Тема: Загальна характеристика юнацького віку



Скачати 11,43 Kb.
Дата конвертації23.04.2017
Розмір11,43 Kb.

Тема: Загальна характеристика юнацького віку

  • План
  • Особливості фізичного розвитку.
  • Соціальна ситуація розвитку.
  • Взаємини з дорослими та однолітками.
  • Пізнавальні процеси і розумовий розвиток.
  • Формування особистості в період ранньої юності.

Рання юність (від 14-15 до 18 років) — це період завершення фізичного дозрівання організму, завершальний етап початкової соціалізації особистості.

Фізичний розвиток старшокласників характеризується подальшими анатомічними та фізіологічними змінами, тісно пов'язаними між собою.

Особливості фізичного розвитку

  • Темпи збільшення зросту та ваги сповільнюються
  • В основному завершується окостеніння скелета
  • Вдосконалюється м'язова система, збільшується і м'язова сила
  • Інтенсивно розвивається серцево-судинна система, нервова регуляція її діяльності.
  • Продовжується функціональний розвиток нервових клітин головного мозку
  • Завершується дозрівання кори великих півкуль головного мозку
  • Завершується статево дозрівання організму

Основне соціальне завдання на цьому етапі — вибір професії, соціальне та особистісне самовизначення.

До моменту закінчення школи юнаки та дівчата вже мають бути психологічно готовими до дорослого життя.

Соціальна ситуація розвитку в старшому шкільному віці зумовлена особливостями перебування учня на порозі самостійного життя, необхідністю особистісного і професійного самовизначення, вибору життєвого шляху. Психологічним центром ситуації розвитку старшокласників стає вибір професії, внаслідок чого у них формується своєрідна внутрішня позиція.

Формування психологічної готовності до дорослого життя:

  • розвиток потреби в спілкуванні та освоєння способів його здійснення;
  • формування теоретичного мислення й уміння орієнтуватись у різних його формах (науковому, художньому, етичному, правовому тощо), що зна­ходить своє вираження в основах наукового та громадянського світогляду;
  • розвиток рефлексії, яка забезпечуй усвідомлене й критичне ставлення до себе,
  • становлення готовності до трудової діяльності

Центральним новоутворенням раннього юнацького віку є особистісне самовизначення, що постає як потреба юнаків і дівчат зайняти внутрішню позицію дорослої людини, усвідомити своє місце в суспільстві, зрозуміти себе і свої можливості. Нерідко на позначення цього феномена використовують поняття “ідентичність” — усвідомлена індивідом самототожність

Спілкування старшокласників з однолітками

  • розширення сфери спілкування. Виявляється у збільшенні часу, який учні витрачають на спілкування, в суттєвому розширенні його соціального простору, географії, в очікуванні спілкування ;
  • індивідуалізація (вибірковість) спілкування. Свідченням індивідуалізації стосунків є чітке відмежування їх суті від оточення, високі вибірковість у дружбі та рівень вимог до спілкування в парі.

Спілкування старшокласників з дорослими

  • 85% старшокласників визнають потребу в спілкуванні з дорослими актуальною для себе
  • 66% найбажанішими партнерами у спілкуванні вважають батьків
  • Основною умовою спілкування з дорослими є довіра
  • Темами спілкування є навчання, вибір професії, міжособистісні стосунки,, норми моралі, минуле, теперішнє і майбутнє дитини, атмосфера у сім'ї
  • Для старших школярів нестерпними є прямі спонукання, втручання дорослих в їхні справи

Суперечності поведінки

  • підвищені вимоги до дорослих та поблажливе ставлення до власного їх порушення;
  • у вчинках співіснують принциповість у великому та безпринципність у малому (зберігаються іноді риси дитячої поведінки);
  • емоційне підвищене переживання власних невдач, неприємностей, які іноді гіпертрофуються в справжнє горе.

Основні напрямки психічного розвитку в юнацькому віці

  • Відбувається набування почуття особистісної самовизначеності, цілісності (ідентичності).
  • Відбувається професійне самовизначення, самостійне обрання життєвої платформи, цілей та професії.
  • Розвиваються ціннісні світоглядні орієнтації, самостійність, відповідальність, рефлексивна самосвідомість, самоцінність, самоповага.
  • Набувається психосексуальна ідентичність, усвідомлюється причетність до представників певної статі.
  • Вироблюється індивідуальний стиль розумової діяльності, розвиваються розумові здібності та спеціальні на основі диференціації інтересів та орієнтації на майбутню професію

Показники соціально-психологічної готовності випускника школи до самостійного життя

  • Велика сила духу, знання законів життя і готовність дотримуватись їх.
  • Освіченість, яка полягає в наявності знань з різних сфер суспільного життя, життєвого досвіду, стійких і реалістичних поглядів на життя, політичні події;
  • Розсудливість, що виявляється в умінні не піддаватися негативному впливові, аналізувати явища, події, раціонально долати складні, екстремальні ситуації.
  • Здатність до праці.
  • Особистісна культура, яка виявляється в адекватній оцінці своєї особистості, знанні своїх сильних сторін і недоліків.
  • Готовність до сімейного життя.
  • Любов і повага до батьків, допомога їм, доброзичливе ставлення до старших.
  • 8. Культура спілкування, яка полягає в умінні поводитися, серед людей.

Головним досягненням в соціально-психологічному розвитку старшокласників є внутрішня духовна сила, самоусвідомленість, розсудливість, готовність до самостійного дорослого життя, здатність бути суб'єктом власного життєвого шляху, висока особистісна культура, яка виявляється в усіх сферах їх актуальної життєдіяльності, виразно проектується у майбутнє.


Каталог: files -> biblioteka -> psih sait -> Prezentacii
files -> Київський національний університет імені Тараса Шевченка
files -> Програма вступного іспиту до аспірантури зі спеціальності 22. 00. 03 соціальні структури та соціальні відносини Затверджено
files -> Принципи реалізації наукової діяльності університету: активна участь у формуванні та
files -> Портфоліо вчителя
Prezentacii -> Тема: Психологічні особливості підліткового віку
Prezentacii -> Предмет психології, її завдання та методи
biblioteka -> Управління культури І туризму Олександрійської міської ради Міська централізована бібліотечна система Відділ інформаційно-методичної та маркетингової діяльності ЦБ ім. О. Пушкіна
biblioteka -> Життєвий девіз


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка