Тема: стереотипи та упередження



Дата конвертації29.07.2017
Розмір0,92 Mb.
Людина і світ

11 клас

Тема: СТЕРЕОТИПИ ТА УПЕРЕДЖЕННЯ

Мета: формувати уявлення про зміст понять «стереотипи», «дискримінація», «ксе­нофобія», «расизм», «толерантність»; формувати соціальні та полікультурні компетентності школярів, вміння аналізувати, висловлювати власну думку,застосовувати набуті знання та досвід в конкретних ситуаціях; сприяти формуван­ню активної життєвої позиції, вихованню толерантності, взаємоповаги.

Тип уроку: комбінований урок з елементами тренінгу.

Обладнання: підручники, картки, кольоровий папір,



Основні поняття: стереотипи, упередження, дискримінація, геноцид, ксенофобія, расизм, толерантність.

Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється.

Джордано Бруно, італійський мислитель XVI ст.

Привчи свій розум до сумніву, а серце до терпимості!

(Георг Ліхтенберг, німецький учений і публіцист)



ХІД УРОКУ

      1. Організаційний момент уроку

З'ясування емоційної готовності до уроку

Вправа „Компліменти”

Вчитель пропонує учням сказати своїм сусідам по парті щирі компліменти, подарувати усмішки і гарний настрій.



      1. Мотивація навчальної діяльності

Створення проблемної ситуації

Уявіть, що по радіо ви почули два твердження:

1.Під час англо-бурської війни українець врятував від страти майбутнього англійського прем’єра Уінстона Черчіля.

2. Китайські товари мають низьку якість.

Запитання

1. Яке з них викличе більшу довіру? Чому?

2. Чи можна це твердження поставити під сумнів? Як перевірити його правдивість?

Вчитель. Насправді, вірним є перше твердження, його засвідчують різні історичні документи. Але багато з вас повірили другому, спираючись на знання про масову дешеву китайську продукцію, якої багато в магазинах чи на ринку, хоча в Китаї виготовляють і величезну кількість високоякісних товарів. Такі загальновідомі спрощені твердження, що часто не мають під собою реального підґрунтя, насправді дуже живучі. Їх називають стереотипами. З ними ми зустрічаємось щоденно: у побуті, в школі, в ЗМІ, часто не усвідомлюючи їх негативної ролі.

Сьогодні на уроці ми спробуємо виконати вправи, що озна­йомлять вас з основними складовими «піраміди ненависті» — забо­бонами і стереотипами, дискримінацією, расизмом, насильством. Ви зможете навчитися розпізнавати їх у собі та інших, усвідомити їх причини і шкоду, яку вони завдають суспільству і кожному з нас. Спробуєте зрозуміти, як протистояти таким явищам. А допоможуть нам у цьому мудрі вислови, взяв за епіграф уроку.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, плану, за яким учні мають працювати.

1. Стереотипи та їх роль у житті людини й суспільства.

2. Поняття дискримінації. Ксенофобія. Расизм. Упередження.

3. Толерантність – основа сучасного суспільства.



ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Стереотипи та їх роль у житті людини й суспільства.

Вчитель. Стереотип — стале, спрощене уявлення про кого- або що-небудь.

Уперше термін «стереотип» використав класик американ­ської журналістики Уолтер Ліппман в 1922 р. у книзу «Суспільна думка». Цим словом він намагався описати метод, за допомогою якого суспільство намагається категоризувати людей. Як правило, громадська думка просто ставить «штамп» на підставі деяких характеристик.

Стереотипи є складовою частиною масової культури. Вони можуть формуватися на основі віку («молодь слухає тільки рок-н-рол»), статі («усі чоловіки хочуть від жінок тільки одного»), раси («японці не відрізняються одне від одного»), релігії («іслам — релігія терору»), професії («усі адвокати — шахраї») і національності («усі євреї — жадібні»). Існують також стереотипи географічні («життя в невеликих містах безпечніше, ніж у мегаполісах»), речові («німецькі машини — найякісніші») тощо.

Наявність стереотипів не є провиною людини. Вони є в кожного з нас, і це — природний спосіб пізнання світу. Людський мозок влаштований таким чином, що він постійно класифікує все, що йому трапляється в реальному житті. Коли у нас не вистачає інформації про якийсь предмет, ми відносимо його до певної категорії і приписуємо йому певні якості.

Робота в групах

Клас ділиться на дві групи: хлопці та дівчата

Завдання групі “Хлопці”

Продовжити фразу “Усі дівчата - …”, записавши кілька поширених стереотипів

Сформувати образ ідеальної дівчини (дружини)

Завдання групі “Дівчата”

Продовжити фразу “Усі хлопці - …”, записавши кілька поширених стереотипів

Сформувати образ ідеального хлопця (чоловіка).

Правило: Пам’ятайте про ввічливість та взаємоповагу!

Виступи груп

Запитання

1. З якими із запропонованих тверджень ви можете погодитися, а з якими – ні?

2. Чи відповідають уявлення хлопців про ідеальну дівчину з тим, якими хочуть бути самі дівчата?

3. А уявлення дівчат з тим, якими хочуть бути хлопці?

4. Як це можна пояснити?

Розповідь учителя

Гендерний стереотип, як й інші види соціальних стереоти­пів, — це невід'ємний атрибут повсякденного мислення, самоусвідомлення та взаємодії індивідів у соціальному просторі. Адже при першій зустрічі більшість людей приписують співроз­мовнику не ті характеристики, які він має насправді, а ті, які б, на їхню думку, мали бути характерними для особи певної статі, тобто використовують загальноприйняті шаблонні образи чоловіка та жінки, що формувалися віками та виявилися дуже «живучими» — ще й сьогодні вони поширюються на представників обох статей незалежно від їхніх індивідуальних особливостей та віку. У суспільній свідомості тендерні стереотипи функціонують як стандартизовані уявлення про моделі поведінки та риси ха­рактеру відповідно до понять «чоловіче» та «жіноче».

Стереотипи існують й у відносинах між народами, які, достатньо добре знають один одного та мають спільне історичне минуле.



Наведіть приклади

Усі стереотипи поділяються на позитивні, негативні і нейтральні.

Багато держав витрачають значні кошти на формування власного позитивного іміджу. Наприклад, США щорічно виділяють на такі цілі до 1 млрд доларів, Саудівська Аравія (за різни­ми оцінками) – 4—5 млрд доларів, Канада — 65 млн доларів (2005 р.), Нігерія — 20 млн доларів (2005 р.).

Робота з малюнками в групах

1-а група





2-а група



3-я група



Завдання

        1. Розгляньте стереотипні карти України.

        2. Спробуйте класифікувати ці уявлення на позитивні, нейтральні і негативні.

        3. Чи є серед цих стереотипів такі, що можуть становити суспільну загрозу? Які саме?

Метод «Мозковий штурм»

  1. Використовуючи вже відому інформацію, спробуйте з’ясувати причини виникнення стереотипів.

З обговорення можна зробити висновки про те, що причинами виникнення стереотипів є: відсутність життєвого досвіду; емоційне сприйняття та упереджене ставлення; отримана інформація; відсутність достатньої кількості фактів.

Розповідь учителя

Стереотипи по-різному впливають на життя суспільства. В більшості випадків вони мають нейтральний характер, проте при їх перенесенні від конкретної людини на групу людей (соціальну, етнічну, релігійну, расову тощо) часто набувають негативного відтінку і стають причиною ряду небезпечних суспільних явищ.



2. Поняття дискримінації. Ксенофобія. Расизм. Упередження.

Вправа “Обери друга”

Вчитель. Мабуть, усі погодяться, що важко жити без друзів. У кожного з вас є друг, часто не один. Скажіть, будь ласка, як ви їх обираєте? Що для вас головне в спілкуванні з іншими людьми?

Відповіді учнів

Орієнтовно: Ми обираємо друзів за їх внутрішні якості (спільність інтересів, риси характеру), а не за зовнішні (зовнішність, національність, соціальне становище)

А тепер уявіть, що у вас з’явився новий друг. Ви можете обрати його самі. Кожен з вас отримав картки, де вказано короткі характеристики різних людей. Оберіть серед них ту, якою б хотіли наділити свого друга.

Будь ласка, дайте йому ім'я, складіть коротеньку історію про ваше знайомство, поясніть, що саме вас зробило справжніми друзями. Розкажіть цю історію однокласникам. Намагайтеся бути максимально щирими.

Картка 1

Характеристики друзів:


  1. Комунікабельність, весела вдача, любов до природи та квітів.

  2. Увага до власного здоров'я, заняття атлетикою, вміння танцювати сучасні танці.

  3. Якості гарного оповідача, знання безлічі цікавих історій, колекціонування старовинних шпильок.

  4. Любов до дітей, уміння знаходити з ними спільну мову, смак у виборі одягу.

  5. Любов до футболу та командних видів спорту, не пропускає трансляції жод­ної цікавої гри та знається на майстерності гравців.

  6. Уміння бути кумедним, коли це доречно, „рятувати” компанію від нудьги

  7. Серйозність у баченні власного майбутнього, вміння будувати власне життя відповідно до поставленої мети.

  8. Найкраща колекція кактусів в області, зібрана впродовж років, мрія - підводне плавання в теплих морях.

  9. Врівноваженість та вміння стримувати себе під час бурхливих дискусій, здатність завжди дати гарну пораду будь-кому, хто її потребує.

  10. Любов до котів. Багато читає фантастики зарубіжних авторів.

  11. Знавець хитрощів багатьох комп'ютерних ігор, вміє гарно робити фотографії.

  12. Любить експериментувати на кухні, таких солодких салатів та печива ніде більше не скуштуєш.

  13. Романтичність, вміння писати вірші та непогано малювати гравюри олівцем. Любить подорожувати в різні країни, хай лише в уяві.

  14. Доброзичливість, готовність допомогти у навчанні, мрії про майбутню професію дизайнера. Гарно грає на гітарі, має власні пісні, досконало знає англійську мову.

  15. Любить смачно поїсти, бо й готує гарно. Вдома має папугу, який уміє говорити, канарку та совеня.


2-3 учні за бажанням розповідають свої історії, інші вказують, яких друзів обрали вони.

А зараз ви отримаєте уточнення інформації щодо вашої дружби. Номер характеристики вашого друга з картки 1 відповідає додатковій інформації в картці № 2.

Поміркуйте, які корективи вносить ця інформація у ваші взаємини. Будьте готові розказати про це класу.

Учні отримують і опрацьовують нові картки.

Картка 2

Доповнення до карток:


  1. Дівчина – інвалід, що має проблеми з руховими функціями ніг.

  2. Хлопчик, старший брат якого відбуває покарання за крадіжки.

  3. Хлопчик, найнижчий на зріст у класі.

  4. Дівчинка з надмірною вагою тіла.

  5. Дівчинка – темношкіра.

  6. Хлопець із багатодітної сім'ї з низькими статками.

  7. Хлопець, батьки якого зловживають алкоголем і часто не бувають удома.

  8. Дівчинка – сирота, яку виховують далекі родичі.

  9. Хлопець, молодший від вас на 4 роки.

  10. Чоловік-інвалід 30 років, що пересувається на інвалідному візку.

  11. Рудоволоса та червонощока дівчинка низького зросту.

  12. Дівчинка – циганка, батьки якої нещодавно поселилися у вашій місцевості.

  13. Сусід - пенсіонер.

  14. Дівчинка - мусульманка із кримськотатарської родини.

  15. Хлопець з родини єговістів.

Запитання

  1. Чи легко вам було визначити власне ставлення у новій ситуації?

  2. Чи потоваришували б ви з цією людиною, якби відразу знали всю інформацію про неї?

  3. Як поставляться до такого друга ваші знайомі, рідні?

Висновки: Друг – це людина, яка нас розуміє, з якою весело, цікаво, комфортно і надійно. Але часто різні соціальні упередження не дозволяють нам помітити позитивні риси в інших, можуть стати на перешкоді взаємин, навіть якщо ми самі на них не зважаємо.

Розповідь учителя, запис нових визначень

Негативні стереотипи, якщо вони впливають на мислення суспільства, можуть призвести до виникнення упереджень – необ'єктивного ставлення до кого-небудь або чого-небудь; забобонів негативного ставлення до людини чи будь-якої групи людей, про яких насправді нічого не знаєте, чи на основі певного стереотипу про них; дис­кримінації — обмеження прав людини й утиск її гідності за ознаками раси, національності, статі, релігії, переконання, майнового становища тощо; геноциду — навмисного й систе­матичного знищення расових або національних груп цивіль­ного населення з метою ліквідувати певні раси, національні та релігійні групи.

Акти дискримінації можуть відбуватися відверто або таєм­но, вони можуть набути поширення, виконуватися окремими особами або анонімними групами, бути одиничними або систе­матичними, незначними (наприклад у жартах) або серйозними, що завдає психічної, матеріальної або фізичної шкоди жертвам.

Розглянемо різновиди дискримінації.



Расизм — протиправна національна політика, що має на ме­ті пригноблення представників однієї раси представниками іншої. Вона ґрунтується на расовій дискримінації, уявленні про поділ людей на біологічно різні групи на підставі видимих особливос­тей зовнішнього вигляду, зокрема кольору шкіри, структури та кольору волосся, рис обличчя, будови тіла тощо, тобто на раси, на різному ставленні до людей та їх спільностей залежно від їх­ньої належності до цих груп (рас).

Термін «ксенофобія», походить від грецьких слів «ксенос» — чужинець, незнайомець та «фобос» — страх й означає страх перед чужоземцями та ненависть до них, їх культури, звичаїв.

Дискримінація має дві основні форми:


      1. де-юре, або правова — закріплена в законах;

      2. де-факто, або неофіційна — що усталилася в со­ціальних звичаях.

Розрізняють також пряму й непряму дискримінацію. Пряма дискримінація характеризується як намір дискри­мінувати особу чи групу, наприклад бюро з працевлаштування відмовляє в послузі претенденту певної національної ознаки (єв­рею, цигану та ін.) або житлова компанія не продає квартири для осіб «кавказької національності».

Непряма дискримінація зумовлена впливом політики або конкретних заходів: це відбувається тоді, коли формально нейтральні правила, критерії або практика ставлять де-факто особу чи осіб певної меншини в невигідне становище порівняно з іншими. Прикладами можуть бути: мінімальний критерій зростання для певної професії (завдяки чому серед заявників може бути виключено набагато більше жінок, ніж чоловіків); відмова у вакансії людям із певним іміджем — жінкам, які носять довгі спідниці (під що підпадають мусульманки), чоловікам із довгим волоссям або із сережками у вухах (під що підпадають чоловіки і певним особистим смаком) тощо. Формально ці правила є ней­тральними щодо, наприклад, етнічної або релігійної належнос­ті, але фактично ставлять у нерівноправне становище різних чле­нів суспільства, а деякою мірою — і представників етнічних і релігійних груп (наприклад хіджаб — ознака мусульманки).

Протилежним випадком є позитивна дискримінація, під якою розуміють політичні заходи, спрямовані на врахування ста­ті, раси або етнічної належності суб'єкта з метою забезпечення рівності можливостей для представників груп населення, які за­знають або зазнавали раніше дискримінації. Позитивна дискри­мінація є важливим чинником подолання гендерної нерівності, вона орієнтована на збільшення кількості жінок у сфері зайня­тості, освіти й бізнесу, із яких вони були історично виключені. Аналогічна позитивна дискримінація з тих самих причин здій­снюється щодо національних меншин, наприклад циган.

Робота з джерелом

Сьогодні в Європі серйозною проблемою є зростання недовіри, негативного ставлення до емігрантів з країн Азії та Африки. Щоб запобігти таким негативним явищам на замовлення місцевої влади у м.Кельн з’явився такий плакат.




ТВІЙ ХРИСТОС – ЄВРЕЙ

ТВОЄ АВТО – ЯПОНСЬКЕ

ТВОЯ ПІЦЦА – ІТАЛІЙСЬКА

ТВОЯ ДЕМОКРАТІЯ – ГРЕЦЬКА

ТВОЯ ВІДПУСТКА – У ТУРЕЧЧИНІ

ТВІЙ РАХУНОК – АРАБСЬКИЙ

ТВІЙ АЛФАВІТ – ЛАТИНСЬКИЙ…

ТАК ХТО ТУТ ІНОЗЕМЕЦЬ: ТВІЙ СУСІД ЧИ ТИ САМ?


Запитання

  1. Про що змушує замислитися плакат? До чого він закликає?

  2. Наведіть відомі вам з історії приклади дискримінації, расизму, ксенофобії.

  3. Чи відомі вам імена людей, що боролися проти таких явищ?

  4. Чи стикалися ви з дискримінацією у своєму житті.

Розповідь вчителя

Організація Об'єднаних Націй виключає расову, політичну, релігійну й інші види дискримінації в між­народних відносинах (ст. 55, 62 і 73). У 1948 р. Загальна декла­рація прав людини заборонила всі форми расової й іншої дискри­мінації.

Дискримінація щодо осіб і соціальних груп за ознакою раси, релігії, ґендеру, етнічної належності, походження, національно­сті або сексуальної орієнтації заборонена в багатьох міжнарод­них документах із прав людини та в Лісабонській угоді, що за­мінює Конституцію ЄС.

3. Толерантність – основа сучасного суспільства.

Відомий чеський письменник Януш Корчак зазначав: “Я відмітив, що тільки дурні люди хочуть, щоб всі були однаковими. Хто розумний, той радий, що на світі є день і ніч, літо і зима, молоді і старі, що є і метелики і птахи, і різного кольору квіти і очі, і що є і дівчатка, і хлопчики. А хто не любить думати, того різноманітність, яка примушує працювати думку, дратує»”.

Вправа"Знайди 5 відмінностей"

Учні розбиваються на пари і, сидячи один навпроти одного,знаходять 5 відмінностей між собою.



Вправа “Чим ми схожі”

Учні розбиваються на пари і намагаються знайти 2 спільних риси.



Висновок: Довколишній світ різноманітний і всі люди теж різні, але завжди можна знайти щось, що нас поєднує, завдяки чому ми можемо порозумітися з іншими.

Однією з важливих цінностей сучасного світу, на якій по­винні базуватися відносини між людьми, є толерантність. Вже 17 років 16 листопада світ святкує Міжнародний день толерантності, проголошений Декларацією принципів толерантності, затвердженою  у 1995 році на 28-ій Генеральній конференції ЮНЕСКО.



Робота з документом

Із Декларації принципів толерантності

Стаття 1. Поняття толерантності

    1. Толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті і переконань. Толерантність – це єдність у різноманітті. Це не тільки моральний обов'язок, а й політична та правова потреба. Толерантність – це те, що уможливлює досягнення миру, сприяє переходу від культури війни до культури миру.

1.2 Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність – це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини. Толерантність у жодному разі не може бути виправданням посяганню на ці основні цінності. Толерантність повинні виявляти кожна людина, групи людей та держави.

1.3 Толерантність – це обов'язок сприяти утвердженню прав людини, плюралізму (e тому числі культурного плюралізму), демократії та правопорядку. Толерантність – це поняття, що означає відмову від догматизму і абсолютизму, утвердження норм, закріплених у міжнародно-правових актах у галузі прав людини.

1.4 Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх або прийняття чужих переконань. Це означає, що кожен може дотримуватись своїх переконань і визнає таке саме право за іншими. Це означає визнання того, що люди з природи своєї відрізняються зовнішнім виглядом, становищем, мовою, поведінкою і мають право жити в мирі та зберігати свою індивідуальність. Це також означає, що погляди однієї людини не можуть бути нав'язані іншим.

Запитання

1) Дайте визначення поняттю “толерантність”.

2) Визначте, якими рисами повинна володіти толерантна особистість?

3) Чи достатньо ці риси розвинуті у вас?

4) Чому сьогодні настільки важливою є побудова толерантного суспільства?

Вчитель. Слово “толерантність” є сьогодні одним з найпопулярніших, найуживаніших у світі. Воно, як пароль, який свідчить про належність до кола людей з сучасними поглядами на життя, активною громадською позицією. Рух за толерантність набуває все більшого визнання та поширення у світі.

Тест “Наскільки ви толерантні?”

Спробуйте максимально чесно відповісти на питання.

1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

а) постійно демонструвати своє невдоволення; б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски; в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям

2. Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

а) засуджувати ці вчинки; б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися;

в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання

3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?

а) відповідати брутальністю на брутальність; б) прагнути уникати спілкування;

в) з’ясувати мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу

4. Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?

а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама;

б) натякну, що вона має кумедний вигляд; в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання

5. Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?

а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити; б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю; в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.

Оцінюємо отримані результати: а) - 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 балів



Підраховуємо загальну кількість балів:

5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина.

Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: „Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні”.

6-10 балів – ви характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом „Моя хата – скраю, я нічого не знаю” або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.

11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте „своє обличчя”!

Запитання

1. Як Ви вважаєте, яка різниця між терпінням, толерантністю та поступкою?

2. До яких речей чи дій Ви не можете ставитись толерантно? А ваші друзі? Чи можуть розбіжності в ставленні до речей і людей завдати шкоди вашій дружбі?

3. Чи може толерантність мати обмеження? Чи може вона бути надмірною, особливо у ставленні до людини, несимпатичної вам?

Отже, толерантність — це ставлення, під час якого людина визнає, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж вона сама. «Я не згоден з тим, що ви говорите, але віддам своє життя, захищаючи ваше право висловити свою думку» (Вольтер). Толерантність — це двосторонній процес. Толерантності можна досягнути лише за умови взаємної поваги.

V. Узагальнення та систематизація знань


  1. Вправа “Факти чи стереотипи”

Учні отримують картки з твердженнями. Навпроти кожного мають поставити літеру “Ф” – факт чи “С” – стереотип.

    1. Повні люди - привітні.

    2. В Україні проживає понад 100 національностей.

    3. Більшість сенаторів США – чоловіки.

    4. Аборигени - люди відсталі.

    5. Усі шведи - світловолосі.

    6. Політики - люди безчесні.

    7. Усі українці люблять сало.

    8. Більшість інвалідів не можуть займатися спортом.

    9. Темношкірі більш схильні до занять спортом, ніж до інтелектуальної праці.

    10. Хворі на СНІД - люди аморальні.

    11. Усі президенти України - чоловіки старші за 35 років.

      1. Араби - люди імпульсивні.

      2. Християни - люди високих чеснот.

      3. Яблуні цвітуть навесні.

      4. Українські чорноземи - найкращі.

Вправа “Квітка толерантності”.

Сьогодні на уроці ви познайомилися з поняттям “ толерантність”. У нас на дошці є квітка толерантності. Але пелюстки її пусті. Заповніть ці пелюстки рисами-синонімами толерантності



(Мудрість, чуйність, доброзичливість, відповідальність, терпимість, взаємоповага, об’єктивність, небайдужість, людяність, взаєморозуміння...).

VІ. Підсумок уроку

Вправа “Корзина для сміття”

Поміркуйте, яких негативних рис у собі ви спробуєте позбутися після сьогоднішнього уроку. Запишіть їх на аркуші паперу і викиньте в «корзину для сміття»



Вправа “Валіза досвіду”

Що корисного ви дізналися на сьогоднішньому уроці й візьмете з собою на майбутнє.



VІІ. Домашнє завдання

          1. Опрацювати § 3

          2. Записати кілька анекдотів, створених на основі стереотипів, або кілька поширених стереотипів про українців (на вибір). Поміркуйте, чи можуть вони когось образити.

          3. Скласти поради, як боротися з різними проявами дискримінації.

Козак Марія Віталіївна, вчитель історії



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка