Тема досвіду: «Інтерактивні технології та методики в навчально-виховному процесі з фізики»




Скачати 54,09 Kb.
Дата конвертації24.11.2018
Розмір54,09 Kb.
З досвіду роботи вчителя фізики гімназії № 179 Голосіївського району м.Києва Н.Г.Ткаченко
Тема досвіду: «Інтерактивні технології та методики в навчально-виховному процесі

з фізики».

Адреса досвіду : гімназія № 179 Голосіївського району м. Києва.

Автор досвіду: Ткаченко Наталія Григорівна.

Суть досвіду полягає в розробці методик інтерактивного навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій на уроках фізики, астрономії та природознавства..

Конспект уроку фізики у 8 класі

Тема: Тиск у рідинах та газах.

Мета: пошук оптимальних способів розрахунку тиску рідини на дно і стінки посудини; розвиток логічного мислення.

Завдання:


  1. Актуалізація опорних знань.

  2. Вирішення навчальних проблем.

  3. Розрахувати тиск рідини на дно та стінки посудини.
    Рефлексія (психологічна готовність учня працювати).

І . Актуалізація опорних знань:

Творчий диктант.

Записується слово - відповідь, поруч - відповідна буква.

Творчий диктант:

1. Одиниця вимірювання сили

"Ньютон" - 4 літера "Т"

2. Величину, яка дорівнює відношенню сили, що діє


перпендикулярно до поверхні, до площі цієї поверхні

називають - "Тиском" - 2 літера "И"

3. міру взаємодії тіл називають -

"Силою" - 1 літера "С"

4. Одиниця вимірювання тиску -

"Паскаль"-4 літера "К"

'

ІІ. Взаємоконтроль та оцінювання:

Учні обмінюються зошитами, потім колективно відповідають на запитання диктанту, малюючи критерії оцінювання, учні ставлять один одному в зошиті оцінки:

"10" — за 4 правильні відповіді;

"8" - за 3 правильні відповіді;

"6" - за 2 відповіді; "3" - за 1 і менше правильних відповідей.

Пригадайте будову газів - фізичні властивості та будову. Гумову кольорову кульку почали надувати до свята. Спробуйте розробити гіпотезу - модель того, чим же спричиняється тиск у кульці, що є причиною тиску. Спробуйте довести свою думку (Думки команд вислуховуються через 3-4 хвилини).



Висновок: тиск газу на стінки посудини спричиняється ударами молекул газу. Від чого залежить цей тиск?

- від температури - чим більше температура, тим


скоріше рухаються молекули. Рухаючись швидше,
молекули частіше вдаряються об стінку посудини, а
значить - збільшується тиск;

- від кількості молекул у кульці (роздуми дітей).


Висновки повинні зробити діти, ґрунтуючись на простих
експериментах, логічних мисленнєвих ланцюгах.

А ось трохи історії: "Жива вода науки" з XVII стор. Одного разу мсьє Паскаль зібрав навколо себе своїх учнів. Найдопитливіший учень приніс із собою гумову пляшку, але пляшка була не зовсім ціла: після того, як людина зачепилася за кактус, виникло кілька дірочок. На уроці мсьє Паскаль пояснював, чим спричиняється тиск рідини та газів, напускаючи в неї повітря та наливаючи воду. Але, наливши воду, учень натиснув на кульку. Як ви думаєте, що відбулося? (Відповіді - гіпотези)

Ну, звичайно, всі були мокрі. А мсьє Паскаль відповів: "Це закон природи - давиш на воду в один бік - а розлітається в усіх напрямах."

- Ось ви кажете "закон", - говорить учень, але чому


вода розлітається в усі боки? Адже якщо надавити на
мідянку або дерево, тобто на щось тверде, то воно буде
рухатися в тому напрямку, в якому надавиш?

Спробуйте пояснити цю проблему учню Паскаля, подавши модель цього процесу (ідеї обговорюються 3-5 хвилин). Мабуть, це пов'язано з молекулярною будовою речовини: в твердому тілі молекули жорстко пов'язані між собою, а в рідині та газі - ні. Модель - більярдні шари в рамці на столі. Якщо вдарити по них у рамці - вони будуть рухатися по столу разом із рамкою. Якщо ж ударити по піраміді шарів без рамки, шари розлітаються в усі боки. Висновок: тиск, який діє на рідину або газ, передається без зміни в кожну точку рідини або газу. (Закон Паскаля).



Дослід: У скляну трубку, нижній отвір якої закрито гумовою плівкою, порціями наливають підфарбовану воду. Що відбувається з плівкою? Замалювати дослід та спробувати пояснити побачене (дослід здійснюємо по командно). На основі цього досліду підводжу учнів до висновку:

  • рідина тисне на дно посудини;

  • тиск тим більше, чим вище рівень рідини.

Одним командам дається вода, другим олія. Стовп рідини однаковий, але плівка прогинається по-різному, (відповіді), Висновок: тиск залежить від густини. Але яка це залежність?

"Тайна усіх океанів"...

Одного разу капітан Врунгель необережно впустив за борт футляр червоного дерева з хронометром. Глибина під кілем - 1 морська миля (1,85 км). Потрібно дістати футляр з глибини. Чи зможе він це зробити, якщо людина без акваланга може витримати максимальний тиск 1029 кПа?

Потрібно розрахувати тиск, який буде надавати рідина на глибині h (проблема)

1. Як визначити тиск?

Р=F/S(І)

2. Як знайти силу F, яка давить на глибині


F=Р=mg, g=9,8 Н/кг (2)

3. Які фізичні величини потрібні, щоб


обчислити масу?

V та ρ m=ρV (3)



  1. Як обчислити об'єм рідини в посудині.
    V=Sh

  2. Як записати формулу тиску
    Р=F/S, через ρ, S, h, m, V ?

Підставляємо Р = mg = ρShg

m= ρV= ρSh

V = Sh, тоді будемо мати:

р = F/S = ρghS/S=ρgh --формула для розрахунку тиску на дно посудини.

Висновок: тиск рідини на дно посудини залежить від густини рідини і висоти стовпа рідини.

Закінчимо розв'язок " тайни. . . "

Розминка:

(командам даються завдання)



1. Постріли у воді...

У ліліпутії є цікава забава - стріляти з рушниці по порожньому дерев'яному ящику. Той, у кого розташування отворів збігається, отримує від короля приз.

Якось така гра проводилася під проливним дощем, тож ящик був повний води. Королівський секретар прицілився по ящику, вистрелив — і ... Що повинно відбутися з ящиком та водою в ньому? Дайте детальне пояснення.

2. Підводна війна. ..

Усі капітани вже сиділи в кают-компанії. Не вистачало тільки капітана Немо. Нарешті він з'явився, по обличчю було видно, що він дуже стурбований,



  • У чому справа, принце? - спитали в нього.

  • Розумієте, я суджуся з Адміралтейством флоту її
    Величності. Англійці кинули в мій "Наутилус"
    глибинну бомбу. Сам корабель не постраждав -
    обшивка міцна. Але в радіусі однієї милі від місця
    вибуху загинуло все живе - усі риби, молюски,
    краби... Ось я й хочу добитися, щоб підводні
    вибухи заборонили. Але англійський адмірал, що був
    викликаний у суд, заявив, що мій позов — безглуздя,
    вибух діє на того, на кого скерований. А якщо я й
    бачив вибух, то вони вмерли від вигляду мого
    корабля.

Як Ви думаєте, хто правий : капітан Немо чи англійський адмірал? Якби Вас запросили на це засідання експертом, щоб б ви зробили, щоб переконати суд у своїй точці зору?

3. Тиск у жирафа

Оцініть кров'яний тиск у жирафа. Поясніть свої результати, необхідні дані візьміть із таблиць.



4. Гадюко, струнко!

Вертикальне положення для гадюки смертельне. Як Ви вважаєте, чому? Спробуйте обґрунтувати свої висновки, якщо можна, розрахунками.



5. Могутній фонтан..

Струмінь найпотужнішого в світі фонтану (у штаті Арізона в СІЛА) сягає висоти 171м. Який тиск створює його насос?



Домашнє завдання: § 37, 38, тест.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка