Таємниці шекспірівських сонетів. Поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби




Скачати 59,89 Kb.
Дата конвертації15.02.2019
Розмір59,89 Kb.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ РЖИЩІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Урок із світової літератури

у 9 класі

на тему:

«Таємниці шекспірівських сонетів. Поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби»


Вчитель:

Федорченко Н.В.
Ржищів – 2012

Тема. Таємниці шекспірівських сонетів . Поетизація людини та краси її почуттів , оспівування кохання і дружби.
Мета. Познайомити учнів з часом створення сонетів , композицією збірки , проаналізувати тематику , провідні образи і своєрідність поетики шекспірівських сонетів ; розвивати навички наукового дослідження , аналізу поезій та їх виразного читання ; виховувати повагу до високих людських якостей .
Обладнання . Портрет Шекспіра , збірка його поезій , ілюстрації до сонетів .

Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності .

Сонети – це ключ , котрим Шекспір відкрив своє серце .

У. Вордсворт

У шекспірівських сонетах вистраждане кожне слово .

Й. В . Гете
- Напевне , у світовому письменстві немає жодного митця , котрий міг би зрівнятися з Шекспіром за числом таємниць у житті та творчості. Оскільки його біографія дуже неповна, виникло чимало сумнівів, припущень і версій. Багато чорнила витратили вчені мужі у висвітленні так званого “шекспірівського питання”. Чи дійсно існував такий письменник? Чи міг неук – провінціал, звичайний актор написати такі геніальні твори? Чи не було ім’я Шекспіра ширмою для іншого митця, котрий з певних причин забажав залишитися невідомим? До цих запитань долучаються ще й загадки шекспірівських сонетів. Кому вони присвячені? Хто був адресатом цих маленьких шедеврів? Чи мають сонети автобіографічний характер, а чи є результатом фантазії митця? Чому ці вірші довго не друкувались і побачили світ без згоди автора?

Отож, питань чимало. Вони потребують глибокого дослідження. Сьогодні на уроці ми і постараємося знайти відповіді на ці питання. А тому ми обрали форму проведення: урок – дослідження з елементами диспуту. Клас було розділено на три пошукові групи, які й будуть рапортувати про свої дослідження.


Проблемні питання:

  • Хто ж він – ліричний герой шекспірівських сонетів?

  • Роль дружби і кохання в сонетах Шекспіра: погляд через віки.


II. Вивчення нового матеріалу
1.Навчальна бесіда.

    • Давайте пригадаємо, що таке сонет?

    • Які особливості сонета як ліричного жанру?

    • Хто писав в жанрі сонету?

    • То яка роль сонету в житті людей?

Сонет


Наслідування Вордсворту

Сонета не плямуй, о критику лихий!

Він чарував колись великого Шекспіра,

Зітхала тужно ним Петрарки ніжна ліра,

Ним серце лікував закутий Тасс сумний,

Камоенс зменшив ним вигнання час тяжкий,

Коли співав любов, і гинула зневіра;

Він Данте хвилював, як той ішов на звіра,

І миртами його вінчав вінок рясний.

Ним Спенсер оживляв своє зачарування,

Коли в сонетах він спиняв свої зітхання,

Ним збуджував Мільтон погаслий серця жар.

Я хочу відродить у нас сонета строї

Привіз їх Дю Белле з Флоренції старої,

І безліч проспівав їх рідний наш Ронсар.

Шарль-Огюст Сент-Бев.

2. Розповідь учнів “Історія створення збірки сонетів Шекспіра”(Опереджувальні індивідуальні завдання)

- Але такий поділ умовний, в чому ми зараз переконаємося.
3. Дослідження першої пошукової групи.

Тема дружби в сонетах Шекспіра.

Звучать сонети №13, 29, 31.




    • Якими зображено друга і дружбу в сонетах?

    • Чому дружбі присвячено більше віршів, аніж коханню? Чи не означає це, що Шекспір дружбу цінує вище кохання?

    • Чи вдале порівняння віршів про друга з піснею жайворонка? (29 сонет)

    • Які художні засоби використовує Шекспір, описуючи дружбу і друга?

    • Як ми можемо довести, що ці сонети написані в епоху Відродження?

4. Дослідження другої пошукової групи.



Тема кохання в сонетах Шекспіра.

Звучать сонети №116, 130, 141.




  • Яку роль, на думку Шекспіра, відіграє кохання в житті людей?

  • Хто ж вона – “смаглява леді”, котру Шекспір увінчав у своїх сонетах?

  • Якими почуттями пройняті ці сонети?

  • Чим відрізняється опис коханої в сонетах Шекспіра від попередників?

  • Які художні засоби найчастіше використовує поет? Чому, на вашу думку?

5. Дослідження третьої пошукової групи.



Роздуми поета над життям, тема поета і поезії.

Звучать сонети №15, 21, 66.




  • Які, на думку Шекспіра, завдання поета і поезії?

  • Що, на його думку, повинно відтворювати мистецтво?

  • Що робить нестерпним життя шекспірівського героя?

  • Що ж допомагає ліричному герою протистояти мерзенностям світу зла?

  • Чим сонет 66 актуальний і сьогодні?

6. Розв’язання проблемних питань.

Звучить сонет №55.
III. Підсумок уроку.
- Ми сьогодні долучилися до таємниць шекспірівських сонетів, спробували відповісти на низку поставлених запитань, які хвилювали не одне покоління шекспірознавців:
Хто є Шекспір?

Чи був він?

Білі руки підводять вчені – їм бракує слів.

Чи був він – той актор,

Чиї перуки

Вкривали наймудрішу із голів?

Хто є Шекспір?

А що таке безсмертя?

А як сонети збурюють світи?

Митцеві часом необхідно вмерти,

Аби своє безсмертя віднайти.

І хто глибінь тієї слави зміряв

Та правди, що чужа хитанню мод?!

Народжує Шевченків і Шекспірів,

Як знак своєї вічності,

Народ.


Художник перепони днів ламає,

Якщо на світі гідно він прожив.

Є дійові особи

І немає


На світі непричетних глядачів.

Високі думи час собою значать.

Стають вони, мов пасма вічних гір.

Був Гамлет.

Був народ англійський.

Значить,


Напевне був Шекспір.

В. Коротич.
Звучить пісня про кохання.
IV. Завдання додому.
1. Прочитати I дію “Гамлета”.

  1. Написати твір – мініатюру “Які думки навіяла мені зустріч із сонетами Шекспіра”.

  2. Індивідуальне завдання (12 балів): Що спільного і відмінного в сонетах Шекспіра і Петрарки?


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка