Урок Обміркуйте ситуацію



Скачати 32,36 Kb.
Дата конвертації23.10.2016
Розмір32,36 Kb.
ТипУрок

Моніторинг фізичної складової здоров'я

  • Урок 6.
  • Обміркуйте ситуацію.
  • Кирило сказав Сергієві, що той занадто повільно росте й що йому слід звернути на це увагу. Сергій розхвилювався, оскільки не знав, як визначити, відповідає його фізичний розвиток віку чи ні. Що б ви порадили Сергієві?

1. Для чого потрібен моніторинг здоров'я

  • Показники
  • здоров'я
  • До суб'єктивних показників
  • стану здоров'я належать
  • показники самопочуття,
  • працездатності, сну, апетиту, настрою.
  • Об'єктивні показники стану здоров'я
  • пов'язані з антропометричними вимірами
  • (наприклад, вимір маси тіла, зросту,
  • окружностігрудної клітки, шиї, плеча, стегна,
  • гомілки), частотою дихання, життєвою
  • ємністю легень, пульсом, артеріальним
  • тиском.
  • Латинське слово «monitor» означає «той, що попереджає», а слово «моніторинг» означає «спостереження», «контроль», «вимір». Під моніторингом розуміють систематичне одержання й обробку інформації, що може бути використана для процесу прийняття того або іншого рішення.
  • Зверніть увагу!
  • Універсальний критерій для оцінювання здоров'я вчені поки що не визначили. Зазвичай для оцінювання здоров'я використовують сукупність тестів.
  • Зверніть увагу!
  • Вести спостереження й проводити виміри, пов'язані з фізичним аспектом здоров'я, слід регулярно. Тільки у цьому випадку можна прослідкувати зміни, що відбуваються.
  • Якщо вести моніторинг стану фізичної складової здоров'я в підлітковий період, то можна судити про те, наскільки успішно йде дорослішання організму.
  • Перше, що свідчить про стан фізичного здоров'я,— це самопочуття. Відчуття бадьорості й сили, почуття впевненості в собі, життєрадісність, міцний сон з вечора до ранку, гарний апетит свідчать про те, що фізична складова здоров'я не викликає побоювань.
  • Моніторингом здоров'я підлітків займаються медичні працівники. Але існують прості методи самоконтролю, які можна здійснювати власноруч у домашніх умовах.
  • Друге — це здатність справлятися з фізичними навантаженнями. Якщо ви добре вчитеся, у школі впродовж дня ефективно працюєте, ввечері можете виконувати необхідну повсякденну роботу вдома, легко витримуєте тривалі поїздки в громадському транспорті — ваш фізичний розвиток іде нормально.
  • Пульс надає інформацію про реакцію серцево-судинної системи на фізичні навантаження.
  • У спокої частота серцевих скорочень коливається від 60 до 80 ударів за хвилину.
  • У результаті регулярних спортивних занять частота пульсу може знизитися на 3 і більше ударів за хвилину. Це свідчить про тренованість організму.
  • Одним із надійних показників об'єктивного контролю стану здоров'я є пульс.
  • Вимірювання пульсу в самого себе
  • Вимірювання пульсу в
  • іншої людини
  • Під час фізичних вправ частота пульсу підвищується.
  • У ході тренування треба підрахувати пульс за 10 секунд і потім помножити отримане число на 6. Через 5—10 хвилин після закінчення тренування частота пульсу повинна стати меншою від 100.
  • Корисним є й інший вимір пульсу, який можна проводити в будь-який період дня. Треба спокійно полежати 3—5 хвилин, потім порахувати пульс, підвестися й знову виміряти пульс.
  • Якщо різниця між двома вимірами пульсу становить понад 20 ударів за хвилину, то це свідчить про погіршення стану організму. Зі збільшенням тренованості така різниця зменшується й може скласти 8—10 ударів за хвилину.
  • 2. Визначення пульсу
  • Найбільш зручне місце для промацування пульсу — променева артерія на внутрішній поверхні передпліччя, поблизу великого пальця (приблизно на сантиметр вище променевозап'ястного суглоба).
  • Для цього покладіть долоню на нижню частину грудної клітки, дихайте рівномірно, природно — як виходить само по собі.
  • Нормальний показник у стані спокою — це 18—20 дихальних циклів за одну хвилину.
  • Один дихальний цикл складається з вдиху й видиху.
  • Із поліпшенням фізичної підготовленості частота подихів знижується.
  • 3. Оцінка етану органів дихання
  • Оцінку стану органів дихання проводять за кількістю подихів за хвилину в положенні сидячи в розслабленому стані.
  • 4. Техніка домашніх вимірів
  • Моніторинг фізичного розвитку може включати
  • вимір окружності грудної клітки, талії, стегна, гомілки, плеча й передпліччя, а також вимір ширини плечей та маси тіла.
  • Для того щоб визначити окружність грудної клітки, візьміть сантиметрову стрічку правою рукою за нульову поділку, а лівою за середину.
  • Окружність плеча вимірюють, накладаючи сантиметрову стрічку по найбільшій опуклості при напружено зігнутій і при вільно опущеній руці.
  • Окружність стегна визначають, накладаючи стрічку позаду під сід­ничною складкою, паралельно До підлоги, а окружність гомілки — накладаючи стрічку по найбільшій опуклості. При цьому потрібно стояти так, щоб маса тіла розподілялася рівномірно на обидві ноги.
  • Зріст легко визначити в такий спосіб: до стіни або одвірка прикріплюють сантиметрову стрічку завдовжки 2 метри з нульовою поділкою на підлозі або креслять лінію й роблять на ній відповідну розмітку.
  • Масу можна перевірити, скориставшись підлоговими вагами.
  • Отримані дані можна порівняти з таблицею
  • Вік, роки
  • Маса тіла, кг
  • Зріст, см
  • Хлопчики
  • Дівчата
  • Хлопчики
  • Дівчата
  • 10
  • 30—38
  • 30—39
  • 135—147
  • 134—147
  • 11
  • 32—41
  • 32—39
  • 138—149
  • 132—152
  • 12
  • 37—49
  • 38—50
  • 143—158
  • 146—160
  • 13
  • 39—53
  • 43—54
  • 149—165
  • 151—163
  • 14
  • 45—57
  • 46—56
  • 155—170
  • 154—167
  • 15—16
  • 50—63
  • 50—59
  • 159—180
  • 156—167
  • Для оцінки фізичного розвитку зазвичай користуються двома способами.
  • Перший — це порівняння із середніми показниками (стандартами), що характеризують нормальний фізичний розвиток підлітка в певному віці.
  • Другий спосіб — це порівняння між собою двох або кількох ознак фізичного розвитку (довжини тіла, маси тіла, окружності грудної клітки тощо).
  • Практична робота №2
  • «Самооцінка рівня фізичного здоров'я»
  • Мета: навчитися проводити самооцінку рівня свого фізичного здоров'я. Обладнання й матеріали: сантиметр, картка з тестом.
  • Хід роботи
  • 1. Визначення стану організму за допомогою суб'єктивних показників.
  • Заповніть таблицю, відзначивши в ній суб'єктивні показники вашого здоров'я.
  • Показники стану
  • Оцінка
  • Добре (“4”)
  • Задовільно (“3”)
  • Погано (“2”)
  • Самопочуття
  • Гарне
  • Млявість, знесилля
  • Слабкість, дратівливість, запаморочення
  • Сон
  • Спокійний, міцний, відновлюючий
  • Безсоння або підвищена сонливість
  • Апетит
  • Нормальний або трохи підвищений
  • Знижений
  • Відсутній
  • Настрій
  • Життєрадісний, бадьорий, упевненість у своїх силах
  • Байдужість
  • Занепадницький
  • Бажання навчатись
  • Велике
  • Помірне
  • Відсутнє
  • Працездатність
  • Висока, гарна
  • Погіршена
  • Різко знижена
  • Біль у м'язах
  • Відсутній
  • Є, але швидко минає після душу, масажу.
  • Тривалий

Підрахуйте загальну суму балів, отриману в результаті відповідей. Якщо сума балів становить:

  • від 26 і вище – стан вашого організму дуже гарний;
  • від 22 до 25 балів – гарний;
  • Від 18 до 21 – задовільний;
  • Від 14 до 17 – погани.
  • 2. Заповніть таблицю. Записавши всі наступні свої виміри
  • Дата проведення тесту
  • Дані грудо-лопаткового тесту
  • Дані грудоплечо-вого поясу
  • Ширина плечей
  • Окружність талії
  • Окружність плеча
  • Окружність грудей
  • 3. Зробіть висновки.
  • Оцінюючи фізичний розвиток підлітка за зовнішніми ознаками, визначають поставу, форму хребта, форму грудної клітки, будову ніг та форму стопи.
  • Постава — це звична поза людини, що характеризується здатністю без особливої напруги тримати прямо тулуб і голову.
  • Людина в цій позі може бути стрункою й привабливою, але може бути сутулою й непривабливою. Постава є одним із найважливіших показників фізичного розвитку підлітка. Вона залежить від стану хребта й ступеня розвитку м'язів тулуба, таза та нижніх кінцівок.
  • Ознаки правильної постави:
  • голова піднята, плечі розташовані на одному рівні;
  • якщо дивитися ззаду, голова, шия й хребет становлять пряму вертикальну лінію;
  • якщо дивитися збоку, хребет має невеликі вигини в шийному й поперековому відділах та невелику опуклість у грудному відділі.
  • Пригадайте!
  • Для того щоб відчути правильну поставу, треба притулитися до стіни таким чином, щоб до неї доторкалися потилиця, лопатки, таз, литки й п'яти. Таке положення варто відчути й запам'ятати — це і є правильна постава.
  • Як правильно сидіти за партою, сідати я вставати з-за неї:
  • Якщо ви сидите, то спина повинна прилягати до спинки стільця. Плечі мають бути прямими, голова високо піднята.
  • Не можна класти ногу на ноту, сплячи за партою. Це призводить до скручування хребта, викликає підвищення навантаження на нього.
  • Пригадайте!
  • 3. Не можна сідати з усього розмаху на стілець або на крісло. Така дія може травмувати хребет. Сідаючи на стілець, опускайте тіло легко й м'яко.
  • 4. Правильно підніматися зі стільця — це означає, злегка нахиливши тулуб уперед, перенесеш вагу тіла на ноги й виштовхнути його вгору; хребет при цьому буде тримати голову й торс прямо. Не допомагайте собі руками, коли встаєте й сідаєте.
  • Ознаки неправильної постави:
  • голова виходить за поздовжню вісь тіла (опущена голова);
  • плечі зведені вперед, підняті (асиметричне положення плечей);
  • кругла спина, запала грудна клітка;
  • живіт випнутий, таз відставлений назад;
  • надмірно збільшений поперековий вигин.
  • Пригадайте!
  • кругла
  • спина
  • плоска
  • спина
  • сідлоподібна
  • спина
  • сколіоз
  • При порушеннях постави може утворитися кругла спина, плоска спина, сідлоподібна спина. Найбільш виражені відхилення у формі спини відзначаються при бічних викривленнях хребта — сколіозах.
  • Типи постави:
  • а- нормальна постава;
  • б- кифотична (кругла спина, сутула спина);
  • в- плоска спина;
  • г- плосковігнута спина;
  • д- кифолордична постава (кругловігнута спина).
  • Можливість появи бічних викривлень хребта (сколіозу) особливо велика у віці 11—15 років, коли швидко росте скелет, а м'язова система відстає у своєму розвитку.
  • Саме в цей період на поставу впливають сон на занадто м'якому ліжку, неправильне положення тулуба під час сидіння й стояння, нерівномірне навантаження на хребет.
  • Неправильна постава стає причиною ранньої появи остеохондрозу, несприятливого положення внутрішніх органів (зі зниженням їхніх функцій). Наприклад, звичка сутулитися створює таку позу, що стискає грудну клітку, дихання стає поверхневим і уривчастим. Це ускладнює роботу легенів, ослаблює надходження кисню в органи й тканини.
  • Форма ніг уважається нормальною, якщо при стійці «струнко» стегна й гомілки зімкнуті або між ними є невеликі просвіти в ділянці колін або над щиколотками.
  • Відхиленням від нормальної форми ніг може бути О-по- дібна форма (один із наслідків рахіту) або Х-подібна (виникає найчастіше внаслідок слабкості м'язово-зв'язко- вого апарату). У цьому разі слід порадитися з лікарем.
  • Іншими зовнішніми ознаками фізичного здоров'я є форма грудної клітки, особливості будови ніг та форма стопи.
  • Форма грудної клітки залежить від форми й розташування ребер, ключиць, грудини, лопаток, хребта. Найчастіше зустрічаються конічна, циліндрична й сплощена форми грудної клітки.
  • Лопатки в нормі мають бути на одній лінії й не занадто відставати від спини. Відхиленням від цього бувають неоднакове положення нижніх кутів лопаток, що відстають, або крилоподібні лопатки (унаслідок рахіту, м'язової слабкості або загальної затримки в рості).
  • Шляхом простого огляду стопи можна робити висновок про її будову. Більш правильне уявлення дає відбиток стопи на білому аркуші паперу. Для цього необхідно змочити стопи ніг барвником (наприклад, синькою) або жирною (маслиновою, соняшниковою) олією й одразу поставити стопу (стопи) на аркуш чистого паперу. При плоскостопості на відбитку стопи не буде внутрішньої западинки.
  • Нормальна стопа має форму напівзводу, який утримується завдяки натягу зв'язкового апарату й напруги м'язів, що підтримують звід стопи.
  • Сплощення склепіння стопи плоскостопість — свідчить про порушення нормальної функції.
  • Нерідко це викликає обмеження здатності до рухової діяльності. У цьому разі при ходьбі й стоянні людина швидко стомлюється, з'являються м'язові болі.
  • !
  • Моніторинг — це систематичне одержання й обробка інформації, що може бути використана для процесу прийняття того чи іншого рішення. Моніторинг може бути корисним при здійсненні контролю стану здоров'я.
  • Вести спостереження й проводити виміри, пов'язані з фізичним аспектом здоров'я, слід регулярно.
  • Отримані показники можуть щось говорити про стан здоров'я тільки в динаміці.
  • Існують прості методи самоконтролю, які можна здійснювати в домашніх умовах.
  • Якщо моніторинг указує на погіршення вашого здоров'я, то слід звернутися до лікаря.
  • Опорні точки.
  • Словничок
  • Артеріальний пульс — це коливання стінок судин, викликане змінами тиску крові, у ритмі скорочень серця.
  • Моніторинг — спостереження, контроль, вимір, систематичне одержання й обробка інформації для прийняття того чи іншого рішення.
  • Плоскостопість — це сплощення склепіння стопи.
  • Постава — це звичне положення тіла під час ходіння, сидіння тощо.
  • Сколіоз — це важке захворювання опорно-рухового апарату, представлене викривленням хребта у фронтальній площині й скручуванням навколо своєї вертикальної осі, що проявляється в молодому віці й прогресує в міру росту організму.
  • Питання для повторення та обговорення
  • Для чого потрібен моніторинг здоров'я?
  • Які методи допомагають судити про те, наскільки успішно йде дорослішання організму підлітка?
  • Як здійснювати моніторинг фізичної складової здоров'я? Що ви знаєте про техніку домашніх вимірів для моніторингу фізичного розвитку?
  • Які показники стану здоров'я є об'єктивними, а які — суб'єктивними? Що потрібно робити при порушенні постави?
  • Домашнє завдання.
  • Опрацювати §6, сторінка 63, питання 1 6, словничок. Повторити § 1 – 5. Підготуватись до контрольної роботи.

Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> С. О. Рачкова, А. М. Кушнірчук Методичний посібник Система роботи школи щодо формування навичок здорового способу життя


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка