Урок (світова та українська література) для 9-го класу



Скачати 51.44 Kb.
Дата конвертації23.11.2018
Розмір51.44 Kb.
ТипУрок
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НВК «гімназія-школа» № 27 м.Маріуполя

Бінарний урок

(світова та українська література)

для 9-го класу

«Джордж Байрон та Володимир Сосюра.

Поема «Мазепа». Іван Мазепа - людина та історична постать»
Укладачі:

Учитель української мови та літератури Вартанян Л.В.

Учитель української мови та літератури,

світової літератури

Похвалітова Ю.М.

2015


Урок №

Тема уроку:

Джордж Байрон та Володимир Сосюра. Поема «Мазепа».

Іван Мазепа-людина та історична постать.

Мета уроку:

  1. Поглибити розкриття постаті І. Мазепи не тільки як історичній постаті, а й як людини.

  2. Розвивати в учнів уміння вести діалог, систематизувати та узагальнювати набуті знання.

  3. Виховувати в учнів любов до рідної землі, до свого народу, закріплювати літературні зв’язки.

Обладнання:

Виставка творів Дж. Байрона «Мазепа», В. Сосюра «Мазепа», К. Рилєєв «Войнаровський», ілюстрації та портрети І. Мазепи.



Форма уроку: діалогічна лекція

Хід уроку:

І. Вступ.

  1. Привітання до класу

  2. Оголошення теми уроку та епіграфу.

«Особа Мазепи ще чекає безсторонньої історії, яка б змалювала його не під впливом погляду побаченого в першій половині 18 столітті» – писав 1860 року М. Костомаров.

ІІ. Робота зі змістом уроку

  1. Вступне слово вчителя світової літератури.

Розглядаючи образ І. Мазепи на прикладах творів української та англійської літератур: поем В. Сосюри і Дж. Байрона «Мазепа», зробіть висновок та пов’яжіть свою думку з епіграфом.



  1. Вступне слово вчителя української літератури.

Слід відзначити, що представник української літератури В. Сосюра по-своєму трактує образ Мазепи. Не ідеалізуючи його як неординарну особистість, поет творить, насамперед, не поетичний, а художній портрет гетьмана.

У ліро-епічній поемі Дж. Байрона «Мазепа» автором використано відомий факт із часів молодості гетьмана, коли його прив’язали до дикого коня, таким екзотичним чином повернувши майбутнього українського ватажка в українські степи. Тобто І. Мазепа постає типовим романтичним героєм.



ІІІ. Робота в групах.

Учні, які об’єднані у 3 групи, зачитують опис портретів Мазепи з обох поем та характеризують його образ:



1група - Дж. Байрон «Мазепа». Молодий І. Мазепа та старий мудрий гетьман, зображений у поемі.

2група - В. Сосюра «Мазепа». Безтурботний І. Мазепа в молодості - майбутній воїн, дипломат, меценат.

3група - зачитування цитат до образу І. Мазепи, пропонування іншим додати характеристику до кожної цитати. Приклади цитат: «Такий стрункий і одинокий», «вільно розмовляв по-французьки й по-латині», «в душі його вирує жага свободи» тощо.

ІV. Куточок допитливих

Учні представляють цікаві факти щодо авторів та їхньої роботи над творами.



Джордж Байрон

  1. Поему Дж.Байрона «Мазепа» перекладали Михайло Старицький (неповний переклад), Дмитро Загул.

  2. Сам Дж. Байрон для українців, за словами М. Рильського, був «поет-воїн», «поет - громадянин», один із сучасників та «вічних супутників».

  3. Український літературознавець С. Родзевич у своїй праці «Мазепа в світовій літературі» (1929) писав, що І. Мазепа «… та історична особа, що в ній знаходить поет відблиски страждань та поривань Есхілового невмирущого титана».

В. Сосюра

1. Над твором «Мазепа» В. Сосюра працював з 1929 по1960 рік.

2. Твір отримав клеймо «забороненого», тому лише у 1988 році був опублікований у журналі «Київ».

3. Автор намагався розкрити психологію особистості І. Мазепи і через образ піднести ідею державності України.


V. Лекційний виклад матеріалу.


  1. Слово вчителя української літератури.

У поемі В. Сосюри «Мазепа» гетьман постає в першу чергу справжнім патріотом. Осмислено причини трагедії Мазепи. Весь час у поемі звучить пристрасне зізнання гетьмана у любові до України, до своїх співвітчизників. Але вони його покинули в біді, не зрозуміли його намірів. Проте поет зазначає, що саме народ скаже «останнє слово», яке буде вирішальним для розуміння ролі Мазепи в історії.

  1. Слово вчителя світової літератури.

У поемі Дж. Байрона «Мазепа» провідна увага зосереджена на картині покарання молодого Мазепи: біг дикого коня, якого не може зупинити юнак, прив’язаний до його спини. Взагалі поема написана у формі спогадів старого Мазепи Карлу ХІІ під час зупинки після втечі з-під Полтави. Байрон не зображує бойових дій Полтавської битви, а лише згадує про них одним рядком. В основному описує муки переможеного короля Карла ХІІ і, сам того не бажаючи, змальовує широку, багату добром і людською теплотою душу Івана Мазепи, характеризуючи його як Людину з великої літери.

VІ. Завдання для учнів

Порівняти: в чому схожі і чим різняться принципи зображення образу І. Мазепи у поемах Дж. Байрона та В.Сосюри.



VІІ. Узагальнення матеріалу уроку

Самостійна робота на картках у вигляді тестових завдань.



  1. Назва села, у якому народився І. Мазепа (Мазепинці).

  2. Французький письменник, який описав романтичну історію кохання Мазепи (Вольтер).

  3. Країна, в якій відбувалися події, описані Байроном (Польща).

  4. Ім'я дружини воєводи, в яку був закоханий І. Мазепа (Тереза).

  5. Ім'я короля, при дворі якого служив молодий Мазепа (Казимір).

  6. Назва села, в якому помер Мазепа (Варниця).

  7. Ім'я короля, якому у творі Байрона Мазепа розповів історію свого кохання (Карл).

VІІІ. Домашнє завдання:

Створити міні-презентації за темою «Образ Мазепи у літературі, музиці та живопису»



ІХ. Підбиття підсумків уроку:

  1. Прийом «Мозковий штурм»

А) назвати провідні риси образу І. Мазепи

Б)назвати причини популярності образу І. Мазепи



2. Прийом «Мікрофон»

Завершити речення: « Сьогодні на уроці я навчився (замислився, відчув або зрозумів), що …»
Каталог: doc -> files -> news -> 461
news -> План-конспект бінарного заняття гуртка „Mit Spa? (музичне виховання + німецька мова) 7 клас
news -> Чарівний олівець
news -> Програм а література ( російська та зарубіжна) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою
461 -> Степенева функція, її графіки та властивості
461 -> Методичні рекомендації щодо навчання алфавіту на уроках англійської мови в початкових класах
461 -> Ділові папери. Доручення. Офіційний лист. Анотація
461 -> Тема: Бізнес – ідея Мета
461 -> Ґрунт, його значення
461 -> Як громадяни беруть участь у житті демократичної держави


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка