Тема. Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира.
Практична робота: відпрацювання поведінки у транспорті; розробка пам’ятки пасажира.
Мета: поглиблювати знання учнями Правил дорожнього руху, знання учнів про безпеку на зупинках громадського транспорту; сприяти виробленню навичок дотримання правил поведінки пасажира під час очікування транспортного засобу; дати уявлення про етикет пасажира; спряти формування навичок безпечного користування громадським транспортом, уникати небезпек, які можуть загрожувати пасажирам у переповненому транспорті; учити розшифровувати піктограми в метрополітені; розвивати аналітичне мислення учнів, прагнення до самовдосконалення; виховувати прагнення до самооцінювання різних видів своєї діяльності, у тому числі й рівня життєвих навичок.
Обладнання: підручник Основи здоров’я для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закладів / Т.Є. Бойченко, С.В. Васильченко, Н.І. Гущина та ін. – К. : Генеза, 2013. – 208 с. : іл. зошити, картки з завданням, комп’ютер, проектор, екран, презентація « Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира », предметні малюнки « Види громадського транспорту», сюжетні малюнки « Правила користування громадським транспортом», шаблони дорожніх знаків, аркуші паперу формату А4,
Тип уроку: комбінований:
Хід уроку
Організаційний момент – 1 хв.
Перевірка присутності учнів.
Установка на позитивний настрій.
Подивіться, будь ласка на чудовий світ за вікном. Усміхніться, порадійте за приємний день. Привітно, з повагою гляньте на свого сусіда по парті. Скажімо одне одному: « Доброго дня!».
Перевірка виконання домашнього завдання - 2хв.
Дайте характеристику свого шляху до школи й рухові по мікрорайону, вулиці.
Фронтальне опитування
Якими видами громадського транспорту ти користуєшся?
Яких Правил для пасажира дотримуєшся на зупинках?
Перевірка раніше засвоєних знань – 2 хв.
Вправа « Знайди відповідність
1 Безпека пасажира – це…
|
1…односмугова, багатосмугова
|
2 Дорога буває…
|
2… бордюри, огорожі тощо
|
3 Пішохідний перехід може бути…
|
3…стрілки, острівці, «зебра» тощо
|
4 Дорожня розмітка горизонтальна…
|
4…надземний і підземний
|
5 Дорожня розмітка вертикальна…
|
5…дотримання вимог ПДР щодо пішохода
|
Відповідь: 1-5; 2- 1; 3-4; 4-3; 5-2.
Техніка « Активна уява»
Уявіть, що ви проходите кастинг до конкурсу « Кращий пасажир року».
Що у вас є, щоб перемогти в ньому? Що треба здобути, розвинути, виховувати?
Опишіть вашу участь в конкурсі. Які питання вам можуть поставити члени журі? У які ситуації можуть ставити учасників конкурсу?
Актуалізація опорних знань - 3 хв.
Вправа « Мозковий штурм»
Які риси характеру дозволяють людині уникнути небезпек?
Чи доводилося комусь із вас бути свідками небезпечної поведінки людей на зупинках громадського транспорту?
Розв’язання проблемних питань
Чому заборонено входити до метро з морозивом?
Про що мають дбати люди на високих підборах, користуючись ескалатором у метро?
Мотивація навчальної діяльності – 2 хв.
Вправа « Мікрофон»
Як сісти до транспортного засобу, якщо зупинка знаходиться посередині вулиці?
Життєві навички, які ви здобудете на сьогоднішньому уроці, допоможуть: навчитися правил безпеки на зупинках громадського транспорту; уникнути небезпечних ситуацій під час посадки й висадки на зупинках громадського транспорту; навчитись безпеці пасажира.
Повідомлення теми й очікувальних результатів – 1 хв.
Тема: Безпека на зупинках громадського транспорту. Безпека пасажира.
Очікувані результати: учні мають називати небезпеки, що можуть виникнути на зупинках громадського транспорту; учні мають пояснювати небезпеку переходу дороги на зупинці громадського транспорту; учні мають складати правила поведінки на зупинці; учні мають виконувати правила безпечної поведінки на зупинці.
Вивчення нового матеріалу – 12 хв.
Розповідь вчителя « Види громадського транспорту» ( супроводжують демонструванням предметних малюнків; підручник, с.27)
Правила посадки і висадки в місцях громадського транспорту ( Слайди 1-5)
Правила поведінки пасажирів в салоні транспортного засобу. ( Слайд 6)
Місця підвищеної небезпеки в салонах громадських них засобів різних видів.
Найнебезпечніші – кабіна водія й передні сидіння; задні сидіння, майданчик біля входу небезпечні через скупчення пасажирів, яким немає за що триматися: проходи й виходи, місця біля дверей – є небезпека випасти з транспорту. Висновок : середня частина салону транспорту є найнебезпечнішою.
Оздоровлювальна вправа « Поспішаємо на виставку) – 5 хв.
Ми по вулиці ідемо,
Гарно всі себе ведемо. (Ходьба на місці)
Ось і « зебра», зупинись.
Вліво, вправо подивись. ( Повороти голови вліво – вправо)
Вільно скрізь, машин нема,
Йду по зебрі прямо я. ( Ходьба на місці)
До театру ми прийшли,
Тихо в залу ми зайшли,
Зайняли свої місця,
Почалася виставка ця. ( Присідання).
Узагальнення й систематизація навчального матеріалу- 12 хв.
Розфарбуй знаки, які допоможуть тобі знайти зупинки громадського транспорту.
Рольова гра «Знімання фільму». Робота в парах
Мета: відпрацювання моделі безпечної поведінки на зупинках громадського транспорту.
Об’єднатися в 5 групи : « Автобус», « Метро», « Трамвай», «Тролейбус», «Маршрутні таксі».
Вправа « Що? Хто? Як? Де? Коли?»
Мета: складання « життєвої програми», планування учнями бажаного результата щодо власної безпеки як пасажира громадського транспорту.
Завдання: прочитати обіцянку самому собі за відповідями на запитання в моделі – схемі:
БЕЗПЕКА НА ЗУПИНКАХ ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ. БЕЗПЕКА ПАСАЖИРА.
 
ЩО ?
КОЛИ ?
ХТО ?
ДЕ ?
( Наприклад: (Що?) Правила користування громадським транспортом; (Хто?) я; (Де?) на дорозі та зупинках; (Коли?) надалі завжди… зобов’язуяся виконувати). Складання пам’ятки пасажира..
Підбиття підсумків уроку - 3хв.
Рефлексія
Знання правил безпеки пасажира на зупинках громадського транспорту дозволять мені бути (стати, відчувати тощо)…
Коментоване оцінювання роботи класу, учнів. Виставлення оцінок в журнал, щоденники.
Домашнє завдання -2 хв.
Обов’язкове: опрацювати матеріал підручника із вивченої теми ( с. 27-32); додаткові ( на вибір, за бажанням) : спостереження протягом тижня за власною поведінкою щодо дотримання правил безпеки пасажира на зупинках громадського транспорту; придумати проблемну ситуацію з теми, що вивчали на уроці, й алгоритм виходу з неї; оформити для класного куточка пам’ятку «Безпека пасажира».
Література.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1392
Бойченко Т. Є, Васильченко С.В, Н.І. Гущина та ін./ підручник Основи здоров’я для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закладів – К. : Генеза, 2013. – 208 с. : іл.
Наволокова Н. П. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій. – Х. : Вид. група « Основа», 2012. – 176 с.
Наволокова Н. П., В.М. Андрєєва. Практична педагогіка для вчителя. – Х. Вид.група « Основа», 2009. – 117, [3] c.
Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х. : Вид.група «Основа», 2008.
Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Х. : Вид.група «Основа», 2003.
Обертинська А. Твої дороги. Дорожня грамота. – К. : « Росава». 2008
|