Права та обов’язки громадян




Скачати 271,15 Kb.
Дата конвертації08.03.2019
Розмір271,15 Kb.
Додаток 3

КОНСПЕКТ УРОКУ З ГРОМАДЯНСЬКОЇ ОСВІТИ

У 4 КЛАСІ

ТЕМА: Права та обов’язки громадян.

МЕТА: познайомити учнів зі змістом основних Статей Загальної Декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Конституції України; допомогти запам’ятати основні поняття, розвивати пам'ять, мову, вміння класифікувати й узагальнювати; довести учням, що в основі документів ,,Про права людини” лежать головні потреби всіх людей.

Тип уроку: дослідницька діяльність.

ОБЛАДНАННЯ: для вчителя – Конституція України, таблиці ,,Конституційні права”, ,,Історія утворення і затвердження прав людини у XX ст. , ,,Конвенція прав дитини”, фотоілюстрації на тему Великої Вітчизняної війни, брошури ,,Казки про податки”;

для учнів – папки дослідницької діяльності, Констиуція України, тематичні словники, малюнки на тему ,,Правила дорожнього руху”, ,,Правила пожежної безпеки”, плакати ,,Пропагування прав дитини”, чисті аркуші для нотаток, ручки, прості олівці, шкала оцінювання.



ПЛАН УРОКУ ( розкривається поетапно протягом уроку )

  1. Девіз уроку.

  2. Презентація груп.

  3. Правила поведінки у громадських місцях.

  4. Вивчаємо Конституцію України.

  5. Права та обов’язки громадян.

  6. Порушення прав людини.

  7. Історія проголошення прав людини у XX ст.

  8. Пропагування прав дитини.

  9. Підсумок дослідницької діяльності.

З М І С Т У Р О К У

  1. Організація класу.

  2. Повідомлення теми та мети уроку.

Учениця читає вірш І.Жиленко.

Дитя моє, права дитини

Ти мусиш вивчити сумлінно,

Це так потрібно, так важливо

Напевно знати в наші дні:

Коли з тобою справедливо

Вчиняють, а коли і ні.

Так прочитай, завчи напам’ять,

Порадь і друзям прочитать.

Хай пам’ятають тато й мама,

Закони всім потрібно знать!

Учитель. Урок розпочався з таких рядків недарма, тому що тема нашого уроку ,,Права і обов’язки громадян”. Останній рядок вірша звучить так: ,,Закони всім потрібно знать”. Чому так сказано?

ВІДПОВІДІ УЧНІВ



Учитель. У нас є можливість переконатись у правильності ваших слів. Тому обираємо такий девіз уроку:

ТРЕБА ЛЮДЯМ ВСЬОГО СВІТУ

НЕ СВАРИТИСЬ, А ДРУЖИТЬ.

І ПО ПРАВИЛАХ ХОРОШИХ,

ПО ЗАКОНАМ ТРЕБА ЖИТЬ.

Ви провели дослідницьку роботу і об’єднались в групи. Оцінювати свою роботу ви зможете за допомогою шкали оцінювання, яка є в кожного з вас. За правильне виконання завдання ви зможете отримати 1 бал, що дасть змогу кожному оцінити свою діяльність наприкінці уроку.



Отже, наступним етапом уроку оголошується презентація груп.

Розкажіть, як ви назвали свої групи і обрали такі девізи.



1 група. Ми назвали свою групу ,,Життєві правила” тому, що дотримання правил гарантує порядок у суспільстві, стабільність і справедливість у стосунках між людьми. Наш девіз:

,,Знайте ж, що усі ви рівні

Від народження в правах.

І людина – змалку вільна,

Наче в небі синім птах…”

2 група. Наша група обрала назву ,,Людина і закон”. Закон захищає нас від злочинців, порушень наших прав, дає змогу з упевненістю дивитись у майбутнє. Наш девіз:

,,Знайте ж, змалечку всіх діток

Треба вчить, оберігать.

І ніхто у всьому світі

Їх не сміє ображать”.


  1. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Уявіть собі, що ви опинилися на острові, де ніхто не живе. Чого вам бракуватиме над усе?

ВІДПОВІДІ УЧНІВ



Учитель.

Більшості з вас не буде вистачати друзів, спілкування, тому що ми з вами – люди, й живемо серед подібних нам. Робить нас людьми не народження, а те, що ми живемо, зростаємо в спільноті.

Кожна людина має почуття, здібності, характер. Зараз ми з вами переконаємось у тому, що ви різні, кожен з вас – диво, неповторна особистість. Давайте станемо в коло, візьмемось зза руки і розкажемо про себе два-три речення. Від вас вимагається назвати рису, яка, на вашу думку, притаманна лише вам.

Наприклад: ,,Моє імя Анастасія. Я дуже люблю морозиво і рожеві квіти”.

УЧНІ СТАЮТЬ У КОЛО І РОЗПОВІДАЮТЬ ПРО СЕБЕ

Учитель. Як же зробити, щоб ви, такі різні, несхожі та інші люди жили з повагою один до одного?

ВІДПОВІДІ УЧНІВ



Учитель. Можна погодитись, для цього існують правила, які визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей встановити багато різних правил, і ми зустрічаємось з ними на кожному кроці. Кожна з груп провела дослідницьку діяльність і встановила, яких правил дотримуються люди.

ЗВІТ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ



1 група. Ти заходиш до школи – і перед тобою на стіні – правила поведінки учнів. Ти – учень, а всі учні мусять їх дотримуватись: щоб у школі під час уроків було тихо, щоб легше було вчителям вчити, а тобі – вчитися.

2 група. Сідаєш у маршрутку чи автобус – перед тобою – правила користування міським транспортом, або простіше – правила пасажирів. Ти тепер – пасажир, а всі пасажири дотримуються цих правил, щоб не було штовханини у дверях, щоб усі могли сісти у транспорт, щоб ні з ким не сталося нещасного випадку.

1 група. Заходиш у кінотеатр – тут свої правила, яких повинні дотримуватись.

2 група. Навіть на пляжі існують свої правила – правила поведінки на воді. Якщо ти хочеш купатися в морі, або в річці, позагоряти на пісочку, мусиш їх знати: не пустувати у воді, Далеко не запливати, щоб не було з тобою та твоїми друзями ніяких неприємностей.

1 група. Дуже суворі правила дорожнього руху. За їх виконанням слідкує ціла армія працівників Державної автоінспекції, бо тут уже йдеться не тільки про порядок, але й часто про життя людей. Коли ти йдеш вулицею – ти пішохід і зобов’язаний виконувати правила дорожнього руху.

ГРУПА ДЕМОНСТРУЄ ЗРОБЛЕНІ НИМИ МАЛЮНКИ ,,ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ”.



Учитель. До чого призводить недотримання правил дорожнього руху?

ВІДПОВІДІ УЧНІВ



2 група. Не слід забувати про дотримання правил пожежної безпеки. Причинами пожеж у побуті бувають пустощі дітей з вогнем, необережне поводження з ним, несправність газових та електроприладів. Пожежники стверджують, що найбільше пожеж, що виникають, спричиняють діти дошкільного віку або неповнолітні. Треба виробляти в собі звичку суворого їх виконання, а в разі виникнення пожежі – приймати рішення щодо їх усунення.

ГРУПА ДЕМОНСТРУЄ ЗРОБЛЕНІ НИМИ МАЛЮНКИ ,,ПРАВИЛА ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ”.



Учитель. До чого призводить недотримання правил пожежної безпеки?

ВІДПОВІДІ УЧНІВ



Учитель. Нажаль, цих правил дотримують не всі люди, що призводить до страшних наслідків, трагедій. Але є такі правила, що обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі, чи учні. Це такі правила, що встановлюють порядок у всій державі, обов’язки кожного громадянина та його права. Хто затверджує ці правила в Україні?

Учні. Верховна Рада. України.

Учитель. Як називають такі правила?

Учні. Державними законами.

Учитель. А що означає слово ЗАКОН?

УЧНІ ШУКАЮТЬ ВІДПОВІДЬ У ТЕМАТИЧНИХ СЛОВНИКАХ



Учитель. Як називають головний закон країни? Коли його було прийнято? Кожна група підготувала повідомлення про Конституцію України.

1 група. ІСТОРИЧНА ДОВІДКА ,,ПЕРША КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ”.

Перша Конституція України була схвалена 5 квітня 1710 року. Її колективний автор – гетьман – Пилип Орлик та козацька старшина. Цей вікопомний документ склався як договір поміж трьома основними силами Гетьманщини: Гетьманом, Генеральною старшиною та Військом Запорозьким.

Ми можемо пишатися тим, що наша Конституція – одна з найперших в Європі і в світі. Адже Конституція США була схвалена 1787р., Франції та Польщі – 1791 р.р. У Російській імперії спроби становити конституцію мали місце тільки у першій чверті XІX ст., але закінчилися трагічним повстанням декабристів.

2 група. СУЧАСНА КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

Ця невеличка книжечка, що складається із вступної частини і 161 статті, є визначальною для всього українського народу. В статтях Конституції сформульовані права і обов’язки громадян України. Цей документ є програмою конкретних дій. На основі Конституції складаються всі інші закони, постанови, рішення, які регулюють діяльність і взаємини громадян.



Учитель. У Конституції України спочатку були перелічені особистісні права людини, потім – політичні, а потім – соціально-економічні і культурні. Зверніть увагу на таблицю.

Розділ про права людини – один з найважливіших у Конституції нашої країни. Якщо ми говоримо ,,право”, то завжди маємо на уваза ,,обов’язок”, і навпаки. Ми – громадяни України і у нас є обов’язки перед Вітчизною, перед своїм народом, перед іншими людьми, перед своїми рідними і близькими. Головний обов’язок – поважати права інших! Подивіться, бідь ласка, у тематичних словниках що означають слова ПРАВО, ОБОВЯЗОК?

УЧНІ ЗНАХОДЯТЬ У ТЕМАТИЧНИХ СЛОВНИКАХ ЗНАЧЕННЯ СЛІВ ,,ПРАВО”, ,,ОБОВ’ЯЗОК”.

Учитель. Зараз переконаємось, на скільки добре ви засвоїли ці поняття.

УЧНІ ПО ЧЕРЗІ ЗАЧИТУЮТЬ ПРАВА ТА ОБОВЯЗКИ ГРОМАДЯН УКРАЇНИ З КОНСТИТУЦІЇ

ОБОВ’ЯЗКИ:

Ст.51 піклуватися батькам про дітей, а дорослим дітям – про непрацездатних батьків.

Ст.65 – захищати Вітчизну.

Ст.66 – охороняти природу.

Ст.67 – платити податки .( Вчитель демонструє книгу ,,Казки про податки”, дитячі малюнки до цієї книги, пропонує учням прочитати цю книгу).

Учитель звертає увагу учнів до фрази:,,Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності”.

ПРАВА

Ст .24 – рівні права і свободи, всі рівні перед законом.



Ст. 27 – право на життя.

Ст. 35 – свобода світогляду і віросповідання.

Ст. 43 – право на працю.

Ст. 45 – право на відпочинок.

Ст. 47 – право на житло.

Ст. 49 – право на охорону здоров’я.

Ст. 52 – діти рівні у своїх правах.

Ст .53 – право на освіту.



Учитель. У вас є можливість перевірити, на скільки добре ви засвоїли права і обов’язки громадян України.

  1. Гра ,,Права та обов’язки” (Додаток 1).

  2. Інсценізація ситуацій у групах.

А),, У КАБІНЕТІ ДИРЕКТОРА”.

(Директор у кабінеті зайнятий роботою, заходить учителька з учнем).

Учитель. Дозвольте, Іване Івановичу?

(Учитель тягне учня за одяг).

Директор. Заходьте. Що трапилось?

Учитель. Знову цей Сидоренко вибив шибку на першому поверсі!

Директор. Маріє Іванівно, як це трапилося?

Учитель. Грали у сніжки, іншого місця їм не знайшлось.

(Учень стоїть похнюпившись).

Директор. Батьків повідомити, хай відшкодують.

ПИТАННЯ ДО УЧНІВ: Хто порушив обов’язок? Чиї права порушені?

Б) ,,НА ВУЛИЦІ”

(До міліціонера звертається дідусь. Старенький тримає за руку хлопчика).

Дідусь. Товаришу міліціонер! Можна до вас звернутись?

Міліціонер. Що трапилось?

Дідусь. Цей хлопчисько (тягне його за рукав) забрався до мого саду без дозволу. І нарвав собі черешні.

Міліціонер. Як це трапилось?

Хлопець. Я йшов вулицею. Бачу, через паркан нахилилась гілка черешні, яка була рясно обсипана ягодами. Я зірвав собі трошки покуштувати. Яка ж була смачна черешня! Я не втримавсь, заліз на дерево… А тут дідусь…

Міліціонер. Зараз ми з’ясуємо, де ти живеш, знайдемо твоїх батьків. Вони повинні відшкодувати Ваші, дідусю, збитки.

ПИТАННЯ ДО УЧНІВ: Хто порушив обов’язок? Чиї права порушені?



Учитель. Окрім прав і обов’язків у кожної людини є ще потреби і бажання. Що це таке, на ваш погляд, чим відрізняються потреби від бажань?

ВІДПОВІДІ УЧНІВ



Учитель. Уявіть, що вам доручили скласти перелік того, що потрібно усім дітям, щоб бути здоровими і щасливими. Подані слова розмісти в графи ,,ПОТРЕБИ “ і ,,БАЖАННЯ”. (Додаток 2).

УЧНІ ПРИЙМАЮТЬ УЧАСТЬ У ГРІ ,,Потреби” і,,Бажання”



Учитель. У повсякденному житті дуже часто спостерігається, коли бажання людини перевищують її можливості. У таких випадках людина не може себе зупинити, заради своїх примх порушує закон, права інших людей. У тому числі й дітей. Кожна група провела дослідницьку роботу з вивчення порушення прав дітей.

1 група. Сьогодні 250 млн. дітей живуть за рахунок важкої праці, жебрацтва, пограбувань. 30 млн. дітей у світі не можуть навчатися. Кожен рік від хвороб помирають 5 млн. дітей. Поширюється торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовляються батьки.

2 група. В Україні три чверті дітей – з хронічними хворобами. З’явився новий тип дітей - ,,діти вулиці” (особливо у великих містах). Це діти, що залишили рідні домівки і живуть та харчуються, як їм заманеться. Основна маса з них має освіту 3 – 4 класи. Більшість з них – малолітні злочинці, наркомани, торгівці наркотиками.

Учитель. А як ще порушуються права дорослих людей, дітей?

Учні. Війна, вбивства тощо.

Учитель. Наведіть приклади порушення прав людей під час війн.

1 група. Уся історія людства – історія війн. Одна з найстрашніших в історій людства війна тривала 6 років і закінчилася у 1945 році. Загинуло близько 60 млн. чоловік.

УЧНІ ДЕМОНСТРУЮТЬ СВОЇ МАЛЮНКИ НА ТЕМУ ,,ВЕЛИКА ВІТЧИЗНЯНА ВІЙНА”.



Учитель. 9 травня 2014 року ми будемо визначати 69 річницю Перемоги нашого народу над німецько-фашистськими загарбниками. 40 млн. радянських людей не дізналися про цю радісну звістку. Серед загиблих є наші герої – співвітчизники. Це – К. Ольшанський, Ш. Кобер, В. Хоменко, В. Лягін, герої Кримки, Нової Одеси, Ковалівки. Не забуто їх подвиг! Щороку , у травні, біля пам’ятників загиблим воїнам збираються сотні, тисячі людей, щоб згадати ті страшні роки і покласти квіти на знак пошани і пам’яті.

ПІД ЧАС РОЗПОВІДІ ВЧИТЕЛЬ ДЕМОНСТРУЄ ФОТОГРАФІЇ ГЕРОЇВ ВЕЛИКОЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВІЙНИ.



2 група. Право на життя було порушено для 60 млн. чоловік. Життя втратили люди, чисельність яких перебільшує чисельність сучасної України. І тоді люди всього світу зрозуміли, що треба об’єднатися для захисту прав людини.

Учитель. Відкриємо сторінку історії проголошення прав людини у ХХ ст. Щоб уникнути наступної світової війни, люди вирішили об’єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН – Організацію Об’єднаних націй. 10 грудня 1948 року різні народи світу проголосили, що всі люди мають рівні права. Так виникла Загальна Декларація прав людини. Але дорослі можуть захищати свої права від злодіїв, шахраїв, а діти ще не в змозі цього робити. Тому у 1989 році представники урядів прогресивних країн світу, в тому числі і наша Україна, підписали Конвенцію про права дитини. В цій Конвенції країни домовились охороняти права дітей всього світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років. Конвенція – це Міжнародний договір. Згідно з цією угодою, Україна у квітні 2001 року прийняла Закон України про охорону дитинства. (Додаток 3).

Я пропоную перевірити, на скільки добре запам’ятали ви історію проголошення прав людини. Кожен з вас дасть відповіді на питання тесту,, Що ти знаєш про обов’язки?” (Додаток 4).

УЧНІ ПРАЦЮЮТЬ НАД ПИТАННЯМИ ТЕСТУ, ВИКОНУЮТЬ ВЗАЄМОПЕРЕВІРКУ

Учитель. Зараз ми зробимо подорож по сторінках Конвенції прав дитини. Кожна з груп виготовила рекламу, яка ілюструє одне або кілька прав дитини з Конвенції.

ПРЕДСТАВНИКИ КОЖНОЇ З ГРУП ,,ПРОПАГАНДУЮТЬ” ПРАВА ДИТИНИ, ЯКІ ВОНИ ЗОБРАЗИЛИ НА ПЛАКАТАХ І ПОЯСНЮЮТЬ, ЧОМУ ВОНИ ОБРАЛИ САМЕ ЦІ ПРАВА.



Учитель. З метою оцінки рівня ваших знань Конвенції, я пропоную розглянути 28 питань про права дитини і визначити, які з них віповідають реально існуючим правам дитини (для 1 групи), які – ні (2 група). Хто швидше виконає ці завдання, той і переможець на цьому етапі уроку (Додаток 5).

УЧНІ ВИКОНУЮТЬ ЗАВДАННЯ. ВИЗНАЧАЄТЬСЯ ПЕРЕМОЖЕЦЬ. ВЗАЄМОПЕРЕВІРКУ РОБЛЯТЬ КОНСУЛЬТАНТИ КОЖНОЇ З ГРУП.



Учитель. На початку уроку ви написали, яку мету ви поставили перед собою. Пропоную перевірити, чи досяг мети кожен з вас.

Учні зачитують свої записи і роблять висновки, що їм вдалось досягнути на уроці, а над чим слід попрацювати ще.



Учитель. Під час уроку ви свою роботу оцінювали. Який бал ви собі поставили? Чи задоволені ви своїм результатом? Що слід зробити, щоб наступного разу результат ваш був вищим?

На наступний урок кожна з груп напише на пелюстках однієї ромашки Права громадян України, а на другій – обов’язки. Результати ми порівняємо і визначимо, хто проявив більше творчості при виконанні цього завдання.

ДОДАТОК 1. ГРА ,, ПРАВА І ОБОВ’ЯЗКИ”

Познач цифрами відповідні назви.

1-права 2-обов’язки

Берегти шкільне майно.

Брати участь у конкурсах, змаганнях.

Дотримуватись правил дорожнього руху.

Дотримуватись правил особистої гігієни.

Користуватися бібліотеками спортзалами, обладнанням школи.

Охороняти природу, пам’ятки культури.

Піклуватися про життя та охорону здоров’я.

Дотримуватись норм поведінки.

Ігри, розваги, відпочинок.

Навчатися.

ДОДАТОК 2. ,,Чи знаєш ти зміст Конвенції про права дитини?”

ТЕСТ ,,ЩО ТИ ЗНАЄШ ПРО ПРАВА І ОБОВЯЗКИ?


  1. Який документ затвердила у 1989 році ООН про права дітей:

А) Декларацію прав дитини;

Б) Конвенцію прав дитини;

В) Закон України про права дитинства.

2. Який документ прийняла Україна про права дитини у 2001 році?

А) Декларацію прав людини;

Б) Конвенцію прав дитини;

В) Закон України про охорону дитинства.

3. Як називається основний закон України, де записані всі права і обов’язки?

А) Декларація прав дитини;

Б) Конвенція прав дитини;

В) Конституція України.

4. Це те, що ти повинен робити, щоб бути корисним собі та іншим:

А) обов’язок;

Б) право.

5. Це те, що ти можеш робити:

А) обов’язок;



Б) право.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка