Тема. Історичний колорит твору та засоби його створення. Динаміка сюжету Мета: навчальна : ознайомити учнів з поняттям «історичний колорит»




Скачати 134,88 Kb.
Дата конвертації18.12.2016
Розмір134,88 Kb.
Тема. Історичний колорит твору та засоби його створення.

Динаміка сюжету

Мета:

навчальна : ознайомити учнів з поняттям «історичний колорит» та з’ясувати засоби його створення в романі ;навчити учнів цілісному сприйняттю літератури у взаємозв’язку з іншими видами мистецтва; поглиблювати знання з теорії літератури;

розвивальна :  розвивати навички виразного читання, словесного малювання, творчі здібності; логічне мислення ;

виховна : сприяти вихованню вдумливого читача ; виховувати любов до літератури як мистецтва слова; культуру спілкування на уроці ; уміння обстоювати власну думку.( сл.. 2)

Обладнання:  портрет Вальтера Скотта , тексти роману «Айвенго», комп’ютер, мультимедійний додаток, ілюстративні матеріали , учнівські презентації ( малюнки ) «Героїчне минуле Англії ХII », музичний супровід ; презентація ,
(  музичний фрагмент М.Мусоргський «Старий замок»); https://www.youtube.com/watch?v=eIQNkvPypuc
аудіозапис пісні В. Висоцького «Балада о времени».

Тип уроку: урок-дослідження.

 

Хід уроку



Епіграф:                              

Коли ми читаємо історичний роман В. Скотта, 

То немовби робимося сучасниками епохи, громадянами країн, 

В яких відбуваються події роману, — і отримуємо про них 

У вигляді живого споглядання більш вірне уявлення, 

Ніж те, яке могла б нам дати яка завгодно історія. 

В. Бєлінський (слайд 3)



Підготовка до сприйняття навчальної теми.

· Слово вчителя.

Було життя, осяяне красою,

Любов і честь цінились над життя.

І що там смерть з великою косою? –

Мужчина, лицар, сонячне дитя!

В моїх садах мелодії Провансу,

І жінка, жінка , жінка всіх віків!

За неї лицар гинув без авансу ,

Вона чекала цокоту підків.

В монастирях, фортецях і столицях,

З глухих палаців, схожих на тюрму,

Якщо він лицар, - о, якщо він лицар! –

Вона троянду кидала йому. ( Під музичний супровід )

Гадаю, ви здогадалися, про яке дивовижне явище говориться в цих поетичних рядках української поетеси Ліни Костенко. Відкриймо завісу часу, аби відчути дух середньовічного лицарства.



Вчитель. Мене час, і письменники напишуть про нас з вами, про ту епоху, в якій ми живемо. Вона заслуговує на те. Але нас також цікавить, як жили раніше, що захоплювало й турбувало людей багато століть тому, що вони цінували, а що зневажали. Про це можна дізнатися з підручників історії, досліджень науковців, а також з найкращих зразків художньої літератури. Один із них – роман Вальтера Скотта „Айвенго”. Запитайте у своїх батьків, і ви дізнаєтесь, що більшість з них у дитинстві захоплювалися цим твором, хлопчики хотіли бути схожими на відважного лицаря Айвенго, а дівчатка – на розважливу й мудру леді Ровену..

Тож вирушаємо у подорож , а саме , Англія ХII ст.



(Звучить аудіозапис пісні В. Висоцького «Баллада о времени» з кінофільму «Баллада о доблестном рыцаре Айвенго»)

Уявімо собі на мить сиву минувшину… Ті далекі часи, куди, мабуть, і примруженому оку нелегко сягнути, але куди віднесе нас думка на легких крилах…

Лицарські турніри, дзвін списів, штурм замків, гуркіт самої історії – все це захоплює читачів на сторінках роману В. Скотта « Айвенго» протягом багатьох років. Сам письменник зауважував : «Враховуючи смаки публіки, яка, сподіваюся, жадібно накинеться на цю книжку, я спробував так перекласти старі звичаї мовою сучасності…, щоб сучасний читач не відчував ніякої утоми від сухого зображення неприкрашеної старовини».

Тож ми сьогодні , сучасні читачі, спробуймо відчути атмосферу старовини середньовічної Англії з сторінок історичного роману « Айвенго »

І. Оголошення теми, мети уроку.

ІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.



1.      Слово вчителя.

  • Зразками історичного роману в українській літературі – „Чорна рада” Пантелеймона Куліша, у французькій „Собор Паризької Богоматері” В. Гюго, а в  англійській літературі є „Айвенго” В. Скотта

Роман „Айвенго” (1820 рік) – чи не найпопулярніший з усіх романів В. Скотта. У творі зображено кінець довготривалої боротьби між саксами та норманами, яскраво змальовано бурхливу картину минулого Англії. В основу роману покладено традиційне для письменника переплетіння любовної та політичної інтриг. У центрі розповіді перебуває закохана пара – лицар Айвенго та леді Ровена, доля і благополуччя яких повністю залежить від розвитку історичних подій. . Розгалужений сюжет витворюється з переплетіння кількох сюжетних ліній, які формуються на основі мотивів різного змісту і характеру, що дозволяє авторові широко представити епоху, зобразити її життєвий устрій і звичаї, суперечності й конфлікти.

2.      Актуалізація опорних знань учнів.

 - Згадайте, які історичні події покладені в основу роману « Айвенго » ?

- Назвіть головну тему роману.

- Давайте згадаємо головного героя роману. Пропоную вам розгадати кросворд.(сл.. 4)








В 



а 

л 

ь 

т 

е 

р 



є 

в 

р 

е 



й 
















Р 

о 



в 

е 

н 

а 









Р 

е 

б 



е 

к 

к 

а 









т 

у 

р 



н 

і 

р 











Б 

у 

а 



г 

і 

л 

ь 

б 

е 

р 





Д 

ж 



о 

н 












 
1. Ім’я письменника (Вальтер) 

  1. Як іще говорять на Ісаака? (Єврей) 

  2. Дама, перед якою схилявся сам благородний Седрік. (Ровена) 

4. Жінка, котра не побоялася дати відсіч домаганням Бріана і Буагільбера. (Ребекка). 

5. Змагання між лицарями. (Турнір) 


6. Ім’я лицаря в романі „Айвенго”. (Буагільбер) 

7. Людина, котра єдина мала право зупинити турнір. (Джон принц )

Отже ми пригадали , як називався лицар, котрий приховував своє обличчя на турнірі - Айвенго .


Дата

Класна робота 

Тема і епіграф уроку , (до якого ми повернемося наприкінці нашого уроку .)

3. Вивчення нового матеріалу.

 Уже декілька століть читачі захоплюються точним та детальним зображенням середньовічної Англії, майстерно створеним В.Скоттом. Атмосферу ХІІ століття допомагає відчути історичний колорит. Якими є засоби його створення в романі, ми й дізнаємося на сьогоднішньому уроці.



· Проблемне питання.

-- Чим роман В. Скотта «Айвенго» приваблює сучасних читачів?

    Словникова робота. (Запис до літературознавчого словника)(сл..6)

 Історичний колорит – наявність у творі, сцені чи описі, а також у мові персонажів прикмет історичного минулого. Це імена історичних героїв, описи старовинних звичаїв, згадки про історичні події тощо.

У романі «Айвенго» історичний колорит створюється за допомогою лексичних засобів увиразнення мовлення. До них належать: архаїзми, історизми, екзотизми, варваризми.



Архаїзми – застарілі слова, словосполучення, граматичні чи синтаксичні форми,які вийшли із широкого вжитку й перейшли до так званого пасивного запасу лексики. До них належать слова, що називають предмети й поняття, які самі по собі не є застарілими, але для їх позначення користуються іншими словами.

Історизми – слова, застарілі через те, що вийшли з ужитку предмети або явища, які вони позначають.

Екзотизми - слова, що передають назви реалій із життя інших народів і не мають точних відповідників у мові, до якої вони потрапили. В художній літературі використовуються з метою створення незвичайної, екзотичної атмосфери,що посилює емоційне враження, а також для передавання етнографічних особливостей тієї місцевості, про яку розповідається у творі.

Варваризми - слова іншомовного походження, які вживаються поряд із своїми відповідниками у тій чи іншій мові, але остаточно не засвоюються нею. В тексті художнього твору варваризми передаються або мовою запозичення, або національною мовою.

  1.  Історичне тло роману.

1.Виступ групи «Дослідники»

У романі «Айвенго» Вальтер Скотт зображує епоху раннього Середньовіччя, зокрема події ХІІ ст. Це була доба, коли в Англії утверджувалися феодальні відносини, завершується процес закріпачення селянства. Цей процес ускладнювався вторгнення норманів. Іноземці феодали, підкоривши країну, захопили кращі землі й почасти винищили, почасти змусили поступитися місцевих англосаксонських землевласників. Дія роману розпочинається з останніх років ХІІ ст. (приблизно 1194 року) і пов’язана з поверненням короля Ричарда І після тривалої відсутності до Англії, його боротьбою проти брата Джона, котрий намагався захопити престол, і свавільних феодалів.



2.Політичний конфлікт роману.

Король Річард веде боротьбу з братом Джоном, який намагається захопити владу, а також із норманськими баронами, що хотіли зберегти свою незалежність від короля. Політичний конфлікт ускладнюється національним протистоянням: корінне населення — сакси не можуть змиритися з володарюванням норманів в їхній країні. В романі також представлені низи суспільства — доведені до розорення селяни перетворилися на розбійників, які ведуть боротьбу з гнобителями.



3.Національний та релігійний конфлікти роману.

Вальтер Скотт майстерно відтворює також національний конфлікт. На початок дії твору минуло понад сто років з часу завоювання Англії норманами. Серед вільнолюбних саксів жило прагнення до національної незалежності. Вальтер Скотт надав цьому конфлікту великої гостроти, показавши насамперед ненависть простого народу до норманських феодалів.



Слово вчителя.

Лицарство… воно джерело найчастіших і найшляхетніших прихильностей,опора пригніченим, захист ображеним, оплот проти свавілля володарів! Без нього дворянська честь була б пустим звуком. І свобода знаходить найкращих покровителів у лицарських списах і мечах!

В.Скотт

Перенесемось у Англію ХІІ сторіччя:





  1. Елементом створення історичного колориту є використання описів одягу героїв. Вальтер Скотт докладно й точно описав одяг різних верств суспільства.

Переказ тексту з творчим завданням.

  • Розкажіть, як були одягнені сакси, а саме — Седрік Сакс.

  • Як поводилися сакси? Чому?

  • Як Седрік ставився до норманів? Чому?

Одяг простолюдинів не представляв особливого інтересу для дослідження. Натомість одяг і манери феодалів того періоду стали основою майбутньої моди.

5.Повідомлення «Мода Англії ХІІ століття».  Представлення-захист малюнків учнів. ( слайд 7 )

Як ви думаєте, що ще створює історичний колорит у романі? Звичайно, це опис побуту.

 Де мешкали феодали?

Зачитайте опис замку всередині.



Прослухайте фрагмент твору М.Мусоргського «Старий замок». Що ви уявили, слухаючи цю мелодію?

6.Повідомлення «Середньовічні замки»  (Захист учнями мультимедійного проекту)
( слайд 8- 24)

Без кого ми не можемо уявити замки і середньовіччя в цілому? Звичайно, без лицарів.



7. Творче завдання. Репортаж з місця подій. Звучить аудіозапис пісні В. Висоцького «Баллада о времени» з кінофільму «Балада о доблестном рыцаре Айвенго»)

(Два учні ведуть «репортаж» з поля бою).

 Ми ведемо репортаж із замку Торкінстон. Стріли десятками влітають в кожну бійницю замку, в кожне вікно. Проте прибічники Фрон де Бефа відповідають пострілами зі своїх арбалетів та луків.

Чорний Лицар, розуміючи, що за допомогою луків та стріл укріплений замок взяти неможливо, повів до стіни передової башти. Зазнавши великих втрат, вони пробилися до укріплення. Чорний Лицар величезною сокирою став рубати ворота, не зважаючи на каміння і колоди. Які обложені кидали зверху. І ось уже бій точиться в розломі, у якому зійшлися в рукопашному бою лісові стрільці Локслі і захисники башти, серед яких був і Реджинальд Фрон де Беф.

 Чорний Лицар і Фрон де Беф зійшлися в смертельному поєдинку. Велетень Фрон де Беф здається нездоланним, в бою Чорному Лицарю довелося нелегко: зламався його меч, він упав, але швидко звівся на ноги. Вихопивши сокиру, наніс ворогу смертельний удар.

Не гають часу і лісові воїни, вони закріплюють свої позиції в захопленій башті. Перелом у битві настав тоді, коли в замку почалася пожежа. Нападаючі, скориставшись розгубленістю захисників замку, яку сприщила пожежа та смерть Фрон де Бефа, увірвалися в замок.

8. Слово вчителя. Тема лицарства, честі, благородства не втратила актуальності й сьогодні. Скільки ми маємо сьогодні лицарів – патріотів , які достойні похвали , про яких так само багато можна писати і говорити , адже вони віддають своє життя за ваше краще майбутнє ,за те щоб ми жили в незалежній вільній державі . Ми повинні їх не забувати і ними гордитися , так само як Вальтер Скотт своїм Айвенгом !

До цієї тематики звертаються письменники, художники, сценаристи.



  • Чи знаєте ви фільми, зняті за мотивами роману В. Скотта «Айвенго»?

  • «Айвенго», 1952р, реж. – Річард Торн.

  «Айвенго», 1997р, реж. – Стюарт Орм.

«Баллада о доблестном рыцаре Айвенго», 1983р, реж. – Сергій Тарасов.

«Айвенго», 1982р, реж. – Даглас Кемфілд)

А чи знаєте бодай один фільм про наших лицарів – патріотів ?



  • Згадаймо кадри з кінофільму «Баллада о доблестном рыцаре Айвенго»( Перегляд уривку )

9. Слово вчителя.

Як уже зазначалося, заслугою В.Скотта було те, що він не просто створив жанр історичного роману, а й увів у нього елементи пригодницького роману. Такий прийом не залишив байдужими читачів різного віку й сприяв ще більшій популярності твору.



  • Згадайте, що означає поняття «пригодницький роман»? (В основі пригодницького роману лежить якась пригода, незвичайна подія, часто - небезпечна подорож. Для пригодницького роману характерний напружений динамічний сюжет, насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями і несподіваними поворотами в їхньому розвитку)

 

10. Бесіда та завдання учням.

  • Яка, на вашу думку, роль пригодницьких елементів у романі «Айвенго»? (За допомогою пригодницьких елементів створюється атмосфера таємничості, загадковості, події розвиваються більш динамічно)

  • Подумайте, на долю яких героїв випало найбільше пригод.

  • Які з пригод Айвенго вам запам’яталися найбільше?

  • З якими героями пов’язані романтичні пригоди? (Ровена та Айвенго, романтична лінія намічається у стосунках між Ребеккою та Бріаном де Буагільбером)

  • Хто переживає таємне кохання?

  • Як ви гадаєте, чи могла б Ребекка стати суперницею Ровени?

  • Чому вона цього не зробила? (Бо Ребекка розуміла, що представниця гнаного народу. А Айвенго був саксонським дворянином. Окрім того, вона поважала почуття інших людей)

  • З якими героями пов’язаний традиційний для пригодницького роману мотив викрадення, нападу розбійників? (З Айвенго, якого викрала Ребекка, щоб вилікувати. З Ровеною, що стала жертвою підступних планів Моріса де Брасі)

  • Яке ваше ставлення до Ребекки та її батька? Яка авторська ідея   пов’язана з цими образами? (Ідея віротерпимості. Автор співчуває представникам гнаного народу)

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Підсумкова бесіда:

· Дайте визначення поняття «історичний колорит»

·  Які засоби його створення вам відомі?

          2. Літературний диктант: (слайд 25)

-    Який за жанром роман В. Скотта «Айвенго»?( історичний )
-    Яку країну описав В.Скотт у романі «Айвенго»?(Англію ХІІ ст.)
-    Які історичні події покладено в основу роману?( протистояння англосаксів і норманів)
-    Які національності описує автор у творі?(нормани, англосакси, євреї)
-    Хто правив Англією за відсутності Ричарда Левове Серце? (принц Джон)

-    Лицар, який приховував своє обличчя на турнірі (Айвенго)

-     Королевою кохання і краси на турнірі обрали…(Ровену)
-    Під яким ім’ям виступав на лицарському турнірі Айвенго?( «Позбавлений спадщини»)

-    Коня й збрую для Айвенго допоміг дістати…(Ісаак)

-     Хто взявся рятувати пораненого Айвенго? (Ребекка)

-      Замок Фрон де Брефа підпалила…( Ульріка )

-      Про що Річард Левове Серце просив у Седріка? (простити сина)

3. Вставте пропущені слова.  (Метод „ Прес”)


В. Скотт народився(  15 серпня 1771 року ) в столиці Шотландії  (Единбурзі ) , в родині заможного юриста. Був  (дев’ятою ) дитиною в сім’ї, в якій було ( дванадцятеро ) дітей. У січні 1772 року Вальтер захворів на  ( дитячий параліч)  і втратив рухливість правої ноги, назавжди залишився кульгавим. В. Скотт творець жанру ( історичного роману) , яскравий приклад – (роман „Айвенго”). Історичний роман – різновид роману, в якому історія тісно переплітається з ( авторським вимислом) , а реальні особи співіснують з вигаданими особами. В. Скотт помер (від  інфаркту) 21 вересня  ( 1832 року. )

4. Ще раз прочитайте епіграфи до уроку:



Коли ми читаємо історичний роман В. Скотта, 

То немовби робимося сучасниками епохи, громадянами країн, 

В яких відбуваються події роману, — і отримуємо про них 

У вигляді живого споглядання більш вірне уявлення, 

Ніж те, яке могла б нам дати яка завгодно історія. 

В. Бєлінський

- Як ви думаєте, чому саме ці слова підібрані до теми уроку ?

- Чим роман В. Скотта «Айвенго» приваблює сучасних читачів? (« метод «Мікрофон» )

Вислів В.Скотта.

Враховуючи смаки публіки, яка,

сподіваюся, жадібно накинеться на цю книжку,

я спробував так перекласти старі

звичаї мовою сучасності…, щоб

сучасний читач не відчував ніякої утоми

від сухого зображення неприкрашеної старовини.

Як ви розумієте ці слова? Чи можна їх вважати відповіддю на проблемне питання до уроку? Аргументуйте свою думку. (метод «Мікрофон» )



5. Медод „ Про що я дізнався на уроці?” (слайд 26)
 Продовжте думку.
1.    На уроці я дізнався про...
2.    Особливо цікавим для мене було...
3.    Мені сподобалось виконувати...
4.    На наступний урок я ....

 6 . Оціннювання …



7. Домашнє завдання:

 Написати твір – мініатюру «Якою я побачив Англію ХІІ століття»

 Написати твір-мініатюру « Чи є місце в сучасному житті лицарським подвигам?»

Всім присутнім я бажаю відваги, поваги та успіхів, особливо в навчанні. (сл..27)



Щоб лицарський дух вас ніколи не залишав

На цьому урок завершено. Усім дякую . До побачення!


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка