\"сутність духовних шукань гамлета\"



Скачати 70,91 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір70,91 Kb.
Методична розробка
Уроку світової літератури у 9 класі
«ПІДГОТОВКА ДО ТВОРУ ПРОБЛЕМНОГО ХАРАКТЕРУ

НА ТЕМУ: СУТНІСТЬ ДУХОВНИХ ШУКАНЬ ГАМЛЕТА»

Тема. «…а життя людини – скажеш «раз», і вже нема».

Підготовка до твору проблемного характеру на тему: «Сутність духовних шукань Гамлета»



Мета: узагальнення знання учнів про трагедію В.Шекспіра «Гамлет», дати цілісну характеристику головного героя, визначити сутність духовних шукань Гамлета, розвивати навички мовлення учнів, уміння складати план – характеристику образу, висловлювати свою думку, добирати аргументи для відповіді, виховувати моральні якості учнів, формувати їхню світоглядну позицію.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: тексти трагедії В.Шекспіра «Гамлет», ілюстрації до трагедії М.Врубеля.

«Свою найбільшу загадку

Гамлет забрав із собою в могилу…»

Й.В.Гете

Хід уроку

Слово вчителя.

В останні хвилини життя Гамлет звертається до свого друга Гораціо з проханням розповісти про нього. Той, вражений смертю принца, хотів з допомогою тієї самої отрути, що вбила Лаерта, Клавдія, Гамлета, покінчити з собою, але Гамлет закликає його:

«Помучся ще на цім безладнім світі,

Щоб розказати про мене»

А після повідомлення про прихід Фортінбраса Гамлет повторює:

«Ти подбай, щоб він

Про все дізнався.

А тепер – мовчання»

Отже, Гамлет так і не розкрив своєї головної таємниці. Смерть опустила завісу над його шуканнями і стражданнями. То про що ж Гамлет просив Гораціо? Сьогодні ми спробуємо розгадати таємницю Гамлета, хоча однозначної відповіді тут бути не може, бо як слушно зазначив Г.Гейне: «…у «Гамлеті» людство бачить свої різні обличчя…»

Перевірка домашнього завдання. Робота з технологією «Ажурна пилка»

Переказ із творчим завданням. Розказати про історію стосунків Гамлета із різними персонажами. Як у цих стосунках виявилися риси характеру героя?



  • Гамлет і Клавдій,

  • Гамлет і королева,

  • Гамлет і Офелія,

  • Гамлет і його друзі,

  • Гамлет і Лаерт,

  • Гамлет і народ,

  • Гамлет і його батько.

Бесіда

  • Що найбільше Гамлет цінує в людях?

  • Як він ставиться до життя і смерті?

  • Чому він удає із себе божевільного?

  • Як Гамлет сприймає атмосферу Данського королівства?

Обговорення проблемних ситуацій

  1. Чому Гамлет зволікає з помстою?

  2. Гамлет – активний чи бездіяльний герой?

  3. Чому після розповіді привида про вбивство батька Гамлет одразу ж не здійснює помсту, а вагається, запрошує акторів і навіть після вистави не вбиває короля, а здійснює задум лише тоді, коли сам був уже смертельно поранений?

  4. На совісті Гамлета не одна смерть: Полонія, Офелії, матері, Клавдія, Лаерта, Розенкранца і Гільденстерна. Когось він убив свідомо, хтось помер без його безпосередньої участі, випадково. Однак так чи інакше Гамлет причетний так чи інакше до цих смертей. То чи можна назвати Гамлета героєм у повному розумінні цього слова?

  5. Як ви гадаєте, чому навколо Гамлета панує атмосфера смерті? Чи винен Гамлет у цьому?

Дискусія «Гамлет і він сам»

Гамлет – суперечливий образ. Одним із його опонентів є він сам. Герой сам із собою розмовляє, виголошує монологи в яких відбивається рух його думки і почуттів. То якими ж були стосунки Гамлета із самим собою? Чому він був занепокоєний? Що хвилювало героя?



Робота з монологами Гамлета

  • Назвіть монологи Гамлета в його послідовності.

  • Простежте еволюцію героя у цих монологах. Як змінювався його внутрішній стан від монологу до монологу? Який момент можна вважати кульмінацією у розвитку героя? Коли він усе вирішив для себе?

Робота зі статтями літературних критиків. «Гамлет» у критичній літературі

  • «Слабкою людиною Гамлета не назвеш – згадаймо, скільки волі він виявляє в момент, коли від нього вимагається рішучих дій. Водночас завдання, яке стоїть перед ним, занадто складне навіть для нього, людини настільки значної. Можливо, саме завдяки його значущості, Лаерт, проста душа, дізнавшись, що Гамлет убив його батька, живе відтепер однією лише думкою, відомстити йому. Для Гамлета, людини філософського складу, усе набагато складніше. Те, що він дізнався від привида, примушує його замислитись про світове зло?!

Тому він справді іноді опиняється на межі божевілля, з іншого боку, прекрасно використовує його симптоми, щоб збити з пантелику своїх ворогів»

Ю.Кагарлицький

(Західно-європейська драматургія. – М., 1984. – с.15)


  • «Тургеньєв не любив Гамлета, так само, як і самих виявів гамлетизму. Що ж найхарактерніше для Гамлета, з точки зору Тургеньєва? «Аналіз передусім та егоїзм, а тому безвір’я. Він увесь живе для самого себе, він егоїст, але вірити в себе не може навіть егоїст, вірити можна в те, що поза нами і над нами. Але я, в яке він не вірить, дороге Гамлету. Це вихідна точка, до якої він повертається постійно, тому що не знаходить нічого у світі, до чого міг би притулитися душею; він – скептик – постійно носиться з самим собою; він постійно носиться не з своїми обов’язками, а своїм становищем. Гамлети не потрібні масі, вони їй нічого не дадуть, вони її нікуди вести не можуть, тому що самі нікуди не йдуть.»

( Храпченко М. Б. Творческая индивидуальность писателя и развития литературы. – М., 1972. – с. 345 – 348)

  • «Гамлет» уважається справедливо найгеніальнішим твором Шекспіра. В фігурі датського королевича можна побачити найкращий поетичний візерунок душі самого поета…

«Скільки – то намучилися критики, щоб погодити тихий, чутливий характер Гамлета з тою бистротою, з якою він убиває Полонія, або з тою байдужістю, з якою він посилає на смерть Гільденштерна і Розенкранца! А тим часом ми бачимо, що Шекспір знайшов ті факти в своїх джерелах і перейняв їх до своєї драми, не много дбаючи про те, чи вони будуть зовсім згідні з тим характером Гамлета, який вилився з його душі, з власної натури і з обставин власного поетового життя.»

(Франко І. Збір.творів у 50-ти т. – К., 1981 – Т.32. – с. 162)



Обговорення думок авторів статей.

Складання плану-характеристики героя.

І. Задушлива атмосфера Данського королівства.

1. Таємниці придворного життя.

2. Гамлет і королівська родина.

ІІ. Випробування помстою.


  1. Гамлет і батько.

  2. Гамлет і Клавдій.

  3. Гамлет і Полоній.

  4. Гамлет і його друзі.

ІІІ. Трагедія кохання Гамлета і Офелії.

  1. Справжня причина божевілля Офелії.

  2. Винен чи не винен у її смерті Гамлет?

ІV. Смисл духовних шукань Гамлета.

  1. Роздуми про життя і смерть.

  2. Призначення людини у світі.

V. Сутність трагедії Гамлета.

Підсумки уроку. «Поетична хвилинка»

Образ Гамлета у світовій поезії

Домашнє завдання. Написати твір-роздум на тему: «Сутність духовних шукань Гамлета».
**********

Я – Гамлет. Холоднеет кровь,

Когда плетет коварство сети,

И в сердце – первая любовь

Жива – к единственной на свете.

Тебя, Офелию мою,

Увел далеко жизни холод,

И гибну, принц в родном краю,

Клинком отравленным заколот.

А.А.Блок

**********

Про Шекспірову драму «Гамлет»

У цьому тілі млявому й гладкому

Розважність, як хвороби люта їдь

В сорочці мудрий паразит стоїть.

І вся сім’я закута в сталь і стому.

Зібравсь нарешті Фортінбрас докупи

Тисячу дурнів для війни – ура! –

Проти землі маленької, котра

«Вмістити неспроможна власні трупи»

Тепер почервоніє грамотій, -

Чи не задовго він вагався? Годі!

Потрібно вдатись до кривавих дій.

Є в нього серце, та воно тверде.

Він, вірним будучи своїй природі,

«Як треба, іспит, мов король складе»

Бертольд Брехт

**********

Диалог Гамлета с совестью

- На дне она, где ил

И водоросли… Спать в них

Ушла, - но сна и там нет!

- Но я ее любил.

Как сорок тысяч братьев

Любить не могут!

- Гамлет!

На дне она, где ил;

Ил! И последний венчик

Всплыл на приречных бревнах…

- Но я ее любил,

Как сорок тысяч…

- Меньше


Все ж, чем один любовник.

На дне она, где ил



- Но я ее – любил??

М.Цветаева

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка