Правила вживання апострофа



Скачати 473,46 Kb.
Дата конвертації15.02.2019
Розмір473,46 Kb.
ТипПравила
Українська мова, 5 клас

Осадча О. І. – вчитель української мови та літератури, спеціаліст І категорії

Тема. Правила вживання апострофа.

Мета: поглибити і систематизувати знан­ня учнів про апостроф, удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апостро­фом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки; розвивати логічне мислення, уяву, мов­лення; виховувати повагу до старших, пошану до традицій наших предків, почуття патріотизму.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: картки, комп’ютери (або гаджетами), мультимедійна презентація.
ХІД УРОКІВ

­І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань. Оголошення епіграфа уроку й робота з ним.

(Слайд 1)

Треба берегти як зіницю ока безцінну

культурну спадщину нашого народу…

О. Гончар (Слайд 2)

Перевірка домашнього завдання

Наш клас об’єднано у три групи. Третя група учнів буде працювати з гаджетами, виконає тестові завдання, з метою перевірки домашнього завдання, виконуватиме тестові завдання в Gooqle-формі.(Додаток №1)



Друга група учнів буде працювати з картками, з метою перевірки домашнього завдання.(Додаток №2) А з першою групою ми будемо працювати колективно, перевіримо домашнє завдання.

1.Учні зачитують твори-мініатюри на одну з тем: «Цілющі властивості рослин», «У віночок «чар - зілля я вплітаю», «Лікарські рослини на службі людини».

2.Бесіда за запитаннями.

- Скажіть, у яких випадках пишемо м’який знак. Наведіть приклади.

- У яких випадках м’який знак не пишемо. Наведіть приклади.

- Коли вживається буквосполучення йо. Наведіть приклади.

- Коли пишемо ьо. Наведіть приклади.



ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

Слово вчителя

- Послухайте казку « Зникнення Апострофа»

Зникнення Апострофа

У тридев'ятому царстві є незвичайна країна Фонетика. Прав­лять нею три сестри: сувора і розумна Орфографія, точна Графі­ка і миловидна та співуча Орфоепія.

Якось у цій країні сталася надзвичайна подія - зник Апос­троф. У Фонетиці почався страшний безлад. Графіка та Орфо­епія хапалися за голову, бо люди почали неграмотно писати. Орфоепія потерпала від неправильної вимови. Люди не могли нормально порозумітися! ..

Треба негайно шукати Апостроф.

До пошуків залучили найкращі сили. І ось що з'ясували слідчі. Кома, що мешкала у сусідній країні, давно заздрила Апострофу, оскільки він був такий же, як і вона, але завжди стояв вище. Можливо, це її рук справа?

- Діти, може, ми зможемо допомогти знайти Апостроф, якщо з'ясуємо, для чого він вживається?

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Пояснення вчителя.

Погляньте на дошку (Слайд 3)

Свято – дев’ять, вдячність – під’язичний, буря - бур’ян.


  • Прочитайте подані парами слова.

  • Які звуки позначені виділеними сполуками літер?

  • М’якими чи твердими є приголосні?

  • Один чи два звуки позначені літерою я?

  • Зробіть висновок: для чого вживається апостроф?

Апостроф – це графічний знак, який уживається для позначення роздільної вимови твердих приголосних і наступних звукосполук [йа], [йу], [йе], [йі]. Ці звуки позначені на письмі літерами я, ю, є, ї.(Слайд 4)

Апостроф ставиться:

  1. після б, п, в, м, ф, перед я, ю, є, ї в корені слова при роздільній вимові: сім'я, б'ю, в'ється, пір'їна.

  2. після р, що позначає твердий звук [р] : подвір’я, міжгір’я, матір’ю.

  3. після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються твердими приголосними перед я, ю, є, ї: без'язикий, роз'їхатися, пів'яблука, від'ємний, роз'юшити, з'єднати, ін'єкція, дит'ясла.

  4. у слові Лук'ян та похідних від нього: Лук'янівка, Лук'яненко, Лук'янчук.

  5. Після г, к, х, ж, ш перед я, ю, є, ї у словах іншомовного походження:

комп’ютер, миш’як, Х’юстон. (Слайд 5)

Апостроф не ставиться:

  1. після літер б, п, в, м, ф, якщо перед ними стоїть літера, що позначає кореневий приголосний, крім [р] : морквяний, свято, медвяний, мавпячий, але торф'яний, арф'ярка, верф'ю, верб'я, черв’як.

2) після р, що позначає м’який звук [р']: рясно, буря, Рєпін, рюкзак, ряска. (Слайд 6)

Слово вчителя.

Oтжe, діти, ви дізналися, що наш Апостроф заховали у Скелі твердих приголосних.

Щоб потрапити туди, слід пройти через Трясовину завдань .

Перша група буде працювати з гаджетами, з метою перевірки засвоєння вивченого матеріалу, виконуватиме тестові завдання в Gooqle-формі (Додаток №3) Друга група учнів буде працювати з вчителем та мультимедійною дошкою. Третя група буде працювати з картками. (Додаток №4)



2.Робота з мультимедійної дошкою.

Лексико – орфографічна робота (Слайд 7)

► Списати, вставляючи, де треба, апостроф. Свій вибір аргументувати.

1) У всякім подвір...ї - свої повір ... я. 2) Хто стане медом, того мухи з...ї­дять. 3) Прирівняв солов…я до зозулі. 4) Подбай живим про те, щоб було чим добрим тебе пом…янути. 5) Ледачому і в будень св…ято (Нар. творчість).

V. Фізкультхвилинка

Гра «Відгадай загадки». (Слайд 8)

Переправившись через Трясовину завдань, ми опинилися перед Брамою, де стояла Кома.

- Я відпущу Апостроф за умови, якщо ви вiдгaдaєте мої за­гадки.

3авдання: вставити, де потрібно, пропущений апостроф і відгадати загадки.

1) Плету хлівець на четверо овець, а п… ята окремо? (Рука­вичка.) 2) Без чого людина не проживе й п…яти хвилин? (Без повітря.) 3) Хто в руки не візьме - по голові б..є. (Цвях.) 4) Дуже добру пам .. ять має, хутко все запам .. ятає, де почує яку вість - слово в слово розповість. (Луна.)

- Добре, - сказала Кома. - Відпущу Апостроф, але за умо­ви, що ви завжди будете його правильно вживати: і у вимові, і на письмі.



VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

Друга група буде працювати з гаджетами, з метою перевірки засвоєння вивченого матеріалу, виконуватиме тестові завдання в Gooqle-формі (Додаток №3)



Перша група виконає тренувальну вправу, з метою перевірки засвоєння вивченого матеріалу. (Тренувальна вправа на освітньому сервісі http://learningapps.org)





А третя група буде працювати з вчителем.



Словниковий диктант.

Завдання: записати слова під диктовку, позначити орфог­рами.

Зав'язь, круп'яний, присвята, зобов'язання, гравюра, дерев'яний, мавпячий, кав'ярня, львів'янин, підв'язати, напівкам'яний, пом'янути, бязевий, Белград, обов'язок, зм'якшити.


Коментоване письмо

Записати текст під диктовку, пояснюючи орфограми і пункто­грами.

Одним із народних символів України є рушник. Не було, мабуть, жодної хати на нашій Батьківщині, яку б не прикрашали рушники. Вони символізували мир, злагоду та здоров'я в сім'ї. У пам'яті багатьох залишається народнопоетичний вислів: «Без вер­би і калини - нема України». Відомо, калина - не тільки символ нашої держави, а ще й гарний лікувальний засіб. Її соком очищали обличчя, воно рум'янилось (3 календаря).

Творча робота

Скласти і записати невеличку розповідь про природу, використовуючи вивчені раніше орфограми. (Слайд 9)



VІІ. Підбиття підсумків уроку. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.

Опитування «Закінчіть речення» .

«На уроці я навчив (ла) ся ...»

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон»)

Оцінювання учнів. І

VІІІ. Домашнє завдання (Слайд 10)

Підручник. § 27, вправа 374;

Скласти твір - мініатюру на тему «Традиції мого народу».

Додаток №1
Тестові завдання

Установіть, в усіх словах якого рядка вживається м’який знак:

А) Бр…зкіт, р…юкзак, палац… ;

Б) Роз…яснити, Лук…ян, ад…ютант;

В) Пол…ща, ріднен…кий, Трет…яков.


  1. Укажіть, в усіх словах якого рядка вживається йо:

А) Ма…р, сер…зний, ра…н;

Б) т…хкати, пол….ту, л…довий;

В) с…мий, з…мка, вол…вий.
3. Укажіть, в усіх словах якого рядка вживається ьо:

А) Ма…р, сер…зний, ра…н;



Б) т…хкати, пол….ту, л…довий;

В) с…мий, з…мка, вол…вий.


4. Укажіть, в усіх словах якого рядка букви я, ю, є, ї служать для позначення двох звуків?

А) Кав’ярня, ялинка, їхній;

Б) завдання, єднання, юний;

В) їхати, поєдинок, галявина.
5. У якому рядку в усіх словах правильно позначено перенос?

А) Трьох/сот, ґуд/зик, бут/тя;

Б) розім/’яти, при/бережний, я/ма;

В) донь/ка, чи/та/ти, ви/шень/ка.
6. У кінці якого слова вживається м’який знак?

А) голуб…; Б) річ…; Г) мід…


7. Вкажіть слово з словосполученням ьо:

А) зна…омий; Б) бо…овий; В) л…н.



8. У якому слові на місці крапок потрібно писати м’який знак?

А) с…вяткувати; Б) радіс…ть; В) вос…мий.


9. У якому слові м’який знак вживається між м’якими приголосними?

А) хат…ній; Б) з…вір; В) нен…ці.


10. Вкажіть слова з буквосполученням йо:

А) л…тчик; Б) ма…р; В) бад…рий.




Додаток №2
Картка №1

Завдання: від поданих слів утворіть і запишіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-.

Слова запишіть парами, в утворених словах позначте орфограму «м’який знак».

Львів, школяр, учень, професор, село, Польща.


Картка №2

Завдання: зробіть звуковий запис слів.

Кузня, сьогодні, щастя, радість, кошеня.
Картка №3

Завдання: подані іменники поставте у формі давального відмінка однини і запишіть.

Зразок: яблунька – яблуньці.

Лялька, ненька, сопілка, дитинка, бурулька, рибалка, паска, зозулька, пінка, синька.


Картка №4

Завдання: від поданих слів утворіть прикметники із суфіксом – ин.

Зразок: учителька – учительчин.

Миколка, рибалка, вихователька, Тетянка, сусідонька, Наталка, лялька, ненька.


Картка №5

Завдання: перепишіть, уставляючи на місці крапок, де потрібно, м’який знак.

Сіл…, річ…, степ…, кров…, українец…, секретар…, мудрец…, тін…, календар…, перец…, стал… .
Картка №6

Завдання: перепишіть, на місці крапок уставляючи, де потрібно, йо чи ьо.

Ра…н, с…годні, сер…зно, л…н, га… к, л…х, …дистий, зна…мий, дз…б, кра… вий.
Картка №7

Завдання: до поданих слів доберіть спільнокореневі, в яких би вживалися буква сполуки йо чи ьо. Дібрані слова запишіть.

Лід, гай, воювати, сім, край, праця, пень, бій, рубець.
Картка №8

Завдання: зробіть звуковий запис виділених слів.

Підіймається, захиститься, пригодиться, лежиться, годиться.

Картка №9

Завдання: зробити фонетичний розбір поданих слів.

Віконце, радість, ячмінь.
Додаток № 3

Тестові завдання

1. Виділіть слова з апострофом:

А) б…ілий; Б) б…очка; В) б…резень; Г) б…ють.


2. У якому слові апостроф не вживається?

А) в…юн; Б) св….ято; В) в…ялий; Г) в…ється.


3. Після яких букв уживається апостроф у коренях слів?

А) д, т, з, с, ц, я,н; Б) б, п, в, м, ф, р; В) ґ, х, г; Г) з, с, ц.


4. Перед якими буквами чи буквосполученням вживається апостроф?

А) я, ю, є, ї; Б) йо; В) ьо; Г) а, о, у, и, і.
5. Вкажіть слово, де апостроф ставиться після збігу кореневих приголосних:

А) св….тковий; Б) верф…ю; В) присв…ята; Г) цв…ях.


6. У якому слові після префікса від- вживається апостроф?

А) від…дячити; Б) від…тиснути; В) від…їжджати; Г) від…ірвати.


7. У якому слові після префікса роз- вживається апостроф?

А) роз…питати; Б) роз…в’язати; В) роз…юшити; Г) роз…зути.


8. У якому слові після префікса під- уживається апостроф?

А) під…датися; Б) під…тримати; В) під…ігріти Г) під…юджувати.


9. У якому слові апостроф не вживається?

А) б…ються; Б) риб…ячий; В) різьб…яр; Г) б…є.


10. Вкажіть слова, у якому апостроф не вживається:

А) п…ють; Б) п…єса; В) п…ятниця; Г) мавп…ячий.


11. Вкажіть слова, де апостроф ставиться після збігу кореневих приголосних:

А) цв…яхар; Б) різьб…яр; В) мавп…ячий; Г) торф…яний.


Додаток №4
Картка №1

Завдання: перепишіть слова, позначте в словах орфограму «апостроф».

Солов’їний, сузір’я, рясний, пів’ящика, пів’юрти, морквяний, арф’яр, мавпячий, з’ясувати, святковий, духмяний.
Картка №2

Завдання: до поданих слів доберіть споріднені, які пишемо з апострофом. Запишіть ці слова.

Солома, дерево, риба, жирафа, трава, перо, торф, камінь, хлопець, гора.
Картка №3

Завдання: за допомогою префіксів, що закінчуються на приголосний, утворіть і запишіть спільнокореневі слова.

Зразок: їсти – з’їсти.

Явитися, юрмитися, єднати, їхати, єднатися, економити.


Картка №4

Завдання: запишіть слова, уставляючи, де потрібно, апостроф.

Слов…яни, присв…ята, без…ядерний, без… іменний, з…єднати, Лук…яненко, гороб…ята, солов…їний, р…сний, мавп…ячий, св…ято, бур…як.
Картка №5

Завдання: запишіть слова, уставляючи, де потрібно апостроф.

З…явитися, пор…ятунок, пір…їна, сер…йозний, любов…ю, моркв…яний, під…язикий, св…ятий, р…яска, пів…яблука, солов…ї, р…юкзак.

Картка №6

Завдання: назвіть випадки, коли вживається апостроф. Наведіть приклади.


Картка №7

Завдання: назвіть випадки, коли апостроф не ставимо. Наведіть приклади.


Картка №8

Запишіть 10 слів, в яких вживається апостроф. Із трьома (на вибір) складіть і запишіть речення..


Картка №9

Запишіть 10 слів, в яких апостроф не вживається. Із трьома (на вибір) складіть і запишіть речення
Каталог: attachments -> article
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка