«Прикметник як самостійна частина мови»




Скачати 70,01 Kb.
Дата конвертації12.12.2018
Розмір70,01 Kb.
Конспект уроку

з української мови

у 6 класі

на тему

«Прикметник як самостійна частина мови»

Дуркало Любов Богданівна,

учитель української мови

та літератури

Завалівської ЗОШ

І-ІІІ ступенів

Підгаєцького району

Тема уроку. Прикметник як самостійна частина мови: загальне … …. значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета уроку: поглибити й систематизувати знання учнів про прикметник,

формувати вміння відрізняти прикметник від інших частин мови,

визначати рід, число, відмінок та синтаксичну роль прикметників,

вчити розгортати, конкретизувати думку, добирати за змістом синоніми для передачі зв’язків між реченнями тексту;

виробляти навички самоконтролю;

сприяти розвиткові мислення;

удосконалювати навички роботи в групі;

розвивати усне та писемне мовлення, логічне та образне мислення;

виховувати шану та повагу до традицій і звичаїв українського народу,

любов до рідної землі.



Обладнання: узагальнююча таблиця «Прикметник», підручник, аудіо запис колядки «Нова радість стала..», роздавальний матеріал, електронний педагогічний засіб «Українська мова. 6 клас»
Звучить колядка.

Учитель читає епіграф :

Чи знаєм ми наші обряди і звичаї,

Чи їх не затьмили канони чужі?

Пригадую: скільки краси таємничої

У Щедрому вечорі -- святі душі…



І. Актуалізація опорних знань учнів.

( Заздалегідь написати на дошці текст).

1. Спишіть. Замість крапок поставте пропущені прикметники, користуючись довідкою.

сонце почало підніматись десь далеко за лісом, і його … світ слався в лісі по снігу, а на опушених інеєм … гілках стрибало його … проміння, висвічуючи то …, то … іскорками. Наче зачарований велетень, стояв ліс, опушений весь … інеєм, прикритий і пронизаний наскрізь … сяйвом. У ньому було тихо: … повітря від … морозу, здається, загасло, ані ворухнеться -- …, …., … .

Хто втерпів би не зостановитись, щоб помилуватись тією … красою? (Панас Мирний).

Д о в і д к а.

Ясне, червоний, високих, ясне, жовто-зеленими, червоно-синіми, білим, сонячним, холодне, лютого, чисте, прозоре, спокійне, чарівною.
2.Проблемне завдання учням.

Згадайте все, що ви знаєте про прикметник. Зіставте поданий і записаний у зошити тексти. Знайдіть порівняння. Чи сприяють вони увиразненню прикметників?


3. І група -- Випишіть із поданого вище тексту іменники разом із прикметниками. Зверніть увагу на роль прикметників у художньому тексті.

ІІ група -- Спробуйте визначити рід, число, відмінок та синтаксичну роль прикметників у згаданому тексті.



(Кожна група коментує свої відповіді).

Учитель коригує відповіді учнів.
ІІ. Формулювання учнями теми та мети уроку.

Учитель : Діти,

Набирайтеся сили,

Набирайтеся знань,

Вчіться слухати,

Вдосконалюйтесь,

Мрійте, шукайте,

У полові – зерно,

У пригодах -- красу,

У взаєминах -- квіти весни.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.


  1. Учень на дошці записує речення.

Пояснити вивчені розділові знаки у реченні .

Коли надходили Різдвяні свята, маленькі колядники, піймавши чарівним неводом найяснішу зірку і викувавши в чарівній кузні срібні дзвіночки, вирушали в далеку дорогу, несли вони людям радісну звістку:

По всьому світу стала новина:

Діва Марія Сина родила

Сіном притрусила,

В ясла положила

Господнього Сина.


  1. Вправа « Відкритий мікрофон»

  • Назвати прикметники у записаному реченні;

  • Поставити до прикметників питання;

  • Назвати словосполучення «іменник + прикметник»;

  • Визначити рід, число, відмінок , синтаксичну роль прикметників.

  • Яку частину мови ми називаємо прикметником?

Тут доречно використати електронний педагогічний програмний засіб

« Українська мова. 6 клас».Озвучити та проілюструвати теоретичний матеріал

«Прикметник – самостійна частина мови».


  1. Робота з підручником (ознайомлення з теоретичним матеріалом – с. 139- 140, опрацювати матеріал таблиці (с. 137).

Таким чином, ми поширили набуті у попередніх класах знання про прикметник як частину мови. Давайте спробуємо застосувати їх на практиці.


  1. Лінгвістичний експеримент.

Прослухати текст, виписати з нього прикметники.

Яку роль виконують вони у реченні?


Різдво – найстаріше і найвеличніше свято.

Різдвяна вечеря особлива. Перш за все у спеціальній глиняній макітрі слід подавати медвяну пшеничну кашу з маком та горіхами – кутю. Поряд ставлять духмяний узвар – компот із сухих фруктів. Це головні страви, які символізують достаток.
Отже, бачимо, що прикметник збагачує наше мовлення, робить його виразнішим, милозвучнішим. Без прикметників текст буде сухим, неемоційним.

5. Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться

За щасливий день вчорашній

І до сонця потягніться.

Веретенцем покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти рівно сядьте.

6. Виконати вправу 232(Виписати з уривка іменники разом з прикметниками. Зверніть увагу на роль прикметників у художньому тексті. Якими членами речення вони є?


7. Робота з роздавальним матеріалом.
І група .

1. Вкажіть прикметники.

а) світло; б) світлиця ; в) світити; г) світлий.

2. Що означає прикметник як частина мови?

а) ознаку дії; б) ознаку предмета; в) назву предмета; г) ознаку ознаки.

3. Позначте прикметник жіночого роду.

а) зимовий; б) літнє; в) жива; г) зелені.
ІІ група.

У поданих реченнях знайти і виписати прикметники, визначити їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль .

За Різдвом настав другий празник – Новий рік. А ще він зветься празником святого Василя. Всі рядилися в чудернацький одяг. І тоді, мов із-під землі, з’являлися волохаті ведмеді, бородаті цапи, рогаті чортики й навіть Котигорошко з велетенською булавою.

Вранці наступного дня колядники знову бігли від хати до хати. Вони сіяли пшеничні зерна по хатах, примовляючи:

Сійся, родися, жито, пшениця,

Жито, пшениця, всяка пашниця…



(Обсяг тексту можна скоротити – на розсуд учителя).
8. Записати подані речення, поставивши пропущені прикметники. Визначити морфологічні ознаки, їх синтаксичну роль ( усно).
І варіант.

1. Взимку ночі стають … , а дні … .

2. …сніг на полі -- … урожай у коморі.

3. Якщо 17 серпня дме … вітер --- зима буде … .

ІІ варіант.



    1. іней на деревах -- будуть морози …, … туман -- чекай відлиги.

    2. літо й … осінь -- до … зими.

    3. Якщо 7 серпня … ранок -- зима… і … .

Довідка: довшими, коротшими, глибокий, щедрий, сильний, сніжна, срібний, тріскучі, густий, вологе, тепла, затяжної, холодний, рання, холодна.
ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь навичок учнів.

  1. Що нового ви дізналися про прикметник як частину мови ?

  2. Як змінюються прикметники?

  3. Яку синтаксичну роль виконують прикметники?

  4. Для чого прикметники вживаються у нашому мовленні?

  5. Як наш урок пов'язаний з народознавством?

6.Розв’язання кросворда.


Доберіть антоніми до поданих слів. По вертикалі ви зможете прочитати назву частини мови, таємниці якої ми пізнавали на сьогоднішньому уроці.

  1. Прозовий.

  2. Пізній.

  3. Слабкий.

  4. Гігантський.

  5. Кривий.

  6. Стиглий.

  7. Голодний.

  8. Високий.

  9. Гучний.

  10. Довгий.


V. Підсумки уроку.

Продовжіть речення : «Сьогодні на уроці я дізнався…», « Найцікавішим на уроці було…».

Багато хто з вас добре працював на сьогоднішньому уроці, тож отримує відповідні оцінки. На наступних уроках вам відкриються нові таємниці прикметника.
VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал 23 (с. 136 – 140) .



Уявіть ситуацію: до вас приїхав друг із-за кордону. Розкажіть йому про святкування одного із зимових свят, використовуючи прикметники (письмово).


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка