Просвітництво як літературна епоха



Дата конвертації11.10.2018
Розмір2.42 Mb.
ТипУрок

Презентація теми “Просвітництво”

ТЕМА УРОКУ

  • Просвітництво як літературна епоха
  • Епоха іде вперед,
  • а кожна окрема людина
  • починає спочатку.
  • Й. В. Гете

«МІФОЛОГІЧНИЙ РЕАЛІЗМ АНТИЧНОСТІ»

  • У давні-давні часи, коли на небі жили боги – титани, а світом правив Бог Крон, боги і люди мало відрізнялися один від одного, так як походили від однієї матері Геї-Землі. Боги часто спускалися до людей, а люди жили як боги.
  • Еллада – скільки чарівної музики чується в цьому слові.
  • Давня Греція і Давній Рим. Прогулюючись або розмовляючи в саду під деревами, греки і римляни творили свою культуру, філософію, архітектуру й театр, скульптуру та живопис. 15 сторіч античності в історії світової культури – це був час надзвичайного злету. Так що ж таке античність?

АНТИЧНІСТЬ – історичний та культурний спадок Давньої Греції і Давнього Риму (VІІ ст. до н.д – V ст н.д.);

  • АНТИЧНІСТЬ – історичний та культурний спадок Давньої Греції і Давнього Риму (VІІ ст. до н.д – V ст н.д.);
  • основа, на якій пізніше розвинулася культура Європейських народів.
  • Головні ознаки Античності:
  • * виникнення літератури з усного слова;
  • * боги й людина – два центри античної культури;
  • * відкриття людини;
  • * прагнення осмислити світ;
  • * гармонія поєднання розуму з емоціями;
  • * перевага громадського над особистим.

«СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ»

  •   СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ СИМВОЛІЗМ V - ХV ст.
  •   Історична культурна доба. Тисячолітній період в історії європейської культури, проміжний між Античністю та Відродженням. Середньовіччя називали «темними віками». В життя раннього періоду середніх віків були постійні війни, пограбування, набіги. Провідне місце у свідомості людства посідає Абсолют – єдине божество, вище за Людину. Але культура середньовіччя не поступається стародавній культурі. Саме у середні віки деякі народи пережили золотий вік своєї літератури, такі як арабська, іранська, японська, китайська літератури, література Провансу і Київської Русі.

ГОЛОВНІ ОЗНАКИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ:

  • * особлива роль релігії і церкви;
  • * нерівномірність літературного розвитку на карті світу ( “золотий вік одних літератур і занепад
  • інших”);
  • * наявність латиномовної літератури;
  • * розквіт фольклору європейських народностей – епоси, едди, саги;
  • *розвиток рицарської і
  • * міської літератур;
  • * анонімність і канонічність * середньовічної
  • ЛІТЕРАТУРИ.

«ВІДРОДЖЕННЯ»

  • На зміну середньовіччю прийшло відродження. У 15 ст. воно виникло в Італії, батьківщині античності, а в 15 -16 ст. розповсюдилося в країнах Європи: Іспанії, Нідерландах, Німеччині, Франції, Англії. Французи ці світлі часи називали Ренесансом.
  • ГОЛОВНІ ОЗНАКИ ВІДРОДЖЕННЯ: 
  • великі наукові та географічні відкриття;
  • створення національних держав;
  • розвиток світової торгівлі;
  • формування літературних мов, науки;
  • відродження античної спадщини;
  • виникнення нової свідомості – гуманізму;
  • ідеал людини – всебічно розвинена особистість;
  • провідна тема літератури і мистецтва – людина, її внутрішній світ.

«ІММАНУЇЛ КАНТ»

  • «Дві речі
  • тим більше
  • дивують мене,
  • чим більше я
  • думаю про них :
  • зоряне небо наді
  • мною і моральний
  • закон у мені.

«ДУМКА БОККАЛІНІ»

  • «Там,
  • де мешкають
  • невігласи , існують
  • монархії,
  • а де розквітла література
  • і працюють
  • великі уми,
  • установлюються
  • республіки»

ОСНОВНІ МОТИВИ ВИБОРУ ЗАЗНАЧЕНО Ї ТЕМИ  

  • 1. ІДЕЙНО – ЕСТЕТИЧНЕ ТЛО ЕПОХИ .
  • 2. СВІТОЧІ.
  • 3. ПОРТРЕТ ДОБИ.
  • 4. ПРОПАГАНДА КНИГ І ЗНАНЬ – ПРИКМЕТА ЕПОХИ, СТВОРЕННЯ ПЕРШИХ ЕНЦИКЛОПЕДІЙ.
  • 5. ІДЕОЛОГИ І ВИКОНАВЦІ ГРАНДІОЗНОГО ПРОЕКТУ.
  • ПРОСВІТНИКИ – ЕНЦИКЛОПЕДИСТИ
  • 6.ПРОВІДНІ ІДЕЇ ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА В ЛІТЕРАТУРІ.
  • 7.РОЗМАЇТТЯ ПРОЯВІВ ЛІТЕРАТУРНОГО ЖИТТЯ.
  • ЛІТЕРАТУРНІ НАПРЯМИ ТА ЖАНРИ.
  • 8.АТЕЇЗМ, АНТИКЛЕРИКАЛІЗМ, ДЕЇЗМ .
  • 9.ОДА ФРІДРІХА ШИЛЛЕРА «ДО РАДОСТІ».
  •  
  • АЛГОРИТМ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНІВ ДО ПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОЕКТУ
  • « ПРОСВІТНИЦТВО . ПОРТРЕТ ДОБИ.»
  •  
  • 1.Визначити тему проекту «Просвітництво. Портрет доби.»
  • 2.Визначити мету проекту: «Створити творчу презентацію
  • літературної епохи.»
  • 3.Завдання учасникам проекту: творчо презентувати
  • літературну епоху.
  • 4.Вибір учнями тем для проекту.
  • 5.Визначення робочих груп, розподіл обов’язків між
  • членами групи.

ВИМОГИ ДО ПРОЕКТУ  

  •  1. Дати загальну характеристику добі ПРОСВІТНИЦТВО.
  • 2. Пояснити суть назви епохи.
  • 3. Зазначити хронологічні рамки епохи.
  • 4. Визначити, за якими напрямами розвивалася література
  • Просвітництва, які її характерні ознаки.
  • 5. Яким є провідний настрій цієї доби.
  • 6. Визначити комплекс проблем , які хвилювали Просвітників
  • в першу чергу.
  •   7. Яку роль у розвитку просвітницьких ідей та ідеалів відіграли
  • енциклопедисти?
  • 8. Ознайомитися з видатними представниками Просвітництва в
  • літературі.
  • 9. Самостійна робота в групах.
  • 10.Захист проекту.
  • 11.Оцінювання реалізації мети та завдань проекту.
  • 12.Зміст проекту.

ІДЕЙНО – ЕСТЕТИЧНЕ ТЛО ЕПОХИ  

  • ПРОСВІТНИЦТВО – від фр.siecle des lumieres – ДОБА СВІТОЧІВ.
  • Сам корінь слова ”просвітництво”( від ”світло”,”світити”) указує на одну із провідних тем доби.
  • Джон Локк – англійський філософ. Його робота «Дослід про людський розум» є початком доби просвітництва.
  • Думка , що релігія («віра»), порівняно з наукою («розумом») втратила можливість бути першою в часи середньовіччя, була важливою і сміливою.
  • Іммануїл Кант – німецький філософ. Його стаття «Що таке Просвітництво?», яка вийшла через сто літ після початку доби, остаточно утвердила термін ПРОСВІТНИЦТВО.

Слово «розум» в добу Просвітництва стає ключовим у назвах наукових робіт німця Г.Лейбніця «Про розум», француза К. Гельвеція «Критика чистого розуму», у назвах літературних творів О.Грибоєдова «Лихо з розуму» та творах європейських просвітників.

  • Слово «розум» в добу Просвітництва стає ключовим у назвах наукових робіт німця Г.Лейбніця «Про розум», француза К. Гельвеція «Критика чистого розуму», у назвах літературних творів О.Грибоєдова «Лихо з розуму» та творах європейських просвітників.
  • Недаремно , Доба Просвітництва має ще одну назву – «Доба Розуму». Отже, Доба Просвітництва - Доба Світочів. Хто вони,
  • Світочі Доби Просвітництва?

СВІТОЧІ ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА

  • ПОЕТ
  • ПРОЗАЇК
  • ФІЛОСОФ
  • ДРАМАТУРГ ІСТОРИК
  • МАТЕМАТИК
  • ВОЛЬТЕР
  • Й.В.ГЕТЕ
  • М. ЛОМОНОСОВ
  • Г. СКОВОРОДА
  • ПОЕТ
  • ПРОЗАЇК
  • ДИПЛОМАТ
  • МІНІСТР
  • УЧЕНИЙ
  • НАТУРАЛІСТ
  • ХУДОЖНИК
  • ХІМІК
  • ФІЗИК АСТРОНОМ ФІЛОСОФ
  • МОВОЗНАВЕЦЬ ПОЕТ ХУДОЖНИК
  •  
  • ФІЛОСОФ ПОЕТ ФОЛЬКЛОРИСТ
  • СПІВАК МУЗИКАНТ ХУДОЖНИК
  •  
  •  

ПОРТРЕТ ДОБИ  

  • 1.ІМ’Я - ПРОСВІТНИЦТВО.
  •  2.МІСЦЕ НАРОДЖЕННЯ – ПЕРЕВАЖНО ЗАХІДНА ЄВРОПА, А ТАКОЖ США.
  • 3.ЧАС ВИНЕКНЕННЯ – НАПРИКІНЦІ ХVІІІ– НА ПОЧАТКУ ХІХ ст.
  • 4.ГОЛОВНІ ЗАВДАННЯ:
  • БОРОТЬБА С ФЕОДАЛІЗМОМ;
  • АБСОЛЮТИЗМОМ;
  • ДУХОВЕНСТВОМ.
  • 5.ГОЛОВНІ ГЕРОЇ ЕПОХИ – ЛЮДИ НАУКИ, МИСТЕЦТВА, ДЕРЖАВНІ ДІЯЧІ – РЕФОРМАТОРИ. ГЕРОЄМ У ТВОРАХ МИСТЕЦТВА СТАЄ ТАКОЖ І ЗВИЧАЙНА ЛЮДИНА, ЯКА ЗОБРАЖУЄТЬСЯ З СИМПАТІЄЮ І ЛЮБОВ’Ю.
  •  6.ПРИКМЕТА ЕПОХИ:
  • *ПРОПАГАНДА КНИГ І ЗНАНЬ;
  • *СТВОРЕННЯ ПЕРШИХ ЕНЦИКЛОПЕДІЙ;
  • *ПОЯВА ПЕРШИХ ЕНЦИКЛОПЕДИСТІВ.
  • 7. ГОЛОВНА ІДЕЯ ЕПОХИ:
  • *ЗМІНИТИ ЦЕЙ НЕДОСКОНАЛИЙ СВІТ.

ПРОПАГАНДА КНИГ І ЗНАНЬ – ПРИКМЕТА ЕПОХИ, СТВОРЕННЯ ПЕРШИХ ЕНЦИКЛОПЕДІЙ.

  • Надзвичайною активністю , різноманітністю була діяльність просвітників.
  • Вони втілювали свої ідеї в
  • своїх літературних творах, започаткували журналістику,
  • створювали школи, відкривали приватні картинні
  • галереї, систематизували й досліджували експозиції
  • своїх зібрань, тобто створювали праобраз сучасних музеїв
  • І арт – галерей, читали лекції, писали наукові праці,
  • розробляли проекти облаштування держав.
  • Цікаві факти :
  • існуючі нині мистецькі колекції паризького Лувру мадридського Прадо та петербурзького Ермітажу були започатковані саме в добу ПРОСВІТНИЦТВА
  • Але особливу роль грали в цьому французькі просвітники.
  • Їх з повагою називали енциклопедистами. Хто ж вони такі?
  •   Енциклопедисти – від давньогрецьких слів «навколо», «бачу, вивчаю, досліджую» і дослівно означає «навчання за всім колом знань». В добу Просвітництва енциклопедистами називали філософів, письменників, політиків, які брали участь у виданні «Енциклопедій».
  • Міністерство народного просвітництва
  • Вольтер “Орлеанская девственница”
  • Вольтер “Орлеанская девственница”
  • Вольтер “Орлеанская девственница”

ЕНЦИКЛОПЕДІЯ , або тлумачний словник наук ,мистецтв і ремесел видавався протягом 1751 – 1780 рр. і всього налічує 35 томів . Ециклопедія вміщує матеріали , присвячені найрізноманітнішим галузям знань : історії, математиці , філософії , літературознавству тощо. Хто вони ідеологи і виконавці грандіозного проекту?

  • Перша ЕНЦИКЛОПЕДІЯ

ІДЕОЛОГИ І ВИКОНАВЦІ ГРАНДІОЗНОГО ПРОЕКТУ

  • ДЕНДІ ДІДРО
  • ЖАН ЛЕРОН Д’АЛАМБЕР
  • ШАРЛЬ ЛУЇ МОНТЕСК’Є
  • ЖАК – ЖАК РУССО
  • КЛОД АДРІАН ГЕЛЬВЕЦІЙ
  • ПОЛЬ АНРІ ГОЛЬБАХ
  • Вони об’єднали навколо себе найвидатніших учених і письменників того часу налаштованих переважно антиклерикально, антимонархічно.
  • Найактивнішими у вирішенні цих питань були Д.Дідро і філософ Вольтер.
  • Про роль у розвитку ідей Просвітництва свідчить той факт, що цю епоху ще називають « Добою Вольтера»
  • головний редактор відомий французький письменник
  • французький математик
  • механік і
  • філософ – політик
  • філософ
  • просвітник
  • правознавець
  • французький
  • письменник
  • музикант
  • французький філософ
  • політик
  • французький філософ і політик
  • ПРОВІДНІ ІДЕЇ ДОБИ ПРОСВІТНИЦТВА В ЛИТЕРАТУРІ
  •  
  •   *Розвіювати темряву незнання й невігластва, просвічувати,
  • виховувати людину й людство.
  • *Віра в природжену чи потенційну розумність людини й
  • людства.
  • *Оспівування нестримного прагнення людства до пізнання.
  • І
  • Д *Ідея рівності від народження всіх без винятку людей.
  • Е *Ідея національної рівності.
  • Ї *Ідея освіченого монарха.
  • *Ідея «природної» людини.
  • ЩО таке ПРОСВІТНИЦТВО?
  • ПРОСВІТНИЦТВО – це ідейно – політичний і естетичний рух (доба), важливий етап розвитку європейської ідеології та культури (зокрема, літератури ) наприкінці ХVІІІ– на початку ХІХ ст.
  • Отже, поняття «просвітництво» має кілька значень:
  • ідейно – політичний рух ;
  • ідейно – естетична доба;
  • літературна – епоха.
  • РОЗМАЇТТЯ ПРОЯВІВ ЛІТЕРАТУРНОГО ЖИТТЯ
  • ПРОСВІТНИЦЬКИЙ КЛАСИЦИЗМ – виховувати нову людину і змінити світ на краще.
  • ПРОСВІТНИЦЬКИЙ РЕАЛІЗМ - принцип наслідування природи, її життя і законів.
  • ПРОСВІТНИЦЬКИЙ СЕНТИМЕНТАЛІЗМ – відтворити світ почуттів простої людини.
  • ЛІТЕРАТУРНІ ЖАНРИ
  •  
  • ФІЛОСОФСЬКА ПОВІСТЬ
  • ПОДОРОЖНІ НОТАТКИ
  • ЕПІСТОЛЯРНИЙ РОМАН (РОМАН ЛИСТУВАННЯ)
  • МІЩАНСЬКА ДРАМА
  • АТЕЇЗМ , АНТИКЛЕРИКАЛІЗМ , ДЕЇЗМ
  • Інколи можна почути ствердження, що просвітники були відвертими атеїстами . Але, щоб остаточно в цьому переконатися, треба спочатку визначитися, що таке атеїзм, антиклерикалізм, деїзм.
  • НЕОБХІДНО ЧІТКО РОЗРІЗНЯТИ ЦІ ПОНЯТТЯ.
  • АТЕЇЗМ – заперечення самої ідеї БОГА .
  • АНТИКЛЕРИКАЛІЗМ - критика релігійної догми , церкви , кліру.
  • ДЕЇЗМ - учення про те , що БОГ є. Всесвіт створений саме НИМ.
  • І все таки Іммануїла Канта особливо хвилювало небо і моральний закон його душі. Ісаака Ньютона називали «геніальним інтерпретатором божественного промислу» . Просвітники вірили в те, що ВСЕСВІТ - велетенська загадка, таємниця для людського розуму і
  • зрозуміти закони краси і гармонії КОСМОСУ просто неможливо.

ОДА ФРІДРІХА ШІЛЛЕРА « ДО РАДОСТІ».

  • РАДІСТЬ, ГАРНА ІСКРО БОЖА!
  • НЕСКАЗАННО ЛЮБО НАМ
  • УВІЙДИ, ЦАРИЦЕ ГОЖА
  • В ТВІЙ ПРЕСВІТЛИЙ ДИВНИЙ ХРАМ...
  • Переклад М.Лукаша

Каталог: uploads -> doc
doc -> Методичні рекомендації для проведення І (районного) етапу всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2015»
doc -> Наказ Державіаслужби від 14. 06. 2006 №416
doc -> Правила сертифікації суб’єктів аеропортової діяльності
doc -> Реферат на тему: Франсуа Вієт
doc -> Активність мікроорганізмів-азотфіксаторів у ґрунті західного
doc -> Вправ для навчання аудіювання
doc -> Сучасна практика підготовки баяністів
doc -> «історія розвитку поняття інтеграл»
doc -> Технологія концентрованого навчання дозволяє викладачеві урізноманітнити заняття за формами та методами
doc -> Сьомого скликання


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка