Поширення Феруму в природі. Використання заліза. Руйнування (іржавіння) заліза в природніх умовах




Скачати 61,29 Kb.
Дата конвертації14.11.2017
Розмір61,29 Kb.
Тема: Поширення Феруму в природі. Використання заліза. Руйнування (іржавіння) заліза в природніх умовах.
Мета: Закріпити знання про фізичні та хімічні властивості заліза; ознайомити учнів з поширеністю Феруму в природі, використанням заліза, цікавими відомостями про залізо; поглибити знання учнів про про хімічні явища на прикладі іржавіння заліза; познайомити учнів зі способами захисту від корозії; розвивати міжпредметні зв’язки; виховувати усвідомлення необхідності хімічних знань для повсякденного життя.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь та навичок.

Форми роботи: фронтальна, випереджувальне домашнє завдання (прислів’я та приказки про залізо), ужитковий експеримент, бліц-опитування, історична довідка, відстрочена відгадка, естафета.

Обладнання: Періодична система, вироби з заліза (ложка, посуд, цвяхи,скріпка,тощо), набір реактивів для ужиткового експерименту.

Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, фізика.

Хід уроку.

І. Організація класу. Налаштування на позитив (посміхніться один одному)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.

Бліц-опитування:


  • Як класифікують речовини?

  • Як класифікують в свою чергу прості речовини?

  • Який метал один з найпоширеніших у природі?

  • Яку просту речовину він утворює?

  • Відносна атомна маса Феруму?

  • Порядковий номер?

  • Валентність?

  • Знаходження у ПС (група, підгрупа, період)? Показати!

  • Будова атома (заряд ядра, число протонів, електронів і нейтронів)?

  • Фізичні властивості заліза?

  • Хімічні властивості заліза?

  • Серед зазначених явищ укажіть фізичні та хімічні: а) витягування заліза в дріт; б) поява іржі на залізному предметі.


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Історична довідка. А чи знаєте ви що…



  • У Єгипті в період Давнього й Нового царства залізо спочатку застосовувалось в основному для ювелірних виробів – амулетів і прикрас. Ще в 14ст. до н.е. залізо вважалося дорогоцінним металом і з нього, як і з золота виготовляли прикраси. Залізо поряд із золотом і сріблом входило до складу данини, що платили скорені народи Ассирії в 9 ст. до н.е.

  • Тубільці Африки майже до середини 19 ст. вважали залізо дорожчим за всі метали. А жінки багатьох африканських племен носили на руках і ногах залізні кільця. Кількість залізних прикрас на жінці свідчила про багатства її роду. Відомі випадки, коли на весілля наречену так навантажували залізними прикрасами, що вона не могла рухатися без сторонньої допомоги. Мандрівники й мореплавці розповідали, що за один великий цвях тубільці могли віддати кілька ярдів місцевої тканини, а за десяток залізних костилів моряки одержували десять свиней.

2. Відстрочена відгадка.

Діти перед вами на столі багато різних речей (вироби з заліза і яблуко, гранат). А як ви думаєте, що їх об’єднує? Так, всі вони виготовлені зі сплавів на основі заліза. А яблуко тут до чого? Давайте спробуємо на протязі уроку дізнатися про це.


Як бачите, про залізо та його сплави знали дуже давно. Як використовують залізо в наш час, де воно поширене в природі, чому потреба у сплавах на основі цього металу щороку росте, ми і розглянемо на сьогоднішньому уроці. (Тема уроку на дошці)

ІV. Засвоєння нових знань.

1.Поширення Феруму в природі. Одержання заліза. (Вчитель у вигляді бесіди)

Ферум – один з найпоширеніших елементів в природі: 2 місце серед металів та 4 – серед усіх елементів. Зустрічається у вигляді руд (червоний залізняк, магнітний залізняк, пірит, тощо), а в чистому вигляді лише метеоритне залізо. Одержують залізо з руди на металургійних заводах у вигляді сплавів з вуглецем: чавуну і сталі. Залізо має дуже важливе значення для людини, оскільки у вигляді двовалентних йонів входить до складу гемоглобіну крові – речовини, що насичує живі тканини киснем. При недостачі заліза в організмі розвивається хвороба залізодефіцитна анемія. ЇЇ симптоми: швидка втомлюваність, головокружіння, знесилення організму. Поповнити запаси заліза можна споживаючи продукти, багаті на цей метал. Це: яблука, гранат, печінка(ось чому яблуко поряд з речами з заліза).



2.Випереджувальне д/з.

У народному фольклорі людей різних національностей досить часто зустрічаються висловлювання про важливість і значення заліза і його сплавів у житті людини. Вам було підготувати прислівя та приказки про залізо та його сплави.

Наприклад:

«Скільки не бий по залізу, йому все дарма» (Азербайджанське)

«Терплячий навіть залізо розірве» (татарське)

«Людина міцніша за залізо, твердіша за камінь, ніжніша за троянду»(турецьке)

«З поганого заліза меча не викувати» (турецьке)

«Не гріте залізо не зігнеш» (українське)

«Залізо саме не стане мяким» (корейське)

«Куй залізо, поки гаряче» (російське)

«Міцний як сталевий меч» (японське)

«»Про загублену сокиру завжди говорять, що вона була зроблена з доброго заліза» (корейське)

«Холодне заліза нема чого кувати» (сербське)

«У бою залізо дорожче, ніж золото» (татарське)

«Залізне здоровя» (українське)

3.Руйнування заліза в природніх умовах.

Залізо у вигляді чавуну та сталі (якщо тільки до сталі не додають спеціальні добавки) на повітрі за наявності вологи окислюються. Таке самочинне руйнування металів та їх сплавів під впливом навколишнього середовища називається – корозія (або іржавіння). А продукт такої реакції – іржа.

4Fe + 6H2O + 3O2 = 4 Fe(OH)3

З рівняння реакції бачимо, що іржа – це продукт взаємодії заліза з водою і киснем. Унаслідок цієї взаємодії залізні вироби псуються і можуть зовсім зруйнуватися. За деякими даними, у 19 ст. від корозії загинула половина всього виробленого заліза.

4.Ужитковий експеримент.

Візьмемо 3 гвіздки, зачищені попередньо від іржі. Один з них покладемо у суху склянку, інший загорнемо у вологу ватку, а третій покриємо лаком для нігтів. Залишимо на деякий час і поспостерігаємо за утворенням рудої речовини (іржі) на їх поверхні. (Запропонувати провести такий же дослід вдома і описати спостереження).



5.Способи захисту від корозії.

Щоб захистити залізо від руйнівної сили ржавіння, розроблено різні способи боротьби з корозією:



  • покриття фарбами, лаками, емалями, смолами, антикорозійними оліями;

  • покриття іншими металами (нікелювання, оцинкування);

  • додавання спеціальних добавок (нержавіюча сталь);

  • додавання інгібіторів (сповільнювачів корозії).

V. Закріплення знань.

Застосування заліза.

Чавун, сталь і залізо – чорні метали – широко використовуються людиною в різних галузях. Поети здавна вихваляли чавун і сталь у своїх творах. Так О.С.Пушкін у «Мідному вершнику» писав:

Люблю тебя, Петра творенье

Люблю твой строгий, стройный вид,

Невы державное теченье,

Береговой ее гранит,

Твоих оград узор чугунный…

На сьогоднішньому та попередньому уроках ми згадували про застосування заліза.

Перед вами на столі речі, виготовлені зі сплавів на основі заліза. Спробуйте систематизувати свої знання про галузі застосування заліза і оформити у вигляді опорної схеми. (на кожен ряд роздаю аркуш паперу і фломастер, діти повинні записати галузі застосування заліза, передаючи аркуш з парти на парту у вигляді естафети).

Наприклад:



Кожен ряд представляє свій варіант роботи.



VІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Рефлексія.

Ви гарно попрацювали сьогодні на уроці. Чи збагатилися ваші знання сьогодні. Що нового ви дізналися на уроці (учні одним коротким реченням формулюють свою думку).



Домашнє завдання: параграф 23
Якщо залишився час!

Обчислити масову частку Феруму у його рудах (червоний залізняк, магнітний залізняк, пірит). Яку руду економічно вигідніше використовувати для добування заліза? Аргументуйте. (можна визвати 3-х учнів до дошки)


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка