Суть особистісно орієнтованої освіти: психолого-дидактична характеристика




Скачати 19,06 Kb.
Дата конвертації08.03.2019
Розмір19,06 Kb.

Суть особистісно орієнтованої освіти: психолого-дидактична характеристика

  • Капустеринська Тетяна Дмитрівна,
  • старший викладач
  • кафедри педагогіки і психології
  • Миколаївського ОІППО

Життя – це прийняття відповідальності заради того, щоб знайти вірне рішення проблем й виконати власні індивідуальні завдання

  • Життя – це прийняття відповідальності заради того, щоб знайти вірне рішення проблем й виконати власні індивідуальні завдання
  • В. Франкл

Особистісний підхід в освіті здатний реалізувати вчитель, який:

  • вільне володіє
  • науковою інформацією
  • з предмета
  • вміє виділяти
  • суб'єктивний контекст
  • історії науки
  • бачить
  • ціннісно-світоглядні і
  • соціально-прогностичні
  • висновки
  • вибирає способи викладу матеріалу,
  • який найбільш цінний
  • з педагогічної точки зору
  • Створити людину — це допомогти їй стати суб'єктом культури, навчити життєтворчості, що припускає залучення в цей процес самої дитини.
  • О. Бондаревська
  • допомога дитині в розвитку якостей,
  • здібностей, можливостей,
  • закладених у неї від самого початку

Ціль особистісно орієнтованої освіти:

  • «закладення в дитині механізму самореалізації, саморозвитку, пристосовування, саморегуляції, самозахисту, самовиховання та інші, необхідні для становлення самобутнього особистісного образу і діалогічної взаємодії з людьми, природою, культурою, цивілізацією»

Основні людиноутворюючі функції:

  • Основні людиноутворюючі функції:
  • Засіб реалізації -
  • розуміння,
  • взаєморозуміння,
  • спілкування і
  • співпраця
  • Засіб реалізації –
  • культурна
  • ідентифікація
  • установлення духовного
  • взаємозв'язку між
  • людиною і
  • її народом
  • Засіб –
  • рефлексія,
  • збереження
  • індивідуальності,
  • творчість як особиста
  • позиція в будь-якій
  • діяльності і засіб
  • самовизначення
  • гуманітарна
  • культуроутворююча
  • соціалізація

Зміст особистісно орієнтованої освіти включає компоненти:

  • аксіологічний (введення учнів у світ цінностей і надання їм допомоги у виборі особистісно значущої системи ціннісних орієнтацій);
  • когнітивний (забезпечує учнів системою наукових знань про людину, культуру, історію, природу, ноосферу як підвалини духовного розвитку);
  • діяльнісно-творчий (формування в учнів різноманітних способів діяльності, творчих здібностей);
  • особистісний (забезпечує самопізнання, розвиток рефлексивних здіб­ностей, оволодіння способами саморегуляції, самовдосконалення і самовизначення, формування життєвої позиції).

Учень є суб'єктом своєї поведінки в освітній ситуації:

  • суб'єктом
  • своєї життєдіяльності
  • суб'єктом
  • діяльності і спілкування

Учень як суб'єкт навчання, виховання, освіти в цілому:

Умови, в які потрапляє учень у процесі освітньої (навчальної) діяльності:

  • спрямованість і
  • особливості організації
  • навчального процесу
  • Умови, в які потрапляє учень у процесі освітньої (навчальної) діяльності:
  • міжособистісні відносини учня з людьми
  • матеріальні умови реалізації освітнього процесу

В умовах педагогічного прогресу слід говорити про формування таких устремлінь:

  • у сфері пізнання (інтелектуальний розвиток);
  • у сфері переживань (емоційний розвиток) — пріоритетним в емоційній сфері є вияв активної причетності до іншого в його переживаннях (дозволеність різноманітних емоційних станів, реакцій на себе й іншого, здатність розуміти, переживати емоційні стани інших людей);
  • у сфері діяльності (поведінковий, операційний компонент).

Особливості учнів :

  • Різний
  • ступінь
  • сформованості
  • навчальної
  • діяльності
  • Індивідуально -
  • типологічні
  • особливості
  • учнів
  • Різний
  • ступінь
  • сформованості
  • соціальних і
  • пізнавальних
  • мотивів
  • Різний
  • ступінь
  • засвоєння
  • учнями
  • попереднього
  • матеріалу
  • Індивідуальний
  • темп,
  • швидкість
  • просування
  • учнів у навчанні

Реалізація особистісно орієнтованої моделі взаємодії вчителя з учнями припускає опору на правило трьох «П»:

  • Порозуміння
  • Похвала
  • Підтримка

Характеристики особистісно орієнтованої взаємодії, реалізація яких є необхідною в рамках особистісно орієнтованого уроку:

  • дбайливе ставлення до дитини за принципом «не нашкодь»;
  • створення середовища, яке стимулює позитивні зміни в поведінці дитини і її ставленні до світу;
  • орієнтація учнів і вчителів на їх самозміни.

На особистісно орієнтованому уроці стратегічними цілями вчителя слід вважати:

  • сприяння освоєнню учнями суб'єктної позиції;
  • надання учню необхідної психологічної підтримки
  • (за О. Газманом — спільне з дитиною визначення її інтересів, цілей, можливостей і шляхів подолання перешкод, проблем, що заважають досягати позитивних результатів у навчанні, самовихованні, спілкуванні і способі життя);
  • забезпечення розвитку особистості учня

Урок =

  • Урок =
  • координація + інтеграція зусиль учителя
  • Результат
  • (успіх) уроку =
  • розвиток теорії уроку
  • +
  • наукове обґрунтування
  • взаємозв'язку елементів
  • +
  • структура уроку
  • +
  • схема підготовки тощо

Методичні прийоми, способи взаємодії на уроці, які дають змогу вчителю реалізувати тактичні позиції:

  • Договір
  • «Якщо
  • я про тебе
  • знатиму,
  • то зможу
  • тобі
  • допомогти»

Методичні прийоми, способи взаємодії на уроці, які дають змогу вчителю реалізувати тактичні позиції:

  • Створення ситуацій вибору
  • Формування
  • осмислення
  • власних потреб,
  • зіставлення їх зі своїми
  • можливостями
  • і здібностями,
  • використання
  • і розвитку
  • рефлексивних
  • здібностей

Методичні прийоми, способи взаємодії на уроці, які дають змогу вчителю реалізувати тактичні позиції:

  • Ролеві і ділові ігри
  • Передача учням
  • деяких функцій:
  • контролюючої;
  • інформаційної;
  • організаційної;
  • оціночної.

Методичні прийоми, способи взаємодії на уроці, які дають змогу вчителю реалізувати тактичні позиції:

  • Створення
  • ситуацій успіху
  • Забезпечення відповідності
  • результатів навчальної
  • діяльності
  • школяра до
  • необхідних нормативів
  • Етапи уроку,
  • якими
  • вибудовується
  • ситуація успіху :
  • Мотиваційний етап
  • Організаційний етап
  • Резуль-
  • тативний
  • етап
  • Підсумковий
  • етап

Технологічні характеристики і ознаки особистісно орієнтованої освіти:

  • опора на суб'єктний досвід учня, розкриття його змісту як особистісно значущого;
  • узгодження цього досвіду з науковим змістом знань, що підлягають засвоєнню;
  • виявлення особистісного вибору учня предметної галузі знань, визначення її стійкості, самостійності вияву;
  • надання учню можливості вибору різного змісту, виду і форми подання навчального матеріалу при роботі з ним;
  • оцінка навчальної діяльності учня не тільки за кінцевим результатом, а й за процесом його досягнення, способами навчальної роботи кожного учня.
  • На кожному поколінні лежить відповідальність, кожному поколінню дано виклик – наділити силою те покоління, що йде слідом
  • А. Хазей
  • Дякую
  • за
  • увагу!


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка