Тиждень географії




Дата конвертації22.11.2016
Розмір1,4 Mb.

Тиждень географії






Погребняк Олена Іванівна

Вчитель географії та економіки вищої категорії

Харківської спеціалізованої школи І – ІІІ ст. № 119

Харківської міської ради

Харківської області

Одним із завдань сучасної шкільної освіти є вміння учня орієнтуватися у величезному потоці інформації. Навчити цього лише на уроці географії просто неможливо, тому доречно проводити в школі тижні географії, які являють собою комплекс різноманітних форм позакласної роботи.



Проведення тижня географії

Основні завдання тижня:

  • підвищення інтересу учнів до предметів природничого циклу; розширення й поглиблення знань та вмінь учнів з предмета;

  • реалізація на практиці основних принципів особистісно-орієнтованого підходу до навчання;

  • створення сприятливих умов для виявлення знань та вмінь учнів у

нестандартних ігрових ситуаціях.


п/п

День тижня

Зміст

Відповідальні

1

Понеділок

Відкриття Тижня географії (анонс плану проведення тижня)

Вчителі географії

2 3

Вівторок

Увага! Конкурс! Оголошується конкурс на кращу стіннівку, реферат, схему, вірш, кросворд, загадку, емблему, казку на географічну тему

5-11 класи

Гра « гладіаторські бої» 7-8 клас

7-8 клас


Вчителі географії

Вчителі географії




4

Середа

Заочна вікторина «Чудеса природи».5 клас


Вчителі географії

5

Четвер

Науково-теоретична конференція «Глобальні проблеми людства» 10-11 клас

Вчителі географії

6

П'ятниця

Гра «Хрестики - нулики» 6-7 клас

Вчителі географії

7




Підведення підсумків тижня географії. Нагородження переможців конкурсів і турнірів

Вчителі географії



Конкурс учбових проектів з географії
У конкурсі беруть участь учні 7-9 класів.

Вимоги до робіт:

  • Проект виконується у вигляді комп’ютерної презентації;

  • проект повинен бути науковим;

  • робота повинна бути художньо оформлена;

  • проект повинен бути не більше 10 слайдів.

Підготовча робота вчителя:

  1. Анонс даного конкурсу.

  2. Чітко визначаються і формулюються вимоги до робіт.

  3. Визначається тематика, за якою створюються проекти.

  4. Створення експертної групи для оцінювання конкурсних робіт.

При оцінюванні робіт враховується:

  • оригінальність подання;

  • художнє оформлення;

  • дотримання вимог конкурсу.

Проведення конкурсу:

  1. Експертна група розглядає кожну подану роботу й оцінює її.

  1. У присутності учасників конкурсу члени експертної групи аналізують роботи та оголошують результати.

  1. Визначення переможця та призерів, які нагороджуються грамотами



Інтелектуальна гра «Хрестики - нулики»

для учнів 6-7 класів.
1-й ведучий: Добрий день, шановні гості! Запрошую вас на інтелектуальне шоу «Хрестики-нулики». Для участі в нашому шоу необхідно не тільки бажання, а й знання з географії.

2-й ведучий: Запрошую до себе на сцену 20 бажаючих хлопців та дівчат.

Учасникам гри пропонуються вибрати хрестики або нулики, які двох кольорів.

1-й ведучий: Гра в нас командна , тому необхідно розділитися на дві команди. Щоб розділитися, вам необхідно вибрати хрестик або нулик. А тепер розділіться за кольором своїх хрестиків і нуликів. Отже, команди сформовані і можуть зайняти свої місця на сцені.

Стільці команд виставлені по обидві сторони сцени у рядок.

2-й ведучий: Ті, хто грають на уроках знають, що гру починають хрестики. Тому слід визначити, яка команда як буде називатися.

1-й ведучий: І це ми визначимо у першому конкурсі, який називається «Ми хрестики». Для цього пропонуємо за 30 секунд, не піднімаючись зі стільця, гравцям кожної команди сісти за зростом.

Після перевірки результатів конкурсу, команда, що сіла правильно починає змагання і називається «Хрестики», вона отримує першу перемогу. На ігровому полі,де намальовані 9 клітинок( 3 клітинки на 3 клітинки), позначається хрестик.

1-й ведучий: вивчення географічних об’єктів неможливе без географічної карти. У кожного туриста, геолога, мандрівника, пілота, моряка завжди є карта місцевості. Сьогодні географічні карти різні за розміром, за масштабом, за призначенням, за виглядом, але вони таки необхідні людству.

2-й ведучий: В давнину люди відправлялися в дорогу, не маючи карти, і не знали що їх очікує попереду.

1-й ведучий: І тільки після їх повернення додому можна було скласти карту місцевості їх подорожі.

2-й ведучий: Тому другий конкурс називається «Карти географічні – важливі та незвичні» .Яка команда найбільше назве означень географічних карт, та і буда переможницею цього конкурсу.

Гравці команд по черзі називають означення географічних карт. Чий гравець назве означення останнім, та команда і виграла.

Відповіді:

  1. паперові,

  2. електронні,

  3. дрібномасштабні,

  4. середньомасштабні,

  5. великомасштабні,

  6. тематичні,

  7. загально географічні,

  8. материкові,

  9. світові,

  10. топографічні

Команда переможниця отримує на полі гри свій знак.

1-й ведучий: Третій конкурс називається «Географічні поняття». З прочитаних речень команді хрестиків необхідно виписати географічні об’єкти континенту, команді нуликів географічні об’єкти океану. Яка команда найкраще справиться з завданням, та і стане переможцем конкурсу.

2-й ведучий: Перед тим ,як відправитися у подорож , ми вирішили визначити за картою місце знаходження нашого табору відпочинку. Ми визначили, що він знаходиться біля

Перевіряються відповіді команд і визначається команда переможець. Записується знак переможця.

1-й ведучий: Четвертий конкурс називається «Мислитель».

2-й ведучий: Вам пропонується закінчити вислів одного із відомих людей світу/

Вислови:

1.Іноді один день , проведений в інших місцях, дає більше, ніж десять років життя…….(вдома).

Анатоль Франс.

2. Кажуть, що подорож – найкраще засіб освідчувати себе в усьому: правда, це правда! Як багато ………….(чому тут навчишся).

М.Г. Чернишевський.

3.Гарно спокійно жити на старому місці, гарно побувати й на нових місцях, про які давно мріяв. Але краще за все бути впевненим, що вони не зникнуть, ……………………..(коли тебе вже не буде).

Еліас Канетті

4.Знання примножую,

Коли чужі відвідую місця

………………………….(Вважаю добрим ділом я).



Себастьян Брант

5.Людина, яка багато мандрує , схожа на камінь, який пронесла вода багато верст: …………………..(його шероховатості згладжені, і все в ньому приймає м’які, округлі форми).

Ілля Реклю

6.Подорожі розвивають розум, якщо, звичайно, він …………(у вас є).

Гілберт Кіт Честертон

1-й ведучий: Пропонуємо вам географічні новини казок О.С.Пушкіна. вам необхідно вгадати казку.

2-й ведучий: Отже починаємо п’ятий конкурс «Географічні новини».

Географічні новини:

  1. Найкоротша подорож навколо моря. Мешканцем лісу на ім’я Русак під час змагання з нечистою був здійснено рекорд у марафонському забігу навколо моря. (Казка про Попа та робітника Балду).

  2. Про роботу воду. Вода, що плескається у морі, каміння тесле та розмиває береги держав, виплеснула на сушу мати з сином. (Казка про царя Салтана)

  3. Відкриття нового острова. Мати з сином після подорожі у бочці відкрили новий острів з зеленим дубом над пагорбом.(Казка про царя Салтана)

  4. Прогноз погоди. Вітер слабкий, час виходу в море яхт під парусами. (Казка про царя Салтана)

  5. Штормове попередження. Увага! Погода на берегах синього моря буде поступово погіршуватися через зміну бажань мешканки регіону. (Казка про рибака та Золоту рибку)

1-й ведучий: Дуже часто у дослідників різноманітних культур існує думка, що «народна мудрість» - це база знань, яка попереджає про різні негативні явища в географії. Подивимося, чи є такі знання у наших предків. Спробуйте пояснити прислів’я і про які географічні події або знання йдеться мова в цих прислів’ях.

2-й конкурс: Наступний конкурс: «Народна мудрість».

Прислів’я.

  1. «Бабуся надвоє казала: або дощ, або сніг, або буде, або ні. ( Прогноз синоптиків).

  2. «Великому кораблю — велике плавання». (Великі географічні відкриття).

  3. «І хочеться , і колеться и мамка не велить». (Сходити в похід ).

  4. Де бачиш шлях прямий, не ходи по кривій. (Ходити за азимутом)

  5. Повільно ходити - краще ніж стояти. (Йти по болоту).

Діти можуть висунути свої версії. Команда переможниця отримує можливість написати власний знак.

1-й ведучий: Сьомий наш конкурс: «Вгадай слово».

2-й ведучий: Одному із членів команди я загадаю слово, а він за допомогою жестів повинен показати його своїй команді. Якщо команда з третього разу вгадує слово, то вона стає переможцем.

Слова для кожної команди вчитель підбирає відповідно до вікових особливостей учнів.

Восьмий конкурс: «Відгадай літературний твір та поясни»



1-й ведучий: Скільки чудових творів про різноманітні пригоди та подорожі ви прочитали. Вас захоплювала мужність, розум героїв пригодницьких романів та оповідань.

2-й ведучий: А чи зможете ви за різноманітними речами вгадати художній твір і пояснити про які пригоди розповідається в ньому.


1-й ведучий: Ми зробимо вам невелику підказку. Отже, погляньте на малюнки з героями пригодницьких творів. До яких творів ці малюнки? Виберіть речі, які були в цих оповіданнях.

Малюнки:

  1. Жуль Верн «Діти капітана Гранта» (пляшка з запискою, косинка, рушниця, пістолети)

  2. О.Каверін «Два капітана» (Багор з написом «Св. Марія», окуляри пілотів, карта польотів, листи , багор)


  3. Жуль Верн «Навколо світу за 80 днів» (шляпа циліндр, часи на цепку, тростина)




  1. Малахітова шкатулка (камінь малахіт, різні гірські породи)

  2. В.Носов « Незнайка на Місяці» (місячний камінь, ракета,капкан, мітла)

  3. Даніель Дефо «Робінзон Крузо»(одяг з хутра, папуга, календар на палиці)

Речей повинно бути більше, ніж треба.

2-й ведучий: Дев’ятий і останній наш конкурс: «Чорний ящик».

1-й ведучий: Для кожної команди ми приготували ящик з якоюсь річчю. Кожна команда може задати 10 запитань, на які ведучі дають відповідь тільки «так» або «ні».

До ящика можна покласти: компас, маленький глобус, ґрунт, гірські породи, карту або атлас, нівелір, план місцевості, рюкзак та інші речі.


Другий варіант проведення конкурсу «Чорний ящик» . Ведучі читають підказку, а команда повинна відгадати річ, що лежить у ящику.

Матеріали до конкурсу.

  1. Його беруть майже всі, хто йде в похід. За допомогою його визначають сторони горизонту або напрямок руху. (Компас)

  2. Головний предмет роботи метеоролога. Його встановлюють на вулиці, в метеорологічних будках, в квартирах. За допомогою його визначають стан води, повітря, тіла. (Термометр)

  3. Він є на дахах будівель міст, що біля моря. Він може бути у вигляді півня, пароплава, мушкетера, стрілок і літерів. Він дає характеристику вітру.(Флюгер )

  4. Він кругленький, маленький або великий,в дорогу не візьмеш бо не зручний, а наукове значення має велике. (Глобус)

  5. Він дуже простий. Складається зі шкали відліку та кінського волосу. За ним визначають вологість повітря.(Гігрометр)

  6. Вона основа науки географії. Народжувалася в Греції та Римі, Китаю та Індії. Постійно змінювалася в розмірі та красоті. Кольорів веселки не вистачає, щоб розфарбувати її макіяж. (Географічна карта).

2-й ведучий: Закінчився наш останній конкурс, і ми поглянемо на поле гри.

1-й ведучий: На нашому полі сьогодні більше …………….. і ми вітаємо команду переможців.

2-й ведучий: Хочу сказати спасибі команді ………….., яка сьогодні не стала переможницею, і побажати у наступних конкурсах, турнірах, олімпіадах і змаганнях перемог, тому, що навіть наші невдачі дають нам сили, вміння, навички, бажання до наступних змагань.

1-й ведучий: А команді переможниці я хочу побажати не задирати носа, успіхів та всього найкращого.

2-й ведучий: На згадку про цю гру ми даруємо всім вам наші подарунки.

1-й ведучий: І запрошуємо грати в гру «Хрестики-нулики». Але не на уроках.

2-й ведучий: Ми прощаємося з вами.

1-й ведучий: До побачення!

Гру «Хрестики-нулики» можна проводити за правилом існуючої дитячої гри, тоді кількість конкурсів зменшиться. Бо основне правило гри - це підряд три знаки одного гравця: чи горизонтально, чи вертикально, чи діагонально. В такому варіанті діти повинні самостійно виставляти свої знаки на полі гри. Гравці команди найбільш кмітливіші можуть виграти тільки за правильно розставленими знаками, а не за кількістю перемог у конкурсах. При підведенні підсумків гри на це слід звернути увагу, бо це талант до ризику та правильного розрахунку наперед, такі здібності необхідні капітанам пароплавів, мандрівникам, торговцям, військовим та ін.


Інтелектуальна гра «Гладіаторські бої»

для учнів 7-8 класів.

У грі беруть участь учні, які мають не тільки гарні знання з географії, але й учні, які мають гарну реакцію, вміють нестандартно мислити.



Гра проходить в коловій системі. В змаганнях беруть участь команди з 5 учнів. Кожен учень бере участь в одному із конкурсів.


Актовий зал або класна кімната оформлена у вигляді Колізею. У центрі місця для команд, а глядачі по колу. Оформлена трибуна журі. Табло результатів можна оформити у вигляді таблиці, стародавньої карти, шляху подорожі або у вигляді міфічних персонажів.

Звучать фанфари. і виходять ведучі, одягнені як стародавні греки.

1-й ведучий: Добрий день, шановні гості та учасники інтелектуальної гри з географії «Гладіаторські бої».

2-й ведучий: Сьогодні ми проводимо наші змагання у вигляді гладіаторського бою і це не випадково.

1-й ведучий: Всі ви пам’ятаєте, що саме греки були першими засновниками географічної науки, бо саме вони досліджували і відкривали нові землі у пошуках нових країн для торгівлі.

2-й ведучий: Гладіаторські бої теж спочатку були в Стародавній Греції.

1-й ведучий: Римляни їх перейняли у греків, і бої стали найпопулярнішими видовищами того часу, набули помпезності.

2-й ведучий: Гладіатори приймали присягу і жили за жорсткими законами честі. Існували спеціальні гладіаторські школи. У 404 році до н.е. за вимогами християнської церкви через жорстокість бої були заборонені.

1-й ведучий: На латині слово «меч» промовляється «гладіус» – звідси термін «гладіатор» - «той хто змагається мечем». У наших змаганнях ви будите боротися за перемогу своїми знаннями .

2-й ведучий: Наші змагання будуть проходити за командною першістю. Але змагатися у різних етапах гри гладіатори будуть за жеребкуванням.

1-й ведучий: Але спочатку хочу представити вам журі нашого конкурсу(представлення журі).

2-й ведучий: Бажаємо вам. шановне журі, бути справедливими.

1-й ведучий: К цветущей розе я приник,

Тут чудо цвета, аромат,

Какой божественный родник,

Как украшает роза сад.

Л.А.Мея "Цветы":

2-й ведучий: В Стародавній Греції роза була присвячена богині кохання Афродіті . Греки вважали, що біла роза з’явилася із піни, яка вкривала Афродіту, що народжувалася.

1-й ведучий: У стародавні часи роза була не тільки символом кохання, а й мужності. Розовим маслом мастилися гладіатори перед двобоєм.

2-й ведучий: Слід визнати, що в Греції користувалася великою пошаною не тільки роза, а й торгівля нею.

1-й ведучий: Сьогоднішнє жеребкування ми проведемо за допомогою цієї чудової квітки, яку поети оспівували у всі часи.

2-й ведучий: ( в руках ведучого штучна паперова роза з білих та червоних пелюстків, на звороті яких написані прізвища учасників гри). Команда «Спарта» проводить жеребкування червоними пелюстками, а команда «Олімп» - білими. ( Першу пелюстку з квітки зриває один із вболівальників. Гравець, чиє ім’я написано на зірваній пелюстці, продовжує жеребкування і зриває пелюстку своїх суперників, таким чином визначається пара гравців у першому турі гри. Далі жеребкування продовжується так само разом із вболівальниками і визначаються пари гравців.)

1-й ведучий: Гладіатори були сильними і мужніми, чесними і справедливими, гідними воїнами. Тому перед боєм ми пропонуємо вам принести клятву на чесність і справедливість у бою.

2-й ведучий: (в руках ведучого великий бутафорський дерев’яний меч, на який кладуть руки всі гравці і складають клятву.)



1-й ведучий: Перший наш двобій присвячується одному із найсильніших грецьких воїнів і називається він «Меч гладіатора».(Гравці повинні скласти маршрут своєї навколосвітньої подорожі. Підписати географічні об’єкти , якими вони будуть мандрувати ).

2-й ведучий: Мечем у цьому поєдинку буде ваше рішення стосовно долі, яку ви зробите за 1 хвилину. (Роботу гравці виконують на ватмані де схематично позначені контури морів, океанів та материків).

1-й ведучий: Поки перша пара гравців визначає маршрут навколосвітньої подорожі, ми пропонуємо всім вболівальникам прийняти участь у віршованому конкурсі в підтримку своєї команди або окремим гравцям.

2-й ведучий: Свої твори надсилайте у письмовому вигляді в ложу журі. Найкращі вірші ми зачитаємо, а поети отримають нагороди. (Обов’язково наголосіть про критерії оцінювання віршованого конкурсу).

1-й ведучий: Час вийшов. Просимо гравців показати свої маршрути і дати стислу, але змістовну відповідь. (Ватмани вивішуються на дошку).

Журі зразу підводить підсумки двобою і оголошує результати, на табло записується перемога команді або нічия.

2-й ведучий: Наступний двобій «Нитка Аріадни». Гравці у цьому конкурсі повинні сплести нитку з географічних термінів. Остання літера слова є першою літерою наступного. Виграє той чиє слово буде останнім.



Журі зразу підводить підсумки двобою і оголошує результати, на табло записується перемога команді, чий гравець був переможцем.

1-й ведучий: Наші змагання продовжуються і наступний поєдинок називається «Встигти відбитися». Члени команди по черзі задають запитання гравцю супернику з однозначними відповідями. Перемога буде залежати від команди та гравця команди.



В підрахунках цього конкурсу враховуються кількість питань, яку задала команда за 1 хвилину та кількість правильних відповідей гравця команди на запитання суперників. Команда, що набрала більшу кількість балів і є переможцем цього конкурсу.

Журі зразу підводить підсумки двобою і оголошує результати.

2-й ведучий: Я оголошую наступний двобій : «Голос Орфея».



1-й ведучий: в наступному конкурсі необхідно вгадати пісню і пояснити, про яке географічне явище або об’єкт йде мова. Хто більше вгадає, той і переможець двобою.

Підводяться результати двобою.

2-й ведучий: І наш останній поєдинок: «Пелюстки великого миру». Кожна команда отримує по п’ять пелюсток різного кольору на зворотній стороні яких написані слова, з яких необхідно скласти географічний термін і записати його на кольоровій стороні пелюстки, а потім останні гравці правильно їх вставлять на шаблон, що на дошці. ( Учні повинні скласти карту світу, тому в них по два голубих аркуші з контурами океанів і по три жовтих з контурами материків).



Оголошуються результати останнього поєдинку і підраховується результат змагань.

1-й ведучий: Для підведення підсумків сьогоднішньої гри прошу всі команди вишукатися по обидві сторони від ведучих.

2-й ведучий: Слово надається голові журі для підведення підсумків інтелектуального турніру «Гладіаторські бої».

Голова журі оголошує результати турніру. Переможців двобоїв нагороджують лавровими вінками. В якій команді більше лаврових вінків, та команда і є переможцем турніру і вона отримує грамоту за перемогу. Члени журі вітають переможців і підтримують команду, яка програла. Всі учасники отримують пам’ятні подарунки.

1-й ведучий: Підводимо підсумка віршованого конкурсу вболівальників. Зачитуються найкращі вірші і автори запрошуються до ведучих і отримують пам’ятні подарунки.

2-й ведучий: На цьому наш турнір закінчився. Бажаємо вам перемог та успіхів.

1-й ведучий: На все вам доброго! До нової зустрічі.

2-й ведучий: До побачення!

Завдання поєдинків.

Нитка Аріадни.

Карт-а-зиму-т-у-ф-ьор-д-олин-а-тла-с-апфі-р-ічка

Встигти відбитися.


  1. Модель Землі (Глобус)

  2. Супутник Землі (Місяць)

  3. На честь кого названа Америка (Америго Веспуччи)

  4. Уявна лінія ,що про ходить через полюси та центр Землі (Вісь Землі)

  5. Хто вважається відкривачем Америки (Христофор Колумб)

  6. Хто відкрив морський шлях до Індії (Васко да Гама)

  7. Уявні лінії, що паралельні екватору (Паралелі)

  8. Зменшене зображення невеликої ділянки Землі (План місцевості)

  9. Хто відкрив Антарктиду ()

  10. Лінії, що з’єднують однакові абсолютні висоти(Горизонталі)

  11. Кут між напрямком на північ та певний предмет – це (Азимут)

  12. Назвіть протоку, що з’єднує два океани(Панамська)

  13. В якому кліматичному поясі знаходиться пустеля Сахара (тропічний)

  14. Гірські породи та мінерали, які використовуються людиною(Корисні копалини)

  15. Найвища гора світу. (Джомолунгма)

  16. Материк Південного полюсу(Антарктида)

  17. Найбільший океан світу (Тихий)

  18. Найбільше озеро світу (Каспійське)

  19. Найглибше озеро світу(Байкал)

  20. Найдовша ріка світу(Ніл)

Голос Орфея.

Музика пісень:

  1. Пісня Червоної Шапочки (Про Африку)

  2. Пісня студентів (Північний полюс)

  3. Вітер змін із к-фму «Мері Попінс» (Вітер)

  4. Хмаринки із м-фму «День народження ведмежа»(Хмаринки)

  5. «Надія» (компас, завірюха)

  6. «Білий сніг»(сніг, завірюха)

Пелюстки великого миру.

  1. Гі + фея + гора = Географія

  2. Ніна + рів = Рівнина

  3. Голос + пі + кря = Плоскогір’я

  4. Горизонталі = озон + гризлі + ант

  5. Платформа = Фрол + мат + па

  6. Мінерали = ліра + мине

  7. Атмосфера = фора + мат + сера

  8. Блискавка = лис + ква +бак

  9. Клімат = лік + там

  10. Глобус = бос + гул

Вікторина з природознавства

Після першого уроку 5 класи отримують конверти з завданнями, які вони повинні повернути до оргкомітету до кінця уроків. Під час виконання завдання вікторини учні можуть користуватися літературою шкільної бібліотеки, інтернетом.

Запитання вікторини.

1.Давні слов'яни побудували свій календар за небесним тілом:



а) Місяцем; б) Сонцем; в) Венерою.

2.У тривалий похід краще вдягти такі шкарпетки:



а) синтетичні; б) вовняні; в) бавовняні.

3.Найбільші за розміром яйця несуть птахи:

а) пінгвіни; б) страуси; в) чайки.

4.У трьох агрегатних станах може перебувати речовина:

а) скло; б) кава; в) вода.

5.Квітка папороті забарвлена у колір:

а) червоний;

б) яскраво-жовтий;

в) ніякий, папороть не цвіте.

6.Укажіть прилад для вивчення метеорологічних явищ:

а) мензурка; б) барометр; в) лінійка.

7.Виключно в Африці живе тварина:



а) слон; б) зебра; в) вовк.

8. Для того щоб розклався поліетиленовий пакет, кинутий у лісі, має
минути:

а) десять років;

б) п'ятдесят років;

в) двісті років

9.У Сонячній системі така кількість планет:

а) п'ять; б) дев'ять.

10.Гроза, злива, град, землетрус вулканізм належать до явищ:

а) географічних; б) біологічних; в) хімічних.



11.Дитинчат оленів називають:

а) чижик; б) пижик.

12.Після відпочинку в лісі пластикове сміття слід:

а) закопати;

б) спалити;

в) зібрати та віднести на смітник.

13. Сніг швидше тане:


а) у місті; б) у лісі.

14.Горили б'ють себе у груди:

а) щоб краще відкашлятися; б) щоб позбутися бліх;

в) щоб відігнати ворога.

15.Лінія в тому місці, де земля зливається з небом, та яка рухатиметься

разом з вами, куди б ви не пішли, називається:

а) лінією горизонту;

б)лінією електропередач.

16. Назвіть птаха, який вміє літати:


а) фламінго; б) пінгвін; в) страус.,

17. Для дихання необхідний газ:

а) азот; б) озон; в) кисень.

18. Іноді можна помітити, що жаби світяться в темряві. Це через те, що:

а) вони наїлися світляків;

б) у них накопичилося забагато фосфору.

19. Якщо ви стоїте обличчям до півночі, то праворуч від вас буде:
а) південь; б) схід; в) захід.

20. Напрямок вітру визначають за допомогою приладу:

а) брюгера; б) флюгера; в) барометра.

21. Рідкісні або зникаючі види