«Що означає сучасність у музиці. П.І. Чайковський




Скачати 101,57 Kb.
Дата конвертації20.11.2018
Розмір101,57 Kb.
Тема уроку: «Що означає сучасність у музиці.

П.І.Чайковський «Пори року».
Мета: познайомити учнів зі збіркою П.І.Чайковського «Пори року», вчити співвідносити живописні образи з музичними, вчити розрізняти елементи музичної мови, використані для створення музичного образу; розвивати образне мислення; виховувати естетичні смаки.

Тип уроку: Урок узагальнення теми. Урок-літературно-музична галерея.

Обладнання: програвач, грамплатівки, портрет П.І.Чайковського, ілюстрації пейзажів, картки з тестовими завданнями.
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Музичне привітання. Вокальні вправи.

ІІ. Актуалізація набутих знань.

- Повторення пісні Моцарта «Весняна».

- Частина учнів дають відповідь на тестові запитання:

1. В.А.Моцарт народився у:

а) 1625 році; в) 1756 році;

б) 1765 році; г) 1901 році.

2. Батьківщиною Моцарта є місто:

а) Бонн; в) Петербург;

б) Зальцбург; г) Відень.

3. В 15 років В.А.Моцарт став академіком Академії мистецтв:

а) Болонської; в) Пражської;

б) Московської; г) Парижської.

4. Своїй дружині Моцарт присвятив:

а) «Турецький марш»; в) «Чарівну флейту»;

б) «Викрадення з сераля»; г) «Маленьку нічну серенаду».


5. На сцені австрійських театрів була заборонена постановка опери:

а) «Весілля Фігаро»; в) «Дон Жуан»;

б) «Чарівна флейта»; г) «Ідоменей».

6. «Весілля Фігаро» має спрямування:

а) фантастичне; в) антифеодальне;

б) героїчне; г) реалістичне.

7. Головним героєм опери «Весілля Фігаро» є:

а) Герцог Мантуанський; в) Дон Хозе;

б) Граф Альмавіва; г) Дон Жуан.

8. Дружину Моцарта звали:

а) Клариса; в) Констанца;

б) Джульєтта; г) Нарнель.

9. Останній твір Моцарта:

а) Симфонія № 40. в) «Чарівна Флейта»

б) «Реквієм» г) «Кармен».


  • Робота з класом. (Прийом «Аукціон»).

Учитель показує портрет Моцарта, учні піднімають руку і називають відомості з життя та творчості композитора. Переможцем є той, хто наведе останні дані.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.



Учитель.

(Прийом «Дивуй».)

Відомостей про перше публічне виконання п’єс зі збірки, з якою ми познайомимося сьогодні на уроці, не збереглося. Відсутні і відгуки преси на видання. Однак дуже скоро "Пори року" стали неймовірно популярними і у музикантів-любителів, і у професіоналів, а в майбутньому одним з самих знаменитих фортепіанних творів всієї російської музики. Автором цієї чудової збірки є П.І.Чайковський.

Сьогодні на уроці ми відкриємо ще одну сторінку творчості цього геніального російського композитора, познайомимося з двома п’єсами з його безсмертного циклу "Пори року" і вкотре переконаємося, що безсмертна музика Чайковського є нашим сучасником.

ІV. Навчальний матеріал.



1. Прийом «Творча лабораторія»

Учитель.

На минулому уроці творчі групи учнів отримали завдання систематизувати відомості про життєвий і творчий шлях композитора. Давайте послухаємо їхній звіт.



1учень.

П.И. Чайковський - великий російський композитор. Музика російського генія, що виникла на національному ґрунті, російська по самій своїй природі, переступила рубежі й кордони, виросла до масштабів явища загальнолюдського. Надзвичайно гаряче й художньо переконливо ця музика говорить про те, що завжди й за всіх часів хвилювало людей: про споконвічну боротьбу добра й зла, життя й смерті, піднесеного, прекрасного й жорстокого, нелюдського. На сценах багатьох країн ідуть опери, балети, виконуються симфонії, романси російського композитора.



2учень.

Петро Ілліч Чайковський народився в місті Воткинськ, більше 160-ти років тому . Будучи ще дитиною, маленький Петя дуже рано почав проявляти музичні здібності. Але йому довго не дозволяли займатися музикою, тому що вважали, що він ще малий і слабкий для серйозних занять. Але, незважаючи на заборони батьків, він тайкома по ночах підбігав до рояля й намагався підібрати якісь мелодії. Він часто настукував пальцями якісь ритми то на столі, то на підвіконні. Одного разу він настукував на шибці , і вона навіть розбилося й сильно поранила руку маляті. Він часто плакав і скаржився: "Я чую музику! Я хочу її грати!.."

І, нарешті, батьки дозволили маленькому Петі вчитися музиці. Він учився в Петербурзі. А коли переїхав у Москву сам став учити майбутніх піаністів і композиторів, але саме головне - він продовжував складати музику.

Писав Чайковський дуже швидко. Але навіть у ті хвилини, коли в нього не було натхнення, він багато працював. Він вважав, що тільки до працьовитої людини може прийти натхнення. Саме тому він встиг написати так багато музики. Але ж його композиторське століття було не дуже тривале.



3 учень.

П.И. Чайковський багато подорожував за кордоном, довго живе у Швейцарії, Франції й Італії. Але його увесь час тягне на батьківщину й в 1885 році він переїжджає в Підмосков'я в Клин, де й пройшли його останні роки життя, роки створення самих зроблених добутків. Тут були написані балети "Спляча красуня" і "Лускунчик". Музику П.И. Чайковського знають і люблять не тільки в нас у Росії, але й в інших країнах світу.

Чайковського відрізняв інтерес до всього нового, талановитому. Він цікавився театром і природничими науками, історією й філософією. Він чудово знав декілька європейських мов. Особливе місце в його житті займала література. Чайковський чудово знав і класичну й сучасну йому літературу, російську й закордонну. Його улюбленими письменниками були А.С.Пушкін, Л.Н.Толстой, А.П.Чехов.

4 учень.

У Москві, у центрі міста є вулиця й концертний зал, які мають ім'я великого композитора, є й місто Чайковський. Слава прийшла до Чайковського ще при житті. Він був почесним членом багатьох музичних спілок і академій. Починаючи з 1958 року, через кожні 4 роки проводиться Міжнародний конкурс виконавців імені П.І.Чайковського. У ньому беруть участь молоді талановиті піаністи, скрипалі, віолончелісти й співаки з багатьох країн світу



5 учень.

Чайковський - основоположник російського класичного балету. Музика в його балетах "Лебедине озеро", "Спляча красуня" і "Лускунчик" відіграє першорядну роль: балети Чайковського потрібно не тільки дивитися, але й слухати.

6 учень.

Музику Чайковського відрізняють глибокий ліризм, щиросердечна відкритість, безпосередність, широка наспівність і разом з тим внутрішній драматизм, напруженість. Мелодії Чайковського легко запам'ятати, легко розпізнати.

Дня не проходить, щоб по радіо або по телебаченню, у концертному залі або театрі не звучали твори геніального композитора.

2. Історія створення і видання циклу.

Учитель.

"Пори року" були написані Чайковським на замовлення. Восени 1875 р. до композитора звернувся відомий петербурзький видавець Н.М. Бернард із пропозицією написати для журналу «Нувеліст» цикл фортепіанних п'єс, які публікувалися б щомісяця й склали б, таким чином, повне річне коло. Запрошення до співробітництва не було для Чайковського несподіваним - ще раніше, з 1873 р., композитор писав для цього журналу, і трохи його романсів було опубліковано. Лист видавця із пропозицією написати фортепіанний цикл не зберігся, але відповідь композитора відома: "Одержав Ваш лист. Дуже вдячний Вам за люб'язну готовність платити мені настільки високий гонорар. Постараюся не вдарити обличчям в бруд і догодити Вам. Я надішлю Вам незабаром 1-ю п’єсу, а може бути й разом дві або три. Якщо ніщо не перешкодить, то справа піде швидко: я дуже налаштований тепер зайнятися фортепіанними п’єсами. Ваш Чайковський. Всі Ваші заголовки я зберігаю".

Зі змісту листа можна зробити висновки:

1) Чайковському була запропоновано великий по тим часам гонорар;

2) композитора ця пропозиція зацікавила;

3) назви п'єс придумані видавцем, Чайковський лише схвалив їх.

Уже в грудневому (1875) номері журналу з'явився анонс майбутнього фортепіанного циклу: " Композитор П.І. Чайковський обіцяє редакції "Нувелліста" своє співробітництво й має намір наступного року помістити цілу серію своїх фортепіанних композицій... характер яких буде цілком відповідати як назві п'єс, так і враженню того місяця, у якому кожна з них з'явиться в журналі". Цей анонс, як і покладено за законами реклами, уже містив у собі перелік назв всіх дванадцяти п'єс.

Січень – «Біля камелька».

Лютий - "Масляна".

Березень - "Пісня жаворонка".

Квітень - "Пролісок".

Травень - "Білі ночі".

Червень – «Баркарола»

Липень - "Піснь косаря".

Серпень – «Жатва».

Вересень – «Полювання».

Жовтень – «Осіння пісня».

Листопад – «На трійці».

Грудень – «Святки»

12 п’єс -12 картинок з російського життя Чайковского отримали при виданні епіграфи з віршів російських поетів.

"Баркарола" Червень.

"Выйдем на берег, там волны


Ноги нам будут лобзать,
Звезды с таинственной грустью
Будут над нами сиять"
А.Н.Плещеев.

Подивіться на ілюстрації, що зображають річку в червні. Чому саме річку? Тому що барка - це італійське слово, означає човен. Баркаролою в італійській народній музиці називалися пісні човняра, весляра. Особливо ці пісні були поширені у Венеції, місті на набережних незліченних каналів, по яких день і ніч пересувалися на човнах і при цьому співали. Пісні ці були, як правило, співучими, і ритм і акомпанемент наслідували плавний рух човна під рівномірні сплески весел. У російській музиці першої половини 19 століття одержали велике поширення баркароли. Вони стали невід'ємною частиною російської ліричної вокальної музики, а також знайшли своє відбиття й у російської поезії й у живописі. "Баркарола" - ще один петербурзький музичний пейзаж у циклі Чайковського "Пори року". Навіть своєю назвою п'єса звернена до картин водних каналів і численних річок, на берегах яких розташована північна столиця Росії. Тепло й виразно звучить широка пісенна мелодія в першій частині п'єси. Вона як би "розгойдується" на хвилях супроводу, що нагадує традиційні для баркароли гітарні, мандолині переливи. У середині настрій музики міняється й стає більше радісним і безтурботним, немов чуються швидкі й гучні сплески хвиль. Але потім усе заспокоюється й знову ллється мрійлива, захоплююча своєю красою мелодія, тепер уже в супроводі не тільки акомпанементу, але й другого мелодійного голосу. Звучить як би дует двох співаків. П'єса закінчується поступовим завмиранням всієї музики - немов човен віддаляється, а разом з нею віддаляються й зникають голоси й сплески хвиль.



Учитель.
Послухайте «Баркаролу» і в музичних додатках відшукайте слова для
характеристики музики. Хочу лише зауважити, що п’єса написана в темпі «анданте», що означає в музиці – помірно повільний темп, спокійний крок.

"Не гляди же с тоской на дорогу
И за тройкой вослед не спеши
И тоскливую в сердце тревогу

Поскорей навсегда затуши."


Н.А.Некрасов.

Ці слова передують іншій п’єсі зі збірки «Пори року».



"На трійці". Листопад.

Трійка - так називають у Росії коней, запряжених разом, під однією дугою. До неї часто підвішували дзвіночки, які при швидкій їзді лунко грали, переливаючись срібним звучанням. У Росії любили швидку їзду на трійках, про це складено чимало народних пісень. Поява цієї п'єси в циклі Чайковського сприймається, хоча й у досить елегійному тоні, але як реальна надія на життя. Дорога в нескінченних російських просторах, трійка коней - от символи триваючого життя. Листопад у Росії - це хоча й осінній місяць, але зима вже з'являється у своєму повнім обличчі. "Стоять морози, але сонце ще трохи гріє. Дерева покриті білою завісою, і цей зимовий пейзаж до того прекрасний, що важко виразити словами", - писав Чайковський. П'єса починається широкою мелодією, що нагадує привільну російську народну пісню. Слідом за нею починають чутися відгомони смутних, елегійних роздумів. Але потім все ближче й ближче починають звучати дзвіночки, прикріплені на трійці коней. Веселий передзвін на час як би заглушає смутний настрій. Але потім знову повертається перша мелодія - пісня ямщика. Їй акомпанують дзвіночки. Спочатку затихають, а потім зовсім тануть удалині їхні тихі звуки.

Під час слухання музики зверніть увагу на чудовий зимовий пейзаж, неозорі російські поля, що дихають свободою.

П’єса написана в темпі алегро, що означає помірно швидко.

(слухання музики)

V. Підсумок уроку.

1. Прийом «Закінчіть речення».

Учитель.

        • Збірка «Пори року складається з…12 п’єс, присвячених місяцям року.

        • Вона була написана у … 1875-1876 роках.

        • На замовлення… журналу «Нувеліст».

        • Кожній п’єсі передує … епіграф з віршів російських поетів.

        • Ми слухали такі п’єси… «Баркарола» і «На трійці».

Висновок: Отже, протягом кількох уроків ми з вами говорили про наших великих сучасників. Давайте складемо ланцюжок з прізвищ композиторів, які жили і творили досить давно, але їхня музика зрозуміла і близька нам сьогодні. (учні називають прізвища : П.Майборода, Томазо Альбіноні, Моріс Равель, В.-А.Моцарт, П.І.Чайковський). Це – композитори-класики, їхні безсмертні добутки зразком і взірцем для нас. Це – Мистецтво з великої літери.

VІ. Домашнє завдання. (на вибір учнів).

  • Скласти літературний опис однієї з п’єс.

  • Намалювати ілюстрацію до однієї з п’єс.

  • Скласти вірш до однієї з п’єс.




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка