Урок вийшли в поле косарі



Скачати 56,69 Kb.
Дата конвертації05.11.2018
Розмір56,69 Kb.
ТипУрок
Урок 3. ВИЙШЛИ В ПОЛЕ КОСАРІ
Мета:

· навчальна:ознайомити учнів з українськими обрядовими жниварськими піснями; розширити уявлення про календарні пісні землеробського циклу;

· розвивальна: розвивати вокально – хорові уміння й навички; вчити дітей творчо мислити;.

· виховна: виховувати інтерес, любов до народної музики, повагу до народних звичаїв, до людей праці.

Музичний матеріал: Музика Віталія Філіпенка, вірші Лади Реви «Поле моє, поле», укр.. нар. пісня «Вийшли в поле косарі»

Елемент інтеграції: О. Кваша. «Українське село», М. Пимоненко. «Жнива в Україні», Г. Попінова. «Обжинки»

Основні поняття: "календарно-обрядові пісні", "жниварські пісні".

Тип уроку: урок введення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(укр.. нар пісні «Вийшли в поле косарі»)

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Музичне вітання.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У нас сьогодні урок незвичайний, адже ми потрапимо в світ жниварських пісень і саме під одну з них ви заходили до класу.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вчитель. У кожного народу є безлічнароднихпісень, яківиконують у певну пору року, тобтовідповідно до календаря. У давнину такийспівсупроводжувався обрядами, тому ціпісніназиваються календарно-обрядо- вими. Зазвичайці твори відображаликожен цикл хлібо­робськоїпраціпротягом року: навесні, влітку, восени. У таких пісняхдуже часто відтворювалисярухи, щосим­волізуютьоранку, сівбу, жнива тощо.

Календарно-обрядовіпісні— цепісні, яківиконувалиселянипід час різнихнароднихобрядів і календарних свят.

Пісні, якіспіваютьпід час жнив, коли збирають ... урожай, називаютьсяжниварськими. Ці твори пов’язані з хліборобськими обрядами, адже жни­ва — найважливіший час літнього циклу. І хочацейпе­ріоджиттялюдинихарактеризуєтьсяважкоюпрацею, віннасампередозначаєзавершенняхліборобського року. А чивідомотобі, які обряди пов’язанізі жнивами? Якщоні, тодізвернімося до народноїскриньки.

НАРОДНА СКРИНЬКА

В Україні до початку жнив готувалися і як до великого свята, і як до важкоївідповідальноїроботи, коли доводилосяпрацювативідсвітанку до ночі, незважаючи на спеку і спрагу У перший день жнив на поліз’являлися люди в широких білихштанях, у полотняних сорочках із косами в руках, — косарі. Дівчата й молодицівиходили на ниву із серпами; жнучи, вони спритно клали сніп за снопом і, працюючи, співали.

Дожинаючи ниву, женцізалишалитрохинедожатихстебеліз колосками «спасові на бороду». Те недожатеколосся вони зв’язували в пучок червоноюниткою, абовипліталиколосянукитицю, ніби бороду, й пригиналиколосся до землі — це й була «Спасова борода».

Закінчивши жнива, женціпримовляли: «Хто орав — тому силку, а хтосіяв — тому дві, а хто жав — тому всі. Дай Боже, щоб і на друге літобувгарний урожай!»

А щепід час жниварськихробітусіспівали! Жниварський обряд бувсповненийпісеньрізногозмісту: у них звучала похвала ниві, врожаю, сонцю, господареві та трудівникам.

Жниварські пісні — народні пісні, які виконують під час жнив.

Слухання: музика Віталія Філіпенка, вірші Лади Реви «Поле моє, поле»

· І Який характер пісні?

· Про що співається в ній? Яка з репродукцій картин найкраще ілюструє пісню?


Фізкультурна хвилинка

Вчитель.Жниварські роботи на селі, які тривають протягом літа, завжди супроводжувалися співом. Поділяються жниварські пісні на три групи: зажинкові — величання першого снопа і жниць, жнивні — основною темою є важка праця хліборобів, обжинкові — бадьорі, радісні пісні, у яких оспівується нива та новий урожай.

Послухай українську народну пісню «Вийшли в поле косарі».

· Поміркуй, до якої групи жниварських пісень вона належить.

Звучить українська народна пісня «Вийшли в поле косарі»)
Вчитель: - Українську народну пісню «Вийшли в поле косарі» віднесемо до групи власне – жниварських пісень, адже в ній розповідається про сам процес роботи на полі.

Жниварські пісні відзначаються винятковою простотою і реальністю. Навіть мотиви втоми женців від важкої праці під гарячим сонцем можуть бути втілені у світлих образах.

- Як можна музичними барвами уявити або намалювати таку картину: косарі далеко – далеко, потім все ближче, ось вони вже і поряд з нами, і знову віддаляються. За допомогою яких засобів музичної виразності? (Динамічних відтінків)

- Ось такий динамічний план виконання цієї пісні, яку ми з вами розучимо:

p mf>
Вокально-хорова робота

Вчитель: - Перш ніж почнемо розучувати пісню, давайте спочатку розігріємо наш голосовий апарат. Всі встали рівно, випрямили спинки, руки довільно опущені донизу.

- Покажіть, відобразіть звуками, як колоситься пшениця.

Учні: (Повільний вдих через ніс, видих на звук «ш – ш – ш - ш»)

Вчитель: - Хлопці, покажіть, як ви у бабусі в селі сіно косили.

Хлопці: (Імітують, що косять: вдих через ніс – помах коси вправо, видих – «Ух!» - помах коси вліво)

Вчитель: - Дівчата, а як ви в’язали в снопи пшеницю?

Дівчата: (Імітують, що в’яжуть: вдих через ніс – в’яжуть сніп, видих – «Ух!» - руки опущені донизу)

Вчитель: - А як ви виспівували, йдучи додому після жнив. Заспіваємо звук «А» у висхідному положенні на легато, а в низхідному на стакато – звук «О». (Спів учнів)

Вчитель: - А як ви ввечері , відпочиваючи після денної роботи, ходили збирати гриби? Заспіваємо про це поспівку «Диби – диби». (Спів учнів)

Вчитель: - Молодці.

Розучування пісні «Вийшли в поле косарі»

Вчитель: - Заспіваємо пісню неголосно, чітко промовляючи слова. Пам’ятайте про дихання, чітку артикуляцію.

Не забувайте за динамічний план.


4. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

·


Яка музика звучала на уроці?

• Який жанр народних пісень був головним на уроці?

Визнач, які пісні належать до жниварських.

• пісні, які співають увечері

• пісні, які співають під час жнив

• пісні про героїчні події

• пісні, які змальовують тяжку працю хлібороба

• пісні, які оспівують завершення жнив


5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні ми познайомилися з одним із жанрів української народної пісенної творчості – жниварськими піснями.

Усне оцінювання.
Каталог: bitstream -> 123456789 -> 4646
123456789 -> Звіт про науково-дослідну роботу регіональні особливості стану кишкової мікрофлори у дітей із соматичними захворюваннями зміни мікробіоценозу кишечника у дітей, хворих на гострий обструктивний бронхіт бронхіальну астму (проміжний)
123456789 -> Використання науково-технічних бд у наукових дослідженнях Васильєв О. В., к т. н
123456789 -> Розвиток банківського споживчого кредитування
123456789 -> Реферат дипломна робота містить 128 сторінок, 17 таблиць, 21 рисунок, список використаних джерел з 108 найменувань, 6 додатків
123456789 -> Урок з хімії у 9-му класі на тему: "Жири. Склад жирів, їх утворення. Жири в природі. Біологічна роль жирів"
4646 -> Урок № я люблю свою країну україну! Мета
4646 -> Мета: • навчальна: розкрити жанрову своєрідність українських народних дум та історичних пісень
4646 -> Урок головна пісня країни мета: · навчальна: навчити учнів, що таке головна державна пісня пісня; чим вона
4646 -> Конспект уроку музики у 2 класі бережанської зош І-ІІІ ст. №1 Вчитель : Атаманчук Михайло Іванович Тема уроку : Чарівний світ музики


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка