Проблема входження молоді в дорослий світ в книзі «Убити пересмішника» Гарпер Лі




Скачати 120,53 Kb.
Дата конвертації06.02.2019
Розмір120,53 Kb.
Гузь Ольга Олександрівна, вчитель зарубіжної літератури НВК № 26, місто Кропивницький

Гарпер Лі (1926–2016). «Убити пересмішника»

Урок № 60

Тема: Проблема входження молоді в дорослий світ в книзі «Убити пересмішника» Гарпер Лі

Мета: стисло ознайомити учнів з особистістю й творчим шляхом американської письменниці Гарпер Лі, з історією створення її роману «Убити пересмішника»; з’ясувати сюжетно-композиційні особливості твору; схарактеризувати хронотоп роману та систему образів у зв’язку з авторським задумом; дослідити місце і роль образів дітей, Джема, Всевидька (Джін Луїза) та Діла, розкрити проблему входження підростаючого покоління в світ дорослих та показати специфіку її художнього втілення в романі «Убити пересмішника»; сприяти формуванню демократичних поглядів та кращих моральних якостей учнів.

Обладнання: слайд-презентація «Гарпер Лі та її роман «Убити пересмішника», фрагменти з фільму «Убити пересмішника» (США, 1962, режисер Роберт Малліган). – Режим доступу: http://kinoleto.com/watch-online/ubit-peresmeshnika-3462; трейлер фільму «Убити пересмішника» (англ. Мовою, говорить Грегорі Пек, виконавець ролі Аттікуса Фінча) – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=wvKtgywxPPQбитиЕпіграф:

Епіграф:

Юристи, певно, теж були колись дітьми.

Чарльз Лем



Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. Упродовж двох уроків ми з вами будемо говорити про твір американської письменниці Нелл Гарпер Лі, відомої як «автор одного роману», «Убити пересмішника», написаного у 1960 році. Книга займає сорокове місце у Рейтингу 100 найкращих книг усіх часів журналу «Ньюсвік» (на першому місці «Дон Кіхот» Сервантеса). У 1962 році «Убити пересмішника» Гарпер Лі було відзначено найпрестижнішою в Сполучених Штатах літературною премією, Пулітцерівською. Цей роман включений до шкільної програми у 80% навчальних закладів США, а тепер його вивчають у 9 класі й учні українських шкіл. У чому секрет такої популярності твору у читачів, чим він важливий і дітей, і для дорослих, ми й спробуємо з’ясувати в процесі нашого аналітичного дослідження за текстом.

ІІІ. Ознайомлення з особистістю й творчістю Гарпер Лі

Перегляд слайд-презентації «Гарпер Лі та її роман «Убити пересмішника»

- Спробуйте кількома словами схарактеризувати Гарпер Лі як людину, як письменницю? Чи пов’язане її життя з творчістю?

- Доведіть, що Гарпер Лі не гналася за славою, проте слава прийшла до неї сама.

- Як ви розумієте вислів «автор одного роману»? Кого з письменників, що зазнали такої слави, ви ще знаєте? ( Етель Ліліан Войнич, роман «Ґедзь» (рос. «Овод»); Маргарет Мітчелл «Віднесені вітром»; Гарпер Лі «Убити пересмішника». Нерідко авторами одного твору називають письменників, які писали для дорослих, але відомими стали завдяки єдиній написаній книзі для дітей. Наприклад, Алан Мілн (автор «Вінні-Пуха»); Петро Єршов (автор (Коника-Горбунка»); Андрій Некрасов (автор «Пригод капітана Врунгеля»); Лазар Лагін (автор «Старика Хоттабича») тощо. )

- Роман «Убити пересмішника» перекладений практично усіма мовами народів світу. Що вам відомо про переклади цього твору Гарпер Лі українською мовою? ( У 1975 році його переклав Михайло Харенко (видавництво «Молодь»), а в 2015 році вийшла україномовна версія роману Тетяни Некрич (видавництво "KM Publishing").)

ІV. Аналітичне дослідження за текстом роману Гарпер Лі «Убити пересмішника»

а) з’ясування історії написання роману «Убити пересмішника» Гарпер Лі

Повідомлення зарані підготовленого учня:

Нелл Гарпер Лі було усього п’ять років, коли у квітні 1931 року у невеличкому провінційному містечку Скоттсборо у штаті Алабама відбулися перші судові засідання у справі про можливі згвалтування двох білих жінок дев’ятьма чорношкірими молодиками. Звинувачених мало не піддали суду Лінча ще задовго до офіційного судового засідання. Послуги адвоката підозрюваним чорношкірим були надані тільки під час розгляду справи в суді. Незважаючи на медичний висновок, згідно якого жінки не були згвалтовані, суд присяжних, що складався виключно з представників білої раси, визнав усіх підозрюваних винними й присудив смертний вирок усім звинуваченим за виключенням наймолодшого з них, якому виповнилося тільки 13 років. Упродовж шести наступних років під час апеляційного процесу більшість звинувачень було знято й усі підсудні, крім одного, були звільнені. Скоттсборська справа залишила незабутнє враження у юної Гарпер Лі, яка багато років поспіль використала її за основу для роботи над своїм єдиним романом «Убити пересмішника», який був завершений влітку 1959 року. Після опублікування 11 липня 1960 року відразу став бестселлером, отримав визнання читачів, критиків. За цей твір Гарпер Лі отримала Пулітцерівську премію. Світовий тираж роману перевищує сорок мільйонів примірників.

Успіх книги став несподіванкою для самої Гарпер Лі: «Ніколи не очікувала на будь-який успіх «Пересмішника». Я сподівалася на швидку й милосердну смерть в руках критиків, але водночас я думала, можливо, комусь він сподобається достатньою мірою, щоб додати мені сміливості продовжувати писати. Я сподівалася на мінімум, але отримала все, й це, певною мірою, було таким же страшним, як і швидка милосердна смерть».

Існує думка, що успіх роману був викликаний ще й тим, що його публікація співпала з рухом за громадянські права у США. З кінця ХІХ століття в південних штатах США діяли так звані закони Джима Кроу (закони расової сегрегації, тобто політики примусового відокремлення білого населення США від інших етнічних груп (в основному темношкірих та індіанців), що здійснювалась через різні соціальні перешкоди: роздільне навчання та виховання, розмежування посадочних зон (білі - сидять попереду) в громадському транспорті; категорично заборонялися міжрасові шлюби; місцева влада ввела комендантську годину для темношкірих, а у всіх громадських місцях вивішували таблички з написом «Тільки для білих» або «Для кольорових» тощо. Жорстоке знущання та тортури над неграми стали публічними розвагами.). У 1964 Конгрес ухвалив «Акт про громадянські права», який цілком однозначно забороняв дискримінацію в громадських місцях загального користування, системі освіти, при найманні на роботу та в будь-якій організації, що одержує фінансову підтримку держави. В наступні роки було ухвалено ще низку законопроектів, за якими чорношкірі одержували рівні виборчі права й заборонялася дискримінація при наданні житла.

У одному з нечисленних інтерв’ю 1961 року Гарпер Лі повідомила, що сюжет її роману є цілковитою вигадкою й не має ніякого відношення до історії її власного «сумного» дитинства.

б) з’ясування первинних вражень від прочитання твору

- Розкажіть, яким було ваше знайомство з романом «Убити пересмішника». Чи хотілося вам дочитати його до кінця без перерв на читання? Чому?

- Чим зацікавив вас цей твір?

- Які фрагменти найбільше вплинули на вас?

- У якому стані ви перебували, читаючи цю книгу?

- З ким і чому ви ділилися враженнями від прочитання роману «Убити пересмішника»?

- Чи все у ньому для вас зрозуміле?

- Твори яких відомих письменників, вивчених раніше, нагадує вам книга Гарпер Лі «Убити пересмішника»? Чим? ( «Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена, «Поліанна» Елеанор Портер, «Хатина дядька Тома» Гаррієт Бічер Стоу.)

- Чи дивилися ви екранізацію цього твору? Наскільки, по-вашому, вона відповідає авторському тексту?

- Про що ви хотіли б поговорити на уроках за романом Гарпер Лі «Убити пересмішника»?



в) з’ясування хронотопічних особливостей роману та їх ролі в здійсненні авторського задуму роману «Убити пересмішника»

- Від чийого імені ведеться розповідь у романі «Убити пересмішника»? (Розповідь ведеться від імені однієї із головних героїнь твору Джін Луїзи Фінч.) Як ви думаєте, розповідає дівчинка чи доросла жінка? (Це розповідь дорослої людини, що згадує події свого дитинства так, ніби це відбулося учора. Проте висновки й спостереження головної героїні є свідченням її дорослості, а не шести-восьмирічної дитини.)

- Розкажіть, де й коли відбуваються події, зображені в творі? Як ви думаєте, що є домінантним у втілення авторського задуму – художній простір чи художній час? Чому ви так вважаєте? (Дія роману відбувається у США, штат Алабама, провінційне містечко Мейкомб (проте на карті ви його не знайдете, воно вигадане письменницею). Художній час – 1933-1935 роки. В історії США це роки Великої депресії.)

- Що ви знаєте про Велику депресію у США? ( У 30-х роках ХХ століття більшість країн світу потерпали від надпотужної економічної кризи, що набула небаченої гостроти та глобального характеру. Найболючішою вона стала для немаєтних класів. Безробіття, втрата житла, голод супроводжували скорочення обсягів промислового виробництва. Кризу в США назвали Великою депресією.)

- Як цей період відображений у романі Гарпер Лі? На кого з мешканців Мейкомба найбільше вплинула економічна криза? Чому про неї говорять навіть діти?

- Чи однаковою була бідність жителів Мейкомба та прилеглих фермерських господарств? Наведіть приклади з тексту, у яких йдеться про родини Фінчів, Канінгемів, Юелів та про родини чорношкірих.

- Чи підтримують люди одне одного в цей тяжкий час?

- Доведіть на прикладах з тексту, що жителі Мейкомба досить забобонні, недолугі, люблять пхати носа в чужі справи, маніпулюють вірою в Бога й здебільшого є носіями псевдоморалі. (Ставлення до родини Редлі (історія Страхолюда Редлі), стосунки з чорношкірими.)

- Розкажіть про ставлення жителів Мейкомба до чорношкірих. Чи можна це характеризувати як вияв справжньої демократії? Чому ви так вважаєте? Чи має значення в цьому те, що білі Мейкомба є нащадками рабовласників Півдня США? («люди одне одного живцем закопують у землю і самі цього не помічають. (…) білі влаштували кольоровим справжнє пекло ще за життя, їм і на думку не спадає, що кольорові — теж люди».)

- З якою метою автор передає суть розмови гостей тітки Олександри, «парафіянок південної методистської єпіскопальної церкви в місті Мейкомбі»? Порівняйте з діяльністю «жіночої допомоги» в роману Елеанор Портер «Поліанна». - Хто такі «ногомийки» та «меноніти»? Чому саме вони представляють у творі найконсервативніші реакційні погляди? («Баптисти-ногомийки вважають, що будь-яка розвага - гріх», «…ногомийки вважають, що кожна жінка - це втілення гріха. Вони занадто буквально розуміють біблію», «є люди, в чиїх руках біблія небезпечніша, ніж пляшка віскі в руках... в руках твого батька», «Трапляються люди, які... які надміру дбають про потойбічний світ і не можуть навчитися жити на цьому», - (так відповіла міс Моді Всевидькові на запитання про «ногомийок»). Ногомийки є найбільш реакційно-радикальним відгалуженням руху менонітів. Меноніти - протестантський рух, що сповідує одне з вірувань голландських протестантів-анабаптистів. Засноване Менно Сімонсом віросповідання пропагує мирне співжиття в світському суспільстві, відсутність насильства, ненасильницькі методи протесту та розв'язання спірних питань, пацифізм - Менонітська церква сповідує добросусідство, безкорисливе й добровільне служіння ближнім, незалежно від їхнього віросповідання.)



г) з’ясування особливостей сюжету й композиції твору

- Стисло (3-5 реченнями) передайте зміст сюжету роману «Убити пересмішника» Гарпер Лі.

- Як побудований роман? (Епіграф, частина перша (розділи І-ХІ), частина друга (розділи ХІІ – ХХХІ.)

- Які дві головні теми розкриваються в романі «Убити пересмішника»? У якому співвідношенні вони зображені в романі? (Тема дитинства, пізнання довкілля дітьми, цінності дитячого світу; тема взаємин дорослих, цінності дорослого світу; взаємини й взаємовплив світу дорослих і світ детей.)

- Який сенс має епіграф до роману? Чому це саме вислів Чарльза Лема «Юристи, напевно, теж колись були дітьми»? Кого з героїв, по-вашому, стосуються ці слова? Чому ви так вважаєте?

- Що, по-вашому, є сюжетним центром у кожній з двох частин роману? Аргументуйте відповідь. ( Сюжетна основа першої частини роману – це пізнання оточуючого світу дітьми через його сприйняття та дитячі ігри головних персонажів-дітей твору – Джема, Джін та Дела. Ідейно-сюжетний центр другої частини – суд над Томом Робінсоном та участь у цьому адвоката Аттікуса Фінча, його дітей та усіх жителів містечка. Друга частина твору має ще більше ідейно-політичне загострення порівняно з першою. Два роки, що стоять між подіями, зображеними в них, по-різному сприймаються й головними героями, що дорослішають, й читачами, що стають свідками цього процесу.)



д) з’ясування особливостей системи образів роману «Убити пересмішника»

- Чи можна систему обрадів роману Гарпер Лі вважати розгалуженою? Чому?

- Які персонажі є головними? У чому тут особливість? ( У романі «Убити пересмішника» декілька головних героїв – це діти адвокати Аттікуса Фінча Джем і Джін Луїза (Всевидько) та їхній кращий друг Дел та сам Аттікус. Лінія головних героїв представлена дітьми й дорослою людиною. Родина Фінчів є ідейно-смисловим центром твору. Саме зв’язки й контакти головних персонажів з їхніми родичами, сусідами та мешканцями Мейкомба в цілому рухають розвиток сюжетної лінії твору.)

- Джем говорить, що усе населення Мейкомба ділиться на чотири групи. Що це за групи? Доведіть, що цей поділ не є переконаннями самого хлопчика, а відображає соціальну ієрархію містечка.



Перегляд трейлеру фільму «Убити пересмішника» англійською мовою

- Про що говорить виконавець ролі Аттікуса Фінча Грегорі Пек? (Під час відповіді на це запитання здійснюється уточнення перекладу вчителем.)

- Чи можна вважати цей трейлер презентацією системи образів та головних проблем твору?

Самостійна робота в групах

І група: стисло схарактеризуйте родину Фінчів.

ІІ група: стисло схарактеризуйте родину Канінгемів.

ІІІ група: стисло схарактеризуйте «касту» Юелів.

ІV група: стисло схарактеризуйте темношкірих Мейкомба.

V. Рефлексія

- Визначте, що є життєвою основою для всіх жителів Мейкомба.

- Кому належать слова «Не можу зрозуміти, чому помірковані люди просто божеволіють, зачувши, що до справи має якесь відношення негр»? Як вони характеризують «поміркованих» людей Мейкомба?

- Що вирізняє Аттікуса Фінча з поміж усіх мешканців містечка? («Аттікус Фінч що вдома, що на вулиці - завжди однаковий».) Що, по-вашому, означають ці слова міс Моді?

- Чи мали право, по-вашому, Редлі жити так, як хотіли вони, а не як того хотіли в містечку?

- Чому найогиднішими були Юели? Як їхній спосіб життя співвідноситься з поняттям «люмпен»? Чим Юели схожі на російських Шарикових?

- Хто, по-вашому, має найбільший вплив на Джема й Джін? Аттікус Фінч для них авторитет тільки тому, що він їхній батько?

- В оригіналі прізвисько головної героїні Скаут. Як ви думаєте, який нюанс характеру дівчинки воно відображає? Яке із значень цього слова, по-вашому, найбільше відображує характер Джін Луїзи? (Ска́ут (англ. Scout) - спочатку, солдат (кавалерист або легкий піхотинець), що займається польовою розвідкою.

Нині поширеніші інші значення:

бойскаут - член дитячої організації, що займається скаутингом, вихованням у підростаючому поколінні благородних якостей характеру через вивчення і використання природи, що супроводжується груповою спортивно-туристичною активністю на свіжому повітрі;

скаут - працівник спортивного клубу, відповідальний за пошук і підбір можливих кандидатів до складу цього клубу, особливо серед зовсім молодих спортсменів або спортсменів з інших країн.)

- Як ви думаєте, чому розповідь ведеться від імені молодшої дочки адвоката Фінча, а не його старшого сина Джема? Що, на ваш погляд, втратилося в україномовному перекладі прізвиська головної героїні?

- Чому Джем і Всевидько любили дядька Джека й не любили тітку Олександру? Наведіть приклади з тексту. Доведіть, що перебування тітки Олександри в будинку брата стало проблемою для дітей Аттікуса.

- Визначте головні риси дружби Джема, Діла й Джін. Доведіть, що це була справжня дружба.

- Яку роль в житті дітей відіграв Страхолюд Редлі? Доведіть, що це теж була дружба. У чому її парадоксальність? На чому, по-вашому, вона базується?

- Кого з дорослих Мейкомба ви ще могли б назвати другом дітей, головних героїв твору?

- Як ви думаєте, навіщо Гарпер Лі зобразила стосунки дітей Аттікуса Фінча з місіс Дюбоз? Доведіть, спираючись на текст, мудрість життєвого досвіду Аттікуса Фінча й стійкість місіс Дюбоз. Як ви думаєте, чому в якості покарання Джема за зіпсовані азалії було саме читання роману «Айвенго» Вальтера Скотта?

- Зробіть висновок, наскільки, по-вашому, було комфортним входження дітей Джека, Джін і Дела в дорослий світ. Чи можна вважати, що Гарпер Лі своїм романом «Убити пересмішника» зробила внесок у розробку одвічної проблеми взаємин дорослих і дітей? У чому, по-вашому, вона йшла традиційним шляхом, а в чому стала новатором?

- Який випадок з дитинства головних героїв став, по-вашому, став для них найбільшим випробуванням? (Суд над Томом Робінсоном і замах на їхнє життя Роберта Юела.)

Учитель. Про це ми поговоримо на наступному уроці.

VІ. Аргументація й виставлення оцінок за урок

VІІ. Домашнє завдання:V

Усім: переглянути зміст ІІ частини роману Гарпер Лі «Убити пересмішника».

Завдання у групах:

І група: підготувати стислу розповідь про суд над Томом Робінсоном з позиції Джін Всевидька.



ІІ група: підготувати стислу розповідь про суд над Томом Робінсоном з позицій Джема.

ІІІ група: підготувати стислу розповідь про суд над Томом Робінсоном з позицій Аттікуса Фінча та його прихильників.

ІV група: підготувати стислу розповідь про суд над Томом Робінсоном з позицій радикально налаштованих мешканців Мейкомба.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка