Урок №. Тема: Голландський живопис ХVІІ ст. «Великі голландці»




Скачати 85,19 Kb.
Дата конвертації27.09.2018
Розмір85,19 Kb.
11 клас.

Урок №____.



Тема: Голландський живопис ХVІІ ст. «Великі голландці».

Мета: розглянути творчі портрети П.Рубенса, Рембранта; познайомити учнів з творами мистецької спадщини художників; поглибити знання мистецтва, навчати виражати власні думки і почуття, надихати учнів на їхню власну творчість; розвивати індивідуальне сприйняття мистецтва, мислення, збагачувати естетичне бачення учнів; виховувати бережливе ставлення до творів мистецтва.

Обладнання: репродукції картин художників, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ



І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні ми здійснимо уявну подорож у XVII ст. до Фландрії та Голландії, ознайомимося із найкращими зразками живопису цих країн, дізнаємося про особливості творчості митців, поглибимо свої знання у галузі жанрів живопису, що розвивалися у XVII ст. у цих країнах.


До яких країн Європи ми вже здійснили віртуальні подорожі?

1.Твердження.

1. Стиль, що розвивав ідеї символізму, намагався створити навколо людини естетично насичене предметне середовище наз. імпресіонізм (модерн).

2. Національним музичним інструментом Іспанії є скрипка (гітара).

3.В англійському садово-парковому плануванні червоний колір повинен поєднуватися з зеленим (так).

4.Арт нуво, Сецессіон, югенд-стиль, Ліберті – це назви одного і того стилю – бароко (модерн).

5. Стиль малювання в якомузображення утворюються шляхом накладання однієї фарби на іншу у вигляді крапок називається сюрреалізм (пуантилізм).

6.Знамените полотно П. Беренса, яке зображує дві голови, що злилися воєдино називається «Відчуття» («Поцілунок»).

7. В символічному мистецтві Німеччини приреченість зображували у вигляді лілеї (лебедя).

8. Справжня мейсенська порцеляна має клеймо схрещу мечі, зроблені синьою фарбою (так).

9. Історія мейсенської порцеляни починається з 1709 р. (так).

10. Прізвище провідного скульптора Мейсенського порцелянового заводу - Иоганн Бетгер (Йоахім Кендлер).

11. Утвердженням природного початку в плануванні саду, врахуванням законів гармонії відрізняється англійське садово-паркове планування (так).

12. Головний французський придворний садівник за часів Луї XIII носив ім'я Андре Ленотр (так).

ІІІ.Викладення нового навчального матеріалу
1.Вступне слово вчителя.

Про голландський живопис  знають навіть ті, хто не дуже добре розбирається в мистецтві. Історія виникнення голландського живопису може бути розділена на кілька періодів. Перший тривав приблизно з 1620 по 1630 роки, коли в національному мистецтві відбулося затвердження реалізму. Другий період голландський живопис переживав з 1640-1660 рр. Це час, на який припадає справжній розквіт місцевої художньої школи. Нарешті, третій період, час, коли голландський живопис почав занепадати - з 1670 до початку вісімнадцятого століття. Але сьогодні ми говоримо про період розквіту голландського живопису.

2.Складання «Асоціативного куща»
Завдання: складіть «Асоціативний кущ» за темою «Жанри живопису».

Перераховуючи найважливіші жанри голландського живопису, обов'язково потрібно розпочати з побутового - найбільш яскравого і самобутнього в історії. Саме фламандці відкрили світу сценки з побутового життя звичайних людей, селян і городян або бюргерів.  Ще один характерний жанр голландського живопису - натюрморт, особливо зображення сніданків. Вперше ним зайнялися харлемци Клас і Хеда, які малювали накриті столи з розкішним посудом. Мальовничий безлад і особлива передача затишного інтер'єру наповнені сріблясто-сірим світлом, характерним для срібного та олов'яного посуду. Утрехтські художники малювали пишні квіткові натюрморти, а в Гаазі майстрам особливо вдавалося зображення риб і морських гадів. З'явилося поняття «високі» та «низькі» жанри живопису.


Які це жанри, на вашу думку?

У результаті революції у XVII ст. Нідерланди поділилися на дві частини: Голландію і Фландрію (сучасна Бельгія). Підйом, викликаний револю­ційною боротьбою, визначив високий розквіт культури XVII ст. З'явилися дві різні школи живопису: голландська та фламандська.


Найяскра­вішими були досягнення блискучих живописців Фландрії: Рубенса та Голландії: Рембрандта.

3. Робота за варіантами, заповнення таблиці «Характерні риси живопису Рубенса, Рембрандта»
Випереджальне завдання для двох учнів. Розповідь про Рубенса і Рембрандта.
Перегляд відеофільму


І варіант
Центральною постаттю фламандського мистецтва цього періоду був Пітер Пауель Рубенс (15771640). Рубенс став творцем живого, хвилююче-яскравого стилю художнього вираження — пишного та гучного, насиченого театральним пафосом і бурхливим рухом, контрастами світла і тіні, що пізніше був названий бароко.

Яскравий, пишний рубенсівський стиль характеризується зображенням крупних фігур у стрімкому русі, сповнених максимально емоційно заря­дженою атмосферою. Різні контрасти світла й тіні, теплі багаті фарби спов­нюють його картини енергією. Він писав біблійні сюжети, захопливі сцени полювання на тварин, зображав дзвінкі ратні побоїща.

Рубенс був великим майстром портретного живопису. Портрети Рубенса можна назвати справжнім живописним довідником «хто є хто» представни­ків західноєвропейської знаті XVII ст., серед яких зображено багатьох арис­тократів — герцогів, графинь, королів та ін.

Рубенс уславив сучасний йому тип краси. Ніде так виразно не відчува­ється його веселий, повний здорового життя дух, як у картинах, що зобра­жують оголену жіночу натуру.

Картина «Три грації» відтворює спокійний танець служниць Венери (Афродіти) — Аглаї, що означає «сяюча», Єфросинії — «радісна» і Талії — «квітуча». Полотно представляє нам ідеал рубенсівської жіночої краси. Ці три оголені постаті художник наповнив чудовою життєвою си­лою, зобразив їх на тлі пейзажу, поруч із фонтаном і з гірляндою квітів над головами. Фігури нагадують класичну скульптуру, відчувається спроба від­творити в їхній плоті холод мармуру.

Якби знадобилося одним словом схарактеризувати життя Пітера Пауеля Рубенса, то в цілому піді­йшло б слово «енергія». Його мисте­цтво, що характеризується кипучої життєвою енергією, його пристрас­тями, є квінтесенцією грандіозного стилю бароко. Понад 1000 картин художника — це монументальне досягнення.


ІІ варіант.

Рембрандт (1606—1669) — найхарактерніший представник голланд­ської школи живопису.

За світоглядом Рембрандт, перш за все, глибокий реаліст: реалізмом про­сякнуті всі його твори. Навіть у таких зображеннях, як міфологічні, Ремб­рандт відтворює грецьких богів і богинь у вигляді сучасників.

Відомим Рембрандта зробила картина «Урок анатомії доктора Тульпа» -— груповий портрет доктора Тульпа з учнями. Рембрандт уперше відмовився від традиційної для групового портрета композиції, де всі персони стоять біля однієї, позуючи художникові. На його картині учні оточили стіл в ана­томічному театрі і слухають пояснення доктора. Художник зумів показати різну реакцію на кожному з облич учнів. Картина мала величезний успіх.

Головна осо­бливість рембрандтівського колориту — відсутність багатства кольору: в жодній з його картин немає тих фарб, якими вражають твори італійських майстрів або, наприклад, роботи Рубенса.

Головне у Рембрандта — передача гри світла й тіні, і в цьому він гені­альний майстер. Зазвичай Рембрандт розподіляє світло таким чином, що головна за значенням особа або головна група картини найбільше освітле­на, світлові ж рефлекси від цієї головної групи поширюються на інші най­ближчі до неї особи або аксесуари, і, нарешті, інші частини картини тонуть у прозорій, глибокій напівтемряві, сповненій легкості.

Як портретист він став творцем своєрідного жанру портрета-біографії, де довге життя людини і її вну­трішній світ розкривалися в усій своїй складності й суперечливості. Портрети Рембрандта реалістичні вищою мірою, вони не тільки точно передають зовнішні риси, а й вира­жають внутрішній стан зображених осіб, їхнє моральне обличчя.

Епілогом життя й творчості геніального митця стала картина «Повер­нення блудного сина», створена за біблійним сюжетом.

Це один із найпроникливіших творів майстра. Його можна розглядати як заповіт Рембрандта-людини і Рембрандта-художника. Саме тут ідея всепрощаючої любові до людини, до принижених і стражденних — ідея, якій Рембрандт служив усе своє життя, — знаходить найвище, найдосконаліше втілення. У картині домінують золотисто-охристі, кіноварно-червоні і чорно-коричневі тони при нескінченному багатстві найтонших переходів усере­дині цієї скупої гами. У нанесенні фарб на полотно беруть участь і пензель, і шпатель, і черешок пензля; але і це Рембрандту здається недостатнім — він наносить фарби на полотно безпосередньо пальцем (так написано, на­приклад, п’ятку лівої ноги блудного сина). Тільки навчена величезним жит­тєвим досвідом людина і великий художник міг створити цей геніальний і простий шедевр.



4. Перевірка заповнення таблиці.

Ана­ліз творчості Рубенса та Рембрандта

Характеристики творчості

Пітер Пауль Рубенс

Рембрандт Ван Рейн 

Який напрям мистецтва відбився у творчості ху­дожника?

Яскравий представник бароко

Реалістичний напрям

Жанровий діапазон мистецтва

Зверталися до релігійних та міфологічних тем.

Зображув побут, повсякденну буденну дійсність.

Особливості створення художнього образу

Притамане прагнення створювати героїчні образи, великі багатофігурні сцени, різноманітні за змістом і характером.

Психологічна глибина внутрішнього життя. Драматичність образів простих людей.

Особливості колориту

Колорит – теплий, багатий.

Головна риса колориту — відсутність барвистості

Для кого писалися картини?

Монументальні полот­на для прикрашання палаців і соборів

Різні замовники, в основ­ному бюргери.

Спільною рисою була любов до життя, до її земних радощів

4.Фізкультхвилинка.
І
V. Актуалізація набутих знань 
1. Творче завдання
. 
Завдання «Піймай помилку».
Учні класу об'єднуються у 2 групи. Учитель роздає групам набори репродукцій картин Рубенса і Рембранта. Завдання для груп: відібрати картини, які належать пензлю заданого художника, дібрати до них назву і створити «живу сценку» за сюжетом однієї картини. 
VII. Підбиття підсумків уроку.
1.«Мікрофон». «На цьому уроці я дізнався……» 
2.Оцінювання роботи учнів на уроці 
VIII. Домашнє завдання (вивчити конспект, створити малюнок голландського натюрморту).


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка