Психофізіологічні особливості




Скачати 16,71 Kb.
Дата конвертації07.11.2018
Розмір16,71 Kb.

Психофізіологічні особливості

  • Дівчатка народжуються на 3-4 тижні більш зрілими, ніж хлопчики.
  • У початковій школі дівчатка за своїм біологічним віком старші від хлопчиків на рік.
  • Дівчатка до 13 років зберігають певну пластичність мозку, тобто дифузність функціонування півкуль.
  • Хлопчики на 2-3 місяці пізніше за дівчаток починають ходити, на 4-6 місяців пізніше говорити.
  • Асиметрія мозку
  • в хлопчиків розвивається раніше, ніж у дівчаток,
  • до 6 років у хлопчиків помітна функціональна спеціалізація півкуль.

Сприйняття хлопчиків і дівчаток

  • Дівчатка більш чутливі до шуму. У 1-2-х класах у них вища шкірна чутливість, тобто їх більше дратує тілесний дискомфорт, і вони більше чутливі до торкання.
  • В іграх дівчатка частіше опираються на ближній зір: вони розкладають перед собою ляльки, ганчірочки й граються
  • в обмеженому просторі, їм досить і маленького куточка.
  • До 8 років гострота слуху в хлопчиків у середньому вища, ніж у дівчаток.
  • В іграх хлопчики частіше опираються на далекий зір: вони бігають один за одним, кидають предмети в ціль, використовують при цьому весь наданий їм простір. Якщо простору мало в горизонтальній площині, вони освоюють вертикальну площину: залазять на сходи, шафи і т.ін.

Під час навчання

  • Дівчатка є більш конформними й слухняними, ніж хлопчики.
  • Сприйняття їхнє більш деталізоване, звідси більша чутливість до зовнішньої впорядкованості, а мислення більш конкретне й прагматичне, що орієнтує не стільки на виявлення закономірностей, скільки на одержання необхідного результату.
  • Дівчатка більш орієнтовані на стосунки між людьми.
  • Хлопчикам притаманні кмітливість, спритність, винахідливість.
  • У хлопців краще розвинене просторове мислення.
  • Хлопчики краще маніпулюють уявними предметами.
  • При вирішенні завдань вони орієнтуються на пошук закономірностей.
  • Хлопчики більше орієнтовані на інформацію.

На уроці

  • Відповідаючи, дівчатка дивляться в обличчя вчителеві, шукають підтвердження правильності, чекають на схвалення.
  • Після початку заняття вони швидко набирають оптимального рівня працездатності. Вчителі бачать це по звернених до них очах і будують урок таким чином, щоб складна частина матеріалу припала на пік працездатності.
  • Під час відповіді на уроках хлопчики дивляться в парту, убік або перед собою.
  • Хлопчики набирають оптимального рівня працездатності повільно, на вчителя дивляться рідко. Коли хлопчики досягнуть піка працездатності, дівчатка починають стомлюватися. Учитель починає знімати навантаження, і урок входить в іншу фазу. Ключовий для уроку матеріал і пік працездатності хлопчиків не збігаються.

Стратегії виконання завдань

  • Дівчатка краще виконують завдання вже не нові, типові, стереотипні.
  • Вони старанні й рідко припускаються помилок.
  • Вони гарно працюють, якщо їм пояснюють, як треба розв'язувати завдання, потім успішно вирішують серію стандартних завдань.
  • Гарні результати дівчатка одержують, якщо ставляться мінімальні вимоги до новаторства, максимальні - до старанності виконання.
  • Хлопчики краще виконують завдання, пов'язані з пошуковою діяльністю, потребують висування нових ідей, краще працюють, якщо потрібно вирішити принципово нове завдання.
  • Вимоги до якості, старанності, акуратності виконання або оформлення в них невисокі.
  • Хлопчики одержують гарні результати, якщо самі беруть участь
  • у пошуку вирішення завдання.

Статеві розбіжності латералізації півкуль

  • Дівчатка перевершують хлопчиків у виконанні мовленнєвих завдань.
  • Спеціалізації правої півкулі мозку відносно просторових функцій у дівчаток немає іноді до 13 років.
  • Хлопчики перевершують дівчаток у просторових уміннях, а це вимагає високої пізнавальної активності.
  • Мозок хлопчиків у порівнянні з мозком дівчаток більш диференційований, більш економічний функціонально.
  • Спеціальні дослідження показали, що в хлопчиків спеціалізація правої півкулі мозку відносно просторових функцій наявна вже в 6 років.

Статеві розбіжності латералізації півкуль

  • У дівчаток здатність центрів кори правої й лівої півкуль вступати у функціональні міжпівкульні контакти значно вища, ніж у хлопчиків.
  • Кількість з'єднуючих дві півкулі нервових волокон (коміссур) порівняно вища.
  • Менший ступінь спеціалізації півкуль і більший ступінь міжпівкульної взаємодії порівнянні з хлопчиками.
  • В дівчат повільніше дозріває права півкуля, тому дівчатка до 10 років краще запам'ятовують цифри й вирішують логічні завдання.
  • У хлопчиків особливо активний передній мозок, його лобові асоціативні структури. Саме ці відділи відповідають за процеси мислення.
  • У хлопчиків кількість з'єднуючих дві півкулі нервових волокон (коміссур) менша, ніж у дівчаток. Тому їм важко зіставити інформацію, яка оброблялась у лівій і правій півкулях.
  • У хлопчиків вибірково включається в розумові процеси ліва або права півкуля.
  • У хлопчиків повільніше дозріває ліва півкуля.

Робота мозку під час утоми

  • У дівчаток утома передовсім позначається на таких правопівкульних процесах:
  • образне мислення,
  • просторові відносини,
  • емоційне самопочуття.
  • У хлопчиків більше страждають лівопівкульні процеси:
  • мовлення й мислення,
  • логічні операції.

Особливості емоційної сфери

  • У дівчаток у ситуації, що викликає емоції, різко зростає загальна активність, підвищується емоційний тонус кори мозку.
  • Мозок дівчаток ніби готується до відповіді на будь-яку неприємність, підтримує в стані готовності всі структури мозку, щоб будь-якої миті відреагувати на будь-який вплив.
  • Дівчинка може емоційно відгукуватися і переживати почуття провини порівняно довгий час.
  • Хлопчики короткочасно, але яскраво й вибірково реагують на емоційний фактор.
  • Вони не можуть довго втримувати емоційну напругу, тому “вимикають” слухове сприйняття, інформація майже не доходить.
  • Хлопчики швидко знімають емоційну напругу й замість переживань перемикаються на продуктивну діяльність.
  • Задля виховного ефекту слід обмежувати довжину нотації, зате зробити її місткою за змістом. Пояснюйте ситуацію коротко й конкретно.

Практичні рекомендації вчителям і батькам

  • 1.      Не забувайте, що перед вами не просто дитина, а хлопчик або дівчинка з певними особливостями мислення, сприйняття, емоційного розвитку.
  • 2.      Навчаючи хлопчиків, спирайтеся на їх високу пошукову активність, кмітливість.
  • 3.      Навчаючи дівчаток, не тільки розбирайте з ними принцип виконання завдання, але й навчайте їх діяти самостійно, а не за заздалегідь розробленими схемами.
  • 4.      Роблячи зауваження хлопчику, пам'ятайте, що він не здатний довго втримувати емоційну напругу, дуже скоро він перестане вас слухати й чути. Своє невдоволення викладіть йому коротко й точно.
  • 5.      Роблячи зауваження дівчинці, пам'ятайте про її емоційну бурхливу реакцію, що завадить їй зрозуміти, за що їй роблять зауваження. Спокійно розберіть її помилки.

Практичні рекомендації для вчителів і батьків

  • 6.      Дівчатка можуть вередувати через утому (виснаження правої «емоційної» півкулі). Хлопчики в цьому випадку виснажуються інформаційно (спостерігається зниження активності лівої «раціонально-логічної» півкулі). Робити зауваження їм за це даремно.
  • 7.      Орієнтуйте програми й методики навчання на конкретну дитину з певним типом функціональної асиметрії півкуль, дайте їй можливість розкрити свої здібності, створіть для неї ситуацію успіху.
  • 8.  Не забувайте, що ваша оцінка, дана дитині, завжди суб'єктивна й залежить від вашого типу асиметрії півкуль. Можливо, ви відноситеся до різних типів мозкової організації й по-різному мислите.
  • 9.  Ми можемо не стільки навчити дитину, скільки розвити в неї бажання вчитися.

Практичні рекомендації для вчителів і батьків

  • 10.  Пам'ятайте: нормою для дитини є — не знати ,
  • не вміти, помилятися.
  • 11.  Лінь дитини — сигнал неблагополуччя вашої педагогічної діяльності, неправильно обрана вами методика роботи з дитиною.
  • 12.  Для гармонійного розвитку дитини необхідно навчити її по-різному осмислювати навчальний матеріал (логічно, образно, інтуїтивно).
  • 13.  Для успішного навчання свої вимоги перетворіть на бажання дитини.
  • 14.  Зробіть своєю головною заповіддю слова «не зашкодь».


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка