Урок 6 Стилі та напрями мистецтва Тема. Мінливість вражень імпресіоністів. Постімпресіонізм



Скачати 106,15 Kb.
Дата конвертації09.10.2019
Розмір106,15 Kb.
Мистецтво 9 клас Урок 6

Стилі та напрями мистецтва

Тема. Мінливість вражень імпресіоністів. Постімпресіонізм.

Мета. Ознайомити учнів з мистецтвом постімпресіонізму як однією із мистецьких течій початку ХХ століття. Познайомити з мистецтвом Жоржа Сьора і Поля Сіньяка — творцями нової течії у французькому мистецтві, що отримала назву неоімпресіонізму, або пуантилізму. Розкрити своєрідність мислення та світобачення постімпресіоністів: техніки імпасто Ван Гога, насиченість кольорів Поля Сезанна, спрощені, стилізовані образи Поля Гогена, іронічний живопис Анрі де Тулуз-Лотрека. Поглибити знання про стиль у мистецтві. Формувати вміння давати чіткі відповіді на запитання, аргументувати свою думку, збагачувати словниковий запас. Розвивати інтерес до світової культурної спадщини, вчити визначати належність мистецьких творів до відповідної епохи. Виховувати інтерес до мистецтва, основи естетичного світосприйняття, закріплювати прагнення спілкуватися зі світом мистецтва.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, підручник «Мистецтво» 9 клас (автор Масол Л.), музичний інструмент.
ХІД УРОКУ

І. Вхід під під звучання музики. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Індивідуальне опитування.

  • Чим живопис імпресіоністів відрізняється від стилів попередників?

  • Поясніть значення слова «пленер». Для яких жанрів живопису

робота на пленері найважливіша? Чому?

  • Назвіть найяскравіших представників імпресіонізму в живописі

  • Розкажіть про свою віртуальну мандрівку музеями, де зберігаються скульптури Огюста Родена. З якими шедеврами митця ви порадите познайомитись своїм друзям?

  • Презентуйте свою творчу роботу - малюнок у стилі імпресіонізм на тему «Музика Дебюсі. Кольорові враження»



ІІІ. Мотивація навчання.

Мистецтво багатогранне, і багато в ньому є жанрів і напрямків, про які більшість із нас якщо й чули, то мають досить нечітке уявлення. А тим часом, якщо вникнути в суть кожного із цих напрямків і глибше зрозуміти завдання, які ставили перед собою художники, що творили у ньому, нам відкриється чимало цікавого. Розглянемо ж один із цікавих напрямків живопису - постімпресіонізм, історію його виникнення й розвитку. Це мистецтво називають «роздумом з пензлем в руках».


ІV. Вивчення нової теми

Мистецтвознавчий матеріал

Імпресіоністи, прагнучи передавати свіжість своїх безпосередніх вражень від навколишньої дійсності, різнобарвне багатство світу, його розмаїття й мінливість, значно збагатили засоби художньої виразності, щонайперше досягши великих успіхів щодо передачі світлоповітряного середовища, впливу світла на колір. Своїм завданням вони вважали відображення навколишньої дійсності в різних індивідуальних проявах. Майстри намагалися відтворити найпростіші мотиви сучасного житття й природи.

Однак підхід імпресіоністів до зображення дійсності чаїв у собі небезпеку досить поверхового розкриття явищ, відмови від значних життєвих і соціальних узагальнень. Прагнучи насамперед найбільш безпосередньо передати навколишній світ, митці надавали провідного значення зоровому враженню. Фіксяція швидкоплинних зорових відчуттів досягала в їхній творчості вражаючої достовірності, проте часом вона підміняла глибоке і всебічне пізнання світу. Імпресіоністи чудово передавали природу, напоєну сонцем і повітрям, райдужне мерехтіння фарб і переливи світла. Вони відобразили на своїх полотнах чарівну барвистість і динаміку сучасного життя, відкрили художню цінність багатьох мотивів дійсності. Але соціальні, а часом і психологічні проблеми художників майже не цікавили, і це стало головною причиною короткочасності розквіту цього стилю.

У 1886 році відбулася остання виставка імпресіоністів. До цього часу всі висунуті цим стилем завдання було розв'язано. Найкращі зразки мистецтва імпресіонізму вже було створено і можливості імпресіоністичного методу значною мірою вичерпано.

На останній виставці імпресіоністів було показано картину Жоржа Сера «Недільна прогулянка на острові Гранд-Жатт», що знаменувала відхід від істотних принципів імпресіонізму. Жорж Сера і Поль Сіньяк стали творцями нової течії у французькому мистецтві, що отримала назву неоімпресіонізму.

Період з останньої виставки імпресіоністів 1886 р. до 1910-х років — період постімпресіонізму.


Мистецька скарбничка

Постімпресіонізм (фр. роstiтрrеssіоnіsте, лат.роstпісля, тобто після імпресіонізму) — збірна назва кількох напрямів французького мистецтва кінця XIX ст., що виникли слідом за імпресіонізмом, зокрема неоімпресіонізм.
До французьких майстрів-постімпресіоністів належать: Поль Сезанн, Поль Гоген, Вінсент Ван Гог, Анрі де Тулуз-Лотрек. Роботи цих художників були представлені на виставці в Лондоні, під враженням якої один із критиків і винайшов термін «постімпресіонізм».

Поль Сезанн (1839-1906) не вважав живопис мистецтвом, він називав його одним із засобів пізнання, що дає шанс відчути й зрозуміти основи світобудови. Натюрморти художника зазвичай складаються з простого посуду і звичайних осінніх плодів. Доповнення драпіровками надає рухливості композиціям, завжди збалансованим і динамічним. Сезанн спочатку працював в імпресіоністському стилі. Проте поступово у його творах з'являються геометричні форми, що посилюють об'ємність предметів. Так художник відкрив методи зображення, що згодом стали мовою кубізму.

Полотна Вінсента Ван Гога — утілення унікальності манери письма митця, який випередив свій час і тому, можливо, був недоступний для розуміння загалу. У роботі над багатьма своїми творами він застосував техніку імпасто - нанесення густого шару фарби за допомогою не тільки пензлів, а й звичайного ножа. Таким чином, поверхня виходила шорсткою, і ця рельєфність малюнка робила його більш реальним. Споглядаючи картину,

можна було відчути всі тонкощі зображеного.

Візитною карткою творчості Вінсента Ван Гога (1853-1890) став натюрморт «Соняшники». Одним із творчих досягнень живописця стало опанування секретами колірного контрасту. Численні варіанти соняшників, які він малював 11 разів, змінюючи їх кількість і розташування, кольори тла свідчать про пошуки митцем досконалості. На картині з домінуванням у палітрі насичених відтінків жовтої фарби цей колір набуває особливого сяйва, а квіти справляють враження живих. Улюблений художником жовтий колір був втіленням радості й сонячної енергії. У цих рослинах художник знайшов співзвучність із власною душею, саме тому ці квіти в різні періоди життя були «героями» його полотен. Кращі часи відзначено картинами з яскравими, живими, сповненими сили й радості соняшниками. Але є й інші зображення - стебла болісно зламані, голівки квітів безпорадно повернені в різні боки, вони більше не дивляться на сонце.



Вінсент Ван Гог. Соняшники (варіанти)

Вінсент Ван Гог. Чотири соняшники, що в'януть
Аналіз творів мистецтва

  • Чи можна назвати композицію, у якій напружено «горять» фарби, «симфонією в жовтих кольорах»?

  • Порівняйте варіанти картини Ван Гога, представлені на ілюстраціях. Поміркуйте над їхнім змістом.

Одна з дивовижних картин Вінсента Ван Гога –


«Зоряна ніч».
Перегляд відео. Огляд шедеврів світового живопису. Вінсент Ван Гог. «Зоряна ніч»
Живопису невтомного мандрівника Поля Гогена (1848-1903) притаманні символічність образів, підкреслена декоративність, використання спрощених форм і яскравих кольорів, що ніби «звучать». Відчуваючи з дитинства, яке пройшло в Перу, потяг до екзотичних місць, Гоген багато подорожував. Потім взагалі поїхав на Таїті, подалі від цивілізації, щоб «злитися з природою» і малювати «первісне» життя.
Це цікаво знати!

У лютому 2015 року картину Поля Гогена «Коли весілля?» було продаю майже за 300 млн доларів, вона стала найдорожчим в історії твором мистецтва.

Основна тема творчості Анрі де Тулуз-Лотрека (1864-1901) — розваги й побут паризької богеми. Ці сценки він відтворював майстерно, іронічно, гротескно. Митець одним із перших почав малювати афіші співачок і танцівниць кабаре. Вони вражають динамізмом і виразним малюнком.


Аналіз творів мистецтва

  • Що вас здивувало у творах постімпресіоністів?

  • За ілюстраціями спробуйте узагальнити роль кольору на картинах.

Таким чином, конструктивістське бачення світу Сезанна, символізм і декоративність Гогена, пронизлива виразність кольору Ван Гога, графічна стихія майстра плаката Тулуз-Лотрека — стали сполучною ланкою між мистецтвом XIX і XX ст., поштовхом для розвитку низки інших художніх стилів і течій.

Як вважають дослідники, до постімпресіонізму належить також творчість неоімпресіоністів. Представники цього напряму на основі наукових досягнень прагнули довести до логічного завершення емпіричні знахідки попередників, передати за допомогою живописних прийомів усе багатство оптичних ефектів. Головним методом неоімпресіоністів став дивізіонізм.
Мистецька скарбничка

Дивізіонізм — метод живопису, заснований на розкладанні складного колірного тону на чисті кольори, які наносили на полотно окремими мазками.
Французький теоретик неоімпресіонізму Жорж-П'єр Сера (1859-1891) на основі дивізіонізму розробив незвичайну техніку письма — пуантилізм.
Мистецька скарбничка

Пуантилізм (фр. pointillismeкрапка) — живописна техніка, нанесення фарб на полотно у вигляді маленьких крапок або квадратів, які під час сприйняття картини з певної відстані оптично зливаються.
Жорж-П'єр Сера дійшов висновку, що суміш окремих точкових мазків дає значно сильніший зоровий ефект, ніж традиційні способи малярства. На картинах живописця всі деталі були складені з крапок чистих кольорів, композиції ретельно продумувалися, вивірялися до дрібниць.

Палким прихильником пуантилізму став Поль Сіньяк (1863-1935). Картини художника можна було розглядати тільки здалеку, бо зблизька вони

перетворювалися в мозаїку. Проте це було нове слово в мистецтві живопису, яке отримало імпульс для розвитку авангардних напрямів. Відповідно до теорії єдності живописної та музичної гармонії П. Сіньяк нумерував свої твори як музичні опуси, назвав серію пейзажів «алегро» і «адажіо».
Поль Сіньяк «Капо ді Нолі»

Поль Сіньяк «Сосна в Сен-Тропе»



  • Пригадайте, кого вважають основоположником імпресіонізму у музичному мистецтві?

До імпресіонізму належить також перший період творчості Мориса Равеля (1875-1937), учня Г. Форе . Композитор продовжив і розвинув пошуки свого молодшого сучасника К. Дебюссі в царині імпресіоністичного звукопису. Він створював романси на вірші поетів-символістів; програмні твори, у яких відчутний інтерес до фольклору («Іспанська рапсодія» для оркестру), картин природи («Гра води», цикл «Відображення» для фортепіано»). Загалом у стилістиці М. Равеля домінують енергійні, нерідко екзотичні ритми, барвиста гармонія, милування «прекрасною миттю».


Сприймання музики.

М. Равель «Гра води»
Художні методи імпресіонізму не обмежувалися впливом тільки на мистецтво Франції. Аналогічні пошуки велися в різних країнах: у Росії Костянтином Коровіним, Ігорем Грабарем.

Українські митці не пройшли повз імпресіонізм і постімпресіонізм, використовували його живописні техніки та прийоми для оновлення художньої мови. Імпресіоністичні риси помітні у творчості Миколи Бурачека, Олександра Мурашка та ін., хоча всі вони не дотримувалися цього стилю послідовно.

На зламі століть відбулося нашарування різних напрямів і течій, нерідко навіть у творчості одного митця. Відгомони імпресіонізму і постімпресіонізму зазвучали згодом у насиченому кольорописі Миколи Глущенка, у творах класика вітчизняного живопису Тетяни Яблонської, у натюрмортах майстра колористики Адальберта Ерделі, у серії київських пейзажів Сергія Шишка та ін. Проте їхня творчість належала вже іншій епосі.
Портрет митця

Український художник, педагог і громадський діяч Олександр Мурашко (1875-1919) створив самобутню образно-пластичну систему на основі поєднання традицій і новаторства.

У дитинстві майбутній художник залюбки слухав українські казки й історії про козаків, що їх йому оповідала бабуся, проста селянка з Борзни на Чернігівщині. Недарма Мурашко приїздив на свою рідну Чернігівщину, аби відчути колорит минувшини й змалювати старовинне вбрання і зброю під час написання картини «Похорон кошового». Бажання юнака стати художником усіляко підтримував його дядько Микола Мурашко — засновник Київської малювальної школи.

Мали вплив на професійне становлення О. Мурашка три різні стилі: реалізм, риси якого він успадкував від живописної школи свого петербурзького вчителя — великого реаліста Іллі Рєпіна; імпресіонізм, що надав поштовху до новацій під час перебування художника в Парижі; модерн, із принципами якого молодий художник ознайомився в Мюнхені, у центрі німецької сецесії. Завдяки цьому збігові у творчій манері митця поєдналися напрями, які естетично різнилися між собою і навіть суперечили один одному, — імпресіоністична пленерність і ескізність із чіткою організацією форм і декоративною модерною витонченістю.

В Україні митець став одним із перших, хто пішов шляхом живописних експериментів, пошуків виразної кольорової інтонації в портретах, жанрових композиціях на народну тематику. Художник стає відомим у Європі. За картину «Карусель» О. Мурашко одержав золоту медаль на X Мюнхенській міжнародній виставці (1906). Самобутня модерна трактовка біблейського сюжету на полотні «Благовіщення» поєднала реальність і містику.

О. Мурашко був одним із засновників Української академії мистецтв. У 1919 р. постріл трагічно обірвав життя художника, якому було лише 44 роки.


V. «Сходинка творчості». Виконання творчого завдання.

«Лист автору». Уявіть, що у вас є змога листуватися з автором шедевра мистецтва. Кому і що ви б написали?


VІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Схарактеризуйте особливості стилів імпресіонізм, постімпресіонізм

  • На прикладах творчості митців-постімпресіоністів розкрийте сутність поняття «стиль митця»

  • Схарактеризуйте творчість митця, який найбільше вас зацікавив. Поясніть, чим саме він привернув увагу, і розкажіть про зміст і техніку його творів.

Імпресіонізм став рубіжним явищем в історії мистецтва. Він завершував традиції реалізму і дав старт напрямам і течіям модернізму з постійним оновленням художньої мови й техніки.

Таким чином, мистецтво кінця XIX— початку XX ст., незважаючи на різні його види (живопис, скульптура, музика), на всю внутрішню різноманітність течій, напрямів, об'єднувало прагнення до передачі емоцій, вражень, кожної миті життя, навіть найнезначнішої зміни навколишнього світу. Імпресіоністи і постімпресіоністи мали величезний вплив на весь наступний розвиток образотворчого та музичного мистецтва й художньої культури в цілому, що стало помітно вже в наступному столітті. Їх житгєстверджуюча сила, закоханість у людину і природу, справжній демократизм, нетерпимість до будь-якої людської і суспільної потворності показали шлях до творчості наступним поколінням творчих особистостей XX

— початку XXI ст.


VІІ. Домашнє завдання.

  • Поцікавтеся фільмами про творчість про Ван Гога: «Жага життя», «Вінсент і Тео», «Ван Гог», «Жовтий будинок», «Ван Гог: Портрет, написаний словами»). Перегляньте один з кінотворів. Розкажіть про свої враження від фільму або напишіть рецензію на нього

  • Завершіть свою творчу роботу — «Лист автору»




Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка