Тема. Іменники – назви істот і неістот (повторення). Іменники загальні та власні, конкретні й абстрактні. Збірні іменники. Велика літера й лапки у власних назвах



Дата конвертації29.11.2018
Розмір9,6 Kb.
ТипУрок

Іменник

  • 6 клас
  • Урок 2

Тема. Іменники – назви істот і неістот (повторення). Іменники загальні та власні, конкретні й абстрактні. Збірні іменники. Велика літера й лапки у власних назвах

Прочитайте речення. Назвіть іменники. Поясніть лексичне значення слова Шевченкіана та правопис великої літери в ньому

  • Студентство та інтелігенція долучилися до створення мистецької Шевченкіани в рідному місті.
  • Визначте спосіб творення слова «студентство». Позначте в ньому суфікс.
  • В однині чи множині вживаються виділені іменники?
  • Чи мають вони форму множини?

Збірні іменники

  • Іменники, що позначають сукупність однакових або подібних предметів, які сприймаються цілісно, називаються збірними.
  • Найчастіше таку сукупність становлять назви істот, рослин, та ін.: молодь, дітвора, березняк, листя, коріння, парубоцтво.
  • Вони не мають форми множини через те, що виражають об’єднання багатьох предметів, які не підлягають лічбі. Для збірних іменників характерні такі суфікси:
  • -ств-, -цтв-, -инн-, -от-, -ар-, -арій- тощо.

Випишіть лише збірні іменники. Виділіть у них суфікси. Поясніть, як ви розрізняєте ці іменники

  • Апаратура, апарат;
  • професура, професор;
  • парубки, парубоцтво;
  • квасоля, квасолиння;
  • листки, листя;
  • коріння, корінці;
  • гниль, гнилиця.
  • Істота-неістота
  • Поняття живе – неживе та істота – неістота не збігаються.
  • До істот належать міфологічні персонажі, померлі (небіжчик, покійник),
  • до неістот – мікроорганізми, віруси, бактерії, рослини.

Розподільний акродиктант Валерій Дуленко

  • Розподіліть подані іменники у дві колонки – назви істот і неістот.
  • Звір, небіжчик, плід, Владислав, мікроб, страва, Тернопіль, тигр, кропива, школяр, бандурист, бактерія.
  • Підкресліть другу літеру в кожному слові.

Ключ: Велика літера

Робота біля дошки Запишіть речення. Знайдіть орфограму «Велика літера в іменниках». Поясніть правопис слів з цією орфограмою

    • (Н/н)естор (Л/л)ітописець приїхав до (К/к)иєво-(П/п)ечерської (Л/л)аври в 1758році.
    • Українською мовою (Б/б)іблію перекладали в ХІХ столітті такі письменники: (П/п)антелеймон (К/к)уліш, (І/і)ван (Н/н)ечуй-(Л/л)евицький та фізик (І/і)ван (П/п)улюй.
    • (К/к)обзар перекладено більш ніж на 100 мов світу.
    • Цю книгу читають своєю рідною мовою (Я/я)понці, (К/к)итайці і навіть (Я/я)кути та (Ц/ц)игани.
    • Уже перше видання (К/к)обзаря стало поштовхом до світового визнання (У/у)країни й (У/у)країнців, до формування самосвідомості нації (З посібн.).

Складіть речення з поданими словами. Обґрунтуйте, як від правопису слів залежить значення їх.

  • Україна, «Україна»;
  • «Кобзар», Кобзар,
  • кобзар;
  • заповіт, «Заповіт».
  • Складіть з цими словами речення.

Доповніть речення іменниками – власними назвами. Які з них ви напишете в лапках?

  • 1.Пройдемося такими вулицями: ... .
  • 2. Побуваємо в розважальному центрі ...
  • 3. Подивимося фільм ... .
  • 4. Потім посидимо з друзями в кафе ... і поласуємо там тортом ... .
  • 5. По дорозі додому я куплю в кіоску улюблений журнал ... .

Коментований диктант

Робота з підручником

  • Опрацюйте самостійно параграф підручника, у якому йдеться про іменники – власні й загальні назви.
  • Яка інформація стала для вас новою?

Запишіть, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте правопис великої літери

  • Для кожного (У/у)країнця дорогими є дві книги – «(К/ к)обзар» (Ш/ш)евченка і (Б/б)іблія. Повний текст (Б/б)іблії на території (У/у)країни вперше було видано в друкарні міста Острога

Бесіда

  • Чи змінюються іменники за родами?
  • Чи можна стверджувати, що поняття чоловічий рід, жіночий рід і чоловіча стать, жіноча стать тотожні?
  • Які ж граматичні ознаки роду є в українській мові?

Виділіть у поданих словах закінчення. Згрупуйте іменники, які мають однакові закінчення, за родами. Зробіть висновки, чи можна визначити рід іменників лише за їхніми закінченнями

  • Оселя, земля, Володя, дядя, теля, весілля; день, лід, тінь, піч; число, село, батько, Петро.
  • Іменники якого роду можуть мати
  • закінчення -а, -я,
  • нульове закінчення,
  • закінчення -о?

Підсумок уроку

  • Поясніть значення вивчених на уроці термінів:
  • іменники – назви істот і неістот,
  • загальні та власні назви,
  • конкретні й абстрактні іменники. Наведіть приклади

Домашнє завдання

  • Вивчити матеріал підручника. Виконати вправу 202, 203 (усно)

Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка