Спогади про старожитню Україну, запорізьке козацтво у вірші Т. Шевченка “До Основ'яненка” та повісті М. Гоголя “Тарас Бульба”



Скачати 14,68 Kb.
Дата конвертації09.09.2018
Розмір14,68 Kb.
  • Бібліотечний урок
  • у 7 класі
  • Спогади про старожитню Україну, запорізьке козацтво у вірші Т. Шевченка “До Основ'яненка” та повісті М.Гоголя “Тарас Бульба”.
  • Мета уроку.
  • Показати неперевершеність історичного часу доби козаччини, за яким сумує Т. Шевченко, яким захоплюється М. Гоголь, визначити той вклад, який зробили Митці у скарбницю нашої пам’яті, прищеплювати любов до книги – джерела знань; розвивати творчу уяву учнів; виховувати почуття любові до рідного краю, бережливе ставлення до його славної історії, щиру шану тому, хто доніс до нас безцінні скарби далекого минулого.
  • Було колись – в Україні Ревіли гармати; Було колись – запорожці Вміли панувати.
  • Т. Шевченко
  • Чим було для Т. Шевченка та М. Гоголя українське козацтво?
  • Слава козацького краю.
  • Готовність козаків віддати життя за Україну.
  • Лицарські звичаї.
  • Морські походи на запорізьких чайках.
  • Ясновельможні гетьмани,
  • які стояли
  • на сторожі України.
  • Найбільшу цінність для козаків становило бойове товариство.
  • Микола Гоголь у повісті «Тарас Бульба»
  • зобразив ідеал козацького життя, народне прагнення до національної і соціальної волі.
  • Тарас Бульба казав:
  • «Немає зв'язку, святішого від товариства!»
  • Все могли віддати козаки, забути про власну користь,
  • про рідних, а товариство не могли зрадити ніколи.
  • Тому й перемагає їхній дух, тим вони й сильні.
  • Тарас Бульба – уособлення всіх козацьких чеснот,
  • він споріднений зі своїми товаришами-козаками
  • не по крові, а душею. Він любить обох своїх синів,
  • пишається обома, але вимагає від них жити по-козацьки.
  • «Добрий буде козак!» – каже він про кожного зі своїх синів.
  • Чисте поле та добрий кінь – ось вихователі для його дітей.
  • «Бачите ось цю шаблю?» – запитує він у синів, – ось ваша матір!»
  • Суворий і безкомпромісний, Тарас веде козаків на Польщу,
  • аби помститися за зло та наругу над вірою та козацькою славою.
  • Тарасова поведінка у бою – це приклад для усіх козаків.
  • Старий козак не боїться смерті:
  • «Думаєте, є що-небудь у світі, чого б боявся козак?
  • Зачекайте, прийде час і ви впізнаєте,
  • що таке православна руська віра!»
  • Безкомпромісний богатир Тарас Бульба
  • завжди готовий до нових звитяг, до походів,
  • захисту віри православної та козацького товариства,
  • він взірець для тих, хто виховує
  • у собі любов до вітчизни та мріє про подвиг.
  • Його слова звучать своєрідним наказом побратимам:
  • «Чи є ще порох у порохівницях?
  • Чи не затупилися шаблі?
  • Чи не втомилася козацька сила?…»
  • Тарас Шевченко. До Основ'яненка*
  • Григорій Федорович Квітка-Основ'яненко – український письменник, писав українською і російською мовами. Тепло відгукнувся на вихід “Кобзаря”1840 р. і “Гайдамаків”, листувався з
  • Т. Шевченком, але особисто з ним не зустрічався.
  • 1841 року Т. Шевченко ілюстрував оповідання
  • Г. Квітки-Основ'яненка “Знахар”.
  • Вірш написаний під враженням від нарису
  • Г. Квітки-Основ' яненка “Головатый.
  • Материалы для истории Малороссии”.
  • Вірш написаний у С.-Петербурзі
  • у 1839 році.
  • Ілюстрація до однойменного твору Г.Ф. Квітки-Основ‘яненка
  • 1841, квітень - жовтень.С.-Петербург
  • Є. Маланюк писав, що у петербурзький період Т. Шевченко був дуже самотній
  • Б'ють пороги; місяць сходить,
  • Як і перше сходив…
  • Нема Січі, пропав і той,
  • Хто всім верховодив!
  • …………………………..
  • Така їхня доля:
  • Не вернуться сподівані,
  • Не вернеться воля,
  • Не вернуться запорожці,
  • Не встануть гетьмани,
  • Не покриють Україну
  • Червоні жупани!
  • Минуле: Теперішнє:
  • Коні паслись
  • Тирса шуміла
  • Кров
  • морем червоніла
  • Нема Січі
  • Чайки плачуть
  • Скрізь могили
  • Жита похилились
  • За чим сумує Т. Шевченко?
  • не
  • Вернуться
  • Покриють
  • Встануть
  • Єдиною розрадою на чужині для поета був літературний салон Є. Гребінки та листування з рідними та друзями.
  • А його так тягнуло в Україну.
  • Обідрана, сиротою
  • Понад Дніпром плаче;
  • Тяжко-важко сиротині,
  • А ніхто не бачить…
  • Тільки ворог, що сміється
  • Смійся, лютий враже!
  • Та не дуже, бо все гине,
  • Слава не поляже;
  • Не поляже, а розкаже,
  • Що діялось в світі,
  • Чия правда, чия кривда
  • І чиї ми діти.
  • Висновок, який робить поет:
  • Наша дума, наша пісня Без золота, без каменю,
  • Не вмре, не загине… Без хитрої мови,
  • От де, люде, наша слава, А голосна та правдива,
  • Слава України! Як Господа слово.
  • Чи є у цій картині місце майбутньому?
  • А ти, батьку,
  • Як сам здоров знаєш;
  • Тебе люде поважають,
  • Добрий голос маєш;
  • Співай же, мій голубе,
  • Про Січ, про могили,
  • Коли яку насипали,
  • Кого положили.
  • Про старину, про те диво,
  • Що було, минуло…
  • Утни, батьку, щоб нехотя
  • На ввесь світ почули,
  • Що діялось в Україні,
  • За що погибала,
  • За що слава козацькая
  • На всім світі стала!
  • Чи можна поєднати фізику і лірику?
  • Яким знаком ви б позначили минуле України?
  • Яким знаком ви б позначили сучасну поетові Україну?
  • Що дають при зіткненні два протилежні полюси?
  • + –
  • Енергетичний розряд
  • Такий твір повинен викликати
  • бажання вийти зі стану національного безсилля,
  • почати діяти в ім'я відродження України
  • На тім степу скрізь могили
  • Стоять та сумують;
  • Питаються у буйного:
  • “Де наші панують?
  • Де панують, бенкетують?
  • Де ви забарились?
  • Вернітеся!
  • Яка ж роль Т. Шевченка у цій боротьбі?
  • Настрій – сумний:
  • Тяжко, батьку,
  • Жити з ворогами!
  • Мрії – світлі:
  • Утни, батьку, орле сизий!
  • Нехай я заплачу,
  • Нехай свою Україну
  • Я ще раз побачу,
  • Нехай ще раз послухаю,
  • Як те море грає,
  • Як дівчина під вербою
  • Г р и ц я заспіває.
  • Нехай ще раз усміхнеться
  • Серце на чужині,
  • Поки ляже в чужу землю,
  • В чужій домовині.
  • Висновок:
  • Хоча поезія пройнята духом минувшини, автор звертається до сучасних українців, до їх національної свідомості, гідності, честі.
  • Нація, яка має живу історичну пам’ять, носіями якої є наш народ, – не може загинути.
  • Головне – не бути байдужими.

Каталог: gymnasium1 -> biblio
gymnasium1 -> Співробітники Лабораторії реактивного руху Національного управління США з аеронавтики й дослідження космічного простору
gymnasium1 -> Навчально-методичний центр цивільного захисту та безпеки життєдіяльності харківської області
gymnasium1 -> План роботи харківської гімназії №116 харківської міської ради харківської області
gymnasium1 -> Звіт керівника про підсумки діяльності навчального закладу у 2015/2016 навчальному році та пріоритетні завдання на 2016/2017 навчальний рік
gymnasium1 -> «Розвиток інтелектуальних здібностей молодших школярів як один із напрямків формування успішного громадянина України за програмою «Інтелект України»
gymnasium1 -> «Висока духовність немислима без почуття власної гідності». 12 б
biblio -> Популяризація шкільної бібліотеки, книги, читання; розвиток культури читання та усного мовлення, виховання любові до книг, друкованого слова


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка