Тема. Атмосферний тиск та його вимірювання. Дослід Торрічеллі



Скачати 58,66 Kb.
Дата конвертації13.11.2018
Розмір58,66 Kb.
Автор: вчитель фізики Ткаченко В.Д.
План уроків
Тема. Атмосферний тиск та його вимірювання. Дослід Торрічеллі.

Барометри. Зміна атмосферного тиску з висотою.



Мета. 1.Формування поняття про атмосферний тиск, доказати його існування

на основі молекулярно – кінетичних уявлень, показати практичне

значення теми.

2. Формувати знання про принцип дії барометра – анероїда, навчити

визначати висоту місцевості, споруд барометричним методом.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, розширення знань з

попереднього життєвого досвіду.



Обладнання: шприц, лівер, посудина з водою, пробірки, барометр – анероїд,

відкритий рідинний манометр, металевий манометр. .



Хід уроків
І. Вступне слово вчителя.

Ми вже вивчили тиск твердих тіл, рідин і газів. На сьогоднішньому уроці розглянемо тиск атмосфери, навчимося його визначати, з, ясуємо, від чого він залежить, як враховується в роботі приладів, як впливає на живі організми. Для вивчення цієї теми нам необхідно повторити матеріал попередніх уроків про тиск твердих тіл, рідин і газів. Не забувайте відмічати свої вірні відповіді на листку самооцінки для того, щоб обґрунтувати свій зароблений бал в кінці уроків.


ІІ. Фронтальне опитування.

1. Що таке тиск? В яких одиницях він вимірюється?

2. Чим пояснюють тиск газів?

3. Як змінюється тиск газів при зміні температури? об’єму?

4. Сформулюйте закон Паска ля.

5. Від чого залежить тиск у рідинах?

6. Як змінюється тиск рідин при зростанні глибини занурення? при зростанні густини рідини?

7. Чи змінюється густина рідини з глибиною? Чому?

Робота з тестом

Варіант 1.



Завдання 1. Вибери одну правильну відповідь.

Тиск води у посудинах

А. зменшується зі збільшенням глибини;

Б. однаковий у всіх точках;

В. зростає зі збільшенням глибини;

Г. різний у точках, які лежать на одній висоті


Завдання 2.Вибери всі вірні твердження.

Тиск газів зменшується за умовою

А. зменшення об’єму

Б. збільшення температури;

В. зменшення маси газу при незмінному об’ємі;

Г. зменшення температури



Завдання 3. Доповни речення.

За законом Паскаля тиск, створений на поверхні нерухомої рідини, передається…


Варіант 2.

Завдання 1. Вибери одну правильну відповідь.

Тиск води у посудинах:

А. не залежить від густини рідини;

Б. не залежить від глибини занурення тіла;

В. залежить від об’єму рідини;

Г. збільшується при збільшенні глибини занурення тіла.



Завдання 2.Вибери всі вірні твердження.

Тиск газів збільшується за умовою:

А. збільшення температури;

Б. зменшення об’єму газу при незмінній масі;

В. збільшення густини газу;

Г. зменшення температури.



Завдання 3. Доповни речення.

Тиск рідини на дно посудини прямо пропорційний …


ІІІ Нова тема.

1 Цікаві експерименти (виконує вчитель).

  1. Скляна банка і надута кулька. Банку нагріваємо в середині за допомогою гарячої води. Покладемо зверху кульку. Через деякий час кулька влізає у банку.

  2. У склянку наливаємо воду. Закриваємо аркушем паперу, щільно притискаємо, і перевертаємо до гори дном. Вода не виливається.

Пояснення цих дослідів ви зробите самостійно, після вивчення нової теми.
2. Експериментальні завдання (виконують учні).

  1. Візьміть шприц, занурте його у воду, спостерігайте, як вона набирається. Зробіть висновок, чому вода наповнює шприц.

  2. Візьміть лівер, занурте у воду. Дістаньте з води, закривши верхній отвір пальцем. Відкрийте верхній отвір. Що спостерігаєте? Чому вода вилилась?

  3. Візьміть пробірку, налийте в неї воду, закрийте пальцем отвір і занурте в широку посудину з водою отвором униз. Відкрийте отвір під водою. Що спостерігаєте? Чому вода не виливається з пробірки?

Висновок: Ці досліди пояснюють, що існує атмосферний тиск.
3. Бесіда.

  1. З чим можна порівняти атмосферу? (З водою в океанах, атмосферу називають повітряним океаном.)

  2. Наскільки вірне таке порівняння? В наслідок чого виникає тиск всередині рідини? (Верхня частина рідини тисне своєю вагою на нижню частину і цей тиск передається однаково в усіх напрямках згідно закону Паскаля).

  3. Задача.

Давайте порахуємо масу та вагу повітря в класній кімнаті, розміри якої 10х5х3 м3, густина повітря 1,3 кг/м3. (Учні переконуються, що повітря ми не бачимо, але воно має достатньо великі масу та вагу.)

Висновок: Атмосферний тиск виникає внаслідок того, що верхні шари атмосфери тиснуть своєю вагою на нижні і стискають їх.



  1. Порівняємо ще раз атмосферу з водним океаном. У воді густина рідини не змінюється з глибиною. Чи таке саме характерне для повітряного океану? (Ні. Повітря – це газ, воно стискається на відміну від рідини. Чим ближче до землі, тим більший тиск атмосфери та її густина.)

- А що відбувається з атмосферою зі збільшенням висоти? (Густина атмосфери зменшується, у неї не має чітко позначеного краю.)

  1. Демонстрація досліду з «магдебурзькими тарілками». Розповідь про дослід Отто Геріке.

  2. Чи можна порахувати тиск атмосфери за відомими формулами для твердого тіла або рідини? (Н, бо атмосфера – це газ, не має форми і не зберігає об’єм.)

  3. Як же це зробити?


4. Робота з підручником. &20 (2 абзац)

1 ряд – основні доповідачі

2 ї 3 ряди – доповнюють.

Висновки з вивченого:



  1. Е. Торрічеллі, італійський вчений, вперше виміряв атмосферний тиск, сконструював ртутний барометр.

  2. З’ясував:

- що нормальний атмосферний тиск дорівнює 760 мм рт ст. ;

- висота стовпчика трохи змінюється залежно від погоди.



  1. В одиницях СІ тиск вимірюють у Паскалях.

1 мм рт. ст. = 133,3 Па

760 мм рт. ст. = 101300 Па = 101 кПа = 0,1МПа


5. Закріплення.

  1. Подати у мм рт ст. тиск 136 кПа.

  2. Подати у кПа тиск 850 мм рт. ст .


6. Який прилад є дома для вимірювання атмосферного тиску? Хто знає, як їм користуватися? (Демонстрація барометра – анероїда.)

- Чи змінюється тиск, коли піднімаєшся вгору?

Робота з підручником & 20-21.

2 ряд – & 20. Конструкція барометра-анероїда.

3 ряд – & 20. Зміна атмосферного тиску з висотою.

1 ряд – & 21. Металевий та рідинний манометри.


7. Обмін інформацією.
8. Закріплення.

  1. Знайти висоту хмарочосу, як що на останньому поверсі барометр-анероїд показував 730 мм рт. ст. , а біля підніжжя – 760 мм. рт. ст.

  2. Чи діє атмосферний тиск на водолаза, який знаходиться на певній глибині у морі?


ІV. Підсумки уроків.

Вчитель оцінює роботу учнів, коментує. Порівнює самооцінку учнів, якщо оцінки не співпадають, роз’яснює, чому.


V. Домашнє завдання.

1. Знайти силу тиску і вагу повітря в кімнаті, де ви мешкаєте.

2. Опрацювати & 20-21, задачі 5,6 сторінка 104.

3. Знайти силу тиску в дослідах Геріке, якщо площа півкуль 2800 см2, тиск 100кПа.






Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка