Тема Лісостепова зона України



Скачати 401,49 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації11.03.2019
Розмір401,49 Kb.
  1   2


Фізична географія України

8 клас

Розділ ІІІ Ландшафти та фізико-географічне районування

Тема Лісостепова зона України

Автор:

Калін Наталія Павлівна,

вчитель вищої категорії,

вчитель географії

Лехнівської ЗОШ І-ІІІ ст.

Баришівського району

Тема: Зона лісостепу. Географічне положення, межі, розміри. Характерні риси природних умов і ресурсів. Поділ на природні країни. Природоохоронні території.

Мета:

навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про особливості природних зон України; ознайомити школярів з географічним положенням, природними умовами та ресурсами зони Лісостепу; удосконалювати практичні навички і вміння учнів характеризувати взаємозв’язки між компонентами природи; показати особливості зони Лісостепу в порівнянні з іншими зонами; познайомити учнів з природоохоронними територіями зони Лісостепу.

розвивальна : формувати вміння пояснювати факти на основі причинно-наслідкових зв’язків; удосконалювати навички роботи з тематичними картами атласу; вчити висловлювати свої думки та ідеї, захищати власну позицію, творчо мислити.

виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи, толерантне відношення один до одного, естетичну культуру.

Обладнання: фізична карта України, атласи, контурні карти, таблиця «Фізико-географічне районування», ілюстративний матеріал про тварин і рослин Лісостепу, картки для самостійної роботи, квітка-модель, відеофільм « Красоти України. Лісостеп», презентація «Зона Лісостепу», запис «Звуки лісу», конверт із завданнями, картки з цифрами і літерами, мультимедійний проектор.

Базові терміни та поняття: природна зона, природно-територіальний комплекс, природні компоненти, фізико-географічний край, антропогенні ландшафти, природоохоронні території.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Методи: тренінгів, пояснювально-ілюстративний, проблемно-пошуковий,

репродуктивний.



«Мало знати, потрібно й використовувати.

Мало бажати, потрібно робити».
ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

1. Прийом «Створення ситуації успіху» (Привітання учителя. Установка на позитивний настрій.)

Учитель: Доброго дня! Пропоную розпочати сьогоднішній урок з однієї дуже важливої речі. Вона нічого не коштує, але багато дає. Але її не можна купити, не можна випросити, не можна ні позичити, ні вкрасти, оскільки вона сама по собі ні на що не годиться, поки її не віддали. Це - ПОСМІШКА. Поділіться посмішкою одне з одним, усміхніться світу, і він усміхнеться вам.

Приємно вас бачити здоровими й енергійними. Будь ласка, заплющіть очі, уявіть, що знаходитесь у квітучому весняному садку й тихо промовте про себе: «Сьогодні – чудовий день. У мене – чудовий настрій. Навколо мене – мої друзі. Я буду плідно працювати. Я дізнаюся багато нового й корисного, бо я кмітливий (а) та розумний (а).



ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Прийом « Асоціації»

Учитель: Прослухайте такі поетичні рядки: «Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, похмурі вільшаники. Якої тут тільки немає дичини!»

- Які асоціації викликали у вас ці рядки? (відповіді дітей).



2. Прийом «Вірю – не вірю» (з коментарем)

  1. Чи вірите ви, що природна зона — це частина природної країни? (+)

  2. Чи вірите ви, що зона мішаних лісів займає найбільшу площу серед природних зон України? (-)

  3. Чи вірите ви, що рельєф зони мішаних лісів переважно височинний?(-)

  4. Чи вірите ви, що Українське Полісся є найбільш зволоженою природною зоною України? (+)

  5. Чи вірите ви, що на Поліссі найпоширеніші сосново-дубові ліси? (+)

  6. Чи вірите ви, що ґрунти Полісся характеризуються значною родючістю?(-)

  7. Чи вірите ви, що Українське Полісся поділяється на п'ять фі­зико-географічних областей? (-)

  8. Чи вірите ви, що в зоні мішаних лісів переважають південні вітри?(-)

  9. Чи вірите ви, що частина Київської області знаходиться в зоні мішаних лісів?(+)

  10. Чи вірите ви, що найбільшими річками Полісся є Горинь і Уж? (-)

  1. Гра «Відгадай»

  • Рослина, назва якої говорить, що вона з лісу (лілія лісова).

  • Рослина-хижак (росичка).

  • Квіти, що горять (горицвіт).

  • Ласощі для вовка (вовчі ягоди).

  • Пара для журавля (журавлина).

  • Рослина, що вміє плавати (водяний горіх плаваючий).

  • Зазвичай приходить вночі (сон чорніючий).

  • Рослина з-під снігу (підсніжник).

  • Глухий птах (глухар).

  • Тварина з довгим носом і хвостом (вихухіль).

  • Птах для полювання (сокіл).

  • Взимку білий (заєць-біляк).

  1. Метод «Акваріум» (міні-екзамен)

(Учні об’єднуються в групи по двоє, виходять до дошки і беруть листочки з запитаннями. Складають екзамен один одному, оцінюють. Клас спостерігає і , при потребі, доповнює).

1 пара

1.В чому полягають особливості географічного положення Полісся?

2. По яких містах проходить межа між Мішаними лісами і Лісостепом?
2 пара

1.На конкретних прикладах доказати взаємозв’зок геологічної будови, рельєфу і корисних копалин.

2. Довести, що Полісся найвологіша природна зона України.

3 пара

1.Обгрунтувати поділ Українського Полісся на природні області.

2. Визначити, які чинники зумовлюють ландшафтну структуру Мішаних лісів.

4 пара

1.Назвіть природоохоронні території Полісся.

2. Які рослини та тварини зони занесені до Червоної книги України?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Встановивши природні зони, в межах яких знаходиться територія України, ми вивчили особливості природної зони Мішаних лісів. На півдні Українське Полісся межує з наступною природною

зоною, яка характеризується особливістю поєднання лісових та лучно-степових ландшафтів, яка приваблює людину родючими землями, луками, різнотрав’ям, дібровами, густою річковою сіткою, красою своїх краєвидів.

Відомий німецький поет Й.Гете писав: «Природа – єдина книга, кожна сторінка якої наповнена глибоким змістом». То ж сьогодні я вас запрошую у подорож сторінками цієї незвичайної книги по наступній природній зоні.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку


    1. Прийом «Словниково-загадковий ланцюжок»

Учитель: А зараз я пропоную скласти вам словниково-загадковий ланцюжок. Чому загадковий? Ви це зрозумієте, коли виконаєте завдання. У кожного з вас на парті є картка: з цифрою на одній стороні, з літерою та визначенням, яке починається на цю літеру, на другій. Розпочинає учень, у якого картка №1 і т.д.

1 – літера Л – лес – це…(пухка порода, що утворює водно-льодовикові відклади);

2 – літера І – ізолінії – це…(лінії, які зображують процеси та явища з однаковими кількісними показниками);

3 – літера С – стаціонар – це…(установа, що працює в одному місці, на відміну від пересувної);

4 - літера О – ози – це…(валоподібні звивисті гряди висотою до 20-50м, шириною до100-200м, довжиною до 30-40м);

5 – літера С – суховій – це…(сухий гарячий вітер, зароджується в теплий період);

6 – літера Т – терикони – це…(відвали порожньої породи навколо шахт);

7 – літера Е – екологія – це…(наука, яка вивчає зв’язки організмів між собою та з навколишнім середовищем);

8 – літера П - повінь – це…(дуже високе і тривале водопілля, під час якого вода виходить з річища і затоплює заплаву).

Учитель: А тепер прийшла пора розгадати загадковий ланцюжок. Якщо кожен з вас підніме свою картку і виставити їх потім по порядку цифр, то відкриється наше слово. Отже, ви здогадалися, що тема нашого уроку «Лісостепова зона України».

Щасливий той, хто народився на межі двох царств – лісу і степу, де шавлія і горицвіт зустрічаються з медункою та розрив-травою, де кожна квіточка дивиться на тебе з радістю-веселістю чи з зажурою-печаллю, де дерева обступають тебе в лісі і мовчать, як найкращі друзі. Чи то співати, чи плакати будеш перед ними – вони не засміють…А поле примусить тебе вдихнути повітря на повні груди і розкрити свою душу перед самим собою і всім світом.

Ось яка чудова лісостепова зона! Для нас із вами ця зона цікава ще й тим, що вона включає нашу малу Батьківщину – Київщину, а природа рідного краю - це природа нашої душі (слайд №1).

V. Засвоєння нових знань


      1. Прийом «Творча лабораторія»

(Учням пропонується заповнити квітку-модель «План характеристики природної зони». Діти пишуть маркерами на пелюстках).(Додаток 4 )

  • Фізико-географічне положення.

  • Тектонічна будова.

  • Рельєф і корисні копалини.

  • Клімат.

  • Внутрішні води.

  • Грунти.

  • Рослинний і тваринний світ.

  • Природоохоронні території.

2. Перегляд відеофільму «Красоти України. Лісостеп»

3. Прийом «Сходинки успіху»

1) Сходинка «Географічна» (слайд №2)

  • Користуючись тематичною картою атласу та таблицею «Фізико-географічне районування», визначити північну та південну межу Лісостепу. (Відповідь: північна межа – Володимир-Волинський, Луцьк, Рівне, Житомир, Київ, Ніжин, Батурин, Кролевець; південна – Котовськ, Первомайськ, Кіровоград, Знаменка, Кобиляки, Кременчук, Красноград, Чугуїв).

  • Визначити, які області повністю чи частково розташовані в межах зони Лісостепу

Учитель: Ця зона простягається від Передкарпаття до Середньоросійської височини на 1 100 км і займає 34% площі України.

2) Сходинка «Географічна задача» (слайд №3).

Завдання: визначити площу зони Лісостепу.

603,7 тис.кв.км - 100%

Х - 34%


Х= 603, 7 х 34: 100=205,3 тис.кв.км

3) Картографічний практикум

Завдання: позначити на контурній карті межі лісостепової зони.



4) Сходинка «Пошукова» (слайд №4)

Завдання: користуючись картами атласу:



  • назвати тектонічні структури, в межах яких розташована зона;

  • назвати основні форми рельєфу;

  • встановити взаємозв’язок між тектонічними структурами, рельєфом і корисними копалинами.

  1. Сходинка «Теоретична» (слайд №5)

Учитель: Для зони Лісостепу характерні несприятливі фізико-географічні процеси. Лесові породи легко розмиваються дощовими та сніговими водами, тому тут поширена водна ерозія, багато ярів і балок. Відбувається площинне змивання і зсуви. Біля водосховищ спостерігаються підтоплення і заболочування. На територіях з піщаними відкладами відбувається розвіювання пісків. На рівнинах проявляються сліди просадкових процесів. Необхідно здійснювати регулювання поверхневого стоку, вживати протиерозійних лісомеліоративних заходів, запроваджувати особливу агротехніку.

  1. Прийом «Творча лабораторія» ( робота в групах)

1-а група – гідрологи

2-а група – ґрунтознавці

3-я група – ландшафтознавці

4-а група – природоохоронці

Завдання для груп на картках:


  1. Гідрологи:

  • назвати річки Лісостепу;

  • охарактеризувати їх режим та живлення;

  • назвати ліві та праві притоки Дніпра;

  • розповісти про значення річок в господарстві;

  • показати на карті водосховища .

  1. Грунтознавці:

  • назвати основні типи грунтів зони;

  • вказати території, де трапляються типові та звичайні чорноземи;

  • в долинах яких річок поширені лучно-чорноземні грунти;

  • запропонувати шляхи підвищення родючості грунтів;

  • вказати показник розораності земель в зоні Лісостепу.

  1. Ландшафтознавці:

  • які типи рослинності характерні для зони;

  • назвати показник лісистості;

  • перерахувати найбільш поширені породи дерев;

  • вказати місця поширення болотяної та лучної рослинності;

  • назвати причини поєднання в Лісостепу лісових і степових видів тварин;

  • користуючись картою , назвати представників класу ссавців, птахів, плазунів, земноводних;

  • перерахувати рослини і тварини, занесені до Червоної книги України (слайд №6). Додатковий матеріал «Легенда про сосну» (додаток 1).

  1. Природоохоронці:

Користуючись текстом підручника та тематичною картою атласу, дати коротку характеристику таким природоохоронним територіям:

  • природний заповідник «Михайлівська цілина»;

  • Канівський природний заповідник;

  • природний заповідник «Розточчя»;

  • природний заповідник «Медобори»;

  • природний заповідник «Подільські Товтри» (слайд №7).

5. Прийом «Ваша думка»

- Яке значення мають рослини і тварини в твоєму житті?

- Що ти робиш для їхнього збереження?

(Якщо є час, проводжу тест «Моє ставлення до природи» , додаток 2).

6. Прийом «Мікрофон»

- Назвати по черзі приклади антропогенного впливу на природу в зоні Лісостепу.

(Відповідь: надмірне розорювання, нераціональна вирубка лісу, експлуатація природних ресурсів, поява міст, будівництво каналів, водосховищ, кар’єрний спосіб видобутку корисних копалин і т.д.).

7. Поетична сторінка

Спасибі людям, що зростили ліс:

За всі дуби, ялини в пишнім гіллі

І за красу отих зелених кіс,

В яких стоять берізки білі.

Коли б не ліс, не знали б ми про те,

Що є фіалка й пролісок на світі,

Як у маю конвалія цвіте –

Найкраща, найніжніша поміж квітів.

Від суховіїв сохнула б земля,

Була б вона подібна до пустелі.

А ліс накличе хмару на поля –

Дощі проллються весняні, веселі… (М. Познанська)

8. Самостійна робота з підручником і картами. Характеристика провінцій Лісостепу за таблицею (картки роздати)

(Учні працюють під супровід «Звуки лісу»).

Провінція



Річна кіль-

кість опадів



Температура

січня,липня


Рослинність


Рельєф


Західно-

українська















Дністровсько-

Дніпровська















Лівобережно-

Дніпровська















Середньо-

російська
















VІ. Узагальнення та закріплення нових знань

1. Прийом «Цікавий конверт»

( В конверті на картках цифри:34%,+18, 500-600мм, +20, 1 100км,43%.

Діти називають, що ці цифри означають).


    1. Гра-тренінг «Доріжка»

(Учні отримують ілюстративний матеріал із зображенням рослин і тварин Лісостепу. На підлозі проводиться крейдою лінія. За командою учителя учні повинні поділитись на дві групи (дві сторони доріжки): з однієї сторони – представники рослинного і тваринного світу, занесені до Червоної книги України, з іншої – не занесені).

3. Експрес-тести

1) Збільшення континентальності клімату в Лісостепу спостерігається в напрямку:

а) на захід; б) на схід; в) на південь.

2) Для Волинської та Подільської височин характерні грунти:

а) чорноземи опідзолені; б) чорноземи типові; в) сірі лісові.

а) 20%; б) 34%; в) 40%.

4 )В Лісостепу переважають ліси:

а) хвойні; б) широколисті; в) твердолисті.

5) У річок Лісостепу переважає живлення:

а) снігове; б) дощове; в) снігове і дощове.



4. Прийом «Відгадай назву»

Н І А Ь К В С К Е - водосховище (Канівське водосховище);

Р І Е Д Н С Т - річка (Дністер);

І З В О Р Б Й І - рослина (звіробій);

Я З О У Л К - тварина (козуля).

VІІ. Оцінювання знань учнів

( Учні отримують аргументовані оцінки)



VІІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф 34 підручника «Фізична географія України», 8 клас;

2. Позначити на контурній карті корисні копалини Лісостепу;

3. За бажанням підготувати мультимедійну презентацію «Мій лісостеповий край».



ІХ. Підсумок уроку.

      1. Прийом «Рефлексія».

  • Яке враження справив на вас сьогоднішній урок?

  • Що нового ви дізналися на уроці?

  • Як ви оцінюєте роботу класу?

(Якщо є час, можна скористатися методом Е. де Боно «Шість різнокольорових капелюшків», додаток 3).
Учитель: Ми зібралися разом – це був початок,

Ми трималися разом – це прогрес,

Ми працювали разом – це успіх!

Дякую вам всім за співпрацю! Бажаю вам успіхів!

Використана література:

1. Географія та економіка в сучасній школі, науково-методичний журнал №№ 2,4, 2013р.

2. Географія, науково-методичний журнал №4, 2003 р

3. Довгань Г.Д. Інтерактивні технології на уроках географії. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 138 с р.

4. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Географія. Повний курс підготовки для вступу до вищих навчальних закладів з тестовими завданнями. – К: Літера, 2010.

5. Совенко В.В. Розв’язування географічних задач: Навчально-методичний посібник. –Біла Церква: КОІПОПК, 2009. – 128 с.

6. Томашевська Н.В. Нетрадиційні уроки з географії. 6-10 класи. – Х.; ТОРСІНГ ПЛЮС, 2008. – 128 с.

7. .Шищенко П.Г., Муніч Н.В. Фізична географія України : підручник для 8 класу ЗНЗ; - К.: Зодіак-ЕКО: 2008. – 240с.

8. www.yotube.com/watch

9. musofon.com/dwl.php




ДОДАТОК 1
ЛЕГЕНДА ПРО СОСНУ
Часто сосну називають перлиною лісу. Звідки ж вона взялася ця висока струнка красуня? Стародавні греки склали про неї чудову легенду… У чарівну вродливу німфу Пітіс закохався бог північних вітрів Борей, що надумав перенести її до своїх снігових володінь. Злякалася німфа і звернулась до лісового бога Пона з благанням сховати її , і той вкрив Пітіс зеленими гіллям. Коли ж Борей почав шукати німфу серед лісу, від його холодного подиху померзла вся трава, опало листя з дерев, лише зачарована красуня міцно тримала свої зелені шати. Але задеревеніла від холоду навіки. Сльози її стали прозорою живицею. Так розповідає міф, та сосна дійсно чарівне дерево. В народі кажуть: « Що сосна , то дім та хата.» І дійсно, зроблені з цього дерева хати можуть стояти і не руйнуватися понад 150 років.

ДОДАТОК 2
Тест «МОЄ СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ».

1.Я дбаю про збільшення лісових насаджень.

2.Я не збираю гербаріїв, колекцій метеликів, комах.

3.Я прагну не рвати квітів, а милуватися ними в лісі.

4.Я раджу не робити цього іншим.

5.Я не бачу необхідності в осушуванні боліт.

6.Я не залишаю вогнища в лісі після відпочинку.

7.Я знаю способи правильного розпалювання вогнища.

8.Я надаю допомогу птахам взимку.

9.Я підтримую доброчинні ініціативи з охорони природи.

10.Я намагаюся переконати інших дотримуватися правил екологічної

культури в природі.

11.Я не забруднюю довкілля.

12.Я займаюся вивченням екологічних проблем.

13.Я виявляю інтерес до природних особливостей свого краю.

14.Я підтримую тих, хто виступає з екологічною програмою дій.

15.Я підтримую програми створення природоохоронних територій.

16. Я дотримуюся золотого правила туриста: «Скільки сміття в ліс приніс, стільки й забери з собою».

17 . Природа не зазнає від мене негативного впливу.

18.Я намагаюся прищеплювати молодшим екологічний тип мислення.




ДОДАТОК 3

Білий капелюх: інформація



Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?

Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

Жовтий капелюх: логічний позитив



Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?

Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.

Чорний капелюх: критика



Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.

Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.

Червоний капелюх: почуття та інтуїція



І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?

У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.

Зелений капелюх: креативність



Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.

Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.

Синій капелюх: управління процесом



Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.



Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

Каталог: attachments -> article
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка