Тренінг «Закон і ми» Мета




Скачати 139,79 Kb.
Дата конвертації11.03.2019
Розмір139,79 Kb.
Тренінг «Закон і ми»

Мета: ознайомити учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи, розвивати інтерес учнів до читання літератури, матеріалів періодичної преси, перегляду телепередач на правову тематику, виховувати в учнів правову свідомість. 

Хід заняття

Вступна частина

Вправа – привітання.

Мета: знайомство учасників тренінгу, створення невимушеної доброзичливої атмосфери

Учасники тренінгу сідають у коло. Учитель пропонує учню, що сидить справа, назвати своє ім’я і яке-небудь право (наприклад, «Я – Денис, в мене є право на життя»)


Учитель. З правовими питаннями ми зустрічаємося дуже часто. Особливо зараз, коли ви вступаєте в дуже відповідальний і надзвичайно важливий період вашого життя — юність. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Багато хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально усі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати. А звідки ж ви, учні, можете почерпнути правові знання? З уроків правознавства, виховних годин, позакласних заходів на правову тематику, з книг, газет, журналів, радіо та телебачення. Сьогодні ми проведемо з вами тренінг на тему “Закон і ми”. Коли ви були в 6-му класі, ми з вами проводили класну годину, де познайомилися зі своїми правами. А сьогодні ми з вами розглянемо питання: що відбувається , коли права людей порушується, тобто яке покарання є для дітей вашого віку, якщо вчинити правопорушення.
Вправа «Очікування»

Учням роздають аркуші, на яких вони записують свої очікування від тренінгу – гри та прикріплюють до плакату.

ПРАВО………………………………………….. ПОРУШЕННЯ

Вправа «Правила»

Мета: сприяти створенню атмосфери довіри та доброзичливості для конструктивної роботи

Учитель пропонує учасникам правила, яких потрібно дотримуватися для ефективної взаємодії.


  1. Добровільна участь кожного

  2. Взаємодопомога.

  3. Взаємоповага.

  4. Правило піднятої руки.

  5. Не оцінювати.

  6. Обговорювати дію , а не особу.

  7. Говорити тільки про себе, свої переживання та проблеми.

  8. Мобільний зв’язок відсутній.

Основна частина.

На календарі є чимало дат, присвячених утвердженню однієї з найбільших цінностей людства – прав людини.

1 червня ми відзначаємо Міжнародний день захисту дітей, 28 червня – День Конституції України, 20 листопада – Всесвітній день захисту прав дитини, 10 грудня Міжнародний день прав людини. Та, незважаючи на таку, здавалося б, значну увагу правам людини і поціновування їх, ми, на жаль, щодня стикаємося з випадками свідомого чи неусвідомленого порушення прав людини і прав дитини, зокрема.

Інформаційне повідомлення «Конвенція ООН про права дитини»

Права людини починаються з прав дитини. А чому, до речі, всі люди світу відзначають День захисту прав дитини 20 листопада? (Відповіді учнів)

Ваші однокласники підготували невеличку інформаційну довідку з цього приводу.

Учень 1.

Люди люблять і любили своїх дітей завжди. Однак захищати дітей на міжнародному рівні почали лише на початку ХХ століття. Було прийнято цілий ряд важливих міжнародних актів, що дали початок міжнародному руху за права дитини.



Учень 2.

Та центральне місце займає «Конвенція ООН про права дитини», прийнята саме 20 листопада 1989 року. Згідно з Конвенцією, права дитини діляться на 5 груп:



  • Цивільні права (право на ім’я, національність, життя, дозвілля, принцип недискримінації, право на особисте життя);

  • Політичні права (свобода слова, свобода самовираження);

  • Економічні права (право на захист від експлуатації);

  • Соціальні права (право на освіту, охорону здоров’я, соціальне забезпечення);

  • Культурні права (право на відпочинок та дозвілля).

Варто пам’ятати: якщо людина має права, то вона повинна мати і обов’язки. Якщо немає обов’язку – немає права. Права кожної людини закінчуються там, де починаються права іншої. Кожна людина повинна поважати права іншої людини.

6. Вправа – розминка «Ливарпамен»

Мета: прищеплювати підліткам розуміння необхідності правил та законів, цінності їх у суспільстві, а також подати деякі основні ідеї щодо справедливості.

Учитель об’єднує учасників у дві команди методом «День і ніч» з різною кількістю гравців і просить вишикуватися в дві колони. Потім він дає маркер першому гравцеві в кожній команді та пропонує почати гру. Певна річ, група буде розгубленою через відсутність вказівок. Через деякий час психолог поступово пояснює окремі правила гри, говорячи ,що маркер треба спочатку передати в кінець колони, а потім повернути його назад. Виграє команда, яка закінчує передачу предмета першою. Команди починають, але психолог їх зупиняє, сказавши, що вони не дотримуються правил гри. Маркер слід через ліве плече. Гравці починають обурюватися ,що їм нічого не казали про це. Після чергового старту гра зупиняється і дається нове правило (повертатися до сусіда, що стоїть позаду, а потім віддавати маркер). Коли «переможці» оголошені, більшість учасників обурені перебігом гри.



Обговорення:

  • Що ви відчували, коли виконували цю вправу?

  • Що було справедливим?

  • Що було не справедливим?

  • Що може зробити гру справедливою?

  • За яких умов гра була б справедливою?

  • Де потрібні правила?

  • Для чого потрібні правила?

  • Що є спільного між правилами та законами?

  • В чому відмінність правил та законів?

Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим органом державної влади. На основі Конвенції Україна у 1991 році прийняла Закон «Про охорону дитинства».

Конкурс «Юридичний марафон»

Для кожної команди – по 10 запитань , за кожну правильну відповідь – 1 бал. Встановити відповідність між запитаннями і відповідями.

1.Здатність особи своїми діями здійснювати права та обв’язки? (Дієздатність).

2.Стихійне лихо – це юридична дія чи подія? (Подія).

3.Соціальні відносини, що регулюється нормами права? (Правовідносини).

4.Держава, у якій забезпечені охорона та захист основних прав людини? (Правова держава).

5.Як називаються дії, вчинені для усунення небезпеки, що загрожує інтересам суспільства, держави, особи, якщо небезпека не могла, бути усунена іншими засобами й заподіяна шкода, менша, ніж відвернута? (Крайня необхідність).

6.Як називається міжнародний основний документ про права дитини? (Конвенція про права дитини).

7.Яка галузь права регулює стосунки між дітьми та батьками? (Сімейне право).

8.Вчинення правопорушення в стані алкогольного сп’яніння пом’якшує вину? (Обтяжує).

9.Людина з подвійним громадянством – це…? (Біпатрит).

10.Яка галузь права регулює майнові та деякі немайнові відносини? (Цивільне право).

11.Особи, що мають стійкий правовий зв'язок із певною державою? (Громадянин).

12.Які міста в Україні мають спеціальний статус? (Київ, Севастополь).

13.Вкажіть мінімальний вік, із якого настає кримінальна відповідальність? (14 років).

14.Який вид відповідальності настає за порушення правил для пішоходів? (Адміністративна відповідальність).

15.Хто здійснює правосуддя в Збройних Силах України? (Військовий суд).

16.Як називаються особи, яким не виповнилося 18 років? (Неповнолітні).

17.Мінімальний вік вступу до шлюбу жінок в Україні? (17 років).

18.Право автора на публікування, поширення твору під своїм ім’ям, псевдонімом? (Авторське право).

19.Назвіть закон, що регулює правовідносини в освіті? (Закон «Про освіту»).

20.Усенародне голосування з важливих питань загальнодержавного і місцевого значення? (Референдум).



Кримінальна відповідальність неповнолітніх
Згідно чинного законодавства України до неповнолітніх осіб (осіб, які не досягли 18-річного віку) може застосовуватись кримінальна відповідальність.

Згідно ч. 1 ст. 22 Кримінального кодексу України (ККУ) кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося шістнадцять років. Це так званий загальний вік кримінальної відповідальності.

Проте, законодавством передбачене і зниження віку кримінальної відповідальності – від 14 до 16 років. Це зумовлено тим, що особа в 14 років уже усвідомлює шкоду, небезпечність та протиправність скоєних злочинів.

Згідно ч. 2 ст. 22 особи, що вчинили злочини у віці від 14 до 16 років, підлягають кримінальній відповідальності за:



  • умисне вбивство;

  • умисне тяжке тілесне ушкодження;

  • умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження;

  • диверсію;

  • бандитизм;

  • терористичний акт;

  • захоплення заручників;

  • зґвалтування;

  • насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом;

  • крадіжку;

  • грабіж;

  • розбій;

  • вимагання;

  • умисне знищення або пошкодження майна;

  • пошкодження шляхів сполучення і транспортних засобів;

  • угон або захоплення залізничного рухомого складу, повітряного, морського чи річкового судна;

  • незаконне заволодіння транспортним засобом;

  • хуліганство;

  • посягання на життя державного чи громадського діяча, працівника правоохоронного органу, члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону або військовослужбовця, судді, народного засідателя чи присяжного у зв’язку з їх діяльністю, пов’язаною із здійсненням правосуддя, захисника чи представника особи у зв’язку з діяльністю, пов’язаною з наданням правової допомоги, представника іноземної держави.

Згідно ст. 98 ККУ до неповнолітніх, визнаних винними у вчиненні злочину, судом можуть бути застосовані такі основні види покарань:

  • штраф;

  • громадські роботи;

  • виправні роботи;

  • арешт;

  • позбавлення волі на певний строк.

Крім цього, до неповнолітніх можуть бути застосовані додаткові покарання у виді штрафу та позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.

Згідно ст. 105 ККУ до особи, яка вчинила злочин у віці до 18 років, який не є особливо тяжким, суд може застосувати примусові заходи виховного характеру, які не є кримінальним покаранням. У цьому разі суд застосовує до неповнолітнього такі примусові заходи виховного характеру:



  • застереження;

  • обмеження дозвілля і встановлення особливих вимог до поведінки неповнолітнього;

  • передача неповнолітнього під нагляд батьків чи осіб, які їх заміняють, чи під нагляд педагогічного або трудового колективу за його згодою, а також окремих громадян на їхнє прохання;

  • покладення на неповнолітнього, який досяг п’ятнадцятирічного віку і має майно, кошти або заробіток, обов’язку відшкодування заподіяних майнових збитків;

  • направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків до його виправлення, але на строк, що не перевищує трьох років. Умови перебування в цих установах неповнолітніх та порядок їх залишення визначаються законом.

Варто зазначити, що до неповнолітнього може бути застосовано кілька примусових заходів виховного характеру. Тривалість заходів виховного характеру встановлюється судом, який їх призначає. Суд може також визнати за необхідне призначити неповнолітньому вихователя.

Направлення неповнолітнього до спеціальної навчально-виховної установи для дітей і підлітків до його виправлення є найбільш суворим примусовим заходом виховного характеру. Особа, яка не досягла 18-річного віку, поміщається до загальноосвітньої школи соціальної реабілітації або професійного училища соціальної реабілітації.

До спеціальних навчально-виховних установ неповнолітні направляються, коли вони вийшли з-під контролю батьків чи осіб, які їх замінюють, не піддаються виховному впливу і не можуть бути виправлені шляхом застосування інших заходів виховного характеру. Разом з тим не можуть направлятися у ці установи особи, визнані інвалідами, а також ті, яким за висновком відповідних спеціалістів перебування в таких закладах протипоказане за станом здоров’я.

Кримінальна відповідальність та відповідальність неповнолітніх осіб має певні особливості.

Неповнолітнього, який вперше вчинив злочин невеликої тяжкості або необережний злочин середньої тяжкості, може бути звільнено від кримінальної відповідальності, замінивши її примусовими заходами виховного характеру.

Штраф застосовується лише до неповнолітніх, що мають самостійний доход, власні кошти або майно, на яке може бути звернене стягнення.

Громадські роботи можуть бути призначені неповнолітньому у віці від 16 до 18 років на строк від 30 до 120 годин і полягають у виконанні неповнолітнім робіт у вільний від навчання чи основної роботи час. Тривалість виконання даного виду покарання не може перевищувати 2-х годин на день.

Покарання у виді позбавлення волі особам, які не досягли до вчинення злочину вісімнадцятирічного віку, може бути призначене на строк від 6 місяців до 10 років, а у випадку скоєння особливо тяжкого злочину, поєднаного з умисним позбавленням життя людини, – на строк до 15 років.

Неповнолітні, засуджені до покарання у виді позбавлення волі, відбувають його у спеціальних виховних установах.

При призначенні покарання неповнолітньому суд враховує умови його життя та виховання, вплив дорослих, рівень розвитку та інші особливості особи неповнолітнього. Призначення покарання неповнолітньому у виді позбавлення волі не може перевищувати 15 років.

Також до осіб, які відбувають покарання у виді позбавлення волі за злочин, вчинений у віці до 18 років, може бути застосоване умовно-дострокове звільнення від відбування покарання незалежно від тяжкості вчиненого злочину. Також, законодавством передбачене погашення та зняття судимості.

Крім того, при провадженні попереднього слідства та розгляді в суді справи відносно неповнолітнього, крім загальних обставин, обов’язково з’ясовується вік неповнолітнього, стан здоров’я та загального розвитку, умови життя та виховання неповнолітнього, обставини, що негативно впливали на виховання неповнолітнього та інше.




Вправа. “Закон і ми”.
Яку відповілальність за свої аморальні вчинки несе людина віком до 14 років? 
Відповідь. Вона несе відповідальність перед школою, товаришами, сім’єю. При неодноразових порушеннях можлива відповідальність перед комісією у справах неповнолітніх. 
Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років? 
Відповідь. У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчинення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних ушкодженнь, згвалтування, пограбу-вання, розбій, крадіжку, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умисне вчинення дій, що можуть викликати аварію потягу, умисне знищення або пошкодження майна. 
Яка відповідальність настає в 15 років? 
Відповідь. Майнова відповідальність за заподіяння майнової шкоди. 
Яка відповідальність настає в 16 років? 
Відповідь. Кримінальна за всі види злочинів. 
Яка відповідальність настає з 18 років? 
Відповідь. 18 років – це повне цивільне повноліття, коли настає відповідальність за всіма законами. 
Які ви знаєте органи правопорядку? 
Відповідь. Суд, арбітраж, органи внутрішніх справ. 
Що таке хуліганство? 
Відповідь. Це умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства. 
Як карається законом хуліганство? 
Відповідь. Позбавленням волі на строк до 1 року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а за злісне хуліганство – позбавленням волі на строк від 1 до 5 років. 
Чи були ви коли небудь свідками хуліганства? 
Відповідає кожен учасник бесіди. 
Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей? 
Відповідає кожен учасник бесіди. 
Що для кожного з вас є найбільшим злочином? 
Відповідає кожен учасник бесіди і обгрунтовує свою думку. 

Конкурс «Юридична консультація»

Уявіть собі, що ви стали юристами. До вас звертаються люди за юридичною допомогою. Надайте юридичні консультацію з таких ситуацій (команди вибирають аркуші із 2 ситуаціями – по 5 балів за повну відповідь).

Ситуація 1.

Хлопець, бажаючи похизуватися своєю силою, підняв дівчину на руки і за її згодою утримував її за огорожею балкону. Хлопець не втримав дівчину, і вона впала з 5 поверху, у наслідок чого отримала складні переломи. Було порушено Кримінальну справу. Чому? (Скоєно злочин через необережність).

Ситуація 2.

Покупець кілька днів тому придбав у магазині фотоапарат. Він виявився неякісним. Що робити покупцеві? (Звернутися до магазину, якщо є чек про придбання фотоапарату, вимагати повернення грошей чи обміну товару на якісний; у разі відмови – звертатися до суду).

Ситуація 3.

Після смерті громадянина Б залишилось його майно. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-річна донька померлого, 83-літня мати, та 40-літній брат померлого. Хто із претендуючи осіб не отримає спадщину? (Брат не отримає спадщину, тому що є спадкоємці першої черги – неповнолітня донька і стара мати).

Ситуація 4.

До виборчої комісії звернувся громадянин України П. (23 роки, проживає в Україні з 20-ти років, раніше не осуджений), із проханням зареєструвати його кандидатом у депутати Верховної Ради України. Чи буде задоволене його прохання? Обґрунтуйте відповідь.(Не буде, оскільки кандидат у народні депутати може бути громадянин України ,який прожив в Україні не менш, як 5 років).



Підсумок заняття.

Вправа «Реалізовані очікування»

Учасників просять пригадати свої очікування від тренінгу та сказати чи реалізувалися вони чи ні.



Вправа «Побажання»

Учитель пропонує учасникам заплющити очі й подумати про те, що вони хотіли б сказати чи побажати усім іншим. Через 1 хвилину учасники розплющують очі та діляться своїми думками.



Однак пам’ятайте: поряд із вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості, грамотності чи через страх перед відповідальністю, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих. Народна мудрість гласить: «Якого ставлення бажаєш до себе – так стався і до інших», «Що посієш – те й пожнеш», «Людина – коваль свого щастя», «Життя прожити – не поле перейти», і ці вислови не потребують доказів, оскільки перевірені віками.

Найважливішою для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами, записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.

Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. У цей період важливим є формування у народу України нового правового мислення, набуття знань про життєво необхідні закони й уміння використовувати їх у повсякденному житті.

Ви, учні, не повинні бути осторонь, оскільки молодь – це та сила, яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.


Сеферівська загальноосвітня школа – сад І-ІІ ступенів


Класна година
Правовий тренінг
Закон і ми

8 клас
Підготувала

класний керівник

Артюх Н.А.

2015 р.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка