Розглянуто І схвалено на засіданні Погоджено мк суспільно-гуманітарного циклу заступник директора з нр




Скачати 308,47 Kb.
Дата конвертації03.11.2018
Розмір308,47 Kb.
Розглянуто і схвалено на засіданні Погоджено

МК суспільно-гуманітарного циклу заступник директора з НР

Голова МК ________ Кравець Г.В. ________ Б.Т. Сторожук
Тема.“Єдине, що важливо, – це бути людиною... ”

А. Камю “Чума”. Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір.


Мета:виявити найсуттєвіші особливості світобачення А. Камю, розкрити екзистенційний зміст роману “Чума”, розглянути систему образів, простежити , як вирішується проблема вибору в романі , розкрити символічне значення образу чуми; розвивати вміння аналізувати образи героїв , добирати цитати , робити висновки;виховувати активну життєву позицію , людяність, почуття відповідальності за власну долю і долю людства.
Обладнання : портрет А. Камю, роздатковий матеріал, словник термінів, мультимедійна презентація уроку, репродукція картини “Герніка” Пікассо,

Є. Волощук. Хрестоматія – посібник “Зарубіжна література” - 11клас.


Тип уроку: комбінований
Форма проведення: словесний, інформаційно - пошуковий, рольова гра, інтерактивні вправи.
Метод проведення: пояснювально – ілюстративний.
Епіграф уроку: “... Людина у боротьбі з долею немає інших аргументів, окрім того єдиного, що вона людина...”А. Камю.
Використана література:

1) Є. Волощук. Хрестоматія – посібник «Зарубіжна література» - 11клас.

2) В. В. Паращич . Усі уроки світової літератури, 11кл.

3)Бібліотека “Шкільного світу”. Світова література за новою програмою, 11кл.

4) Ф. М. Штейнбук . Вивчення зарубіжної літератури.

5) Є. Волощук. Зарубіжна література. Підручник, 11кл.


Хід уроку

  1. Організаційний момент

Перевірка готовності учнівської групи до уроку.

Слайд №1

Слово викладача

Французький романіст, філософ і публіцист А.Камю вважав, що письменник, як «оголений нерв епохи», здатний відчути «духовні потоки», які линуть від неї людини окремо і людства взагалі, визначаючи моральний стан всієї цивілізації. І хоча письменник не зараховував себе до філософів, таке розуміння літератури і митця дозволило Камю стати одним із лідерів філософського мистецького напрямку екзистенціалізму. Осягнути його творчість, його основні світоглядні позиції й естетичні принципи нам допоможе матеріал попереднього уроку.



  1. Актуалізація опорних знань учнів

Слайд №2

- Пригадайте визначення екзинстенціалізму

- В чому полягає сутність екзинстенціалізму

(Екзинстенціалізм досліджує сутність людини, ступінь її свободи, вибору і відповідальності в кожній конкретній ситуації.)


Слайд №3

Пригадайте:

Етапи творчості: абсурд, бунт, любов.

Назви творів: «Міф про Сізіфа», «Сторонній», «Калігула», «Чума»,, «Стан облоги», «Праведники», «Бунтівна людина», «Перша людина», «Дон Фауст».



Провідна тема: абсурдність людського існування, пафос заперечення, ідея морального опору абсурдному світові, любити життя, любов – найголовніша цінність.

А. Камю. Хто він? Філософ чи письменник ? Що варто поставити на перше місце і чому?

А. Камю – французький письменник, лауреат Нобелівської премії 1957р.

Краще зрозуміти погляди письменника і відображення їх у його творах допоможе нам умовний діалог, підготовлений учнями як випереджувальне завдання.



Інтерактивна вправа «Рольова гра» (зустріч з письменником)

Журналіст. Шановний мсьє Камю, що давало Вам сили у житті та творчості?

Камю-письменник. «Я перебував на півдорозі між убогістю і сонцем. Убогість поглинула мою віру в те, що все гаразд в історії і під сонцем. Сонце навчило мене, що історія – це ще не все». «Змінити життя – так, але тільки не світ, який я обожнював»

Журналіст. А яке Ваше розуміння вибору в цьому світі?

Камю-філософ. «Ми живемо у світі, де треба обирати, чи бути жертвою, чи стати катом. Цей вибір непростий.»

Журналіст. Вас називають «бунтівною людиною» - так, як Ви назвали своє філософське есе. Що означає для Вас бунт?

Камю-філософ. «Мої бунти були освітлені Сонцем». «Я бунтую – отже, ми існуємо».

Журналіст. Ви розкриваєте абсурдність людського буття. В чому ж Ви бачите велич абсурдної творчості?

Камю-філософ. «Доводиться визнавати уроки буття. Зважаючи на це, творчість – найвища радість абсурду».
Журналіст. Що має дати людині сили жити і перемагати?

Камю-філософ. «Для людини немає видовища прекраснішого, ніж свідомість у двобої з дійсністю, яка перемагає, ні з чим не можна зрівняти гордої людяності».

Журналіст. Що для Вас означає творчість?

Камю-письменник. «Творити – це жити двічі».

Журналіст. Як, на Ваш погляд, співіснують думка і творчість?

Камю-письменник і філософ. Вони взаємнопереплетені, їх об’єднують єдині проблеми.

Отже, у творчій вдачі поєдналися таланти митця і філософа, поєдналися і стали провідними темами його творів .


III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми познайомимося з романом А. Камю “Чума”, у якому розвинулись екзистенційні мотиви попередніх творів письменника .



Викладач

Один із найжорстокіших деспотів античності напівбожевільний на троні Калігула герой однойменної драми А. Камю, в одному з останніх монологів запевняв, що за його царювання все було прекрасно : “Чуми ж не було”.

Чума прийшла пізніше. Чумою стало XXст.
Слайд 4


  • Подивіться на репродукцію картини “Герніка” художника Пікассо, яку вважають уособленням XXст. , і висловіть свої почуття.

Відповіді учнів.

Понад усе вражає хаос. Ми звикли насолоджуватися, дивлячись на картини.

Вона залишає лише пустоту в душі, щем у серці. На ній жах, війна, смерть.

Викладач

ХХст. втратило гармонію. Це дуже важко: жити у розладі зі світом, природою, самим собою. А ще важче серед сірості і байдужості залишатися Людиною. Плисти за течією завжди легше. Та легкий - шлях не завжди правильний. При світлі темрява завжди відступає. А як зберегти світло людської душі? Саме це питання і є проблемою уроку, а його темою будуть слова одного з героїв роману “Єдине, що важливо, – це бути людиною”. Аналізуючи твір спробуємо зрозуміти застереження письменника, простежимо, як герої вирішують проблему морального вибору.



Слайд 5

Отож, запишіть тему і епіграф уроку.

Усе своє життя письменник прагнув дати відповідь на головні питання: як і для чого жити.

Важливим кроком на цьому шляху став роман “Чума”.


IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
Слайд 6

План

1.Художній світ Альбера Камю.

2. Роман ,,Чума’’- антифашистський роман-притча.

3.Сутність морального вибору борців із чумою:

- моральна позиція лікаря Ріє ;

- ,,сторонній в Орані’’– образ Рамбера;

- мотивація вчинків і принципів Тарру ; - образ отця Панлю, релігійні засади, його світорозуміння

- своєрідність моральної позиції Жозефа Грана.

4. ,,Єдине, що важливо,- це бути людиною’’.

Слайд 7,8

Здається, наближається чума.

Я бачу місто у вогні.

І виходу немає . . . .

Війна? Чума? Війна-чума . . .

І.Зарудня

(Війна – чума – застають людство зненацька.)

Слайд 9

Роман «Чума» увійшов в історію літератури, як анитифашистський роман –притча. Але зміст книги Камю – це не тільки боротьба руху Опору з фашизмом, це боротьба зі злом, з хаосом, зачумленістю душ. Через твір проходить ідея активного опору злу: «Усі борються – кожен по-своєму». Альбер Камю зазначав: «Образом чуми я хочу передати атмосферу задухи, в якій ми перебували, атмосферу загрози й вигнання, у котрій ми жили.

Водночас я поширюю його значення на буття в цілому».
Слайд 10

Тема твору: Боротьба людської спільноти проти конкретного зла (за словами автора “Явний зміст Чуми – це боротьба європейського Опору проти фашизму” )
Слайд 11

Але “Чума” – це філософський роман притча (давайте, пригадаємо що таке роман-притча),тому вказаною темою зміст твору не вичерпується .


Слайд 12

Як зазначає Камю, він поширив значення цього образу (чуми) на буття в цілому. Це не тільки “коричнева чума” (так називали фашизм у Європі ), а й зло взагалі, невіддільне від людського буття.

Зло – це загальна хвороба, яка вразила людську психіку , закони і суспільне життя.
Слайд 13

Проблематика твору:зло, абсурд у житті людини , добро; активне протистояння злу; відповідальність за власний вибір моральний чи аморальний; життя і смерть. (в абсурдному світі, серед хаосу життя : “Як зберегти світло людської

душі ?”)
Слайд 14



Автор в романі утверджує думку про необхідність духовного лікування людства .

На поверхні сюжет твору виглядає як опис пошесті чуми, жахливої епідемії, яка штовхнула городян у безодню страждань і смерті в алжирському містечкові Оран.

Автор використовує жанр хроніки і датує її 1940..., це викликає у читача довіру до подій які відбуваються .
Слайд 15

Словникова робота

Хроніка це ...

Написанна ця хроніка лікарем Ріє який через свою професію перебував у центрі подій.

Завдання.

Створіть уявний портрет міста Оран і його мешканців .



Рольова гра Репортаж з місця подій .

  • “Найзручніший спосіб познайомитися з містом – це придивитися , як тут працюють, як тут кохають і як тут умирають”, - така порада А. Камю. Отож, Оран – звичайнісіньке місто цілком, сучасне. Люди там працюють багато, але тільки для того, щоб багатіти. Звісно, їм не чужі прості радощі, вони люблять, захоплюються кіно і морськими купаннями . Нічого не звичного ... Та є одна особливість. Це місто якесь сіре, безлике, вулиці хаотичні, не квітнуть сади, стоїть нестерпна спека, задуха. Щось насторожує ...

  • На місто Оран насувалось лихо з’явилося воно в образі здохлого щура, якого Ріє побачив на сходовому майданчику, згодом знайшли ще кілька здохлих щурів , пізніше цілу скриньку з огидними тваринами поніс залізничник . І найвища напруга тисячі – щуриних трупів на вулицях Орана. Ця пошесть є предвісником страшної трагедії. Такі події насторожують . Варто згадати морську прикмету : “Щурі тікають з корабля – чекай небезпеки”. Та цей “сигнал” насторожив тільки лікаря Ріє.

  • Оран – це вигадане місто чи дійсне ?

(Дійсне, с цим алжирським містом пов’язані конкретні події в житті А. Камю.)

Але мова в романі йде не про конкретне місто, а світ в цілому. Оран – це узагальнений образ Всесвіту, де панує хаос, зло, а люди вступають у двобій з реальністю.(використання схеми.)

Місто поглинає чума – темрява, яка насувається на невеличкий острів світла, в якому живе людина.
Слайд 16

За першими літерами назви роману записати слова-асоціації.



Ччерствість

У – упередженість

М – мстивість

А – аморальність

За першими літерами слова «світло», яке протиставляється словам темрява-чума, записати слова-асоціації, які виникають в уяві.



С – сила

В – віра

І – імпульсивність

Т – турбота

Л – людяність

О – оптимізм

Світло - це певні істини, моральні принципи, яких дотри­мується кожна людина. Коли ж людина втрачає ціннісні орієнтири, її огортає цілковита пітьма. Ріє говорить: «Навколо мене пітьма, і я пробую щось у ній побачити»



  • Чим, якщо дотримуватись екзистенціалістської термінології була чума для оранців ?

(Ситуація, в якій людина опинилась на одинці з буттям)

Офіційне визнання чуми і зумовлена ним блокада Орана породили в людях панічний страх, почуття самотності. Оранці відчули себе ув’язненими, приреченими. Це змусило їх переглянути під іншим кутом своє життя, існування. Люди стали заложниками межової ситуації.


Слайд № 17

Словникова робота.

Межова ситуація – це зупинена мить у житті людини, ситуація кризи, у процесі ламання старих цінностей людина переглядає свої колишні відносини зі світом і в ній народжуються нові якості.

«З несправедливістю або співпрацюють, або борються»,— сказав колись А. Камю. Слова ці не втратили своєї актуальності й донині. Бо й тепер людині часто доводиться робити моральний вибір між добром і злом, чесністю та нечесністю, байдужістю й активною позицією.

Про моральний вибір героїв роману А. Камю «Чума» та наше власне ставлення до цього поговоримо на уроці.

- Кожна людина робить у житті свій вибір


Чи бути, чи не бути? Ось питання.

Що благородніше? Коритись долі

І біль від гострих стріл терпіти,

А чи, зіткнувшись в герці з горцем лиха.

Покласти край йому?

Ви, безперечно, впізнали шекспірівські рядки, які перегукуються з романом А. Камю. Гамлетівське питання - проблема морального вибору — вічне.

Що благородніше: боротися  чи бути байдужим спостерігачем? Відповідь на це питання в романі давали лікар Ріє, журналіст Рамбер, отець Панлю, службовець мерії Гран, політик Тарру, контрабандист Коттар.

З’ясуємо та розширимо свої знання про поняття «мораль», «благородство», слова, які будуть часто звучати сьогодні на уроці.


Слайд № 18

Словникова робота

Мораль - правила, які визначають поведінку людини, її внутрішні духовні та душевні якості: чесність, справедливість, милосердя, співчуття, порядність та інші; дотримання і виконанняцих правил.

Моральний вчинок - здійснена кимось певна дія, що відповідає правилам моралі, внутрішнім якостям.

Благородство - висока моральність, самовідданість, чесність.
Слайд 19

З'ясування проблеми морального вибору в романі.

За певних умов кожна людина опиняється в ситуації вибору. Один намагається перехитрити долю, другий намагається не помічати проблеми, третій почне шукати вихід зі складної ситуації. Кожне з таких рішень за філософією екзистенціалістів свідчитиме про рівень самосвідомості .

Першим відреагував на небезпеку в місті лікар Ріє .

Цікаво було б познайомитися з цим самовідданим героєм, який , рятуючи тяжкохворих на чуму , чудом залишився живий .


Слайд 20

Рольова гра «Час спілкування з Ріє».

(Позиція лікаря Ріє розкривається в діалогах, саме діалоги допома­гають зрозуміти погляди цієї великодушної людини.)

  • Як би Ви сформулювали перші ознаки стурбованості станом хво­рих міста через щурячу моровицю?

  • «Навколо мене пітьма, і я спробую в ній щось побачити. Я не знаю, ні що мене чекає, ні що буде по всьому цьому. Зараз є хворі і тре­ба їх лікувати. Я бороню їх, як умію, та й усе».

  • Що для Вас це страшне нашестя?

  • «Нескінченна поразка. Людське горе».

  • Чи готові Ви до боротьби з епідемією?

  • «Але ж коли бачиш, скільки біди і горя приносить чума, тре­ба бути божевільним сліпцем або просто негідником, аби примири­тися з чумою».

  • Чи вбачаєте щось героїчне у виконанні своїх обов'язків?

  • «Мушу, проте, ось що вам сказати: при чому тут, власне, герой­ство? Це не геройство, а звичайнісінька чесність. Можливо, ця дум­ка здається Вам сміховинною, але єдина зброя проти чуми — це чес­ність. Що вона таке взагалі, я й сам не знаю, але в моєму випадку пе­вен: бути чесним — значить робити свою справу».

  • Як Ви вважаєте, чи назавжди переможена бацила чуми?

  • «Будьте обережні, будь-яка радість під загрозою, бацила чуми ніколи не вмирає».

  • Що можете напевно сказати, чого навчає лиха година?

  • «Люди більше заслуговують на захоплення ніж, на зневагу... кожен з нас змушений робити свій вибір, і кожен вибір заслуговує на повагу».

Бесіда.

  • Чи вірить Ріє у власну перемогу?

  • Як ви вважаєте, чому Ріє, будучи в самому пеклі чуми, залишив­ся живим?

Моральні принципи Ріє.

(Гуманізм, відповідальність, милосердя, безкорисність, незламність перед небезпекою)



Запис у зошитах.

Лікар Ріє:“Бути чесним”, “робити свою справу”.


Слайд 21

Індивідуальні портрети постатей, що підносяться над оранцями.

Усне повідомлення «Сторонній» в Орані — образ Рамбера».



Учень

Мета повідомлення — познайомити вас з героєм тво­ру — паризьким журналістом Раймоном Рамбером. «Низький, у спор­тивному одязі, широкоплечий, з рішучим виглядом та ясними розум­ними очима, він здавався людиною самовпевненою». Він приїхав до Орану, щоб написати репортаж про санітарний стан міста і, можна ска­зати, випадково потрапив до карантину, викликаного епідемією. У Па­рижі на нього чекала кохана жінка, і заради щастя з нею він готовий був знехтувати тією спільною справою боротьби проти чуми, до якої закликав Ріє.

Думки про втечу з'явилися у нього не від страху. До втечі його спо­нукало кохання, яке він вважав найбільшою цінністю у житті. Але, зреш­тою, сумління і відчуття обов'язку взяли у ньому гору. У процесі важ­ких моральних коливань і роздумів він прийшов до розуміння співчут­тя і солідарності: «Я колись думав, що чужий у цьому місті і що мені тут у вас нема чого роботи. Але тепер, коли я бачив те, що бачив, я від­чуваю, що я теж тутешній, хочу я того чи не хочу. Ця історія стосується однаково нас усіх».

Усвідомлюючи, що «соромно бути щасливим одному», він залишився допомагати лікарю. Звісно, боротьба за жит­тя інших людей, чужі долі та смерті загартували характер. Рамбер, не раз побувавши в лабетах чуми, залишився живим. Та лихо, якому він дивився щодня у вічі, наклало відбиток на душу героя. «Йому хотіло­ся знову стати таким, яким він був на початку епідемії, коли, ні про що не думаючи, поклав собі на відчай душі вирватися з міста, кинути­ся до своєї коханої. Але він знав, що це все неможливо. Він змінився, чума засіяла в ньому відчуженість».

Головна істина, яку відкрив Рамбер завдяки епідемії, і є життєвим кре­до героя: «Єдине, що для мене цінне, — вмерти або жити тим, що любиш».

Запис у зошитах.

Раймон Рамбер:“Соромно бути щасливим одному”.


Характеристика образу Тарру,товариша лікаря Ріє, який без страху і втоми бореться з чумою і називає себе «зачумленим».

Слайд № 22

Опрацювання опорно-логічної схеми .


Етапи життя героя, його свідомість

Розуміння подій світу, моральні принципи

Син прокурора, був присутній на суді, де його батько виступив із зви­нуваченням

Пішов із дому, порвав стосун­ки з батьком, протестував проти традиційного державного закону, який засуджує людину до страти

Революційно-політична діяльність у різних країнах (був присутній при страті підлітка в Угорщині)

Упевнений у тому що всі, хто вби­ває - зачумлені

Відмовився від участі в революційній боротьбі. Чума в місті нічого нового для нього не відкрила

Розуміє, що протистояти злу необхідно, та його «моральний ре­цепт» — «по змозі не ставати на бік лиха»

Вирішив в усіх випадках ставати на бік жертв, аби хоч якось обмежити розмах лиха

Вирішив собі і говорити, і діяти ясно, аби вибратися на добру дорогу. Тільки так можна прийти до миру

Повідомлення учня «Мотивація вчинків та принципів Тарру».

Герой Тарру має комплекс неповноцінності, який є наслідком кон­флікту «батьків і дітей». Його серце переповнене співчуттям, вміщує біль за долю, навіть, злочинців. Отож, намагається «змити» з себе грі­хи батьків. Герой упевнений, що діти відповідають за вчинки батьків і мають через страждання, боротьбу зі злом, пройти всі кола Пекла і «очиститись» духовно, зняти з себе «зачумленість».


Запис у зошитах

Тарру: співчувати іншим, служити людям.


Слайд № 23

Повідомлення учня «Образ отця Панлю, релігійні засади його світорозуміння.

Сповідь отця Панлю. Острівець світла в душі мені допомагає збе­регти віра, віра в Бога. До моїх братів і сестер підкралася біда, ми всі опинилися під стінами лиховісної чуми. За що так немилосердно карає Бог людей? Звісно, за зло, за те, що люди втратили віру в Бога. Іноді Всевишній посилає жорстокі випробування для людини у вигляді хво­роб, бід. Це — сигнал тривоги.

Він свідчить про те, що пора схаменутися, пора відродити в собі ду­ховні цінності. Та, щоб «очиститись» від скверни, треба пройти через страждання. Ось і прийшла біда до моїх братів, вони самі її на себе на­кликали. Людина повинна відповісти за скоєне зло. Але хочу, щоб ви зрозуміли, братове мої, саме зло, воно є складовою частиною добра. Тому саме добрий янгол передає спис злому, аби той покарав грішних. Я, як людина віруюча, не відмовляюся працювати в лікарні. Я буду лі­кувати хворих словом Божим. Біль, страждання — це теж благо. І з ві­рою в Бога я йду в лазарети.

Проблемне запитання: як, за Панлю, має діяти людина «доби чуми»?

Запис у зошитах

Священник ПанлюТреба вірити і творити добрі діла.
Слайд № 23

Своєрідність моральної позиції Ж. Грана.

Викладач.

На відміну від згаданих уже героїв, що представляють у романі свого роду інтелектуальну еліту, Жозеф Гран уособлює світ «маленьких людей», почування і думки яких не сягають далеких фі­лософських узагальнень.

Повідомлення учня, який спостерігав за особливостя­ми життя, поведінки Ж. Грана.

Спочатку Гран мені здався людиною безбарвною і навіть диваку­ватою. Через бідність його залишила дружина, але він сподівається її повернути і пише роман, та через брак слів, що могли б точно відбити його почуття – не просунув першої фрази.

Та поступово думка про примітивізм цього чоловіка у мене зміню­валася. Зрозуміло, що Гран — особа не геройська, та в ці страшні дні іспитів він став адміністративним серцем санітарної дружини. «Ма­ленький чоловік» тихо, непомітно робить свою «маленьку» справу у великій боротьбі, долаючи саму чуму. Більше того, я впевнений, що герой навіть народився на світ лише для того, щоб виконувати скром­ну, але дуже корисну роботу. Вражає його розсудливість, спокійна муд­рість, яка допомагала санітарним дружинам у їх нелегкій праці. Як на мене, — Гран влучне доповнення до образу лікаря Ріє.
Запис у зошитах

Жозеф Гран:Постійна праця над самим собою.

Викладач

Ми познайомилися з героями твору Камю «Чума». Справ­ді, ці люди різні за характерами, фахом, поведінкою, але було щось, що об'єднувало їх, згуртовувало, ріднило. Це — бажання побороти зло, хворобу, це — нестримний опір чумі.
Слайд № 24

Аналіз опорно-логічної схеми «Пізнання тієї дороги, яка при­веде до миру».

Отже, кожен з цих героїв по своєму демонструє свій гуманізмі прагнення за будь – яких обставин залишатися людиною.

Герої роману шукали свою дорогу до миру, гармонії, злагоди, добра, світла.

Слайд № 25

У руслі прийому «Фраза-ключ» спробуємо узагальнити, що для кожного героя означає боротися зі злом, що означає для кожного зберегти свій острівець світла серед темряви.
Лікар Ріє:


  • перемогти хворобу, мати знання про сенс існування людини на землі, бути оптимістом, не забувати про минуле, завжди  жити пам'яттю.

 Гран:

  • не бути байдужим, не стояти осторонь зла, любити людей, бо ми одні із них.

Отец Панлю:

  •  треба стати самому таким, яким ти хочеш бачити світ, і перебудову- потрібно починати із себе, дотримуватися Божих заповідей.

Тарру:

  •  не дивитися у слід злу, бо воно заразне, не долати зло злом, а лише справедливістю.

Журналіст Рамбер:

  •  не шукати лише особистого щастя, якщо навкруги людське горе.


Викладач

Невже людині, щоб осягнути справжні життєві ціності, необхідно потрапити у якісь надзвичайні життєві ситуації? (Війна, стихійне лихо,біда,хвороба)

Можливо іноді варто людині долати такі випробування?

Якщо ви уважно читали Біблію, то не могли не помітити, що там немає ні слова про державний устрій, вся увага спрямована на вдосконалення людини, її внутрішнього світу. “Тягніться до божественого світла, шукайте його ” закликає А. Камю.

А. Камю нікого не засуджує, просто нагадує:у володіння кожній людині надається її буття, і людина повністю відповідає за своє існування . Саме про це думає Ріє“кожен з нас змушенний зробити свій вибір, і кожен вибір заслуговує на повагу”.

У кожної людини є право на свободу вибору, саме своєї дороги (так вимагають екзистенційні герої).

Біда прийшла для всіх одна, але реакція на неї різна. У творі є герої як Коттар – контрабандист , який розбагатів під час епідемії. Він навіть радів, що чума так розгулялась. Хвороба його помилувала, але сталося ще жахливіше після чуми він збожеволів. Прямого осуду Коттара в творі немає, це його право вибору , право на добровільну чи свідому відмову від моральних цінностей.

Свій вибір зробив і А. Камю .

Дотичні ідеї до екзистенціалізму ми простежуємо у творах Ф. Кафки, А. Платонова, Голдінга, у творчості українських письменників М. Хвильового, І. Багряного, В. Шевчука.

Викладач

Уважно послухайте уривок з твору і дайте відповідь на запитання :



  • Що трапилося в Орані ?

  • Яке світло змусило жителів заполонити вулиці міста ?

( Хрестоматія)

Відчинилася міська брама – межа між внутрішнім і зовнішнім світом, між світлом і темрявою.


Робота з підручником

  • Знайдіть слова яка символізують відступ чуми ?


Слайд № 26

Повернімося до проблеми нашого уроку :



  • Як зберегти світло людської душі ?


V. Узагальнення вивченого матеріалу

Прийом «Ваша думка».

  • А як вигадаєте, чому про проблеми міста говорить саме Ріє, лікар за професією?

  • Лікар намагається зцілити тіло, про те розуміє, коли хвора душа, тіло не вилікувати.

  • Він знав, що таке біль, тому рішуче брав на себе відповідальність за життя інших.

  • Зараз є хворі і треба їх лікувати. Я бороню їх, як умію, тай усе.



Прийом «Ваша думка».

  • Чому Тарру, товариш лікаря Ріє, який без страху і втоми бореться з чумою, зазнає поразки у протистоянні з чумою?

  • Він спізнався з чумою задовго до того, як опинився в Орані.

  • Ставав на місце жертв, стражденних, аби хоч якось обмежити розмах лиха.

Прийом «Ваша думка»

  • Що допомагає Панлю зберегти свій острівець світла?

  • Острівець світла в душі допомагає йому зберегти віра в Бога.

  • Щоб «очиститись» від скверни, треба пройти через страждання. Біль, страждання – це теж благо. І звірою в Бога я йду в лазарети.


Прийом « Ваша думка»

  • А що допомагає вижити дрібному службовцю Жозефу Грану?

  • Гран  сумлінно працює над собою.

  • «Маленький чоловік» робить відповідально свою «маленьку» справу у великій боротьбі, долаючи саму чуму-хворобу.


Прийом « Ваша думка».

  • Журналіст Раймон Рамбер випадково став бранцем чуми, то як йому прийшлося зробити нелегкий вибір?

  • Для громадського добра саме й потрібне щастя кожної окремої людини.

  •  Сумління та почуття обов’язку беруть над героєм верх.

Учні говорять про епіграф уроку.

Отже, для цих героїв роману не було у боротьбі з долею інших аргументів, окрім того єдиного , що вони люди.

“По духу житимеш - і душу, і тіло врятуєш, а якщо по плоті жити будеш – і тіло, і душу загубиш” (Серафим Саровський).

Використаємо для закріплення теми інтерактивну технологію не закінчені речення.

Продовжте думку.



  1. “Чума” – 1) це ... інфекційна хвороба;

2) це...фашизм (“коричнева чума”);

3) це... зло.

2. Не бути зачумленим – це означає ... (не бути байдужим, не бути злим, смертельно не ворогувати, не виправдовувати вбивства,співчувати та служити людям, любити людей, не розносити бацил).

3. Що заважає людям бути справжніми людьми... (байдужість, жорстокість, егоїзм, духовне роз’єднання, жадібність, відсутність віри.)

- Чи є актуальними проблеми підняті Камю сьогодні?

“Бацила чуми ніколи не вмирає, і ніколи не зникає” – каже автор. І, ми, українці попали під владу чуми. Події революції гідності, війна, яка йде на сході нагадує нам чуму із роману. З болем у серці ми згадуємо героїв Небесної сотні, українських воїнів, що загинули , воїнів які нас захищають , так як вони за словами А. Камю зробили свій моральний вибір, “не встали навколішки. ”


Висновок

Коли ви будите робити свій вибір, покладіть на терези всі за і проти. Вирішіть питання: бути чи бути так, щоб від вашого вибору ніхто не постраждав, щоб ваш вибір був високо моральний. Будьте людьми! Хочете щоб світ став кращим, творіть добро почніть з себе. Чиніть злу опір любов’ю, прощенням, милосердям.

Фінал твору залишається відкритим. Мабуть через те, що знищити чуму неможливо, оскільки за певних умов вона знов повертається. Але невже, в цьому абсурдному світі все так страшно і немає жодного виходу? Невже людству нічого протиставити цьому вселюдському злу, смерті, чумі? Звичайно, є що!
Слайд 27

Це добро, любов світло вашої душі.

“Живіть з Богом, бо Бог – це любов”, - проповідує отець Панлю.

“Світ без любові мертвий” , - заявляє Жозеф Гран.

“Світ вартий того, щоб життя продовжувалось. Любов править світом”, – промовляють сьогодні герої роману “Чума” А. Камю.
VI. Підсумок уроку. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів (виставлення оцінок)

VII. Домашнє завдання

Підготуватися до написання твору за романом А. Камю “Чума”, дібрати цитати , епіграфи.

Мотивація вчинків Тарру



Етапи життя героя, його свідомість

Розуміння подій світу, моральні принципи

Син прокурора, був присутній на суді, де його батько виступив із зви­нуваченням

Пішов із дому, порвав стосун­ки з батьком, протестував проти традиційного державного закону, який засуджує людину до страти

Революційно-політична діяльність у різних країнах (був присутній при страті підлітка в Угорщині)

Упевнений у тому що всі, хто вби­ває —зачумлені

Відмовився від участі в революційній боротьбі. Чума в місті нічого нового для нього не відкрила

Розуміє, що протистояти злу необхідно, та його «моральний ре­цепт» — «по змозі не ставати на бік лиха»

Вирішив в усіх випадках ставати на бік жертв, аби хоч якось обмежити розмах лиха

Вирішив собі і говорити, і діяти ясно, аби вибратися на добру дорогу. Тільки так можна прийти до миру



База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка