«Способи розділення сумішей»



Скачати 45.64 Kb.
Дата конвертації11.12.2018
Розмір45.64 Kb.
ТипУрок
УРОК 7

Тема: «Способи розділення сумішей».

Мета: сформувати в учнів знання про способи розділення сумішей та вміння їх розділяти. Виховувати інтерес до навчання, розвивати пізнавальну активність.

Тин уроку: засвоєння вмінь та навичок.

Основні поняття і терміни: відстоювання, фільтрування, випарювання.

Обладнання: лабораторне обладнання для демонстрування дослідів (лійка, штатив, плоскодонна колба, скляна паличка, хімічна склянка, спиртівка, предмет­не скло, пробіркотримач), сіль, пісок, олія, ножиці, фільтрувальний папір.

Хід уроку

І. Перевірка домашнього завдання (фронтальне опитування за те­мою попереднього уроку).

1) На які групи хіміки поділяють речовини?

2) Наведіть приклади простих і склад­них речовин?

3)Чому їх так називають?

4)Чим чисті речовини відрізняються від сумі­шей?

5)Наведіть приклади.



ІІ. Вивчення нового матеріалу.

Підготовча бесіда.

Що відбувається з цукром, коли ви перемішуєте його у склянці чаю? Які ще ви знаєте речовини, які при змішуванні з водою стають невидимі? (Сіль). Прига­дайте свій відпочинок на морі. Якою стає вода, коли ви заходите в море з піщаного берега? (Каламутна). Що відбувається з піском потім? (Він осідає на дно).



Мотивація навчання школярів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

1. Проведення дослідів «Відстоювання як спосіб розділення сумішей». Ро­бота з роздатковим матеріалом (з піском, олією).

Дослід 1

У хімічну склянку насипати трохи піску і залити його водою. Перемішати утворену суміш скляною паличкою.



Дослід 2

В іншу склянку налити води і додати ложку олії. Перемішати утворену суміш скляною паличкою.



2. Пояснювальна бесіда.

Розгляньте суміш у першій хімічній склянці. Що відбулося з піском? Який він має агрегатний стан? (Він осів; має твердий стан). Що відбулося з олією? Який вона має агрегатний стан? (Піднялася на поверхню води, утворивши плівку; рідкий стан). Чи можемо ми частково відокремити ці речовини? Яким чином? Чи могли би ми розділити ці речовини одразу після перемішування? (Потрібен час для осідання піску і підняття олії на поверхню). Як можна назвати спосіб, за допомогою якого можна розділити ці суміші? Який спосіб можна застосува­ти для розділення суміші, утвореної з твердих речовин, наприклад, піску та частинок заліза? А який спосіб можна застосувати, щоб повністю розділити суміш рідкої та твердої речовин, остання з яких не розчинилася у рідині, на­приклад, піску, яку досліді 1? Отримати відповіді на ці запитання та збагатити ваші знання про природні явища допоможе матеріал уроку за темою «Способи розділення сумішей».



План (запис на дошці)

  1. Відстоювання.

  2. Фільтрування.

  3. Випарювання.

1.Розділити суміші з перших двох дослідів ми можемо частково за допомогою такого способу, як відстоювання. Відстоювання — це спосіб розділення суміші рідкої та нерозчинної в ній твердої речовин або нерозчинних одна в одній рідин.

Подивіться на свій посуд. Скажіть, чи повністю відокремилась вода від піску та від олії? Повного розділення речовин за допомогою відстоювання досягти не можна. Яким способом можна повністю розділити суміш рідкої та твердої речовин, остання з яких не розчинилася у рідині?



2. Розповідь з елементами бесіди. Існує інший спосіб розділення суміші рідкої та твердої речовин, остання з яких не розчинилася у рідині, — фільтрування. Чи доводилось вам бачити в побуті це явище? (Фільтри для води, повітря тощо). Для фільтрування потрібно мати фільтр — матеріал різної щільності (папір, тка­нину), крізь який фільтрують рідку суміш, на якому залишаються часточки не­розчинної речовини. Існує ще один спосіб розділення суміші води й твердих речовин, які в ній розчинилися, — випарювання.

3. Демонстрування досліду «Розділення суміші за допомогою фільтруван­ня».

Розділення суміші крейди і води фільтруванням.



А. За допомогою хімічної склянки, лійки з фільтрувальним папером, закріп­леної на штативі, проводиться фільтрування. При цьому вода потрохи виливаєть­ся на скляну паличку, вміщену в лійку з фільтрувальним папером. Звертається увага учнів на цю особливість. Чи вдалося нам відділити крейду від води?

4. Розділення суміші кухонної солі і води випаровуванням.

Закріпивши плоскодонну колбу в штативі, учитель крапає в неї невелику кількість цієї суміші і починає нагрівати на спиртівці, доки вся вода не випаруєть­ся. При цьому слід дотримуватись необхідних правил безпеки і в ході роботи звертати на це увагу учнів. У ході досліду ставляться запитання. Що ви спостерігаєте? (Випаровування води). Які умови потрібні, щоб вода з рідкого стану перетворилась на пару? (Нагрівання). Що залишилось у колбі після випаровування води? (Після випаро­вування води у колбі залишається тверда речовина білого кольору — кухонна сіль).

Отже, виділити ту чи іншу речовину із суміші можна за допомогою таких способів: відстоювання, фільтрування і випарювання.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Практичне заняття: «Розділення суміші фільтруванням

Мета: навчитись розділяти суміш фільтруванням.

Обладнання: фільтри, лійки, скляні палички, хімічні стакани, вода, пісок.

Хід роботи

1. Повторення призначення лабораторного обладнання та правил безпеки при роботі з ними

2. Проведення досліду за підручником.

3. Зробити висновки за результатами виконаної роботи.


ІV. Підсумок уроку.

Завдання додому: вивч. П.10.

Список використаних джерел:
Література:
1. Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий Природознавство:підручник - 5 клас, Київ «Генеза» - 2013.
Інтернет – ресурси:


  1. narodna-osvita.com.ua › Природознавство.

  2. school.xvatit.com › ... › Природознавство‎.

3. uk.wikipedia.org/.../Категорія:Способи_розді..


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка