Практикум для заступників директорів з навчально-виховної роботи Розклад уроків




Дата конвертації11.03.2019
Розмір15,4 Kb.

Складання розкладу уроків

Практикум для заступників директорів з навчально-виховної роботи

Розклад уроків це документ, що оптимізує навчально-виховний процес, регламентує трудовий ритм, впливає на творчу віддачу вчителів та учнів

Розклад уроків — це документ, що оптимізує навчально-виховний процес, регламентує трудовий ритм, впливає на творчу віддачу вчителів та учнів


ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ДОКУМЕНТ

чинники психофізіологічного напруження

обсяг інформації, яку учні мають засвоїти;

• складність навчальних матеріалів;

• ступінь новизни навчальних матеріалів;

• тип уроку і його структура;

• методична майстерність учителя;

емоційний стан учня;

• ступінь інтересу до предмета;

• взаємини класу і вчителя, учня і вчителя;

• санітарний стан навчальних приміщень.

Ступені складності навчальних предметів

• перша група — українська мова, російська мова, математика, біологія (10-11 класи), фізика (9-11 класи), іноземна мова;

• друга група — природознавство, біологія (7-9 класи), фізична географія, фізика (7-8 класи), хімія, астрономія;

• третя група — література, історія, суспільствознавство, економічна географія, креслення;

• четверта група — трудове навчання, образотворче мистецтво, музичне мистецтво, фізична культура, основи здоров’я.

українська мова і література;

• українська мова і література;

• література;

• алгебра і геометрія;

• історія і суспільствознавчі предмети, зокрема «Людина і світ», «Філософія» тощо;

• фізика;

• фізика й астрономія;

• трудове навчання.

Крок перший: Готуємо допоміжні матеріали

• робочий навчальний план;

• навчальні програми з предметів робочого навчального плану;

• інформація про мережу класів;

• інформація про наявність навчальних кабінетів і про закріплення їх за вчителями (класами);

• розподіл педагогічного навантаження вчителів;

• розподіл класного керівництва;

• інформація про розподіл класів на підгрупи при вивченні окремих навчальних предметів;

• список керівників методичних об’єднань;

• інформація про вчителів, які є студентами вищих навчальних закладів;

• інформація про вчителів, які є сумісниками;

• інформація про методичні дні адміністрації, голови профспілкового комітету;

• розклад дзвінків;

• особисті побажання вчителів щодо розкладу уроків;

• форми довідкових таблиць для складання розкладу.

КРОК ДРУГИЙ: Заповнюємо довідкову таблицю

  • Прізвище, ім’я, по батькові
  • Предмет, який учитель викладає
  • Класи, в яких учитель викладає навчальні предмети
  • Номер кабінету, закріпленого за вчителем
  • Кількість годин на тиждень по класах
  • Примітки (методичний день; дні (години) роботи сумісників; особисті побажання до розкладу)

Крок ТРЕТІЙ: Заповнюємо допоміжну таблицю

  • перший стовпчик - розподіл уроків по класах протягом тижня;
  • другий стовпчик - «Резерв», що призначений для коригування розкладу уроків

ЯК заповнити допоміжну таблицю

  • Розставити уроки вчителів-сумісників та адміністрації, а також учителів, чиї уроки з різних причин зафіксовані за днями тижня або за годинами дня.
  • Розставити уроки фізичної культури, трудового навчання, образотворчого мистецтва, музичного мистецтва, оскільки на один день в одному і тому самому класі можна ставити лише один з цих предметів.
  • Розставити уроки іноземної та української мов, бажано без «вікон» і, насамперед у ті дні, коли в розкладі конкретного класу є уроки фізичної культури, трудового навчання. Це дає змогу раціональніше використовувати навчальні кабінети у школі.
  • Розставити уроки вчителів-предметників: спочатку тих, які мають здвоєні уроки, а потім решти вчителів-предметників.
  • Розставити уроки вчителів-предметників, за якими не закріплені навчальні кабінети. При цьому бажано максимальне число їхніх уроків розмістити так, щоб учителі-предметники після кожного уроку не переходили з одного навчального кабінету в другий.

Крок ЧЕТВЕРТИЙ: Перевіряємо правильність розстановки уроків

  • Перевірити відповідність розкладу робочому навчальному плану.
  • Підрахувати кількість уроків у класах:
  • по вертикалі в кожному стовпчику — щоденну кількість уроків у класі;
  • по горизонталі для кожного класу — кількість уроків з предмета на тиждень.
  • Підрахувати навантаження кожного вчителя.

Крок П’ЯТИЙ: Складаємо розклад уроків

  • Розставити уроки паралелі 5-х класів протягом усього робочого тижня, потім 6-х і так далі до паралелі 11-х класів. За потреби під час розстановки уроків наступних паралелей можна вносити зміни в розстановку уроків уже заповненого розкладу.
  • У розкладі на кожен день відкоригувати «вікна» між уроками вчителів-предметників та зайнятість навчальних кабінетів, зручніше й раціональніше розмістити уроки протягом дня тощо. Для цього потрібно перенести розклад уроків у стовпчик «Резерв», у якому і доопрацювати розклад до отримання задовільного результату.

Крок ШОСТИЙ: Остаточно перевіряємо розклад уроків

  • підрахувати по горизонталі тижневе навантаження кожного вчителя, а по вертикалі — переконатися, що у розкладі кожного класу немає «вікон»;
  • з’ясувати, чи не збігаються уроки по днях (коли в одному й тому ж класі одночасно повинні давати уроки різні вчителі);
  • усунути зайві «вікна» в учителів-предметників;
  • раціональніше розмістити «складні» уроки;
  • з’ясувати наявність методичних днів для вчителів;
  • перевірити обґрунтованість здвоєних уроків з предметів тощо.

Крок СЬОМИЙ: Оцінюємо розклад уроків (у балах)

  • геометрія — 6;
  • алгебра — 5,5;
  • іноземна мова — 5,4;
  • хімія — 5,3;
  • фізика — 5,2;
  • біологія — 3,6;
  • українська мова — 3,5;
  • українська література — 1,7;
  • історія — 1,7.

  • Розклад уроків складено правильно, якщо найбільша кількість балів за сумою усіх предметів припадає на вівторок і (або) середу.
  • Розклад уроків складено неправильно, якщо найбільша кількість балів припадає на перший та останній робочі дні тижня або коли кількість балів однакова в усі робочі дні.
  • Обрахувавши кількість балів на кожен навчальний день для всіх класів, заступник директора школи може подати ці цифрові дані у графічній формі.
  • Розклад слід оцінити позитивно, якщо утвориться крива з «підйомом», що припадає на вівторок та (або) середу.
  • Розклад є нераціональним, а тому потребує доопрацюванняу разі, якщо найбільша кількість балів припадає на перший і останній дні робочого тижня, а також якщо навантаження в тижневому циклі рівномірне.
  •  

Крок ВОСМИЙ: Проводимо експертизу розкладу уроків

  • внутрішню — її зазвичай здійснює особа, яка розробляла розклад уроків, тобто це самоекспертиза;
  • зовнішню — її може здійснювати спеціально створена група експертів районного рівня.

Крок ДЕВЯТИЙ: Затверджуємо розклад уроків

Розклад уроків після внутрішньої чи зовнішньої експертизи мають підписати:

  • заступник директора школи, який складав розклад, — у правому нижньому куті аркуша;
  • директор школи — у правому верхньому куті аркуша.
  • Після цього розклад має затвердити голова профспілкового комітету. Свій підпис він має поставити у лівому верхньому куті аркуша.



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка