Тема. Газообмін у легенях і тканинах. Мета



Скачати 62,35 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір62,35 Kb.
Тема. Газообмін у легенях і тканинах.

Мета: з'ясувати фізіологічні при­чини газообміну в легенях і тка­нинах та умови, у яких він відбувається; розкрити взаємозв'язок процесів кровообі­гу і дихання; формувати вміння і навички орієнтуватися в неста­ндартних життєвих ситуаціях, спи­раючись на одержані знання; ви­ховувати бережливе ціннісне ставлення до свого здоров'я.

Основні терміни і поняття: склад повітря, альвеолярне повіт­ря, дифузія, парціальний тиск.

Обладнання: таблиці: «Органи дихання», «Схема газообміну в легенях і тканинах», «Схема кро­вообігу»; обладнання для досліду із вапняною водою, м’яч, аркуші паперу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

ПЛАН УРОКУ:


ХІД УРОКУ:

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Привітання. Вчитель вітається, перевіряє готовність до роботи.

2. Постанова задач уроку

Хто зробив це висловлювання?

« Повітря це все, тому що без повітря ми не існуємо».

 Нижче представлені слова які стосуються анатомії та фізіології людини, як що обрати слова, які підходять до дихальної системи, то ми з’ясуємо хто зробив це висловлювання.


Вчитель.
 90% кисню переноситься в організмі за допомогою гемоглобіну крові. Дихальна і кровоносна систе­ми взаємопов'язані функцією за­безпечення клітин киснем та здійснення процесів окиснення органічних речовин з метою на­копичення клітинної енергії.
Але як наш організм забезпе­чує клітини киснем і виводить вуглекислий газ? Які механізми цього процесу?
Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ.Перевірка ДЗ

Опитування класа



  1. Що таке процесс дихання?

  2. Назвіть органи дихання на малюнку?

  3. Перелічте дихальні провідні шляхи?

  4. Які функції вони виконують?

  5. Яка будова органа дихання?

  6. Як утворюється звук ?

  7. Які органи приймають участь в утворенні членороздільних звуків?

  8. Чому на морозі з рота йде пара?



ІІІ. Актуалізація знань учнів
Проблемні питання:
Чим вдихуване повітря відрізняється від видихувального?

Вчитель: Щоб дати відповідь на це питання, ми повинні зробити досліди.

Дослідницька лабораторія.
Досліди



  1. Учень видихає повітря в хо­лодну склянку (стінки потіють). Це доводить, що у видихуваному повітрі є водяна пара.
  2. Другий учень видихає повіт­ря через трубочку (приблизно 10 повних видихів) у пробірку з вапняною водою. Вода в пробірці стає каламутною. Школярі роб­лять висновок, що вуглекислий газ прореагував із вапняною водою. Учитель записує рівняння реакції на дошці, а учні — в зошитах: Са(ОН)2 + С02 = СаС03 + Н20




Висновок. Склад повітря, що вдихається і видихається, має відмінності.(демонстрування схеми).


ІV. Вивчення нового матеріалу.


Вчитель. Основні етапи дихання та газообміну (розповідь з елементами бесіди, самостійне складання схеми ).

Зовнішнє дихання
І етап Вентиляція легенів 
( обмін газів між зовнішнім середовищем і
альвеолами легенів)

ІІ етап Дифузія газів в легенях
( обмін газів між альвеолярним повітрям і кров’ю)

ІІІ етап Транспорт газів кров’ю

ІV етап Дифузія газів у тканинах
( обмін газів між кров’ю і тканинами )

V етап Внутрішнє або клітинне дихання 
(поглинання кисню клітинами, хімічні реакції,виділення вуглекислоти )

Клітинне дихання - біохімічний процес, який полягає в окисненні вуглеводів, жирів, білків із виділенням енергії. 

Самостійна робота. Запишіть в таблицю слова, яких не достає, щоб було вірне визначення процесу.
Фізкультхвилинка. Треба трохи відпочити та наситити головний мозок киснем.
Як відбувається процес дихання, кисень з повітря надходить в легені? Подивимось навчальний фільм. (Учні проглядають фільм)

Кількість повітря, яке може надходити до легенів людини називають життєвою ємністю легенів. Воно складається з дихального об’єму ( спокійний вдих та видих), резервного об’єму - об’єм повітря,що людина може додатково видихнути після спокійного видиху та додаткового об’єму- об’єм повітря,що людина може додатково вдихнути після спокійного вдиху . Ще є залишковий об’єм та мертвий простір.



Самостійна робота учнів. Запишіть в таблицю який об’єм мають ці показники.

ІІІ. Узагальнення знань

1. Поділ на 3 групи, за допомогою пазлів О2, СО2,N, для узагальнення теми уроку.

2.Розв’язування біологічних задач з поясненням ходу розв’язку.

Після розв’язування біологічних задач кожна група пояснює хід розв’язку.

Група 1. За добу людина вдихає приблизно 25 кг по­вітря. Під час роботи двигуна внутрішнього згоран­ня автомобіля витрачається  1825 кг 02 на кожні 100 км шляху. Який час могла б дихати цим киснем людина? 

Розв 'язання:

У повітрі міститься 21% О2, отже, за добу людина вдихає 5,25 кг О2. 

5,25 кг — 24 год, 

1825 кг — х; 

х = 8 342,85 год.

Група 2. Сімя з трьох чоловік на добу потребує 54 кг чистого повітря. Скільки необхідно чистого повітря на наш клас за 8 годин навчання?
=156

Група 3Який обєм повітря використовує клас із 30 учнів за 45 хвилин уроку, як що один учень робить в середньому 16 вдихів по 500 см3 повітря за хвилину?

=10800000cм3
2.Підсумок уроку.
Цікаво знати про дихання ( навчальний фільм)

Вчитель останнім підводить підсумок уроку.

3. Домашнє завдання. Вивчити § 32 підручника (с. 88).
1. Чому поверхня легень повинна постійно бути вологою?

2. Чому отруєння чадним газом дуже небезпечне?




За бажанням: підготувати повідомлення про шкоду паління .
Каталог: attachments -> article -> 11753
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель
11753 -> Газообмін у легенях І тканинах. Повітря — це все, тому що без Повітря ми не існуємо


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка