кобзар»,відеозапис пісні (Д. Крижанівський « Реве та стогне Дніпр широкий»), мультимедійні технології, картки для групової роботи, картки із запитаннями, таблиці для словникової роботи, для читання закодованого вислову.

Хід уроку

I. Організація діяльності учнів.

1. Привітання гостей.

- До нас на урок завітали гості. Поверніться до них, посміхніться і привітайтеся.



2. Рефлексія настрою.

- Стали, діти, всі рівненько, посміхнулися гарненько.

Настрій на урок взяли, працювати почали.

Бажаю вам успіху та добра, а тепер до роботи нам братись пора. Сідайте.



II. Мотивація навчальної діяльності.

- А щоб урок був успішним і приніс бажаний результат, будемо працювати під девізом (слайд):

«Ти зосередься , до праці мерщій , усі перешкоди здолати зумій .

Працюй наполегливо, швидко, старанно, щоб кожна хвилинка не втратилась марно».

- Сьогодні наш урок розпочнемо слуханням вірша (П. Тичина '' Всі його ми батьком звемо '').

- Вслухайтеся у його зміст і скажіть, про кого він?



Павло Тичина «Шевченко»

Всі його ми батьком звемо,

Так від роду і до роду:

Кожний вірш свій і поему

Він присвячував народу.

Він любив усе прекрасне,

Все ненавидів потворне, -

І його ім'я незгасне,

Світлий образ – неповторний.

Чисту матір і дитину

Він прославив серцем чистим,

Всю осяяв Україну

Поглядом він променистим.

Ясен досвіт ще не сходив, -

А йому перед очима

Дружба радісна народів,

Як зоря , палала зрима.

Ось чому в сім’ї великій

У цвіту садів прекрасних

Буде жити він вовіки,

Як безсмертний наш сучасник

- Так про кого цей вірш? Його автор Павло Тичина. (Відкрити портрет Шевченка. Слайд).



III. Актуалізайія опорних знань.


Ве на по ху

і дож ли род

ник кий ний ет



1. Робота з шифрограмою. Ве на по ху

- Хто такий Т.Г. Шевченко? дож ли род

- За карткою – ключем прочитайте вислів, що закодовано?

- Хто ж такий Т. Г. Шевченко? (Великий народний поет і художник. (Слайд).



2. Повторення про життя й творчість Шевченка. Гра «Міні – екзамен».

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про життя і творчість Шевченка? Я пропоную міні – екзамен.

- Хто бажає перевірити свої знання? Витягніть білетики із запитаннями. У кого білет №1? Прочитай запитання і дай на нього відповідь.

1. Коли і де народився Т. Г. Шевченко? (9 березня1814 року в селі Моринцях на Київщині).(Слайд).

2. Де пройшли дитячі роки Тараса? ( Дитячі роки пройшли у сусідньому селі Кирилівці).

3.Чому дитинство Шевченка було тяжким? ( Сім’я Тараса жила у нужді та злиднях . Велике горе – смерть матері хлопець пережив у 9 років, а в 11 років залишився і без батька. Тарас став беззахисним і недоглянутим).

4. У кого навчався грамоти малий Тарас? (Тарас зростав кмітливим і допитливим. Коли йому виповнилося 8 років, батько віддав його в « науку»до кирилівського дяка Павла Рубана. За два роки хлопець навчився читати та писати).

5. Коли було вперше видано збірку '' Кобзар ''? (У 1840 році виходить у світ збірка творів '' Кобзар '' ). Перед вами зображення збірки '' Кобзар '' різного року видання.(Слайд).



3. Робота в групах.

- Пригадайте, які твори Шевченка читали? Для цього роз’єднайте рядки поезії Шевченка і назвіть з якого вірша вони? (Деформований текст).

- Попрацюйте у групах.

Розкажи,

якзагороюсонечкосідає,

якуДніправеселочкаводу

позичає. (Зоре моя вечірняя)

Дочкавечерятьподає, аматихо Завілалавдолинічервонакалина, ні

ченаучати , таксоловейконедає. бизасміяласьдівчина- дитина.

(Садок вишневий коло хати) ( Зацвіла в долині червона калина)

Тихесеньковітеріє, степи, Пливечовенводиповенніхто

Лани мріють, неспиняє, комуспинить-

Міжяраминадставамивербизе рибалонькинасвітінемає…(Вітер

леніють. (Світає). з гаєм розмовляє )

- Презентуйте свою роботу, зачитайте уривки.

-До яких віршів малюнки на дошці? (Учень показує малюнок і називає вірш ).

IV. Перевірка виконання домашнього завдання.

- Хто бажає зачарувати нас виразним читанням вірша « Садок вишневий коло хати»? (Слайд).



Додаткові запитання:- Які почуття викликав у вас цей вірш? (Захоплення красою природи, любов до рідного краю, до родини) .

- Щовідчував поет, коли писав вірш? (Був арештований. Сумував за рідним краєм).

- Як розумієте вислів « вечірня зіронька встає»? ( На вечірньому небі з'явилася перша зірочка).

Мотивація оцінювання.(Прочитала правильно, у відповідному темпі, з правильною інтонацією. Припускала неточностей при інтонуванні речень. Передала настрій вірша. Виразність читання потребує вдосконалення).

V. Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми продовжимо знайомство з творчістю Т. Г. Шевченка.

Тема нашого уроку:«Поезія, що стала піснею. Т. Г. Шевченко «Реве та стогне Дніпр широкий», (Слайд).

Ваше завдання : вивчити напам’ять вірш « Реве та стогне Дніпр широкий», удосконалювати виразність читання віршованих творів, цінувати історію українського народу, Шевченківське слово.

- Відкриємо «Кобзар». Перщі слова поеми « Причинна»: «Реве та стогне Дніпр широкий»…

- Який це яскравий, символічний образ могутньої ріки – долі українського народу. Яким треба бути генієм, щоб сягнути такої вершини мислення. Ця поезія настільки мелодійна, що перейшла в пісню. Музику на слова Шевченка написав композитор Д. Крижанівський.

VI. Вивчення нового матеріалу.

1. Слухання пісні. Перегляд відео.

- Послухайте пісню у виконанні хору. Зверніть увагу на ілюстрації, що демонструватимуться на екрані. Особливо на зображення Дніпра.

- Скажіть, який настрій пісні? (Урочистий, піднесений). Чи змінювався він протягом звучання? (Змінювався на спокійний, мінорний). (Питання на дошку).

2. Розширення поля читання.

- Перш ніж ви прочитаєте вірш самостійно, пропоную повправлятися у читанні пірамідок слів у парах. Один, дивлячись на крапочки, читає всі слова, інший спостерігає за тим, щоб очі товариша не рухались під час читання. Потім помінятись ролями.



ві тер

пів ні

чо вен

мі сяць

скри пів

гомо нів

спі вали

вири нав

3. Читання вірша мовчки.

- Прочитайте вірш мовчки. Які картини природи малює ваша уява? (Дніпро бурхливий у негоду і чарівний під час тиші. У небі сяє місяць. Іноді завиває вітер і примушує скрипіти ясен. Нагинає віти кучерявих верб до води).(Слайд).



4. Осмислення змісту вірша.

- Як зображено природу у вірші? (Як живу істоту ).

- За допомогою яких слів автор зобразив природу, як живу істоту? ( Реве, стогне, завива , виглядав, сердитий).

- Перенесення рис живої істоти на предмети чи явища природи у літературі називають уособленням.



5. Читання ‘’ луною ‘’.

- Я починаю рядок, ви повторюєте за мною і дочитуєте його до кінця.

- На скільки уявних картин можна поділити вірш? ( 3).

6. Аналіз змісту вірша.

- Прочитайте першу строфу. – Що поет змальовує? ( Бурю на Дніпрі).

- Прочитайте другу строфу. – Що зображено у другій строфі? (Неспокій у природі).

- Прочитайте третю строфу. – Яка третя картина?(До ранку поволі буря вщухла).



7. Фізкульхвилинка.

У класі родині ми разом живем.

Образ життя всі здоровий ведем.

Творчість Шевченка гарно вивчаєм,

З його творів глибокі знання ми черпаєм.

Голівками вправо і вліво покрутим,

І, відпочивши, вірш знов вчити будем.

8. Робота над образними висловами

- Як розумієте вислови?

‘’Реве та стогне Дніпр широкий ‘’(Сильна буря спричиняє дуже гучний шум і гуркіт води).

‘’Вітер завива ‘’( Сила вітру створює звуки, схожі на завивання).

‘’Горами хвилю підійма ‘’ ( Сила вітру підіймає воду високо вгору).

- З чим порівнює автор місяць? (З човном).

- Як розумієте слова : ‘’ Човен у хмарах то виринав, то потопав ?’’ ( Вітер гнав хмари, вони то відкривали місяць, то знову закривали).

9. Самостійне напівголосне читання. Заучування напам'ять.

10. Читання з відновленням пропущених слів.

- Читаємо разом, відновлюючи пропущені слова, вчимо вірш напам'ять.(Слайд).

Реве та … … широкий, І блідий … на ту … Ще треті півні …,

Сердитий … … , Із хмари … …, Ніхто ніде …,

Додолу … гне …, Неначе … в … морі, Сичі в … …,

Горами хвилю … . То …, то … . Та … раз у раз … .



11. Підготовка до виразного читання.

- Який темп та інтонацію виберемо для читання першої строфи, щоб передати бурю на Дніпрі?

- Як читатимемо другу частину? А третю? (На дошці таблиці).

Інтонація Темп

Грізно Спокійний

Піднесено Повільний

Голосно Помірний

Тихо Швидкий

Ніжно Сповільнений

12.Виразне читання вірша напам’ять.

-Які почуття у вас викликав цей вірш? (Патріотичні почуття: любов до рідного краю, до своєї Батьківщини) Мотивація оцінювання.

- Що навіває вірш? (Сум, біль, тугу за рідним краєм).



VI. Інструктаж домашнього завдання.

Довчити вірш ‘’Реве та стогне Дніпр широкий’’;

Намалювати ілюстрацію до вірша;

Учням , які працюють творчо, скласти текст – міркування ‘’Чому ми любимо твори Т.Г. Шевченка?’’. Почніть свій твір так:''Ми любимо твори Т.Г. Шевченка, тому що він…''



IX. Підсумок уроку. Рефлексія.

Багатогранна поезія Шевченка. Вона є частинкою духовного буття народу.

Минають віки, стираються написи на каменях, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка – живе і вічно. Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти.


  • Чого вчить поезія Шевченка?7 Прочитайте текст, працюючи в парах.(Картка).

иМ вчимося у Ше.вч.нк. нувашати і лютибинурідзелюм, р.дн.йродна, вумоукрасьїнку і сювонекунь.

-Що сьогодні дізналися на уроці?(Слайд).

-Що вчилися робити?

- Кому можете подякувати?

-Що цінного взяли для себе?

- Я вам дякую за співпрацю на уроці. Ви сьогодні показали свої знання та вміння. Я отримала задоволення від уроку.



- Попрощайтеся з гостями.


Розкажи,якзагороюсонечкосідає,

якуДніправеселочкаводу

позичає.



Дочкавечерятьподає, аматихо

ченаучати , таксоловейконедає.



Тихесеньковітеріє, степи,

Лани мріють,

Міжяраминадставамивербизе

леніють.



Зацвілавдолинічервонакалина, ні

бизасміяласьдівчина- дитина.





Пливечовенводиповенніхто

неспиняє, комуспинить-

рибалонькинасвітінемає.

Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка