Розробка уроку для 8 класу Підготувала: вчитель географії Киківської зош І-ІІІ ступенів



Скачати 62,56 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір62,56 Kb.
Розробка уроку для 8 класу

Підготувала: вчитель географії

Киківської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Железняк Л.І.

Тема уроку:

Тектонічна карта України. Характеристика основних тектонічних структур. Взаємозв`язок основних форм рельєфу з тектонічними структурами



Мета: сформувати в учнів поняття «платформа», «щит», «область складчастості» на прикладі тектонічної структури території України, формувати уміння називати та показувати на карті тектонічні структури в межах України.

Тип уроку: формування нових знань, вмінь, навичок.

Обладнання: тектонічна та фізична карти України, шкільні учнів­ські атласи, презентація.

Опорні та базові поняття: платформа, щит, область складчастості.

Географічна номенклатура: Український щит, Дніпровсько-Доне­цька западина, Волино-Подільська плита, Львівська западина, Донецька складчаста споруда.

ХІД УРОКУ



I. Організаційний момент

Визначення мети і завдань уроку, основних видів та етапів роботи на уроці.


II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Прийом «Бліцопитування»

1. Чи знаєте ви, що вивчає наука геоморфологія?

2. Дайте визначення поняття «рельєф».

3. Назвіть відомі вам форми рельєфу.

4. Як співвідносяться за площею низовини, височини та гори в межах території України?

5. Що таке сейсмічний пояс?

6. Що називається ерозією?

7. Коли було останнє зледеніння?

8. Яку територію охопив льодовик?

9. Як вплинув льодовик на формування рельєфу України?


IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Поверхня території України сформувалась протягом багатьох геологічних епох. За цей час змінювалися площі суходолу і моря, кліматичні умови, відбувалися рухи земної кори.

На середину палеогену припадає максимальна морська трансгресія. В цей час на півдні Східноєвропейської платформи тільки сучасна територія Українського щита і західна частина Подільської височини являли собою острівний суходіл. На місці сучасних Карпат і Кримських гір були геосинклінальні області, в яких відбувались інтенсивні текто­нічні рухи. Завдяки ним виникли складчасті утворення Кримських гір і Карпат. У неогені відбулося загальне підняття платформенної частини території, її поверхня мала вигляд малорозчленованої рівнини.
IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом «Словничок»

Неотектонічні рухи — це рухи земної кори, що відбувалися в нео­ген-четвертинний період.

Сучасні, нові тектонічні рухи земної кори, істотно впливали на розвиток нагромадження осадових гірських порід і утворення форм рельєфу. Їх сумарна амплітуда на платформенній частині території України становила 300–500 м, а в гірських областях 800–1200 м. З ра­йонами активних тектонічних рухів пов’язані прояви сейсмічності в Карпатах, Причорномор’ї, Кримських горах. Найбільшою інтен­сивністю сейсмічних явищ відзначається Крим, де сила землетрусів становить 6–7 балів.

Геологічні структури, неотектонічні рухи, а також давні та сучасні кліматичні умови зумовили виникнення різноманітних за походжен­ням типів і форм рельєфу на території України.



2. Прийом «Картографічна лабораторія»

Учні працюють з картою тектонічної будови України. Вивчають її легенду та самостійно шукають відповіді на запитання:

• Які тектонічні структури виділяються в межах території України?

• Визначте приблизний час утворення порід, що складають терито­рію сучасної України.

• Як розташовані в межах території країни тектонічні розломи?

• Знайдіть території, де знаходяться межі платформ.

На виконання завдання дається 4–6 хвилин.
3. Прийом «Роблю висновок».

Учні роблять висновок щодо виконаної роботи.




4. Прийом «Географічна лабораторія»

Учні працюють з геохронологічною таблицею та з’ясовують, який існує зв’язок між основними формами рельєфу та тектонічними струк­турами.


5. Прийом «Проблемне питання»

• За допомогою тексту підручника, карт атласу заповніть таблицю



«Генетичні типи і форми рельєфу»


Типи рельєфу

Форми рельєфу

Ендогенний

Тектонічний

Хребти, височини, рівнини, западини

Вулканічний

Кратери, лійки, конуси, лавові плато і нагір’я

Екзогенний

Водний

Річкові долини, балки, яри, вимоїни, тераси, дельти

Морський та озерний

Абразійні схили, ніші, пляжі, берегові вали, тераси

Льодовиковий

Троги, кари, баранячі лоби, моренні горби, ози, ками

Карстовий

Печери, гроти, лійки, понори, сталактити, сталагміти

Гравітаційний

Осипи, обвали, зсуви, випуклі та ввігнуті схили

Еоловий

Западини, ніші, гряди, бархани, дюни

Техногенний

Кар’єри, копанки, виїмки, шахти, насипи, вали, тери­кони


V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Експрес-тести»

1. Наука, що вивчає рельєф:

а) геологія;

б) геоморфологія;

в) мінералогія;

г) стратиграфія.

2. Чинники, що мали вирішальний вплив на формування і поши­рення основних типів і форм рельєфу на території України в ан­тропогені:

а) вулканізм;

б) ерозія;

в) неотектонічні рухи;

г) господарська діяльність людини.

3. Форми рельєфу, на формування яких вплинули внутрішні сили Землі:

а) тектогенні форми рельєфу;

б) техногенні форми рельєфу;

в) еолові форми рельєфу;

г) льодовикові форми рельєфу.

4. Територія України, в межах якої поширені льодовикові форми рельєфу:

а) Кримські гори;

б) Причорноморська низовина;

в) Донецький кряж;

г) Українські Карпати.

5. Форми рельєфу, що належать до водно-ерозійних:

а) річкові долини;

б) зсуви;

в) дюни;

г) насипи.

6. Назва процесу руйнування гірських порід водою, льодом та вітром:

а) абразія;

б) денудація;

в) вивітрювання;

г) карст.



VI. Підсумки уроку

Прийом «Мікрофон».

Підбиття підсумків уроку.


VII. Домашнє завдання

Опрацюйте текст підручника.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка