Шляхи модернізації бібліотеки, перетворення її на сучасний бібліотечно-інформаційний, культурно- просвітницький центр школи




Сторінка1/16
Дата конвертації08.10.2017
Розмір3,12 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   16
Всеукраїнський конкурс

«Шкільна бібліотека – 2017»

Номінація

«Шкільна бібліотека: інноваційні проекти»

Тема:

Шляхи модернізації бібліотеки, перетворення її на сучасний бібліотечно-інформаційний, культурно- просвітницький центр школи

Паламарчук Галини Петрівни,

шкільного бібліотекаря

Мшанецької ЗОШ I-III ступенів

Зборівського району

Тернопільської області

2017





Анкета учасника

Паламарчук Галина Петрівна

(прізвище, ім’я, по батькові)



І. Загальні відомості про учасника

1.1. Посада бібліотекар

1.2. Місце роботи (повне найменування навчального закладу/установи)

ЗОШ I-III ступенів с. Мшанця Зборівського району Тернопільської області

1.3. Освіта: вища, Тернопільський національний педагогічний університет ім. В.Гнатюка

1.4. Спеціальність за освітою: вчитель української мови і літератури та зарубіжної літератури

1.5. Контактний телефон_____(03540)35-7-20

1.6. Електронна пошта_____mshanetsschool@ukr.net

1.7. Web-сторінка школи/бібліотеки:_____mshanets-school.ucoz.ua

ІІ. Відомості про трудову діяльність:

2.1. Стаж роботи на займаній посаді __10 років

2.2. Бібліотечний стаж_10 років

2.3. Кваліфікаційна категорія_______спеціаліст

2.4. Нагороди, відзнаки (за наявності)________-______________________

ІІІ. Методичні розробки (за наявності)___________-__________________

ІV. Проблема, над якою працює учасник (за наявності)________________ Використання інноваційних методів у роботі шкільного бібліотекаря

V. Перелік публікацій (за наявності)___________-____________________

VІ. Участь у семінарах, конференціях тощо________-________________

Паспорт

бібліотеки _______ загальноосвітньой школи I-III ступенів с. Мшанця

(повне найменування навчального закладу )

Роган Василь Іванович

(прізвище, ім'я, по батькові керівника навчального закладу)

І. Загальні відомості

1.1. Завідувач бібліотеки__Паламарчук Галина Петрівна

(прізвище, ім'я, по батькові)

1.2. Місце знаходження бібліотеки: Тернопільська область, Зборівський район, с. Мшанець, вул. Центральна, 143.

1.3. Контактний телефон_______________(03540)35-7-20

1.4. Електронна пошта бібліотеки _______ mshanetsschool@ukr.net

1.5. Web-сторінка бібліотеки:___________ mshanets-school.ucoz.ua

ІІ. Матеріально-технічні умови діяльності бібліотеки:

2.1. Загальна площа бібліотеки_41.90 м2

2.2. Абонемент_________________________________________________

2.3. Читальний зал___32.40 м2

2.4. Наявність книгосховища для навчального фонду_9.5 м2

2.5. Оргтехніка __________________________________________

2.6. Вихід в Інтернет_________так___________________________________

ІII. Основні показники діяльності бібліотеки:

3.1. Основний бібліотечний фонд (без урахування підручників)_______810

3.1.1. Книги та брошури_____________720

3.1.2. Періодичні видання (всього)_______________1

3.1.3. Для учнів ______________________________2

3.1.4. Для вчителів ___________________________7

3.1.5. Для бібліотечних працівників_____________2

3.2. Фонд підручників _____________________2719_________________

3.2.1. Для учнів 1-4-х класів_____________453_________________

3.2.2. Для учнів 5-9-х класів_____________1786________________

3.2.3. Для учнів 10-11-х класів___________480________________

IV. Робота з користувачами:

4.1. Загальна кількість користувачів (станом на 01.01.2017р.)_______155

4.1.1. Учні________________120

4.1.2. Вчителі______________22

4.1.3. Батьки________________7

4.1.4. Представники місцевих громад, інші_________6

4.2. Загальна кількість відвідувань__________980__________________

4.3. Кількість книговидач_________________1220________________________

V. Інформаційна робота:

5.1. Заходи з формування інформаційної, бібліотечно-бібліографічної, читацької культури учнів______12_________________________________________

5.2. Інші заходи___________8_____________________________________

5.3. Виставкова діяльність ______14_________________________________

Керівник установи навчального закладу ______________________

(підпис)

Зміст

І . Вступ …………………………………………………………………………7

ІІ. Основна частина. Опис досвіду.


  1. Необхідність модернізації принципів організації бібліотеки………...10

  2. Основні завдання шкільної бібліотеки………………………………….12

  3. Комп’ютерні технології - необхідна умова формування сучасного іміджу шкільної бібліотеки…………………………………………………….…14

  4. Бібліотека сьогоднішнього дня…………………………………………..16

ІІІ. Висновки ……………………………………………………………………..23

IV. Список використаних джерел...........................................................................25

V. Додаток 1. «Дім без книги - як день без сонця» (Сценарій виховного заходу)

……………………………………………………………………………..………26

VI. Додаток 2. Літературно-музична композиція «Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття»…………………………………………………………….………43

ВСТУП

Недостатньо лише отримувати знання:

треба знайти їм застосування.

Недостатньо тільки бажати –

треба творити.

Й.В. Гете.

Реалії нашого життя вимагають постійного пошуку нових форм та напрямків роботи всіх сфер і галузей.

Актуальним сьогодні є питання комп'ютеризації бібліотек загальноосвітніх закладів. Роль комп'ютера в бібліотечній сфері та сфері освіти незаперечна. На сучасному етапі українське бібліотекознавство приділяє увагу виробленню нової концепції шкільної бібліотеки. На сторінках періодичних видань пропонується перетворення шкільних бібліотек у шкільні бібліотечно-інформаційні центри, гібридні бібліотеки, медіа - центри тощо. Але всі концепції передбачають комп'ютеризацію бібліотеки. Слід зауважити, що цей процес непростий і має декілька етапів. Розуміючи, що в повному обсязі процес перетворення бібліотеки в медіатеку має бути загальнодержавним, потрібно передбачити збільшення штатних одиниць, площі, заробітної платні та ін. Ми вирішили вже зараз, виходячи з реальних можливостей, зробити перші кроки в процесі комп'ютеризації.

Окрім виконання основних функцій, навчально-комп'ютерний комплекс вирішує соціально-культурні питання учасників навчально-виховного процесу

( проведення заходів, свят, презентацій тощо).

Розглянувши і взявши до уваги основні ідеї і провідні тенденції в суспільстві, було створено власний стратегічний план розвитку бібліотеки, який забезпечить інформаційний, культурний та освітній розвиток усіх учасників навчально-виховного процесу.

Створюючи проект розвитку бібліотеки, ми орієнтувалися передусім на вирішення соціальних проблем: доступ до інформації, забезпечення рівних можливостей у здобутті освіти (відсутність у частини учнів сільської школи вільного доступу до мережі Інтернет), необхідність розвитку бібліотечних послуг з метою компенсування недостатньої матеріальної бази закладу для проведення практичних та лабораторних робіт з навчальних предметів (створення медіатеки за шкільною програмою для змістовного проведення уроків та підвищення інтересу учнів у додатковому вивченні цих предметів).

Мета проекту:


  • Розглянути функціонування шкільної бібліотеки, можливі шляхи її модернізації та перетворення на сучасний бібліотечно-інформаційний, культурно-просвітницький центр.

  • Підвищення ефективності інформаційного забезпечення урочної і позаурочної діяльності учасників навчально-виховного процесу.

Завдання проекту:

  • Cтворити на базі шкільної бібліотеки сучасний інформаційно-бібліотечний центр навчального закладу.

  • Забезпечити учасників навчально-виховного процесу якісним сучасним інформаційно-бібліографічним обслуговуванням.

  • Підвищити ефективність послуг, що надаються шкільним інформаційно-бібліотечним центром, за рахунок освоєння і впровадження в діяльність сучасних інформаційних технологій.

  • Удосконалення системи організації відкритого доступу читача до різноманітних джерел інформації.

Очікувані результати реалізації проекту

Реалізувавши всі поставлені завдання проекту, ми спрогнозували наступні результати діяльності:



Перетворення бібліотеки в інформаційний центр:

Для учнів:

- Вільне орієнтування в інформаційному просторі;


- використання ІКТ в самостійній роботі.

Для вчителів:

- Впровадження та проведення інтегрованих уроків учителями-предметниками з використанням ІКТ;

- формування високої інформаційної культури;

- змістовне проведення лабораторних та практичних робіт з використанням ресурсів медіатеки.



Перетворення бібліотеки в культурний центр

Для учнів:

  • Пізнання культурної спадщини, засвоєння знань про пріоритети загальнолюдських цінностей.

Для вчителів:

  • Проведення на базі бібліотеки позакласних заходів (читацькі конференції, літературні вечори, клуби літературної та художньої творчості).

Перетворення бібліотеки в освітній центр

Для учнів:

- Збагачення кругозору особистості;

- вміння працювати з різними джерелами інформації.

Для учителів

- Створення умов для освіти та самоосвіти;

- обмін передовим досвідом роботи;

- підвищення професійної компетентності.

ІІ. Основна частина


  1. Необхідність модернізації принципів організації роботи бібліотеки

Українська освіта вступила у XXI століття, озброєна новими планами, цілями та ідеями. Доказом цього є різні програми інформатизації, комп’ютеризації й розвитку освіти. Тому перетворення бібліотеки закладу освіти на сучасний бібліотечно-інформаційний центр — необхідна вимога сучасності. Саме шкільним бібліотекам належить ключова роль у розвитку в учнів уявлення про пошук інформації та формуванні в них навичок поводження й роботи з інформаційними джерелами. [1; 16]

Наука, технології та інновації, як засвідчує історичний досвід, завжди були вирішальним чинником розвитку суспільства. Ми є свідками того, що інновацій потребують усі області нашого життя, що інновації покликані докорінно поліпшити справи у всіх сферах виробництва, науки, культури, освіти. Суспільство, яке дбає про своє майбутнє, повинно йти «пліч о пліч» з новими інформаційними технологіями, учитися грамотно їх застосовувати.

Перед бібліотекарями ХХІ ст. постають дедалі нові виклики. Необхідно модернізувати принципи організації роботи; також спеціалісти мають оволодіти новими навичками. Бібліотекар сьогодні – це медіа-гід завтра. Він має допомагати людям орієнтуватись у розмаїтті інформації, а також розповідати про нові технології, що з’являються на ринку, та про те, як ними користуватись. Очевидно, що професія бібліотекаря вимагає безперервного навчання протягом усього життя.

Для більшості людей, хто ніколи не мав відношення до роботи у сфері бібліотечної справи, бібліотекар – це людина, яка видає або приймає книги. Вони й не думають, що це лише один із принаймні тридцятьох, а то й півсотні його посадових обов’язків. І все потрібно робити вчасно, не відкладати на завтра. А новий час ставить нові вимоги перед кожним із нас... То коли ж займатися поточною роботою, яка і так забирає 100% робочого часу?! Дехто скаже: „Ці інновації – як палиці в колеса”. Неправда, спробую переконати вас у цьому.

На сучасному етапі спостерігаються суттєві зміни функціональної спеціалізації бібліотекарів, зумовлені повсюдним впровадженням у бібліотечну практику комп’ютерної техніки та відповідних інформаційних технологій. Тому і статус бібліотечного працівника потребує значного підвищення з метою забезпечення сучасних інформаційних вимог споживачів. Передумови такого підвищення – впровадження новацій у традиційні рамки спеціальності бібліотекаря-бібліографа, органічне заповнення традиційного кола його обов’язків новим функціональним змістом. Упровадження комп’ютерних технологій, доступу до електронних носіїв та програмного забезпечення суттєво змінює зміст ряду традиційних видів праці бібліотекаря (каталогізація, обробка літератури, пропаганда бібліографічних знань, довідкове та бібліографічне обслуговування тощо). Але інноваційна технологія передбачає не лише передачу частини операцій комп’ютеру, а й зміну характеру трудових дій, виконуваних у традиційному режимі. Тож першочерговим завданням стає розширення професійних можливостей фахівців.

Основні завдання бібліотеки, як інформаційно – методичного центру :



  • -впровадження інноваційних форм і методів роботи;  

  • -сприяння вивченню, задоволенню і розвитку інформаційних потреб і запитів, зростанню кола пізнавальних, читацьких інтересів;

  • -інформування, консультування та допомога читачеві у виборі книги;

  • -виховання в учнів інформаційної культури;

  • -виховання мислячого, вдумливого грамотного читача;

  • -розширення інформаційного простору бібліотеки;

  • -підвищення якості та оперативності надання бібліотечних послуг;

  • -автоматизація внутрішніх бібліотечних послуг;

  • -використання ІКТ для підвищення ефективності педагогічно – виховної діяльності шкільного бібліотекаря.

Отже, головна мета всіх інновацій, які впроваджують у роботу шкільних бібліотек, — сприяти високоефективному, якісному та комфортному обслуговуванню користувачів. [1; 16]


  1. Основні завдання сучасної шкільної бібліотеки

Шкільна бібліотека – багатогранне явище. Вона відіграє важливу роль у розвитку цивілізації й посідає особливе місце у сфері освіти. Незважаючи на існуюче подекуди ставлення, бібліотека – це місце складання інформації. Головна функція бібліотеки – зробити інформацію доступною. [7; 5] Шкільна бібліотека повинна забезпечувати доступ до інформаційних ресурсів і слугувати інформаційними брамами, відіграючи важливу роль у розвитку інформаційної грамотності та культури своїх користувачів. Це буде досягнуте тільки при умові якісно нового рівня обробки і розповсюдження інформації.

В сучасних умовах інформатизації відбувається зміна орієнтирів у визначенні потреб для забезпечення інтелектуального, духовного розвитку дітей і молоді. На першому місці у дітей – комп’ютер, Інтернет. Книгу, як важливий чинник виховання моральної, духовно збагаченої особистості сьогодні, в епоху „екранної культури ”, замінили вище перераховані елементи і частину часу, який раніше витрачали на читання, тепер витрачають на перегляд відео - кінофільму, комп’ютерні ігри. Але все ж таки незважаючи на ці обставини, книга – це складова частина, головний носій загальної культури. На думку багатьох педагогів, психологів, філософів, бібліотекознавців – книга виступає засобом збереження інформації для людей наступних поколінь, засобом комунікації у вигляді твору.

Книга супроводжує людину з раннього дитинства і до останніх днів, несучи їй світло розуму та знань, виховуючи та скеровуючи духовно, естетично. Книги, мов ріки, які наповнюють собою весь світ, це джерело мудрості. Завдання сучасної книжки досить складне. Не просто дати людині певну суму знань, а навчити її ці знання здобувати, вміти застосовувати їх, підходити до навчання творчо. Хороші книги ніколи не залишають особистість такою, якою вона була до знайомства з ними. Народна мудрість називає книгу дивом, книга –друг і порадник, вона вчить як на світі жити. Книги читати – усе знати, книга – міст у світ знань, хороша книга – свято.

Ці слова мають бути концептуальними засадами духовного розвитку особистості в XXІ столітті, тому що всі спроби знищити книгу не мали успіху. Жодна школа, жодні курси чи семінари не можуть замінити самостійної роботи з книгою. Книга – гуманітарна сила, яка слугує високим ідеалам духовного відродження, вона скеровує творчий процес особистості.

Сьогодні, коли йде знецінення духовних якостей особистості, – добра та порядності, чесності, вміння співчувати, – значним чинником, який впливатиме на прищеплення позитивних цінностей, має стати книга і читання.

У теперішній час, в добу комп’ютеризації, книга все ж таки залишається неоціненним скарбом, як джерело мудрості, знань, досвіду та фундаментом освіти; а бібліотеку, книгозбірню можна назвати основою цього фундаменту.

Освіта і бібліотека – ці два поняття невід’ємні одне від одного. Адже бібліотеки навчальних закладів зорієнтовані на задоволення потреб користувачів – вчителів, учнів і ріст професійної компетенції педагогічних кадрів – теж у великій мірі залежить від бібліотекарів, від їхнього вміння спрямувати педагогів на вибір потрібної інформації.

Отже, найважливішим завданням сьогодні є усвідомлення кожного колективу, що бібліотека – це інформаційний ресурс навчального закладу, а не другорядна, допоміжна структура. Провідна тема та основні напрямки роботи бібліотеки завжди визначаються адміністрацією закладу та вимогами підготовки фахівців в галузі.

Для успішного існування в сучасному інформаційному суспільстві

наша бібліотека надає читачам необхідну інформацію, прищеплює учням потребу в постійній самоосвіті, розвиває уяву, виховує громадянську відповідальність.

Свою роботу здійснює відповідно до річного плану роботи, в якому вказує основні завдання бібліотеки та напрямки їх реалізації, а саме


  • Піднесення бібліотечної справи на якісно новий рівень.

  • Сприяння вихованню в учнів всебічно розвиненої людини.

  • Забезпечення підвищення професійної компетентності педагогічних кадрів.

  • Сприяння самоосвіті учнів і педагогів і з допомогою різних форм і методів.

  • Навчання школярів технологій користування бібліотеками всіх типів.

  • Виховання інформаційної культури учнів, їх прагнення до пошуку інформації.

  • Інформаційне забезпечення всіх аспектів навчально-виховного процесу.

  • Сприяння реалізації державної політики в галузі освіти.

Напрямки і форми виконання завдань:

  • Формування та збереження книжкових фондів.

  • Організація інформаційно-бібліографічного обслуговування читачів.

  • Організація роботи по вихованню в учнів всебічно розвиненої людини.

  • Формування бібліотечно-бібліографічних знань та вмінь читачів.

  • Організація роботи з самоосвіти учнів і педагогів.

Основою інформаційної культури особи є знання про інформаційне середовище, закони його функціонування та розвитку, а головне – досконале вміння орієнтуватися у безмежному сучасному світі інформації, а шкільна бібліотека і є фундаментом освіти і самоосвіти, скарбницею людських знань [3,7].


  1. Комп’ютерні технології - необхідна умова формування сучасного іміджу шкільної бібліотеки

Наявність у бібліотеці сучасних технологій — безсумнівне свідоцтво того, що вона виходить на певний рівень інформатизації. Комп’ютер повинен існувати в бібліотеці не як самоціль чи красива іграшка, а як реальний інструмент для найповнішого розкриття фонду й забезпечення інформаційних потреб учнів та вчителів при необмеженій кількості звертань. Уже ні в кого більше не виникає сумнівів, що комп’ютер не замінить книгу, він звільнить ваш час для того, щоб ми зайвий раз могли читачеві приділити більше часу, розказати йому про нові надходження, зробити те, заради чого ми стали бібліотекарями, - провести читача країною ЇЇ Величності Книги.

Завдяки Інтернету ми маємо широкий доступ до джерел інформації. У нас функціонує сайт школи (mshanets-school.ucoz.ua) , електронна пошта (mshanetsschool@ukr.net). Завдяки їм школа має можливість спілкуватися з районним управлінням освіти, іншими школами, іншими бібліотеками. Створена сторінка „Шкільна бібліотека на сайті школи”.

Інтернет надав нові можливості для розвитку всіх процесів бібліотечної технології. Почнемо з комплектування фондів книгозбірень. Існують три взаємодоповнюючі напрями оптимізації комплектування на основі Інтернету. Перший, найпростіший із них, полягає в активізації використання електронної пошти під час проведення внутрішньодержавного й міжнародного книгообміну. Для цього, насамперед, потрібно відпрацювати механізми світового взаємоінформування українських книгозбірень про наявні списки документів, запропонованих для книгообміну. На основі цього засобами електронної пошти можна оперативно узгоджувати з партнерами книгообмінні операції.

Другий напрям використання Інтернету під час комплектування бібліотечних фондів полягає в залученні он-лайнових технологій.

Вихід в Інтернет дає можливість учням та вчителям використовувати не тільки шкільний фонд бібліотеки, але й мультимедійні технології, а саме: користування послугами Інтернету, відправлення або одержання інформації електронною поштою, а також дізнатися багато цікавого з різноманітних тем. [7; 6] Також діти пробують свої сили в освоєнні Інтернет-простору, беручи участь у різних Інтернет-конкурсах. Учні нашої школи є активними учасниками Міжнародного конкурсу «Бобер».

Крім цього, бібліотека надає систематичну допомогу учням в опануванні, засвоєнні, розширенні знань зі шкільної програми, у позакласній навчальній роботі, факультативах, спецкурсах, курсах за вибором, пошуково-дослідній роботі MAH.

Електронна пошта, Інтернет-можливості дозволили бібліотеці налагодити зв’язок з іншими бібліотеками району та області, освітянськими організаціями.

Комп’ютер у бібліотеці - медіатека, якісно нове забезпечення можливостей для самопідготовки учнів. В ідеальному варіанті сучасної медіатеки, до якого ми прагнемо, учень може самостійно здобувати інформацію, читаючи не лише книги, але й отримувати інформацію з Інтернету, СБ-дисків, прослуховувати аудіозаписи, переглядати відеофільми, використовувати все це для написання рефератів, доповідей, творів, для підготовки уроків, проектів, тобто він підбирає інформацію для створення засобів творчої діяльності для навчальних або позакласних потреб. [2; 52]

Отже, без комп’ютерної техніки неможливо уявити сучасну бібліотеку, адже вона дозволяє збільшити кількість відвідувань, проводити реєстрацію всіх дій, пов’язаних із книговидачею, використанням та поверненням ресурсів. А найголовніше - інформатизація бібліотек відкриває ширші можливості самостійної творчої роботи школярів, підвищує відсоток якісної підготовки домашніх завдань, зменшує затрати часу на пошук необхідної інформації, робить доступ практично до будь-якої інформації відкритим. Але не варто забувати, що головним диригентом процесу пошуку інформації завжди був, є і залишиться бібліотекар. М. Реріх сказав: «Ніякі каталоги, ніякі описи не замінять бібліотекаря. Любляче слово і досвідчена рука здійснюють справжнє диво просвітництва».


  1. Бібліотека сьогоднішнього дня

На сьогодні бібліотека залишається чи не єдиним безкоштовним джерелом одержання інформації, місцем самоосвіти, інтелектуального відпочинку, творчого спілкування і творчого розвитку дітей, підлітків та вчителів.

Ми, бібліотекарі, повинні допомогти своєму читачеві осягнути самих себе, відчути радість від свого розуму,своїх емоцій, своєї неповторності, щоб бути цікавою людиною, справжньою особистістю. Для цього потрібно наполегливо вчитися, багато читати, знати історію свого краю і народу, бачити красу навколо себе.

Неможливо уявити сучасне життя без бібліотек, куди кожна людина може прийти, щоб отримати необхідну інформацію або «підзарядити» свою душу духовними багатствами, залишеними нам у спадщину.

Школа починається із книги, з бібліотеки. Василь Сухомлинський сказав, що шкільна бібліотека - це кабінет № 1.

Для багатьох дітей усе найцікавіше починається зі шкільної бібліотеки.

Приміщення нашої шкільної бібліотеки -41.9 м2 , тут вдало розмістилися читальний зал, абонемент і книгосховище.



  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   16


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка