Рішення щодо створення навчальних програм);  Рада саамських шкіл



Скачати 232,6 Kb.
Дата конвертації23.04.2017
Розмір232,6 Kb.
ТипРішення
Катерина Крюкова
Особливості освіти у Швеції, що варто запозичити українцям
Особливої уваги заслуговує скандинавський досвід реформування освіти, зокрема Шведський. Особливості перетворень освітній сфері, про які піде мова далі, можна переймати і застосовувати в Україні для покращення ситуації у вищезазначеній царині.
Децентралізація управління освітньою системою
Протягом 2011–2012 рр. урядом Швеції було здійснено низку перетворень, спрямованих на підвищення рівня успішності серед учнів/студентів, а також зміцнення соціального статусу вчителя/викладача. Головну відповідальність за формування державної політики у сфері освітніх послуг у Швеції несуть уряд та парламент, однак реалізацією прийнятих рішень займаються система державних установи серед них:

- Інспекторат шведських шкіл (установа здійснює контроль і оцінку якості шкіл по всій Швеції. Може здійснювати регулярні інспекції, до її функцій належить контроль за дотриманням Закону про освіту);

- Національна агенція з питань освіти (установа, що збирає, аналізує та надає інформацію про освіту. Бере учать у заохочуванні інновацій, відповідальна за державне фінансування і гранти);

Національна агенція з освіти та шкіл для осіб з особливими потребами (установа, що контролює відповідне надання освітніх послуг інвалідам);

Національне агентство з питань професійної освіти (оцінює, фінансує та інспектує професійну освіту, а також здійснює аналіз попиту на ринку праці та приймає рішення щодо створення навчальних програм);

Рада саамських шкіл (адміністративна установа для державних саамських шкіл та їх діяльності).

Відповідно до політики, спрямованої на децентралізацію системи освіти і передачу повноважень щодо прийняття рішень на місцевий рівень, у 1991р. було створено Державне управління шкіл і шкільної освіти. Управління працює у відповідності до вказівок уряду. До завдань управління входить аналіз, оцінка та нагляд за роботою дошкільних установ та центрів дозвілля школярів (з 1998 р.), обов'язкових шкіл і гімназій, вдосконалення вищезазначених секторів освіти. Державне управління шкіл займається розробкою навчальних програм з різних шкільних дисциплін та створення критеріїв оцінки знань учнів. Шведські школи, які функціонують за кордоном, також підпорядковуються Управлінню. Приватним школам надає ліцензії на освітню діяльність та контролює їх роботу. Державне управління шкіл і шкільної освіти несе відповідальність за проведення необхідних наукових досліджень, підготовку вчителів і директорів шкіл, підвищення кваліфікації вчителів. Кожні три роки експерти Управління інспектують діяльність всіх довузівських навчальних закладів, а результати перевірки надають органам місцевого самоврядування, парламенту та уряду, у вигляді звіту, де на основі висновків і рекомендацій Управління розробляється загальнонаціональний план розвитку довузівської системи освіти.

Управлінню підпорядковується 11 регіональних відділень, які пильно слідкують за тим, щоб діяльність навчальних закладів на місцях повністю відповідала вимогам Закону про освіту і не обмежувались права окремих учнів. Державне управління шкіл та шкільної освіти і його регіональні органи регулярно проводять опитування громадської думки щодо систем дошкільної, шкільної та середньої освіти. Відповідальність за реалізацію на практиці і дотримання закону про обов'язкову шкільну освіту несе муніципальна влада та батьки учнів. У рамках державного законодавства муніципальна влада користується широкою свободою в питанні адміністративного управління процесом освіти.



В Україні переважна більшість діяльності шкіл регламентується згори. Зважаючи на позитивний досвід Швеції, децентралізацію управління освітньою системою варто почати імплементувати в Україні. Надання самостійності шкільним колективам у прийнятті питань стосовно організації навчання та шкільного життя також може бути одним з кроків у напрямку децентралізації освіти. Варто розглянути розширення диференціації державного фінансування у відповідності до кількості учнів у конкретній школі, створення конкуренції серед шкіл. Забезпечення вчителям та викладачам конкурентної заробітної має стати запорукою і стимулом до кращої трудової діяльності.
Акцент на розвитку творчих здібностей учня

Шведське суспільство приділяє неабияку увагу творчому розвитку особистості. Шведська Рада мистецтв щороку надає гранти для поглибленого вивчення мистецтва, літератури та музики. Однією з програм є "Креативна школа", що ґрунтується на більш сучасному підході у засвоєнні навчального матеріалу. Розповсюджується ця програма на початкову і середню школи при державному фінансуванні. Задля того, щоб стати учасником програми освітня установа має подати заявку. Серед програм "Креативної школи" можна знайти спеціалізовані курси режисури, живопису, відвідання музеїв, галерей. Заняття по Програмі проходять як у самому навчальному закладі, так і в кінотеатрах, театрах, музеях тощо. Для втілення програм гранту "Креативна школа" добре налагоджена співпраця з кіностудіями, музеями, галереями.



В Україні варто було б приділити більшу увагу до творчого підходу під час викладання деяких предметів. Слушно налагодити співпрацю з позашкільними установами, такими як музеї, галереї, центри сучасного мистецтва, лабораторії для більш глибокого вивчення окремих предметів, застосовуючи творчий підхід. Фінансування подібних реформ можна спробувати отримати шляхом залучення додаткового фінансування, на кшталт грантів, спонсорів, меценатів тощо.

Предмети на вибір

Цікавою особливістю шведської середньої освіти є альтернативні школи, в яких окрім загальнообов'язкових предметів учень має можливість обрати кілька дисциплін, які йому до вподоби. Саме за допомогою таких предметів "на вибір" школяр може розвинути свій талант у мистецтві або спорті, постійно вдосконалюючи власний хист, не нехтуючи академічними дисциплінами.



В Україні варто ввести ряд предметів "на вибір", проте на відміну від шведського досвіду, запровадити цю новизну у старшій школі. Така можливість вибору надасть змогу учням визначитись з напрямком подальшої наукової діяльності. Варто зазначити також доцільність внесення змін у систему середньої освіти шляхом запровадження поділу на теоретичну (зосередженість на подальшій науковій діяльності, продовження здобуття освіти у вищих навчальних закладах) та практичну (спрямована на одержання професії після закінчення школи).

Посилене вивчення англійської мови

Англійська мова у шведських школах вивчається поглиблено, оскільки є другою мовою у країні. Позитивною тенденцією навчальних установ є можливість обрання школярами вивчення предмету саме англійською мовою поряд зі шведською.



В Україні варто приділити особливу увагу посиленому вивченню англійської мови починаючи з дошкільних освітніх закладів та початкової школи. На думку шведських експертів вільне володіння англійською мовою зробить наших співвітчизників конкурентоспроможними спеціалістами у євроінтеграційному просторі і на світовому трудовому ринку.

Інновації у сфері освіти

Швеція є одним з лідерів у сфері інновацій. Cистема вищої освіти Швеції зазнає низки реформ і намагається «іти в ногу» із вимогами суспільства. Впровадження інноваційності - заданий вектор розвитку вищої освіти Швеції. Ключовий фактор розвитку інноваційної складової є тісне співробітництво державного, приватного, освітнього та промислового секторів, створення спільних проектів між університетами та підприємствами, створюючи хороші перспективи для працевлаштування студентів. Реформи у системі вищої освіти стосуються організації навчального процесу та принципів організації професійної підготовки студентів, роблячи акцент на практичних навичках і вмінні застосувати набуті знання на практиці. Вища освіта у Швеції є абсолютно безкоштовною. Окрім того, студент може взяти кредит до 60 років від держави на оплату житлово-комунальних та харчових витрат під час навчання.



В Україні вже існують програми співпраці ВНЗ з провідними приватними та промисловими установами, проте цьому напрямку варто приділити більше уваги, зокрема створити спеціалізовані курси в рамках загального навчального плану, які б викладали практикуючі спеціалісти, а кращих студентів залучували б до реальних проектів. В Україні також потрібно ввести систему аналізу потреб внутрішнього ринку, на основі якої розробляти навчальні плани на поточний рік.
Каталог: image -> data -> file -> doc
doc -> Юлія павленко міні-реферат
data -> Закінчення роботи на екка міні-600
data -> Викладач української мови і літератури Львівського професійного ліцею Мистецьке об’єднання
data -> Головне управління освіти І науки львівської обласної державної адміністрації управління професійно технічної освіти
doc -> Формування України як правової держави на базі позитивного досвіду Королівства Норвегії
data -> «Узагальнення та систематизація знань з теми «Кінематика»
data -> Викладач спецдисциплін Львівського вищого професійного училища технологій та сервісу
data -> Урок №24 Тема уроку: Сталінська індустріалізація України. Мета уроку


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка