Повітря та його склад. Охорона повітря




Скачати 104,46 Kb.
Дата конвертації20.05.2017
Розмір104,46 Kb.
ТЕМА: Повітря та його склад. Охорона повітря.

МЕТА: Вивчити якісний та кількісний склад повітря, закріпити уявлення про повітря як суміш газів; познайомити учнів з розв'язуванням однієї з актуальних світових проблем - охороною навколишнього середовища; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: відеотека, малюнки тварин і рослин, опорні схеми „Склад повітря", „Основні забруднювачі повітря", „Значення повітря", таблички для учнів „Так" і „Ні" написи початкових фраз при дискусії, роздаткові матеріали - досліди Прістлі і кросворд.

Хід уроку



  • Організаційний момент.

  • Перевірка домашнього завдання.

1 .Із запропонованих речовин виберіть оксиди (закреслити як у грі „Хрестики - нулики"). Пояснити, чому саме ці речовини належать до оксидів. Написати рівняння реакцій одержання цих оксидів.

MgO

O2

HCl

Pb

Na2O

FeO

H2SO4

CuO

А12О3

2.Закінчіть реакції та дайте назви отриманим оксидам:

3.Обчислити кількість речовини і кількість молекул кисню масою 64 г.

4.Встановіть формули речовини, що містить 53% алюмінію та 47 % оксигену.


  1. Гра „Далі-далі" (в зошитах для всіх учнів класу, по 0,5 бала):

  2. .Який елемент утворює просту речовину - кисень? (Оксиген).

  3. Формула кисню (O2).

  4. Валентність оксигену (II).

  5. Кисень легший чи важчий за повітря? (Важчий).

  6. Кисень розчиняється чи не розчиняється у воді? (Розчиняється).

  7. Як називається реакції взаємодії речовин? (Окислення).

  8. Як називаються складні речовини, утворені двома елементами,

один з них Оксиген? (Оксид).

8.Що спостерігається під час горіння? (Тепло, світло).



  1. Які умови потрібні для виникнення горіння? (Кисень і початкова температура горіння).

  2. Реакція, під час якої з двох або кількох речовин утворюється одна більш складна речовина називається реакцією... (Сполучення).

  3. Дайте назву сполуці А12O3 (Оксид алюмінію).

  4. Яка речовина потрібна для дихання? (Кисень).

Вчитель: робимо перевірку (один учень зачитує відповіді). Кожен за правильну відповідь одержить 0,5 бала. Максимум Ви одержали 6 балів. Ще 6 балів Ви можете одержати протягом уроку.

III. Мотивація цілей і оголошення теми уроку.

А сьогодні - урок загадка, урок диспут. З неї і почнемо. „Воно не солодке, не гірке і не солоне, його можна приймати до, після і під час їжі, перед сном і уві сні. Його не треба заливати водою чи молоком, воно не викликає неприємних відчуттів і позбавлене будь-яких протипоказань. Рекомендується дорослим і дітям будь-якого віку, причому лікувальний ефект прямо пропорційний прийнятій дозі, і не було випадку, щоб надлишок ліків викликав побічні ефекти. Люди приймають його з незапам'ятних часів, хоча ще жоден лікар не висисав на нього рецепта, і жодна аптека не продала жодного грама цього дивовижного препарату. Між іншим, ним безглуздо торгувати в аптеці чи магазині. Раніше для прийняття ліків достатньо було вийти з дому. (Діти відгадують - повітря).

Здогадатися про що йдеться неважко. Чисте повітря - найкращі та універсальні ліки. Саме про повітря ми поговоримо на нашому уроці. (Тему записати).

Загадка друга: „Який зв'язок між експонатами фотовиставки і нашим об'єктом вивчення?" (діти говорять - всі дихаємо повітрям). Так, майже всі живі організми на Землі дихають, вбираючи з повітря кисень і виділяючи вуглекислий газ. І людина - не виняток. Без води вона може прожити 8-10 днів, без їжі - 40, а без повітря - кілька хвилин.

А ми ж його навіть не помічаємо! Не задумуємось про ковток повітря щоб ним дихати щодня! І ціну йому пізнаємо тоді, коли стає важко дихати. Думає всі з нас відчули цю важкість під час смогу - явища, яке викликане під час пожеж торфовищ влітку і восени.

На жаль наш досконалий організм не може відкласти про запас кисень, який так необхідний для обміну речовин та енергії. В усі епохи і різних народів турбувала проблема „Охорона довкілля". Про це свідчать вислови відомих людей:

„Земля не належить нам. Це ми належимо Землі" (Вождь племені індіанців Майя).

„Або люди зроблять так, щоб у повітрі стало менше диму або дим зробить так , що на Землі стане менше людей". (JI. Д. Баттон)

Ти знаєш, що ти -Людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Зупинімось - останній є шанс.

Ця планета не тільки для нас.

(Василь Стус)

(Дописати тему уроку „Охорона повітря") Що ж таке повітря? Який його склад?

Давайте переглянемо відеофільм, який дасть нам відповіді на ці запитання? Занотуйте відповіді у своїх зошитах. (Відео №1 „Склад повітря".) Отже, повітря - це речовина чи суміш? (Суміш).

Які гази і в якій кількості входять до складу повітря?(Повісити таблицю - склад повітря № 1) - сказати про інертні гази. Розглянути застосування складових повітря. (По таблиці опорній № 2).

Перед нами, діти, стоїть проблемне питання: (записати на дошці) „Чи можлива зміна якісного і кількісного складу повітря без шкоди для природи?" Давайте спробуємо вирішити це питання в процесі дискусії. У Вас є початки фраз і є слова „Так"? і „Ні"? Прошу обирати позицію і доводити це:

а) як Ви вважаєте, чи потрібен азот для живих істот?

(Ні - для дихання, бо газ не засвоюється), (так - для азотофікуючих бактерій і для господарської діяльності людини, бо азот входить до хлорофілу і до білків). Вчитель - висновок.

б) як Ви вважаєте, чи нормально б функціонувала наша планета, якби кисню було б більше ЗО %?, менше 15 %?

(Діти обирають позицію так чи ні).

Вчитель робить висновок - що ні, бо в таких умовах навіть сира деревина горить, як порох. Перша блискавка спалила б усе на землі (можлива зміна позиції у дітей). 15 % - горіння не буде.

Склад повітря змінюється з віддаленням від поверхні Землі. У кисню є рідний брат - Озон О3 - це фізіологічно отруйний газ приємним свіжим запахом.

в) як Ви вважаєте, чи шкідливий озон для людини? (Так - отруйний, дихати не можна).

(Ні - бо утворюється озоновий шар, захист від ультрафіолетового проміння). Висновок: вчитель - якщо кисень елемент життя, то Озон - гарантія життя.

Летіли роки, десятиліття, віки. Розвивалися ремесла, на місці майстерень виросли заводи і фабрики, з яких щоденно димлять труби. Коней і віслюків подорожнім замінили швидкісні машини, які забруднюють атмосферу. Загрозлива ситуація склалася і в повітряному океані, який огорнув усю землю і сприяв її розквіту та процвітання. Переглянемо ще один відеофільм № 2 - парниковий ефект.

г) як Ви вважаєте, чи потрібен вуглекислий газ для планети?

(Ні - бо СО2 люди і тварини видихають, ним можна навіть отруїтись. Ще СО2 сприяє парниковому ефекту.)

(Так бо С02 потрібен для фотосинтезу рослинам, ще СО2 утримує тепло, яке потрібно для життя).

Вчитель : Які ще „Інші гази" є в атмосфері? Переглянемо ще один відеофільм № 3 - кислотні дощі. (Опорна схема: „Основні гази - забруднювачі").

д) як Ви вважаєте, чи потрібно людству відмовитися від спалювання палива і лісу?

(Так - бо це є забруднення, Ні - бо потрібна енергія)

е) як Ви вважаєте, чи повинна людина відмовитися від сучасного транспорту, металургійних заводів, ТЕС?

(Так - бо це є забруднення, Ні - бо це наш спосіб життя, побут, техніка.) Вчитель: На щастя у нашій місцевості немає великих підприємств, не дуже велика кількість транспорту. Але нам потрібно звернути увагу на такі місцеві факти, які досить відчутно впливають на стан повітря і природи в цілому. Весна: масове спалювання палого листя, перепрілої трави, невикористаної соломи, сміття.

є) як Ви вважаєте, чи потрібно спалювати це сміття?

(Так, бо слід прибрати територію). Ні, бо забруднення навколишнього середовища. Отже, краще перетворити ці речовини компост. Так може вчинити та особа, яка має знання з хімії, розуміється на тих процесах, що відбуваються в живій та не живій природі. Така людина може передбачити і відвернути наслідки, що можуть призвести до трагедії у навколишньому середовищі. Я думаю наша дискусія завершиться консенсусом. То чи можлива зміна складу повітря без шкоди для природи? (Діти - ні). Вчитель дописує фразу на дошці: „У повітрі повинен бути баланс газів". Що ж Ви запропонуєте для охорони повітря від забруднень? Діти пропонують, вчитель записує їх на дошці:


  • створення безвідходних технологічних процесів;

  • стабільна робота очисних споруд;

  • недопущення аварійних викидів - відходів виробництва;

  • перехід на екологічно-чисті види палива і пального;

  • недопущення спалювання листя і сміття в населених пунктах;

  • озеленення міст і сіл.

Закінчується урок віршем Расула Гамзатова:

Топлива много люди сжигают,

Лес чудовищно вырубают,

Вот и скопился газ на планете,

Вот и мешает он взрослым и детя

***


Мы все умрём, людей бессмертных нет. И это все известно и не ново.

Но мы живём, чтобы оставить след:

Дом иль тропинку, дерево иль слово.

***

На цій ноті закінчуємо наш урок. Несіть у своїх серцях все добре і чисте, пам'ятайте у Ваших руках - майбутнє нашої Планети.

Домашнє завдання параграф 17 (плюс завдання дидактичне - розксерене


  • дослід і кросворд).

Якщо Вас зацікавила наша тема, то підготуйте реферати на екологічну

тему.



  • Позиція

Почніть речення "Я вважаю, що..."

  • Обґрунтування

Поясніть причину "Оскільки..."

  • Наведіть приклади "Наприклад..."

  • Висновки

"Отже.." або "Таким чином..."

КРОСВОРД



8-й клас




1















2






















3






















4
















5



















6




























7 .


















1.Стан води, у якому вона пе­ребуває в повітрі.

2. Речовина, за допомогою якої в рослині вибувається фотосинтез.

3. Горючий матеріал, який використовують для утворення тепла

4. Інертний газ.

5. Англійський учений, який вперше виявив у повітрі кисень.



6. Повітряна обоілонка Землі

7. Процес взаємодії речовини і киснем, що супроводжується ви­діленням тепла.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка