Співчуття і милосердя шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня наполегливість у захисті гуманних переконань



Скачати 456,3 Kb.
Дата конвертації16.02.2019
Розмір456,3 Kb.
Дата: Клас:
Тема: Співчуття і милосердя – шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня наполегливість у захисті гуманних переконань.

Мета: продовжити опрацювання ідейно-художнього змісту оповідання, охарактеризувати героїв твору, формувати навички добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок; розвивати образне мислення, творчу уяву, пам'ять, мислення; виховувати любов до світу природи і людини в ньому, добра та милосердя.

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, умінь, навичок.

Обладнання: портрет письменника, ілюстративний матеріал, малюнки учнів, індивідуальні картки, дидактичний матеріал.

Любіть травинку і тваринку,

і сонце завтрашнього дня,

вечірню в попелі жаринку,

шляхетну інохідь коня.

Л. Костенко

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Бесіда за питаннями:

- Поясніть, як ви розумієте поняття «добро» і «зло»?

- Чи допомагали ви колись у біді тваринам? Як саме? Чому?

- Що ви при цьому відчували?

- Чи підгодовуєте ви взимку тварин?

- Чому небезпечно виходити на лід?



2. Робота над епіграфом.

Висловте свої думки з приводу слів епіграфа.



ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Велике щастя для людини – користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.

Сьогодні ми продовжимо розмову про оповідання Євгена Гуцала «Лось» і звернемо увагу на образи цього твору, спробуємо їх проаналізувати і з’ясувати, чому ж персонажі вчинили так чи інакше.

ІV. Превірка домашнього завдання.

1. Захист малюнків.

Вдома ви мали підготувати ілюстрації до оповідання. Розкажіть про них і продемонструйте.



2. Вікторина «Спостережливий читач».

Завдання: за наведеною цитатою необхідно визначити, про кого або про що йдеться у творі Є. Гуцала «Лось»

  • «Вони й не зразу зауважили ополонку, бо вона була майже непомітна, якби лось знову не спробував вискочити на лід». (Брати)

  • «Заскучавши сама, вона, тягнучи сани, й поволеньки потюпала до річки, зупинилася віддалік і, помахуючи хвостом, спостерігала. Потім ще про-йшла трохи вперед». (Гніде конячина)

  • «Він його помітив одночасно з дітьми і, присівши у виямку, тільки по­сміювався коли вони взялися визволяти звіра з ополонки». (Шпичак)

  • «Чим далі біг, тим більшим сповнювавсь страхом, і хоча нічого вже не чув, крім приглушеного поцокування власних ратиць об землю, ще довго зупинявся». (Лось)

  • «...Подзьобала струхлявілими пеньками, викружилася край осичняка, трохи на гірку. Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава, що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини». (Поляна)

  • «...Була ледь протоптана — по ній почали ходити не так давно,— і лось принюхувався, чи не пройшов по ній перед ним вовк, або лис, або лю­дина». (Стежечка)

  • «Так він стояв, а навкруги розвиднялося, світліло, виразніше малювались осинки, повітря між ними глибшало й прозорішало, і тиша з настороженої й сліпої ставала спокійною й осмисленою, в ній уже не будо того страху, що донедавна». (Лось)

  • «Радість на його обличчі змагалася з настороженістю, і від того воно бра­лося то темними, то світлими спалахами». (Шпичак)

V. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ.

1. Характеристика образу лося.

- Давайте разом з’ясуємо, які ж персонажі діють у нашому творі?

- Хто з них, на вашу думку, є добрим, а хто злим?

1.1.Усна вправа.

На дошці ми бачимо зображення Лося, чим дані малюнки відрізняються від тексту? (Додаток № 1)

Сьогодні ми говоримо про таку тварину як лось, а хто такий лось і де він мешкає ви знаєте? Ми зустрілися з важкою історією про тварину на сторінках художнього твору. А в реальному житті вам відомі такі історії? Приклади жорстокого ставлення до природи не лише до тваринного світу, а й до рослин, дерев.

1.2. Евристична бесіда за питаннями:

- Розкажіть, яким ми бачимо лося на початку твору? Чого він злякався?

- Де жив лось? У дикій природі чи заповіднику?

- Що таке заповідник? Чи можна тут убивати тварин?

- Як він ставився до людей? Чи боявся їх? Чому?

- Яке місце у лісі найбільше любив лось? Чому?

- Розкажіть, як одного разу люди врятували тварину.
1. 3. Асоціативний малюнок.

На основі почутого і прочитаного пропоную вам створити асоціативний малюнок лося як центрального персонажа твору.

Кожний учень підходить до дошки і записує свою характеристику.

1.4. Висновок.

Учні записують у зошити.

У оповіданні зображено лося – наполегливого, цілеспрямованого, сильного духом, який вміє боротися з небезпекою. Він не очікує від людей небезпеки, адже його підгодовують, навіть якось мисливці врятували від вовків.



ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

2. Характеристика образів хлопчиків та Шпичака.

2.1. Робота в групах.

І група характеризує хлопчиків.

ІІ група характеризує дядька Шпичака.

Кожна група отримує завдання:

- дати відповіді на запитання (Додаток №2);

- підібрати цитати;

- скласти інформаційне гроно до образу;

- зробити висновки.

2.2. Представлення висновків груп.

Учні роблять записи у зошитах.

Брати. У оповіданні образи хлопчиків уособлюють добро, милосердя, чуйність, небайдужість, любов до усього живого, справедливість, гуманізм. Вони відважно, але й обережно кидаються на допомогу тварині.

Шпичак. Дядько Шпичак чинить планомірне зло, він бездушний, хитрий, улесливий, жорстокий, брехливий. Його зовсім не лякає страшний злочин, він лише боїться відповідальності перед людьми, а не перед своєю совістю.

3. Міні-круглий стіл з елементами дискусії.

- Як, на ваш погляд, чи можна виправдати Шпичака за скоєний ним злочин? Чому?

- Шпичак був рідним дядьком хлопчиків. Чи правильно вони вчинили? Що б зробили ви на їх місці?

4. Творча лабораторія школяра.

- Чи хотіли б ви, щоб оповідання мало інше закінчення? Яке саме?



VІ. Узагальнення та систематизація знань.

1. Бесіда за питаннями:

- Чи хотіли б ви бути схожими на хлопчиків?

- Які висновки для себе ви зробили після опрацювання оповідання?

2. Індивідуальна робота на картках.

VІІ. підсумки уроку. Мотивація оцінювання.

- Чи досягнули ми мети уроку?

- Образи проаналізували? З’ясували мотиви їх поведінки?

- Удосконалили навички підбирати цитати?

Ось і перегорнули ми з вами останню сторінку оповідання «Лось» Євгена Гуцала. Я думаю, ви зрозуміли те, що всі ми живимо серед людей, тому кожний повинен учитися розуміти інших, берегти все живе на цій планеті, виховувати в собі непримиримість до аморальних вчинків, боротися з байдужістю, черствістю, бо негативні жахливі вчинки залишають на все життя глибокий слід у душі і серці людини.



VІІІ. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

Записати у зошити кінцівку оповідання.



Додаток № 1


Додаток № 2

Запитання для І групи


  • За яких обставин хлопці приїхали в тайгу?

  • Розкажіть, як саме вони допомагали лосю?

  • Як поставилися хлопці до злочину, скоєного Шпичаком? Через що виникла суперечка між ними?

  • Чи повірили хлопчики, що лось мертвий? Чого вони чекали?


Запитання для ІІ групи


  • Коли Шпичак вистрелив у лося? Чи переслідував він його?

  • Чи був дядько задоволений тим, що застрелив лося?

  • Що дядько пообіцяв хлопцям, якщо нікому нічого не розкажуть?

  • Чим Шпичак погрожував хлопчикам?



Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка