Урок №2 (6 клас) Тема уроку: «Камерно-вокальні жанри. «На крилах пісні» Мета уроку: ф ормування ключових компетентностей



Сторінка1/2
Дата конвертації27.11.2019
Розмір0,84 Mb.
ТипУрок
  1   2
Урок №2 (6 клас)

Тема уроку: «Камерно-вокальні жанри. «На крилах пісні»

Мета уроку: Формування ключових компетентностей:

Загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури;

  • міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;

  • вміння вчитися (приймати мету, поставлену вчителем, і відповідно до неї виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; раціонально організовувати та впорядковувати робоче місце); загальнокультурну (дотримувати норм культури мовлення й культури поведінки);

  • предметних компетентностей: розширювати уявлення про емоційний зміст музики; навчати вдумливо сприймати музичні твори; опанувати поняття «пісенні жанри», «соліст», «ансамбль», «дует», «тріо», «квартет», «квінтет», «камерна музика», «хор», «пісні без слів», «акомпонемент», «бард», «шансон»; повторити поняття «пісня» та визначити її будову;

Розвивати вміння уважно слухати музику, висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння на слух впізнавати жанрові ознаки музичного твору й характерні засоби музичної виразності та розвиток музичного образу, логічно мислити; удосконалювати виконавські навички.

Виховувати інтерес до слухання та виконання пісень різних жанрів, прищеплювати шанобливе ставлення до вітчизняної музичної скарбниці; виховувати інтерес до спадщини українського народу; зацікавлювати музикою та співом.

МУЗИЧНИЙ МАТЕРІАЛ:

В.Івасюк «Червона рута», Т. Компаніченко «Завжди Україна буде»,

М. Дремлюга «Лірична пісня».

НАОЧНІ ПОСІБНИКИ:

Портрети В.Івасюка, М. Дремлюги т а різні мистецькі твори живопису.



ОБЛАДНАННЯ:

Комп’ютер, проектор, екран, мультимедійна презентація, аудіозаписи, відеозаписи.



ТИП УРОКУ:

Комбінований, інтегрований, урок поглиблення в тему.



ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід (В. Івасюк «Червона рута»),

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

  1. Організаційний момент.

Музичне вітання.

Перевірка домашнього завдання.

2.Актуалізація опорних знань.

Учитель. Музичне мистецтво складається з багатьох різних видів, або жанрів: масштабних та мініатюрних, для одного голосу чи кількох, для одного музичного інструмента або багатьох.

Бліцопитування

• Пригадайте: як називають музикантів, що виконують вокальну музику? хорову музику? на музичних інструментах? грають в оркестрі?

• Як називають музику, що створена для виконання голосом? для виконання на музичних інструментах? літературного мистецтва.

• Пригадайте: які жанри пісень ви знаєте? (Романс, гімн, дума, щедрівка, веснянка, колядка)



  1. Мотивація навчальної діяльності.

  2. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Люди звертаються до музики в різні моменти життя – вона відображає наші емоції, почуття, становить найважливішу складову духовного світу. Сьогодні ми доторкнемося до шедеврів камерно-вокальних жанрів.

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1.Розповідь учителя.

Кожне мистецтво має свою неповторну мову. Музика — це мова почуттів, вона відрізняється особливою емоційною глибиною. В музиці склалася широка палітра жанрів: опера і симфонія, балет і концерт, прелюдія і танець.

Серед камерно-вокальних жанрів найдавнішою є пісня — вічний супутник людини. Починаючи з лагідної колискової, пісня супроводжує нас у радості та смутку, під час праці й на дозвіллі, надихає на подвиги.

Пісня — душа українського народу, який упродовж віків створював багатожанрову фольклорну спадщину. Неперевершена краса українських народних мелодій утілює такі притаманні українцям риси національного характеру, як емоційність і ліричність. Фольклорні інтонації завжди проникали й у творчість українських композиторів, особливо тих, хто захоплювався обробками народної пісні, як-от: Микола Лисенко, Микола Леонтович.

Загалом поділ пісень на жанри — справа надто суперечлива. Вони розрізняються за тематикою: пісні про матір, рідну мову, героїв, природу, кохання, мандри, свята, школу, дружбу. Відповідно до середовища поширення існують народні, церковні, естрадні пісні, а за регіональною ознакою народні пісні поділяються на подільські, закарпатські, слобожанські та багато інших.



Пісні можуть співатися соло, ансамблем чи хором, виконуватися з акомпанементом і без нього. Інструментальний супровід підсилює виразність пісенної мелодії, «домальовує» образи поезій.

Твори пісенних жанрів спочатку виконували голосом, але з часом ці наспівні мелодії почали грати на музичних інструментах без співу. Так зародилися інструментальні жанри вокального походження. Зокрема, жанр пісні без слів започаткував німецький композитор Фелікс Мендельсон. Інструментальні п'єси з подібними назвами («Пісня», «Народна пісня», «Лірична пісня» тощо)писали Едвард Гріг, Петро Чайковський, Лев Ревуцький, Микола Дремлюга та інші композитори.
Окрім народної пісні, у наш час набули величезної популярності естрадні пісні, а також відродилися так звані бардівські (або авторські).

Естрадні пісні, порівняно з народними, не мають яскраво виражених національних рис, хоча певні особливості існують, приміром, в італійській естраді чи французькому шансоні. Українській естрадній пісні притаманна чарівна мелодійна виразність, успадкована від фольклорної традиції.

В авторській пісні пріоритет надається тексту перед музикою, яка не є надто складною і може виконуватися непрофесійними співаками, тобто аматорами.

Засновником цього жанрового напряму в російській культурі був Булат Окуджава, а його лідером — Володимир Висоцький.

В українській культурі також поширена самодіяльна творчість бардів, яку ще називають «співаною поезією». Виконавці авторської пісні акомпанують собі на гітарі (Ольга Богомолець), фортепіано (Сергій Шишкін), лірі й кобзі (Едуард Драч).

Авторська, або бардівська, пісня — жанр, що набув поширення в середині XX ст. в різних країнах як самодіяльна музично-поетична творчість. Найчастіше виконавці цих пісень є авторами і віршів, і музики — звідси назва «авторська”. Друга назва походить від старовинних бардів. Творчість цих мандрівних поетів-сліваків виникла в Шотландії та Ірландії в далекому минулому й поступово поширилася в Європі. Поетів-співаків, які нерідко були водночас й акторами, називали по-різному: трубадури, трувери, менестрелі, жонглери, шпільмани, мінезингери, скоморохи, кобзарі й лірники.

Основу жанру музики сучасних бардів складали студентські й туристські пісні. Спочатку ці пісні звучали в компаніях друзів, у домашніх магнітофонних записах. Вони привертали увагу особистісною музично-поетичною інтонацією, чим відрізнялися від пісенних зразків, які поширювалися офіційними каналами радіо і телебачення.

За кордоном співаки-поети з гітарами збирали величезні молодіжні аудитори.

У різних країнах регулярно проводяться пісенні конкурси й фестивалі естрадної та авторської пісні. Популярності набув пісенний конкурс Євробачення, спрямований на взаєморозуміння між народами. У ньому є окремий напрям для дітей, що сприяє розвитку юних талантів.






Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка