37
Урок 4
Розвиток культури в середині 50-х — середині 60-х рр. ХХ ст.: науково-технічна революція, освіта, наука
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть
характеризувати основні тенденції в розвитку культури та її вплив на українське суспільство;
визначати зв'язки між процесами лібералізації суспільства, особливостями політичного життя та суперечливими явищами у розвитку культури та духовного життя;
пояснювати особливості НТР в СРСР;
визначати зміни, що відбулися в середній та вищі освіти;
називати здобутки української науки.
Обладнання:
Струкевич О.К., Романюк І.М., Дровозюк С.І.Історія України: Підручник для 11 кл. загальноосвіт.навч.закл. (рівень стандарту, академічний рівень). - К.: Грамота, 2011. - 320 с.
Презентація PowerPoint (для її перегляду інтерактивна дошка чи телевізор з'єднаний з комп'ютером, чи комп'ютерний клас).
Інструкційні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
Учні зачитують есе “В чому я вбачаю суперечливість осби М.Хрущова”
??? - Що таке культура?
- Що ми знаємо про розвиток культури в середині 40-х — середині 50-х рр.?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми дізнаємося, чи вплинула на культуру лібералізація суспільного життя в СРСР, чи зникли такі явища як “ждановщина”, “лисенківщина”.
ІV. Оголошення теми, очікуваних результатів (слайди 1,2).
V. Сприйняття і осмислення нового матеріалу.
Учитель ставить проблемне питання:
Чому явища в розвитку культури 50-60-х рр. називають суперечливими? (слайд 3).
38
Науково-технічна революція.
Учитель:
Що таке НТР?
Коли вона почалася?
Чим характеризувалася в країнах Західної Європи?
Завдання для самостійної роботи з підручником (§ 13 п.1, с.127-129).
Коротко в зошиті дати відповіді на питання:
До яких змін призвела НТР в західному суспільстві?
В чому суттєва відмінність НТР в СРСР?
Які головні особливості і досягнення НТР в Радянському Союзі?
Перевірка роботи, перегляд наочності (слайди 4-6).
Реформи освіти. 3. Здобутки науки.
Групова робота з підручником.
Учні обєднуються в три групи: “Середня освіта”, “Середня спеціальна та вища освіта”, “Наука”; отримують інструкційні картки для роботи в групах з підручником.
Презентація роботи груп. Перегляд слайдів 7-18. Обговорення.
VІ. Систематизація і узагальнення знань.
Учитель пропонує учням обговорити проблемне питання і повернутися до очікуваних результатів.
VIІ. Підведення підсумків уроку; інструктаж домашнього завдання.
Учитель запитує що сподобалося протягом роботи на уроці, що – ні, чи задоволені своєю роботою на уроці. Учитель оцінює діяльність учнів.
Д/з обов'язкове - опрацювати текст підручника §13. Додатково — реферати, презентації по темі.
39
ДОДАТОК
Група № 1.
Завдання: охарактеризувати розвиток середньої освіти в Україні в середині 50-х — середині 60-х рр. ХХ ст.
Виконайте завдання за алгоритмом:
Розподіліть обов’язки в групі:
керівник – слідкує за виконанням завдання, слідкує за тим, щоб всі члени групи брали участь в обговоренні проблеми,
доповідач – доповідає про результати роботи групи (презентує результати роботи),
секретар – записує результати обговорення,
охоронець часу – слідкує за часом, попереджає про закінчення часу.
2. Уважно прочитайте текст підручника (с.129-130 п.2).
3. Виділіть найголовнішу інформацію.
4. Обговоріть результати в групі та зафіксуйте їх.
Зверніть увагу на наступні питання:
назвіть основні пункти реформи середньої освіти, що відбулася в Україні;
назвіть проблеми, що існували в середній освіті.
Результати роботи оформіть у вигляді таблиці:
Здобутки в освіті (“+”)
|
Проблеми в освіті (“-”)
|
|
|
5. Презентуйте результати роботи.
6. Уважно прослухайте презентації інших груп. Візьміть участь в обговоренні. Зафіксуйте результати.
40
Група № 2.
Завдання:__охарактеризувати_розвиток_середньої_спеціальної_та_вищої_освіти__в_Україні_в_середині_50-х_—_середині_60-х_рр._ХХ_ст.'>Завдання: охарактеризувати розвиток середньої спеціальної та вищої освіти в Україні в середині 50-х — середині 60-х рр. ХХ ст.
Виконайте завдання за алгоритмом:
Розподіліть обов’язки в групі:
керівник – слідкує за виконанням завдання, слідкує за тим, щоб всі члени групи брали участь в обговоренні проблеми,
доповідач – доповідає про результати роботи групи (презентує результати роботи),
секретар – записує результати обговорення,
охоронець часу – слідкує за часом, попереджає про закінчення часу.
Уважно прочитайте текст підручника (с.130-131 п.2)
Виділіть найголовнішу інформацію.
Обговоріть результати в групі та зафіксуйте їх.
Зверніть увагу на наступні питання:
назвіть здобутки середньої спеціальної та вищої освіти;
назвіть проблеми, що існували в середній спеціальній та вищій освіті.
Результати роботи оформіть у вигляді таблиці:
Здобутки в освіті (“+”)
|
Проблеми в освіті (“-”)
|
|
|
Презентуйте результати роботи.
Уважно прослухайте презентації інших груп. Візьміть участь в обговоренні. Зафіксуйте результати.
41
Група № 3.
Завдання: охарактеризувати розвиток науки в Україні в середині 50-х — середині 60-х рр. ХХ ст.
Виконайте завдання за алгоритмом:
Розподіліть обов’язки в групі:
керівник – слідкує за виконанням завдання, слідкує за тим, щоб всі члени групи брали участь в обговоренні проблеми,
доповідач – доповідає про результати роботи групи (презентує результати роботи),
секретар – записує результати обговорення,
охоронець часу – слідкує за часом, попереджає про закінчення часу.
Уважно прочитайте текст підручника (с.131-133 п.3).
Виділіть найголовнішу інформацію.
Обговоріть результати в групі та зафіксуйте їх.
Зверніть увагу на наступні питання:
які науки розвивалися в республіці;
які відкриття, винаходи були зроблені українськими вченими;
які проблеми існували в українській науці.
Результати роботи оформіть у вигляді таблиці:
Галузь науки
|
Відкриття, винаходи, досягнення
|
Вчені
|
|
|
|
Презентуйте результати роботи.
Уважно прослухайте презентації інших груп. Візьміть участь в обговоренні. Зафіксуйте результати.
Поділіться з Вашими друзьями: |