Спарений урок (бінарний) 40+40 хв. із перервою між частинами уроку 10 хв. Тема: Морально-етичні проблеми та їхнє осмислення через систему образів у повісті М. Аромштам "Коли відпочивають янголи"



Скачати 291,37 Kb.
Дата конвертації31.10.2017
Розмір291,37 Kb.
ТипУрок
Марина Аромштам, «Коли відпочивають янголи»

2 години

Спарений урок (бінарний) - 40+40 хв. із перервою між частинами уроку 10 хв.
Тема: Морально-етичні проблеми та їхнє осмислення через систему образів у повісті М.Аромштам “Коли відпочивають янголи”

Мета: Розкрити ідейно-художні особливості і проблематику повісті, дослідити систему образів; розвивати вміння працювати з художнім текстом, навички усного і писемного мовлення, критичного мислення та мислення високого рівня, культуру дискусії; виховувати морально-етичні якості школярів, активну громадянську та життєву позиції

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: мультимедійний проектор, презентація до уроку у Power Point, виставка творів М.Аромштам, Я.Корчака, пам’ятки (правила роботи у групах, ведення дискусії, особливості епістолярного жанру, есе)

Епіграфи: «…ми часто забуваємо про те, що повинні вчити дитину

не лише цінувати правду — але й розпізнавати брехню,

не тільки любити — але й ненавидіти,

не тільки поважати — але й зневажати,

не лише погоджуватися — але й заперечувати,

не тільки слухатися — але й бунтувати…»

Януш Корчак

«Одна з найбільших помилок — вважати, що педагогіка

є наукою про дитину, а не про людину… Дітей нема — є люди,

але з іншим масштабом розумінь, іншим запасом досвіду,

іншою грою почуттів…»



Януш Корчак

І. Організація класу

На попередньому уроці ви отримали домашні завдання, старанне виконання яких дозволить нам сьогодні попрацювати плідно. Я дуже сподіваюся на вашу активну та зацікавлену участь у дослідженні твору, тому пропоную узгодити програму вашого особистого вкладу у спільну роботу протягом бінарного уроку – чи готові ви до ефективної навчальної діяльності?

- Мозковий штурм – чи готові ви до колективного вирішення поставленого завдання?

- Тематичні повідомлення про М.Аромштам, І.Андрусяка, Я.Корчака – чи всі попередні індивідуальні завдання виконано?

- Прийоми «Ваша думка», «Коло думок», рефлексія - чи готові ви озвучити окремі сторони власного життєвого досвіду на загал?

- Бесіда за змістом твору, робота з текстом – чи прочитали ви повість «Коли відпочивають янголи»? У якому форматі – у перекладі чи в оригіналі? Чи знайомі з творами Я.Корчака?

- Літературно-мистецькі паралелі – чи повторили ви вірш І.Малковича «Із янголом на плечі»? Чи знаєте музичні жанри?

- Дискусія – чи повторили ви основні ознаки жанру казки? Чи маєте власну думку про її роль у вихованні дітей? Чи знаєте правила участі в дискусії?

- Прийом «Мікрофон» - вимагає від вас готовності висловитися чітко і лаконічно.

- Робота у групах, у парах – чи знайомі ви з правилами групової діяльності на уроці?

- Творчі роботи – вам необхідне володіння епістолярним жанром та знання правил написання есе.

- Домашнє завдання – потрібні знання ІКТ, навички роботи з Інтернет-ресурсами

Дякую за ґрунтовну домашню підготовку – це забезпечить нам результативність роботи упродовж уроку.

ІІ. Первинне сприйняття твору. Бесіда (Слайд 1)

- Яке враження справила на вас повість «Коли відпочивають янголи»?

- Чи ви помітили щось незвичайне у композиції твору? (розповідь ведеться від імені героїв, читач бачить одну і ту ж ситуацію і очима дитини (оповідач), і з позиції дорослого(опосередковано через щоденник Марсем)

- Хто із героїв повісті викликав у вас найсильніші враження? Чому?

- Які асоціації викликає у вас слово «янгол»? Складіть асоціативний кущ «Янгол» (добро, захист, краса, любов, щастя, світло, мрії …)

- Ознайомтеся із статтею «ангел» тлумачного словника та додайте до асоціативного куща визначення, яких не вистачає. (слайд 2)

1. У релігійному культі – надприродна істота, посланець, вісник Бога; зображується звичайно у вигляді юнака з крилами; архангел; херувим, серафім.

2. Перен., заст.. Захисник або заступник, охоронець. ( Я буду твоїм ангелом).

3. Перен., заст.. Про людину (переважно жінку), що відзначається красою чи добрістю, лагідністю, або зробила чи робить кому-небудь щось гарне, приємне.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя

Біблійна легенда говорить, що на одному плечі людини сидить янгол, а на другому – чорт. Янгол охороняє людину, направляє на добрі вчинки. Чорт робить протилежне: штовхає людину на зло, руйнує її життя, наближує загибель. Кого слухати – обираємо ми самі…



2. Літературно-мистецькі паралелі (слайд 3)

- Із яким твором української літератури, що вивчався на уроках, можна провести паралель? (учень читає вірш І. Малковича «Із янголом на плечі»)



- Слово вчителя

Цей твір торкнувся серця митців – композитора, співаків - і став основою для мистецького твору – пісні. Поєднання талановитих віршованих рядків і різножанрової музики впливають на слухачів різного віку по-різному, проте головне – вони викликають сильні емоції, почуття, певний стан душі і розуму.



(звучать фрагменти пісні на слова вірша у виконанні М. Бурмаки та гурту «Плач Єремії»)

- Які почуття викликали у вас прослухані твори? Чому янгол «ледь живий»?



ІУ. Мотивація навчальної діяльності

1. Прийом «Ваша думка»

- Послухайте уважно висловлювання літературного критика Наталії Марченко:

Нам усім постійно доводиться мати справу з душею – власною чи чужою. Але ніхто не погодиться, аби ти тренувався на його душі поводженню з іншими… Натомість Справжні Книжки, в які автор чесно вклав часточку власного духу, завжди відкриті до такої дивної співпраці.

Та далеко не кожний спроможний «залізти в душу» живого тексту…

Якщо хочеш спробувати, прочитай цю книжку про неординарну дівчинку Аліну та ще більш дивовижну, як на загал, учительку Марсем. Вони живуть у звичайному світі нашого сьогодення і вирішують цілком буденні проблеми: ходять до школи, ведуть щоденник, закохуються, зневірюються… Але в їхньому житті присутня казка. Не та, вигадливо зліплена з уривків давно відомих сюжетів і образів задля потіхи, а справжня вічна казка, яка раз-по-раз оживає для кожного окремо, аби він дав собі звіт у вічних цінностях, сам відповів на вічні питання…

А щоб тобі було легше відважитися і таки пірнути з головою у цей глибокий, але теплий і прозорий текст, відкрию таємницю: ти не будеш самотнім у своїй спробі, – герої повісті також поринають у читання складної й водночас простої книжки. Сподіваюся, що як їх, так і тебе підштовхне до вилюднення, певно, найбільш щемка та багатомірна у світі казка – «Пригоди короля Мацюся» Януша Корчака…

Та спершу ти дізнаєшся, чому все могло скластися інакше, якби у Аліни був тато… і, зрештою, – коли-таки відпочивають ангели і навіщо їм оті вільні від нас миті...

Марченко Н. Роздуми про Я.Корчака

- Протягом уроку нам випадає довести чи спростувати думку про те, що повість «Коли відпочивають янголи» належить саме до таких «…Справжніх Книжок, в які автор чесно вклав часточку власного духу». Спробуємо?



V. Вивчення нового матеріалу

1. Цілепокладання. Мозковий штурм: Уважно прочитайте тему уроку (слайд 4 ).

Запрошую вас до співпраці: давайте разом визначимо мету уроку та завдання, які ми повинні виконати для її досягнення (пропозиції записуються, узагальнюються та редагуються під керівництвом учителя. Остаточний варіант мети вноситься до презентації).



Запис теми, мети уроку, епіграфів у зошитах (слайди 4-6)

2. Слово вчителя (слайд 7)

Як ви думаєте, чи вірили ми в ангелів, коли були малими? Певно, що вірили: вони існують, незримо допомагають і охороняють людей – як у казці. Ми стали дорослими, але багато хто з нас продовжує вірити в ангелів. Вірить у них і Марина Аромштам, і її герої. Письменниця із задоволенням готова через свою книгу поспілкуватися з українським читачем. Отож, розпочнемо!



3. Повідомлення учнів (попередні індивідуальні завдання)

- біографічна довідка про автора, М.Аромштам (слайд 7)



Народилася 20 березня 1960 р. у Москві. 1982 року закінчила відділення початкових класів педагогічного факультету Московського державного педагогічного інституту; 19 років працювала вчителем початкових класів. З 1996 р. активно друкується у пресі. З 2000 р. – головний редактор газети «Дошкільна освіта» Видавничого дому «Перше вересня». У 2004 р. присвоєно звання «кандидата педагогічних наук». Лауреат Великої премії Національної дитячої літературної премії «Заповітна мрія» за найкращий твір для дітей середнього і старшого дошкільного віку - повість «Коли відпочивають янголи» (2008). 2010 р. повість «Коли відпочивають янголи» удостоєна однієї з найпрестижніших у Європі в царині літератури для дітей відзнак Мюнхенської юнацької бібліотеки – «Біла ворона»

- М.Аромштам і Україна

В ексклюзивному інтерв’ю, записаному головним редактором видавництва Грані-Т Оленою Мовчан, на запитання «Чи знайомі Ви з Україною і які Ваші очікування від спілкування з українським читачем?» письменниця розповіла:

«Моя бабуся родом з України. Вона знала українську, любила співати українські пісні. Щось я запам’ятала з дитинства – такий легкий доторк до мови. Крім того, існує сімейна леґенда про мою появу на світ. Мої мама й тато два роки після заміжжя жили без дітей. А потім поїхали в Україну – в містечко Славута на Хмельниччині – до бабусиної сестри. Стояла спека, було багато-багато суниць, і вода в річці прогрілася. І начебто ця тепла українська річка й подарувала моїм батькам мене. Так що я до певної міри теж «родом» з України. Коли я підросла, мама мене возила в ті місця. Але показала мені передовсім те, що сама дуже любила: білі хатинки, що потонули в зелені, суниці й річку.

А ще я в дитинстві танцювала «український танець» у хореографічному гуртку в будинку культури. Звісно, танцювала я в костюмі: плахта, віночок. Пригадую, тоді всі дитячі концерти завершувалися сюїтою «Дружба народів». Ну й читала я різне: українські народні казки, ясна річ, Гоголя, пізніше – романи про Богдана Хмельницького, Івана Мазепу, «Молоду гвардію». В останній книзі, якщо Ви пам’ятаєте, розповідається про українське підпілля… Харків для мене – місто, де жив і працював великий психолог Лев Семенович Виготський. Київ – сакральна точка на земній кулі, де історія згущується до стану матерії. Львів – місто, де повсюди леви і яке якось драматично вписане в наші сімейні леґенди…

Що стосується українських читачів, то мені просто дуже приємно думати, що мої книжки перекладені й будуть читатися в Україні. Будь-який письменник мріє про розуміння, але що за цим стоїть, пояснити не може. Я не виняток. Читач вичитує те, що хоче й може. На те він і читач.»

- Прочитайте висловлювання М.Аромштам про книги і читача: якими вона їх бачить? (слайд 7)

- повідомлення про творчість українського перекладача І. Андрусяка (слайд 8)

Народився 1968 р. у с. Вербовець Косівського району Івано-Франківської області. 2007 року повістю для дошкільнят та молодших школярів «Стефа і її Чакалка» входить у дитячу літературу. 2008 року вийшла книжка біографічних оповідань «Іван Андрусяк про Дмитра Туптала (св. Димитрія Ростовського), Григорія Квітку-Основ'яненка, Тараса Шевченка, Ніла Хасевича і Олексу Довбуша» для старших школярів. «Головним» своїм дитячим твором вважає невеличку повість «Дядько Барбатко сміється» (2008, у книижці «Три дні казки»). 2008 року отримав Першу премію конкурсу творів для дітей «Золотий Лелека». Повість «Вісім днів із життя Бурундука» увійшла до престижного щорічного каталогу найкращих дитячих видань світу «Білі ворони 2013». З 2007 по квітень 2014 рр. працював літературним редактором видавництва Грані–Т. З травня 2014 р. — головний редактор видавництва “Фонтан казок”. Переклав українською 32 твори світової літератури: з польської, з російської, з англійської, з білоруської.

Іван Андрусяк – дуже цікава особистість, справжній патріот рідної мови: «Для мене мова — це далеко не обгортка, а щось принципово інше, без чого жити неможливо…»

А нещодавно стало відомо, що до престижного каталогу «Білі ворони» — 250 творів дитячої літератури із понад 40 країн світу, який щорічно складають експерти Мюнхенської бібліотеки, — увійшла книга Івана Андрусяка «Вісім днів із життя Бурундука».

У 2011 році у видавництві Грані-Т вийшла книга М.Аромштам «Коли відпочивають янголи» у перекладі І. Андрусяка.  «Хочеться сказати і про особливості саме українського видання. Чудовий, органічний переклад дозволяє читати книгу легко і з задоволенням»,- відзначається в анотації.

4. Слово вчителя (слайд 9)

То про що ж повість М.Аромштам? Звернімося до авторського бачення:

«Книжка «Коли відпочивають янголи» задумувалась як роман для старших підлітків. Ця книга була моїм прощальним словом школі, вона писалася навздогін тим дітям, які стали прототипами моїх героїв.» (М.Аромштам, із інтерв’ю видавництву Грані-Т)

«…повість «Коли відпочивають янголи» – про те, як учителька читає дітям «Короля Матіуша», а діти в цей час живуть своїм складним і погано керованим життям» (М.Аромштам, «Післямова автора»)



У цій повісті дуже мало вигаданого. Сюжет про ангелів взятий із життя, його було подаровано мені у складних обставинах. Потім я дійсно розповідала цю історію своїм учням, багато із яких стали прототипами моїх персонажів” (М.Аромштам)

Учитель: Кожен із героїв повісті іде власним шляхом, не завжди прямим та легким. Життя без проблем не буває, а в дітей їх особливо багато – реальних і надуманих – коли вони поступово із дитинства переміщуються у світ дорослих.

«…сенс твору глибокий і багатомірний. Крізь прозору призму буденного життя героїв, їхні очевидні й знайомі кожному проблеми (як то, перша закоханість, неповна родина, непорозуміння з ровесниками й колегами тощо), авторка намагається актуалізувати в свідомості читача «вічні» питання, які приховуються за цими щоденними, на перший погляд, дрібними рішеннями-вибором кожного. Ключем до такого прочитання твору стає розповідь про ангелів, яких ми звільняємо від опіки над нами, коли «бодай щось робимо правильно» («…вони летять в інших важливих справах. І тоді одним лихом у світі стає менше»). Книжку нині знаного російського педагога та дитячої письменниці Марини Аромштам «Коли відпочивають ангели», видану київським видавництвом «Грані-Т» у достойному перекладі українською Івана Андрусяка, неможливо зрозуміти поза іншою книжкою іншого педагога й дитячого письменника – «Пригодами короля Мацюся» Януша Корчака.» (За Н. Марченко)

5. Повідомлення про Януша Корчака (слайд 10)

2011 року Сейм Республіки Польща одностайно ухвалив оголосити наступний рік — Роком Януша Корчака, відомого у всьому світі польського письменника та педагога. Януш Корчак —літературний псевдонім, що його взяв собі Генріх Ґольдшміт, поляк єврейського походження, лікар за освітою, який значну частину свого життя присвятив вихованню знедолених дітей.

У 2012 році виповнилося століття з дати заснування “Дому сиріт”, будинку-інтернату для єврейських дітей, який діяв у 1912-1942 роках у Варшаві. “Дім Сиріт”, як і “Наш Дім”, притулок для сиріт із польського робітничого середовища, завдяки оригінальній системі виховання, запровадженій Корчаком, давно вже стали легендою. Згадаймо лише про принцип дитячого самоврядування, надзвичайно важливий для педагогіки Старого Лікаря (так називали Януша Корчака його вихованці). “Якщо хтось зробив щось погане, краще за все йому пробачити. Якщо зробив погане, бо не знав, то тепер знатиме. Якщо зробив погано неумисно – у майбутньому буде обережнішим”. Кожен, хто уважним оком прочитає педагогічні чи художні твори Януша Корчака, зауважить, що всі вони сповнені розуміння недосконалості, несправедливості, жорстокості суспільства і відтак — трагічності буття. Але навіть в умовах довколишнього хаосу, який ніколи не стане гармонійним і добрим до людини, залишається настанова виховувати у дітях найкраще і найсвітліше.

Іще одна причина оголошення Року Януша Корчака — трагічна. Адже у 2012-му виповнилося 70 років із дня загибелі Старого Лікаря і його вихованців у концентраційному таборі Треблінка. Януш Корчак як відомий письменник мав можливість уникнути страти. Але його вихованці були приречені на смерть. Тож Старий Лікар вирішив не залишати дітей самих…

Дуже важливо, що ми маємо всі підстави вважати Корчака трохи “київським” письменником. Адже свою найвідомішу педагогічну працю “Як любити дітей”, за свідченням істориків, Януш Корчак написав, принаймні частково, саме у свій “київській період” (1915-1918 роки). (За Г. Ткачук)

6. Слово вчителя

Напередодні проголошення наступного року Роком Корчака, на Львівському форумі видавців звання «Найкраща книга Форуму-2011» було присуджено, зокрема, “Пригодам короля Мацюся” Януша Корчака, які вийшли друком у видавництві “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”. У цьому виданні під однією обкладинкою об’єднано дві повісті -  «Король Мацюсь Перший» і «Мацюсь на безлюдному острові». Автори передмови до нового видання … вказують на певні риси Гамлета та Дон Кіхота у постаті головного героя, хлопчика Мацюся, якому дуже рано довелося стати королем, взявши на себе відповідальність за чужі долі у розв’язанні загадки, яка, здається, немає позитивного розв’язання, — загадки влаштування гармонійного суспільного устрою.

Наприкінці першої повісті короля Мацюся засуджують до страти, але перед самим виконанням вироку замінюють найвищу кару на заслання на безлюдний острів. Друга повість завершується смертю головного героя… Але ці твори, важкі як для дитини, так і для дорослого, багато педагогів не просто вважають класикою світової літератури, а й наполегливо радять для прочитання. Одна з таких педагогів — Марина Аромштам, російська письменниця, чия книжка-переможниця багатьох конкурсів “Коли відпочивають янголи” також ніби у передчутті Року Корчака з’явилася нещодавно у перекладі Івана Андрусяка у видавництві “Грані-Т”. Це повість для дітей середнього та старшого шкільного віку. У ній описано досвід учителювання авторки, заснований на принципах педагогіки Корчака.

…“Коли відпочивають янголи” — книжка надзвичайно щира; вона аж ніяк не ідеалізує дітей, не оминає багатьох проблемних моментів виховання, але разом із тим стверджує “утопічну” педагогічну систему Старого Лікаря.  Останні речення повісті “Коли відпочивають янголи” із “Післямови автора” неодмінно хочеться зацитувати: “Знайдіть “Короля Матіуша”. Відкопайте з бібліотечного пилу. Відшукайте в чарівній мережі Інтернет. Наткніться на неї — випадково — на книжковій полиці в гостях у знайомих. Прочитайте її неодмінно. Інакше ви не зрозумієте чогось важливого про себе”. (За Г. Ткачук)



7. Прийом «Ваша думка» (слайд 11)

- Як ви розумієте слова Я. Корчака «…книжка, пояснюючи, що треба робити, створює ілюзію, ніби можна всього досягти»?

- М.Аромштам у «Післямові автора» закликає: «Знайдіть «Короля Матіуша»… Прочитайте неодмінно. Інакше ви не зрозумієте чогось важливого про себе» Чи прочитали ви повість-казку Я. Корчака «Пригоди короля Мацюся»? Що «важливе про себе» ви зрозуміли?

8. Проблемний аналіз повісті «Коли відпочивають янголи»

1. Бесіда

- Які проблеми вам вдалося самостійно виокремити у повісті «Коли відпочивають янголи»? Проілюструйте прикладами.

- Назвіть проблеми повісті, найважливіші, на ваш погляд, для дитини молодшого шкільного віку. Чи доводилося щось подібне переживати вам особисто або вашим знайомим?

- Чи може, на вашу думку, людина прожити життя без «внутрішнього стрижня»? Як це мотивують герої повісті?



- Запишіть у зошити:

"Слова мусять за щось зачепитися. За щось усередині. Інакше вони просковзнуть повз. Як вітер. Як шум автомобіля, який проїхав. Як чужа кішка, що біжить через двір."

- Продовжіть думку прикладами із життєвого досвіду (власного, близьких, знайомих) або прикладами із творів світової літератури.

- Згадайте розповіді вчительки Марсем (про світлофори та про янголів): який висновок ви зробили для себе?

- Уважно перечитайте уривок про янголів:

Якось я зустріла людину, яка кожен день перед заходом сонця начищала до блиску свою лопату. Лопата сяяла так, що в неї можна було дивитися - як у дзеркало. Я запитала, навіщо він це робить. «У кожного з нас є янгол, - сказав чоловік. - Той, що відповідає за наші вчинки. Але янголи не можуть займатися тільки нами. Якщо ми щось робимо правильно - бодай щось робимо правильно, вони відлітають в інших важливих справах. І тоді однією бідою у світі стає менше. Якщо ж ми капостимо, янголи повинні залишатися поруч - виправляти наші капості. Мій янгол знає: увечері я завжди чищу лопату. В цей час він може бути за мене спокійний, може від мене відпочити. І він летить рятувати кого-небудь від бурі, каменепаду, землетрусу. Летить туди, де потрібні зусилля багатьох ангелів. І якщо хоч один з них не з'явиться в потрібний момент, наслідки можуть виявитися найсумнішими». Доведіть метафоричність уривка.

Начищати лопату – розгорнута метафора: діяльність, справа, труд, зайнятість…- має стосунок до уривка і до усього твору в цілому.

- Як розповідь Марсем вплинула на життя головної героїні Аліни?



2. Робота у групах (у парах)

- Словникова робота. Пубертатний - підлітковий

- Створення кластерів за схемою (слайд 12)

Група №1: кластер Проблеми «Діти - батьки» (неповні сім’ї, розлучення батьків, відсутність батьківської уваги… )

Група №2: кластер Проблеми «Учень – учитель» («закон» любити першого вчителя, формальне ставлення учителя до дітей, виховання за принципом «будь як я», нерозуміння внутрішнього світу дитини, культивування меншовартості…)

Група №3: кластер Проблеми «Учень – однокласники» (перше почуття без взаємності, зрада друга, особливості фізіології у передпубертатний період … )

(Групи презентують свою роботу перед класом через визначений час. Учні доповнюють, аргументуючи прикладами із тексту)

3. Дискусія на тему: «Чи можна виховувати сучасних дітей засобами казки?..» (слайд 13)

Словникова робота: Ґендерні стереотипи — сформовані культурою узагальнені уявлення (переконання) про те, як поводяться чоловіки і жінки. 

 Віктимність — об'єктивно притаманна людині здатність, схильність стати в певних обставинах жертвою злочину.

Думка критика: американська дослідниця Марша Ліберман, аналізуючи найпопулярніші казки “Попелюшка”, “Білосніжка”, “Приспана красуня”, “Красуня і чудовисько”, “Синя Борода”, “Рапунцель” тощо, виводить цілий ряд постійних ознак. Наприклад:

краса асоціюється з доброю вдачею та лагідністю, тоді як потворність – з лихою вдачею;

–  “головний приз” у казці виграє найчарівніша дівчина;


  • дівчина переважно є пасивною, ображеною й безпомічною, доки її не побачить герой чи не почує про неї;

  • активним персонажем є чоловік, він досягає успіху завдяки силі, своїм діям та удачі; дівчина дістається героєві як винагорода;

  • віктимізація жіночого образу: героїня завжди є несправедливо ображеною (сестрами, мачухою, чаклуном абощо); героїня ніколи не намагається змінити таку ситуацію, чекає, доки її врятує принц/лицар тощо. Самотність та страждання героїні романтизуються, стають частиною її образу; читач легко може впізнати головну героїню за тим, що вона в сльозах;

система винагородження для героїні в казці пов’язана з трьома факторами: бути гарною, бути обраною, стати багатою;

сильні жінки в казках – майже завжди чарівні істоти (феї, чарівниці), якщо в казці сильною й активною є звичайна жінка, це завжди лиха жінка (мачуха, зла королева тощо);



Питання для обговорення:

- Як ви ставитеся до гри-казки, вигаданої Марсем?

- Чи досягла Марсем поставленої мети?

- Чи згодні ви з думкою критика, що твір М.Аромштам в цілому страждає на деякі гендерні стереотипи? Наведіть приклади із тексту.

- Доведіть правильність чи спростуйте думку одного із українських письменників: “Слід звертати увагу на стать дитини. Дівчаткам не треба читати книги, орієнтовані на хлопчиків, і навпаки. Це формує неправильне уявлення про світ”. Чи стосується це книги М.Аромштам?

9. Дослідження образної системи твору

1. Заповніть таблицю: образи розташуйте у порядку значимості, на ваш погляд, у розкритті теми та ідеї твору; свій вибір аргументуйте (слайд 14)

2. Робота у групах

- Доповніть створені вами кластери інформацією: через які образи усвідомлюються читачем проблеми, поставлені в повісті?

Група №1. Кластер Проблеми «Діти - батьки»: неповні сім’ї – Аліна…, розлучення батьків – Марсем, Наталка…)

Група №2: кластер Проблеми «Учень – учитель» (нерозуміння внутрішнього світу дитини, культивування меншовартості – Тетяна Володимирівна; … )

Група №3: кластер Проблеми «Учень – однокласники» (перше почуття без взаємності – Аліна - Єгор, Петя - Аліна; зрада друга – Аліна - Петя… )

- Проаналізуйте епізоди твору, у яких названі герої проявили себе найяскравіше, та складіть цитатний план-характеристику головних героїв (Аліна, Марсем)



(Для економії часу учитель може запропонувати набір заздалегідь підібраних цитат та поставити завдання: визначити, яких героїв та ситуацій твору вони стосуються, - із подальшим складанням плану)

3. Творча робота

- Хто з дорослих героїв твору має позитивний вплив на дітей? Напишіть одному із цих героїв короткого листа-подяку за допомогу у конкретному випадку у житті юного героя.



4. Пообразний аналіз твору. Образи головних героїв

- Користуючись складеним цитатним планом, озвучте ваше уявлення про вчительку Марсем та Аліну; опорні слова-характеристики внесіть до блок-схем (слайд 15)

- Чому Марсем не отримала офіційної нагороди конкурсу «Учитель року»?

- Чому попри все можна вважати Марсем переможцем?

- Чи любить Марсем своїх вихованців? У чому проявляється ставлення учительки до дітей?

- Поясніть слова В.Г.: про яку поживу для внутрішнього життя дітей дбає Марсем?

Маргарита вважає, що діти голодують не тільки в Африці, але і в наших широтах. А саме — в школі. Їм не вистачає поживи для внутрішнього життя. І це внутрішнє життя, точніше — пожива для нього — і повинна бути предметом педагогічного піклування”.

- Як ви ставитеся до подвигів у повсякденному житті?

- Як ви сприймаєте слова Марсем: «Я — проти подвигів»?

- Знайдіть, як аргументує свою думку Марсем у особистому щоденнику.

- Чому вчителька усе ж запропонувала дітям «приміритися» до «подвигів»? Про що це свідчить, на вашу думку?

(Ідеального, гармонійного світу не існує; у кожної людини своє уявлення про «нормальний світ» - хтось буде, наприклад, байдуже спостерігати із мосту, як тоне цуцик, а інший кинеться у холодну воду його рятувати…)

- Які стосунки склалися у Марсем з її учнями?



- Як у творі реалізується принцип виховання Я.Корчака: «Не чекай, що твоя дитина буде такою, як ти хочеш. Допоможи їй стати не тобою, а собою…»? Назвіть героїв, які «сповідують» такий підхід, та наведіть приклади

- Порівняйте виховні методи Марсем і Тетяни Володимирівни: підберіть цитати із твору та додайте до таблиці (слайд 16)

- Чи сприймала Аліна любов до Марсем як обов’язок? Порівняйте зі ставленням до Тетяни Володимирівни.

- Як характеризують Аліну випадки на уроках малювання? (букет квітів, неваляйки)?

- Опишіть душевний стан Аліни, яка проживає у неповний сім’ї. Які гендерні стереотипи час від часу проявляються у її ставленні до життя?

(невирішення життєвих проблем прив’язує до відсутності батька; чекає на «принца», який їй допоможе…)

- Чому, на вашу думку, мама не часто входить до «групи підтримки» Аліни у її життєвих проблемах?

(у багатьох ситуаціях мама сама виявляється не готовою до вирішення проблем – їй «ні з ким порадитися»)

- Опишіть ставлення Аліни до дідуся та Марсем: чи є щось, що поєднує ці образи у свідомості дитини?

- Чи змінилося уявлення Аліни про світ за роки навчання у класі Марсем? Наведіть приклади із тексту.

- Складіть список життєвих ситуацій Аліни, коли, на вашу думку, її янгол відпочивав.



10. Підсумки уроку

- Прочитайте епіграфи до уроку (слайд 5): «…ми часто забуваємо про те, що повинні вчити дитину не лише цінувати правду — але й розпізнавати брехню, не тільки любити — але й ненавидіти, не тільки поважати — але й зневажати, не лише погоджуватися — але й заперечувати, не тільки слухатися — але й бунтувати…» (Януш Корчак)

«Одна з найбільших помилок — вважати, що педагогіка є наукою про дитину, а не про людину… Дітей нема — є люди, але з іншим масштабом розумінь, іншим запасом досвіду, …іншою грою почуттів…» (Януш Корчак)

- Чи завжди вдавалося Марсем дотримуватися цих принципів виховання Януша Корчака? Наведіть приклади педагогічних помилок учительки – як це характеризує автора твору та її героїню?

…“Коли відпочивають янголи” —  це аж ніяк не свідчення величних педагогічних перемог. Радше навпаки — реєстр помилок. І ще — безліч відкритих запитань, які так любив Старий Лікар. А наприкінці повісті — найбільший, здавалося б, педагогічний провал. Тож закінчення було би, безперечно, сумним, аби героїня-вчителька не отримала записку від “чоловічого колективу” свого класу (епілог повісті).



Галина Ткачук, літературний критик

- Якої помилки припустилася Марсем, затримуючи дітей для читання на перерві? Як ви розумієте слова Дідуся: «Читання… — річ інтимна, глибоко особиста. Книга – людині друг, а не чиновник вищого рангу. І ніхто не має права примушувати мене читати будь-що. Навіть дуже важливе».

- Чи всі учні Марсем, на вашу думку, все ж прочитають про короля Мацюся? Чому?

- Чи вважаєте ви Марсем ідеальним учителем?

Від автора: «Ніяк я його не бачу – ідеального вчителя. Я думаю, що вчителя робить «справжнім» його здатність «розвернутися» до дітей. Таких справжніх учителів я знаю. Їх досвід набагато цікавіший, ніж роздуми про ідеального вчителя. Бути вчителем – дуже складно. Ось ти заходиш у клас, ти готовий до уроку, знаєш купу всього, що потрібно і що не потрібно... Ти хочеш щедро ділитися своїми духовними набутками, але перед тобою – тридцять людей, які ще не досягли середнього людського зросту, а проте наділені індивідуальними волями. Перед тобою тридцять чужих воль, абсолютно різноспрямованих, які через зовнішні обставини опинилися з тобою в одному замкнутому просторі. Вчителем стає не той, хто багато знає і вміє, а той, хто зможе витворити з цих воль гармонію. Вся історія педагогіки «в оповіданнях» – про це: «Республіка Шкід», «Вгору сходами, які ведуть униз», «Педагогічна поема»…

Історія педагогіки побудована на енергії високих помилок. Так само й особиста історія хорошого вчителя. Я часто чула: «Вчитель не має права на помилку». Як правило, ці слова промовляють депутати, чиновники, різні активні дами з «духовних» комітетів. На відміну від них, я вважаю, що вчитель має право на помилку. Просто тому, що помилки неуникні. Фундамент навчання – спілкування. У спілкуванні ми завжди помиляємось, бо не можемо безпомильно вгадувати таємні наміри чужих воль і розуміти причини цих намірів. А отже – не можемо завжди правильно реагувати. Але дуже важливо виявляти і визнавати свої помилки. Не тому, що можна в майбутньому когось застерегти від помилок (вони нароблять своїх, «неповторних» помилок), а тому що це поглиблює розуміння навколишнього, відкриває нові можливості, робить спілкування багатогранним, підносить його у статус «складного», переводить проблеми спілкування на інший рівень».

- Спробуйте кількома реченнями довести чи спростувати думку про те, що повість «Коли відпочивають янголи» належить до «…Справжніх Книжок, в які автор чесно вклав часточку власного духу».

11. Рефлексія

1. Слово вчителя

Популярний французький письменник Д. Пеннак в есе «Як роман» звернув увагу на такі права читача: • право перескакувати; • право не дочитувати; • право перечитувати; • право читати що завгодно; • право читати скрізь; • право читати вголос; • право мовчати про прочитане; • право не читати. Ці права лягли в основу «Декларації прав читачів». Проте читати чи не читати – залежить не тільки від банального бажання читача, але і від того, наскільки цікавою та захоплюючою виявилася книга… Один із учнів початкових класів на запитання, що відбувається із людиною, коли вона читає книжку, відповів: «Якщо це моя книжка (близька мені, яку хочеться читати), я бачу картини, а якщо не моя – тільки літери».

- А що бачили ви, коли читали книгу М.Аромштам?

- Якби ви знімали фільм за повістю «Коли відпочивають янголи», музичний твір якого жанру обрали б лейтмотивом? Поясніть свій вибір



2. Відгук про книгу «Коли відпочивають янголи»(слайд 17 )

Послухайте, що написала про книгу чотирнадцятирічна Олександра Мельничук:

Вітаю! Хочу поділитись з вами враженнями від книги Марини Аромштам "Коли відпочивають янголи". Але для початку маленька передмова. Я ніколи не слідкувала за тим чи іншим видавництвом. Просто купувала книги чи брала в бібліотеці. Зявилась я у цій групі саме в день початку конкурсу ( що найдивніше, посилання на неї прийшло мені у вигляді спаму і я ледь помітила його).Конкурс мене приємно вразив, і я одразу вирішила написати який-небудь відгук. Прокручувала цілий день в голові всі книжки вашого видавництва, які прочитала за все життя, та раптом згадала, що у мене на полиці лежить, припадаючи пилом, новенька книга з такою світлою, ба навіть святою назвою "Коли відпочивають янголи". Я вирішила прочитати її за вихідні, і одразу написати відгук. Та якось так склалося, що я в 9 класі, екзамени, туди-сюди, і врешті-решт я дотягнула до останнього дня конкурсу (Боже, зі мною таке вперше, щоб я відкладала читання книги! аж соромно): 30 травня я прочитала книгу на одному подиху. Відпочила від складених іспитів, буденних справ, сіла і прочитала. Яке це було задоволення, я ще не можу відійти від приємного шоку!

Самі перші слова виявилися настільки мені близькими: "Усе могло би скластися інакше, якби в мене був тато". Я постійно вживаю це дурнувате слово "якби". Дурнувате, бо від нього залежать тисячі життів, і нічого тут не вдієш - "якби" править світом. Уся книга - так звана енциклопедія дитячої психології. У ній описані такі болючі, але глобальні сьогодні проблеми людства: розлучення та навчання дітей у школах. Дитинство, пору якого не повернути ніколи. Вже ставши дорослим, ти памятаєш тільки спалахи окремих епізодів з тих часів. А якщо у тебе немає тата чи мами, уявіть, наскільки цих епізодів менше. Так, нинішні діти по-філософськи підходять до кожної проблеми, вони просто усвідомлюють саме розлучення як вимушене, бо такий світ настав. Але все ж у душі "дітям розлучення" хочеться заповнити ту порожнечу ким-завгодно, і вони це роблять - шукають кандидатуру (не обов"язково нового тата чи маму, а навіть хлопчика з підвалу, кота з смітника, байдуже, головне, щоб він бачив їх "стрижень"). Саме на таких стрижнях зналася вчителька молодших класів Маргарита Семенівна (Марсем). Вона молода та перспективна, читає книги Януша Корчака, а, отже, самовдосконалюється і одночасно хоче виховати нове покоління, в цьому вбачає свою життєву місію. І вона, здається, прекрасно справляється. Читаючи, не віриш спочатку, що можуть бути такі глибоко мислячі діти у першому класі. Але згодом все стає "на свої місця". У дітей з"являються звичайні клопоти, перші симпатії, клас ділиться на хуліганів та ботанів, стукачів та тих, у кого всі закохувались. Попри це, клас Марсем - особливий! Адже вони перемогли справжнього Дрегона, а згодом були на справжнісінькому балу, де лицарі танцювали з дамами серця. Так, так... все вигадки, казки, але погодьтесь, чи можна придумати кращий спосіб провести дитинство - у постійних подорожах, розслідуваннях, загадках - ну просто-таки хочеться віддати свою майбутню дитину у клас до Марсем: у них своя класна країна, де є закон про першу вчительку, закон про 10 хв. на перерві для читання, закон про окрему шафку... і т.д. Це не типовий клас, де вчителька на перше вересня без жодних емоцій збирає оберемками квіти, відчитує чотири роки сухі уроки, і бере нову партію "сірих дітей". Загалом я ще б детальніше описала ситуацію про класи, але краще це вийшло у самої Марини Аромштам.

Читаючи книгу, я чекала моменту, де все ж буде йтися про ангелів, адже назва саме така. І дочекалася, зробила для себе просто приголомшливе відкриття, аж жаль, що не знала цього всі мої 14 років! Справді, коли ми бодай щось робимо правильно, ангели можуть летіти у своїх справах, допомогти комусь більш нужденному. А коли ми (ну не можна сказати «грішимо») йдемо хибним шляхом, вони мусять бути поруч, і тоді трапляються якісь лиха на землі, бо наші ангели були зайняті. А, між іншим, ангелам теж треба відпочивати. І якби всі-всі люди робили все добре, ангели б мали свій заслужений відпочинок.

Задумайтесь: хоча б одна ваша добра справа може врятувати десь… колись… когось… А якщо цей "хтось" - тисячі дітей, які могли б не розбитись на літаку, але розбились, бо ви порушили класний закон про 10 хв. на читання, побігли зачиняти один одного в туалеті, зламали клямки. Янголи були зайняті вами. Про ангелів знав лише клас Марсем, тому, коли вони усвідомлювали свою провину, всі завжди ридали, адже не просто порушували поведінку, а відволікали янголів, за що совість гризла вдвічі сильніше. Не можу не процитувати: "Це дуже важливо - знати про янголів. Ти мусиш із цим жити. Далі - жити з цим". І якими б бандитами чи інтелігентами не стали учні Маргарити Семенівни після розлуки з нею, відбиток у їхній душі залишився. Відбиток повчань - не таких, які типові вчительки з ярмом на душі розказують чужим дітям, і не таких, які батьки дають своїм кровинкам для розуміння життя. Повчань особливих, переплетених із Корчаком.

До речі, Марсем обожнювала Януша Корчака, почепила у класі його портрет, читала щодня учням його книгу "Король Матіуш", у якій існували справжні шкільні закони, демократія тощо. У післямові Марина Аромштам закликає обов"язково її прочитати, і я даю слово: прочитавши, поділюсь з вами враженнями.

Якщо ж брати до уваги книгу загалом, то неодмінно у списку добрих справ Марини Аромштам вона може поставити жирний хрестик, недарма вона написала цю книгу. Це друге друковане видання, яке суттєво вплинуло на моє життя, після "Записок самашедшого" Л. Костенко. Побільше б таких філософських повістей, а з іншого боку - дитячих казочок. Навіть не знаєш, який тут жанр книги, настільки захоплюєшся, що ковтаєш кожну сторінку, як воду після спекотного дня. А це для мене - головний критерій оцінки книги. Раджу всім підліткам, не знаю, можливо, не кожен її сприйме так, як я, але слід від неї залишиться обовязково, таке не забувається. "Слова мусять за щось зачепитися. За щось усередині. Інакше вони просковзнуть повз. Як вітер. Як шум автомобіля, який проїхав. Як чужа кішка, що біжить через двір."

- Знайдіть головну, на ваш погляд, думку цього відгуку – що саме у повісті М.Аромштам вразило дівчинку найбільше? Порівняйте зі своїми враженнями.

3. «Мікрофон»

- Чи хотіли б ви навчатися у Марсем? Чи, може, такий учитель у вас уже є?

- З ким із героїв повісті ви хотіли б дружити? Чому ви думаєте, що йому буде з вами цікаво?

- Чи збираєтеся ви змінити щось у своєму житті, аби ваші янголи відпочивали від вас якомога частіше?

10. Оцінювання

11. Домашнє завдання

- Напишіть відгук про повість «Коли відпочивають янголи» у формі есе; основною думкою (тезою) есе візьміть цитату із цього твору.

- Додаткове завдання (за бажанням): створіть презентацію, плейкаст чи буктрейлер за повістю М.Аромштам «Коли відпочивають янголи» (на вибір). Доберіть відповідний музичний супровід.


Література

1. Аромштам М. Коли відпочивають янголи : повість / М. Аромштам ; пер. з рос. І. Андрусяка ; ілюстр. на обкл. І. Донця та М. Щетинської. – К. : Грані - Т, 2011. – 223 с.

2. Куцевол О.М. Структура сучасного уроку зарубіжної літератури // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2003. – №3. – С. 38.

3. Ніколенко О. Специфіка уроку зарубіжної літератури в старших класах // Всесвітня література та культура в середніх навчальних закладах України. – 2001. – №1. – С. 36-38.

4. Штейнбук Ф.М. Методика викладання зарубіжної літератури у школі: Навчальний посібник / Ф.М. Штейнбук. – К.: Кондор, 2007. – 316 с.

Інтернет-джерела

1. Андрусяк Іван Михайлович див.: https://uk.wikipedia.org/wiki/


2. Аромштам Марина див.: http://grani-t.com.ua/persons/116

3. Вздульська В. Коли відпочиває критика: кілька зауваг про жіночі образи у сучасній дитліт див.: http://kazkarka.com/books/koly-vidpochyvaje-krytyka-kilka-zauva.html

4. Відгук на книгу М.Аромштам «Коли відпочивають янголи» див.:



http://vk.com/sashents1ya

5. Марина Аромштам: «Усе могло скластися інакше, якби…» див.:

http://bukvoid.com.ua/reviews/books/2011/12/28/143738.html

6. Марченко Н. Роздуми про Я.Корчака див.: http://litakcent.com/2012/01/17/rik-2012-j-chas-ljubyty-ditej/



Режим доступу: http://www.chl.kiev.ua/key/Books/ShowBook/85

7. Ткачук Г. Рік 2012 – час любити дітей див.: http://litakcent.com/2012/01/17/rik-2012-j-chas-ljubyty-ditej/">ЛітАкцент>

8. Інтерв’ю М.Аромштам див.: http://www.grani-t.com.ua/about/news/1429
Каталог: 2017
2017 -> Затверджую ректор нмау ім. П.І. Чайковського Рожок В.І. 2016 р. Положення
2017 -> Програма навчальної дисципліни підготовки бакалавра спеціальності 010101 «Дошкільна освіта» 2016
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи Львів 2016 Методичні рекомендації щодо організації самостійної роботи
2017 -> План роботи обласного навчально-методичного центру підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів
2017 -> Галицько-Волинське князівство
2017 -> Робоча програма навчальної дисципліни «о снови професійної безпеки та здоров’я людини»
2017 -> Методичні вказівки щодо організації самостійної роботи студентів 3,4 курсу з дисципліни Іноземна мова
2017 -> Методичні рекомендації м. Вільнянськ 2017
2017 -> Вплив струму на організм людини. Заходи техніки безпеки під час роботи з електричними пристроями


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка