Рідний край на території України




Скачати 129,94 Kb.
Дата конвертації07.11.2018
Розмір129,94 Kb.
Міністерство освіти і науки, молоді і спорту України

Відділ освіти Буринської райдержадміністрації

Буринська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 2

Розробка уроку Я і Україна.

Природознавство з теми:

«Рідний край на території

України»

з використанням

інноваційних технологій

Класовод: Дзюба Н.В.

Тема: Рідний край на території України



Мета: Дати відомості про розташування місцевості, де проживають учні: на карті України, області, району. Сформувати в учнів знання про рельєф та корисні копалини рідного краю;ознайомити з особливостями клімату нашої місцевості; показати багатство нашого краю водними ресурсами;дати історичні відомості про походження назви нашого населеного пункту; удосконалювати вміння читати карту, і працювати з нею; розвивати вміння співпрацювати в групі; допомогти дітям дізнатися якомога більше про своє місто; розвивати пізнавальну активність, самостійність, логічне мислення, виховувати любов до рідного краю, до людей що живуть поруч.

Обладнання: Карта України, ( фізична, адміністративна ), карта Сумщини, карта Бурині, контурні карти, атлас Сумської області, корисні копалини, пісочний годинник, малюнки.


Хід уроку

І. Організаційний момент

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляйтесь не шуміти,

На уроці не дрімати,

Бо потрібно свої творчі здібності розвивати.

Щоб не було у нас мороки –

Усі готові до уроку?


Тож гаразд, часу не гаємо

І урок розпочинаємо.


І перше, що ми згадаємо – наш девіз уроку:
Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно й плідно працювати!

ІІ. Етап проектування та покладання мети


  1. Учитель. Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, над якими ми будемо працювати на уроці.


Вправа «Очікування»



Бліц-турнір



Робота в групах



Нові завдання



Дослідження експертів



Кольорові питання



Підсумок уроку

Зустріч з журналістами



Сенкан



Пошукова робота


  1. Вправа «Очікування»

Що ви очікуєте від уроку?

Учитель. Діти, сьогодні на уроці за кожну правильну відповідь ви будете отримувати фішку. Чим більше ви їх зберете, тим кращу оцінку в кінці уроку отримаєте.

Для роботи на уроці ми з вами розіб’ємось на групи. На партах у вас лежать квіточки. Зверніть увагу на їх колір і у кого квітка червоного кольору – підійдіть до столу, де лежить червона квітка, жовтого – до столу з жовтою, блакитного – до столу з блакитною. Таким чином у нас утворились три групи. Згадайте правила роботи в групах.



ІІІ. Повторення вивченого

Учитель. А зараз, дітки, давайте пригадаємо як називається розділ над яким ми працювали на попередніх уроках? ( Наша Батьківщина – Україна )

- Пропоную пригадати все що ми вивчили про Україну.

- З метою повторення проведем Бліц-турнір.
Бліц-турнір


  1. Країна без людей, міста без будинків, моря без води, ліси без дерев.(географічна карта)

  2. Головне місто будь-якої країни (столиця )

  3. Материк на якому немає річок ( Антарктида )

  4. Давні греки називали її Борисфен, римляни – Данарис, турки – Узу, слов’яни – Славутич. Як ми зараз називаєм її? (Дніпро )

  5. З якою державою кордон України найдовший? (Росія)

  6. Які моря омивають Україну? (Чорне, Азовське)

  7. Яка зона є перехідною між степом і лісом? (лісостеп)

  8. Інша назва зони мішаних лісів (Полісся)

  9. Як визначити сторони горизонту без компасу? (за сонцем, за зірками, місцевими ознаками)

  10. В якій природній зоні розташована Сумська область? (мішані ліси, лісостеп)


IV. Повідомлення теми і мети уроку

1.Слухання вірша Платона Воронька.

Учитель. Послухайте вірш Платона Воронька і скажіть: як, на вашу думку, чи правильно відповів журавель?

Облітав журавель

Сто морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Ноги, крила натрудив.

Ми спитали журавля:

-Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

-Краще рідної немає.

- Чим дорогий вам рідний край?



2.Вправа «Метод передбачення»

- Прочитайте ключові слова.

- Подумайте і скажіть: над якою темою ми будемо з вами працювати?

Ключові слова: Сумщина, край, Буринь, рідний, територія, Україна.



  • Дійсно, ми сьогодні будемо говорити про рідний край, що розташований на території України.

V. Робота над новим матеріалом

1. Робота в групах.

- В кожної групи на столі лежить конверт. Відкрийте його, прочитайте, обговоріть та дайте відповідь.

На обговорення у вас 2 хв. За правильні відповіді ви отримаєте фішку.
Конверт №1


  1. Що таке географічна карта?

( це зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків )

  1. Що означає масштаб на карті?

( число, що вказує у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предметів і відстані між ними )

  1. Де на карті позначають основні сторони горизонту?


Конверт №2.

1. Які є основні форми рельєфу земної поверхні?

( рівнини і гори)

2. Що таке гори?

( ділянки земної поверхні високо підняті над рівнинами)


  1. Що ми відносимо до водойм, які вони бувають?

( джерела, річки, озера, болота, моря, ставки, водосховища. Природні і штучні )
Конверт № 3

  1. Що таке природна зона?

( великі ділянки земної поверхні з однаковою природою )

  1. Які природні зони є на території України?

( мішані ліси, лісостеп, степ)

  1. В яких природних зонах знаходиться Сумська область?

( лісостеп, мішані ліси)
2. Робота з атласом і контурними картами

Учитель. Діти, з раніше вивченого матеріалу згадайте: як називається область, в якій ми живемо? ( Сумська )

- Знайдіть її на карті України в себе в атласі і покажіть на настінній карті.

- Де розташована вона на карті України?(крайньому північному сході)

- Який обласний центр? (Суми)

- З якими областями України вони межує? (Чернігівська, Харківська, Полтавська)

- А з якими країнами? (Росія)

– Наші експерти, які плідно працювали над вивченням матеріалу про Сумську область підготували цікавий матеріал і будуть знайомити нас із ним в процесі нашої роботи.

- Отже надаємо слово нашому першому експерту.


1-й експерт. Широко розкинулася Україна від гірських масивів Карпат на схід, на 1316 км від південних точок Кримського півострова на північ на 893км. Крайню північно-східну її ділянку займає Сумська область.

Сумщина – прекрасний край тихоплинних рік і заповідних чистих озер, зеленіючих луків і родючих полів, соснових лісів, тіньових дібров і світлих, пронизаних сонцем,березових гаїв. Вона межує з Курською, Брянською, Бєлгородською областями Росії та Полтавською, Харківською, Чернігівською областями України.

Заснована область 10 січня 1939 року, має площу 23,8 тис. км ( або 3,9% території України). За площею їй належить 15 місце серед областей.

Найбільша відстань із півночі на південь – близько 210км, а із заходу на схід – 160 км. Відстань від міста Суми до столиці України міста Києва – 350 км.



Учитель. Будь ласка, ще раз погляньте на фізичну карту Сумської області у атласі, і скажіть: який колір переважає? ( зелений і трішки жовтого).

Що це значить? ( що рельєф Сумщини горбистий). Молодці, вірно. А тепер знайдіть Сумську область на контурних картах і зеленим та жовтим кольором нанесіть рельєф.

Діти, погляньте уважно на карту і назовіть корисні копалини, які добувають на території нашої області.( Роменський р-н – нафта, газ і кам’яна сіль;

Лебединський р-н – газ;

Охтирський р-н – нафта, газ;

Середино-Будський, Шостинський – торф).

Розгляньте корисні копалини, що лежать у вас на партах( нафта, торф, кам’яне вугілля, кам’яна сіль, крейда, пісок, глина). Спробуйте визначити їх назву. Відкладіть ті, що добувають на Сумщині. Яка група швидше справиться з завданням, отримає фішку. На обговорення вам дається 2хв.

Молодці, а тепер давайте позначимо їх на своїх контурних картах.

Діти, я хочу повідомить вам, що кам’яну сіль, яку ви щойно тримали в руках, привезла наш учитель географії з гори Золотуха в Роменському р-ні. Вона побувала там на екскурсії.

Ну, а підсумує нам усе наш експерт.

2-й експерт. Надра Сумської обл. містять різноманітні корисні копалини, які широко використовують у народному господарстві.

Найбільший інтерес викликають родовища нафти і газу. Розташовані вони на півдні області. Розробляються Великобубнівське, Анастастасіївське, Коржівське родовища нафти і газу в Роменському районі.(Все супроводжується показом на карті) Новотроїцьке родовище газу в Лебединському р-ні, Качанівське, Рибальське, Бугріватське в Охтирському р-ні.

Відкриті родовища кам’яного і бурого вугілля в Липоводолинському і Лебединському р-х.

А ось торфом Сумська обл. дуже багата. На сьогодні відомо близько 230 родовищ, більшість із яких вважають великими.

Розвідані запаси кам’яної солі, які належать до Роменського і Синівського соляних куполів.

У господарській діяльності широке застосування у Сумській обл.. знайшли піски, піщаники, глини, гіпси, піщана крейда.



Учитель. Діти, ми завжди слухали повідомлення синоптика на початку уроку,а сьогодні доречніше послухати його повідомлення зараз.

Синоптик. Під час наших спостережень за природою на протязі тижня ми помітили, що сонце знаходиться низько над горизонтом, сонячні промені косо падають на землю, тому на дворі холодно. Пора року – зима , останній місяць – лютий. Ніч довша за день, але день став довшати з 22 грудня з зимового сонцестояння. Це дуже помітно. Протягом тижня температура повітря коливалася від -0 до – 10 градусів. Переважали похмурі дні. Спостерігалися опади. Дули холодні північні вітри. Рослинний світ та деякі тварини ще сплять міцним зимовим сном. Люди починають підготовку до весняної сівби.

Учитель. Послухаємо ще одного нашого експерта.

3-й експерт. Оскільки наша область розташована в помірних широтах, виділяється 4 сезони року. Літо помірно тепле,засушливе з окремими сильними зливами.

Осінь, як правило, тепла, суха майже до середини жовтня.

Сніг з’являється 10-20 листопада, але після цього не раз тане через підвищення температури, стійко він лягає лише 10-20 грудня.

Учитель. Клімат дуже впливає на кількість річок у нашому краї. Подивіться на карту і назовіть річки, що протікають по території Сумської області.

Діти, яка річка є річкою нашого дитинства? (Чаша)

Слово нашому експерту.

4-й експерт. Основна частина водних ресурсів – це води річок. Сумщина багата річками. Річок довжиною 10 км налічується 165, малих джерел – більше 1000. Виділяють Десну, Сейм, Псел, Ворскла.

До середніх річок можна віднести Сулу і Хорол. Ці річки беруть початок у Сумській обл. Ось як писав про річку Псел видатний російський письменник Антон Павлович Чехов:

« Живу я в садибі поблизу Сум на високому березі р. Псел (притока Дніпра). Вже так у мене добре, так добре, що й описати не можна… Річка широка, глибока, з островами… Один берег крутий, оброслий дубами і вербами, другий – пологий, усипаний білими хатами і садами».

Експерт нам ще раз покаже ці річки на настінній карті, а ви знайдіть на своїх контурних картах і позначте.



  1. Кольорові питання

Учитель. На карті ви бачите 3 кольорові конверти, вам треба взяти їх. Вийняти із них смужечки на яких зашифровані слова. Щоб їх прочитати, треба скористатись ключем, який лежить у вас на парті.

На обговорення у вас 1хв. За правильну відповідь ви знову отримаєте фішку.





а

б

в

г

д

е

и

і

1

2

3

4

5

6

7

8

к

л

м

н

о

п

р

с

9

10

11

12

13

14

15

16

т

у

х

с

ш

ь







17

18

19

20

21

22






21,13,16,17,9,1 (Шостка)

15,5.11,12.7 (Ромни)

10,6,2.6,5,7,12 (Лебедин)

16,18,11,7 (Суми)

2,18,15,7,12,22 (Буринь)

4,10,18.19,8,3 (Глухів)

9,15,13,10,6,3,6,20,22 (Кролевець)

14,18,17,7,3,10,22 (Путивль)

9,13,12,13,17,13,14 (Конотоп)



Учитель. Покажіть ці міста на карті.

4.Робота з картою Бурині

Учитель. Діти, як називається місто в якому ми живемо?

Можливо, хтось знає історію свого міста. Надамо слово нашому науковцю.



1-й науковець. На р. Чаші зображено три млини, з хатами біля кожного, на помітній відстані один від одного. Під загальною назвою «Деревни Борыни», з тим же приписом : «в деревнях Борынях живут пришлые вольные люди черкасы повольно»… У верхів’ях р. Чаші зображено численні ручаї, які впадають у неї, і ліс. Тут же напис: «Вершки речки Чаши. Борынские дубровки».На плані написано саме «Деревни Борыни».а не Буринь і зображено три населених пункти з млином у кожному з них». «Деревня» перш за все означає одне поселення селянське.Отже, Буринь утворилася із хат мірошників, які жили довкола водяних млинів, котрі спрадавна будувалися по рукавах річок.

2-й науковець. Буринь належить до найстаріших поселень краю.

Така назва зустрічається вже в найдавнішій географічній пам’ятці вітчизняної культури. Так, із «Списку російських міст далеких і близьких» в переліку поселень Курского краю між 1387-1392 роками згадується: «Асе Киевские гради Путивль на Семи, Ріьлеск, Куреск на Тускаре… Бьіринь »(імовірно, сучасна Буринь Сумської обл. ) Буринь згадується й пізніше в Литовській метрикулі кінця 15-го сторіччя.

Буринчани офіційно закріпили за собою 1392-й рік, як рік заснування Бурині, й у 1992 році відзначали його 600-річчя. Живим свідком і ровесником нинішнього міста є велетенський дуб, що стоїть при вході в парк міста. Йому – понад 600 років.

3-й науковець Цікаво, від чого пішла назва цього старовинного міста? Документальних даних про назву села не знайдено. Але існує кілька історичних версій. Перша стверджує, що в далекому минулому в цих місцях поселились племена бурів, від чого і закріпилась назва села.

4-й науковець. Друга версія вказує на те, що в Бурині колись мешкав поміщик на прізвище Бурий. Воно й стало назвою села. Важко визначити, яка версій більш імовірна, але історики схиляються до першої. Історія переконує, що давні люди селилися переважно по берегах річок, бо вода була для них одним із головних засобів існування. Не виняток і наша Буринь. У місті протікає річка Чаша, яка впадає в р. Сейм.

Учитель. Погляньте на карту Бурині і знайдіть вулицю на якій живете.

VІ. Осмислення знань учнів

1.Вправа «Мікрофон»

Учитель. До нас на урок завітали журналісти з журналу «Хочу все знати» Вони хочуть взяти у вас інтерв’ю.


  1. У якій області ми живемо? Назвіть обласний центр.

  2. З якими областями межуємо?

  3. У якій частині України розташована наша область?

  4. Які форми земної поверхні переважають в нашій місцевості?

  5. У якій природній зоні розташована наша область?

  6. За якими місцевими ознаками ви зможете орієнтуватися?

2.Складання «Сенкану»

1-й рядок: край

2-й рядок: рідний, багатий

3-й рядок: любити, пишатися, вивчати

4-й рядок: ми пишаємося рідним краєм

5-й рядок: Сумщина, Батьківщина



3. Оцінювання

Учитель: Лідери, підрахуйте свої фішки і виставте своїй групі оцінки за схемою:

18 і більше фішок –оцінка «12»

16 фішок –оцінка «11»

14 фішок –оцінка «10»

12 фішок –оцінка «9»

10 фішок –оцінка «8»

8 фішок –оцінка «7»

6фішок –оцінка «6»

4 фішок –оцінка «5»

VІІ. Домашнє завдання

1-ша група. Підготувати розповідь про одне з міст Сумської області.

2-га група. Підготувати вірші про місто Буринь



3-тя група. Опрацювати матеріал підручника


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка