Урок з хімії в музеї "Класифікація неорганічних речовин та генетичний зв'язок між ними"




Скачати 166,83 Kb.
Дата конвертації23.03.2019
Розмір166,83 Kb.
Урок з хімії в музеї "Класифікація неорганічних речовин та генетичний зв'язок між ними"

В рамках проекту "Єдиний освітньо-культурний простір м. Львова"

Мета уроку

Дидактична: узагальнити знання про неорганічні речовини та зв’язки між ними;

Розвиваюча: розвивати пізнавальну активність учнів, хімічну мову, логічне мислення, сприяти розширенню їх  світогляду, культури, проводити аналіз вивченого, розвивати вміння порівнювати склад і властивості речовин, класифікувати речовини й реакції; встановлювати генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук.

Виховна: виховувати творче ставлення до практичного використання знань з хімії, відчуття прекрасного, дбайливе ставлення до нього

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

Форми роботи: бесіда, індивідуальна та групова робота.

Обладнання: опорні схеми, Періодична система хімічних елементів  Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, експонати Національного музею імені А.Шептицького, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Структура уроку

І.  Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань з питань:

а) класифікація неорганічних речовин;

б) встановлення генетичних зв’язків між класами неорганічних   сполук.

ІІІ. Осмислення, узагальнення, систематизація та коригування знань.

ІV. Підсумки уроку

V.  Домашнє завдання



«Я – крихітний олівчик у руці Господа,

який пише лист любові цілому світові»

Мати Тереза



І.Організація класу

Розгляньте різнокольорові картки, розміщені на столі.

Яка із назв об’єднує їх? (Неорганічні речовини).

Запам’ятайте епіграф нашого уроку (Слайд 2). До його обговорення ми повернемось згодом.

Цілі нашого уроку (Слайд 3) - узагальнити знання про неорганічні речовини, встановити генетичні зв'язки між ними. Ми будемо працювати як індивідуально (картки індивідуальних завдань) так і у групах (завдання для груп). Виконуючи індивідуальні та групові завдання, обговорюючи результати, ви зможете оцінити свою роботу згідно балів запропонованих у таблиці оцінювання.

Поділ класу на групи (Слайд 4).



ІІ. Актуалізація опорних знань з питань

Кожна з груп одержує завдання, виконує його та знайомить з результатами роботи згідно плану (Слайд 5,6).

—  Серед запропонованих карток виберіть ті, що відносяться до вашої групи.

—  Пригадайте визначення.

—  Поясніть зв’язок між ними.

—   Запишіть по 1 формулі до кожної групи.

Що ж об’єднує музей та неорганічні речовини (Слайд 7)? (Фарби містять неорганічні речовини.)

Дійсно до складу фарб входать пігменти - дрібні, нерозчинні у воді речовини,  що надають забарвлення фарбам (Сдайд 8). Ці пігменти змішують із розчинником та одержують фарби. До найдавніших із них належить сажа, глина, сурик, кіновар, білила. Які забарвлення можна із них одержати (Слайд 9,10)?

Розгляньте таблицю основних пігментів та доповніть класифікацію неорганічних речовин формулами та сучасними назвами природних барвників. Учні виконують індивідуальне завдання 1.

Чи пов’язані між собою згадані неорганічні речовини та як? (Слайд 11)



  • Між класами неорганічних сполук існує генетичний зв’язок, що ґрунтується на одержанні одних речовин з інших;

  • В основі генетичних зв’язків лежить можливість хімічних елементів

  • переходити з одних сполук  в інші;

  • Одну і ту саму речовину можна одержати кількома способами;

  • Генетичні зв’язки є підтвердженням основних законів природи.

Пригадаємо, як можна здійснити перетворення за поданими схемами? (Слайди 12-14)

ІІІ. Осмислення, узагальнення, систематизація та коригування знань

Запропонуйте спосіб добування сполуки своєї групи: «Неорганічні речовини» – солі, «Оксиди» - оксиду, «Основи» - основи, «Кислоти» - кислоти.

Виконайте групове завдання 2 (Слайд 15):


  • Здійсніть перетворення за поданою схемою;

  • За класифікацією пігментів обміркуйте зміну забарвлення;

  • До якої із розповідей учителя відноситься це перетворення?

  • Прокоментуйте його вказуючи хімічні назви речовин та типи реакцій, що відбуваються.

Ми не завжди з вами маємо змогу  самі здійснювати хімічні перетворення. Значно частіше ви спостерігаєте їх, або читаєте чи чуєте розповіді про окремі з них. Тому наступна частина уроку проходитиме у виставковому залі музею імені Андрея Шептицького, де ви ознайомитесь із колекцією найстаріших ікон виготовлених у ХІІІ – ХІV. Пригадайте правила поводження у музей та дотримуйтесь їх (Слайди 17 – 21 пропонують ікони, біля яких можна обговорювати наступну частині уроку).

Розповідь працівника музею:

Музей був заснований в лютому 1905 року греко-католицьким митрополитом Андреєм Шептицьким як приватна фундація під назвою «Церковний музей» для розвитку української культури. 13 грудня 1913 року урочистим актом музей передано в дар українському народові. Того ж дня експозиції були відкриті для відвідувачів. В 1930-х роках фонди музею нараховували більше 80 тисяч експонатів. У 1991 році музей було перейменовано в «Національний музей у Львові. Науково-художній фонд митрополита Андрея Шептицького». Музей отримав нинішній основний корпус — будівлю на проспекті Свободи, 20. З 2005 року Національний музей отримав сучасну назву.

На сьогодні фонди музею налічують понад 100 тис. одиниць збереження, репрезентуючи вікові традиції розвитку українського мистецтва та національної культури. Предметом особливої гордості є найбільша й найповніша в Україні колекція середньовічного українського сакрального мистецтва XII-XVIII століть. Це ікони, скульптура, рукописи і стародруки, декоративна різьба, металопластика та гаптовані церковні тканини. Найбільш багатогранно у збірці музею представлена ікона XIV-XVIII ст., здебільшого з теренів Західної України.

На прикладі найстаріших ікон знайомить з особливостями їх виготовлення на дерев’яних дошках, використання фарб (тампера), де природні неорганічні пігменти розмішувались на яєчному жовтку та пошарове нанесення фарб при створенні образів.

Ви щойно почули як наносяться фарби на полотно ікони, а зараз розглянемо детальніше зміни, що відбуваються з цим зображенням у часі. Фон ікони як правило був білим, але з часом він темніє. Найдавніше біле забарвлення одержували свинцевими білилами замішаними на яєчному жовтку. З часом захисний шар лаку ушкоджувався і відбувалась взаємодія компонентів білила з сірководнем, незначна частина якого завжди є у повітрі чи утворюється при розкладі яйця. Утворений сульфід надає зображенню сірого відтінку. Реставрація такої картини дуже кропітка справа. Посіріле зображення обробляють гідроген пероксидом. При цьому сірий сульфід перетворюється у білий сульфат.

Яка з груп виконувала це перетворення? (Учні демонструють написані реакції та коментують їх).





  1. Pb(OH)2 + H2S =  PbS + 2H2O

  2. PbCO3 +  H2S  =  PbS  +  CO2 + H2O

  3. PbS  + 4H2O2 =  PbSO+  4H2O

Перша реакція це взаємодія плюмбум(ІІ) гідроксиду з сульфідною кислотою, що утворюється з гідроген сульфіду у присутності вологи – належить до реакції обміну, нейтралізації. Наступна реакція обміну між пломбум(ІІ) карбонатом та сульфідною кислотою. Продуктом обох реакцій є сірий за кольором плюмбкм(ІІ) сульфід. Остання з реакцій  – це окиснення гідроген пероксидом плюмбум(ІІ) сульфіду у білий плюмбум(ІІ) сульфат.

Чи складно таким чином відновлювати зображення? Висловіть ваша думку.

Перейдемо до наступної ікони. Тут теж багато білої барви, яка могла бути одержана цинковими білилами.  Прослухаємо таку розповідь про реставрацію ікон з романа Мирослава Дочинця «Криничар»1:

«Божий Симко приносив у платині й старі дошки (ікони), почорнілі і закурені часом, аби їх відмолодити… Я занурював стару ікону у корито і теплим попелом густо посипав її лице. Широкою щіткою зчищав кіптяву, стежачи, аби луг не з’їв ні лак ні давнє письмо. Бо можна було залишитись із голою дошкою. Така промивка тривала довго і малими частками, доки з густої каламуті не прозирало давнє письмо. Якщо якийсь клапоть мені  не вдавалось вберегти, навчитель доточував рисунок і крив лаком. І було як нове.»



Яка з груп виконувала це перетворення? (Учні демонструють написані реакції та коментують їх).



  1. ZnO  +  2KOH  =  K2ZnO2 +  H2O

  2. K2ZnO2 +  2HCI  =  Zn(OH)2 +  2KCI

  3. Zn(OH)2 =  ZnO  +  H2O

Цинк оксид є амфотерним, тому при взаємодії з калій гідроксидом утворюється сіль калій цинкат та вода, реакція обміну. Утворена сіль вступає у реакцію обміну з хлоридною кислотою з утворенням нерозчинної основи цинк гідроксиду та солі калій хлориду. Нерозчинна основа при нагрівання розкладається на цинк оксид та воду.

Чи можна використати ці реакції для реставрації ікони? (Ні. Вже у першій реакції утворюється розчинна сіль, що стече з дошки. А нагрівання до розкладу цинк гідроксиду не витримає більшість пігментів).

Біла барва – це символ чистоти, святості. Яке ще забарвлення присутнє на більшості ікон. Так це червоний колір, що символізує мучинецтво або високий статус зображеного святого. З найдавніших часів як червону барву використовували кіновар.  Прослухаємо як описує одержання цієї фарби автор вище згаданого роману:

«Взяти оту ж кіновар. Він брав 100 золотників ртуті, 25 золотників горючої сірки і 8 золотників кривавника – червленої руди, яку у Шелестові засипали у плавильні печі. Сірка і кровавник стиралися на порох і засипалися у різні посудини, що клалися на вогонь із дубових дрівцят. Додавалася ртуть і все вимішувалося на вогні залізним прутом, доки він не почорнів. Тоді виливалося на чисту плиту  для остигання. І заново все розтиралось на кусючий порох, що аж око в’януло. І зливалося в глиняний пивничок з високою шийкою. Його належало за гніздити в жаровиння під саме горло й підкинути дров. Так калилося добу. Нарешті судинка розбивалася – і  маєш мастику. То була дуже добра кіновар.»



Яка з груп виконувала перетворення, що містять частину з реакцій даного опису? (Учні демонструють написані реакції та коментують їх).



  1. Hg + S = HgS

  2. S  + O2 =  SO2

  3. 2SO2 +  O= 2SO3

  4. SO3 + H2O  = H2SO4

Усі реакції є реакціями сполучення. Продуктами яких є гідраргерум сульфід, сульфур (ІV) оксид, сульфур (VІ) оксид та сульфатна кислота відповідно.

Від чого в’януло око майстра? (при окисленні сірки, утворюються кислотні оксиди, які при нагріванні поглинались ферум (ІІІ) оксидом, а при розтиранні потрапляли у повітря, викликаючи сльозоточивість та печію.)

Яку ще небезпеку приховує цей синтез? (Працюють з ртуттю, пари якої є токсичні, накопичуються в організмі, викликаючи нервові захворювання.)

Гідраргерум (ІІ) сульфід – чорного кольору, але  при нагріванні без доступу повітря при температурі 400о С перетворюється на червону видозміну – кіновар.

А зараз прослухаємо наступну розповідь (бібліотека). Основним постачальником свинцевих білил був острів Родос в Середземному морі. Фарб тоді не вистачало і коштували вони дуже дорого. Прославлений грецький художник Нікій з нетерпінням очікував прибуття білил. Дорогоцінний вантаж прибув в афінський порт Пірей, але там неждано виникла пожежа. Полум’я охопило і корабель з білилами. Коли пожежу загасили, розчарований художник піднявся на палубу корабля, надіючись, що не весь вантаж загинув. Дійсно в трюмі залишились бочки з білилами: вони не згоріли, а сильно обвуглились. Коли бочки розкрили, то здивуванню художника не було меж: в них була не біла фарба, а яскраво-червона. Так пожежа в порту підказала спосіб виготовлення прекрасної фарби – сурик.

Яка з груп виконувала це перетворення? (Учні демонструють написані реакції та коментують їх).





При нагрівання відбувся розклад плюмбум(ІІ) гідроксиду (реакція 1) та плюмбум(ІІ) карбонату (реакція 2) з утворенням сірого плюмбум(ІІ) оксиду. При неповному окисненні  останнього і утворився змішаний плюмбум(ІІ, ІV) оксид червоного кольору.

Який щасливий збіг обставин дозволив добути цей пігмент? (Те, що бочки знаходились в трюмі, де через нестачу кисню не окислились до плюмбум(ІV) оксиду.)

Нажаль час нашого уроку збіг як одна мить. Я пропоную вам розглянути ікони, дізнатись хто на  них зображений, набратись позитивної енергії та повернутись у класне приміщення для підведення підсумків.



ІV. Підсумки уроку

Підводимо підсумки обговорюючи наступні питання (Слайд 22):



  • Якими знаннями ви збагатилися на сьогоднішньому уроці? Чи виконали поставлені цілі?

  • Де можна використати набуті знання?

  • Пригадайте епіграф до уроку? Хто, на вашу думку, є цим олівчиком у руках Господа? (Жодна з ікон не підписана і автор її залишився невідомим. У час написання ікон заборонялось ставити на них своє ім’я, бо вважалось, що рукою художника водить Господь. Але таким олівчиком є і збирачі , екскурсоводи, реставратори, які донесли для нас ці скарби.)

Проаналізуйте свою працю та оцініть свою участь у роботі групи заповнивши таблицю, що на звороті картки з індивідуальним завданням (Слайд 23)

V.  Домашнє завдання

Вивчити § 19, виконати завд.170  з підручника і завдання з Робочого зошита (ст.87)

У вільну хвилину прочитайте книгу Мирослава Дочинця “Криничар”, де є багато цікавого і не лише з хімії.

Використана література:

І. Савчин М.М.  Робочий зошит з хімії 8 клас

2. Мирослав Дочинець «Криничар», Мукачево, Видавництво «Карпатська вежа», 2012.

3. Популярная библиотека химических элементио. М. вид. «Наука», 1977.

Додаток 1



Групові завдання

Група

«Неорганічні речовини»

Завдання 1



  • Класифікуйте неорганічні речовини.

  • Чому вони поділяються на прості та складні?

  • Дайте визначення та наведіть приклад солі.

Завдання 2

  • Здійсніть перетворення за поданою схемою.

  • За таблицею кольорів пігментів відзначте забарвлення.

  • До якої розповіді вчителя відноситься це перетворення.

  • Прокоментуйте реакції.

Група

«Оксиди»

Завдання 1



  • Класифікуйте оксиди.

  • Які речовини називають оксидами?

  • Що лежить в основі їх класифікації?

  • Наведіть приклад до кожної групи оксидів.

Завдання 2

  • Здійсніть перетворення за поданою схемою.

  • За таблицею кольорів пігментів відзначте забарвлення.

  • До якої розповіді вчителя відноситься це перетворення?

  • Прокоментуйте реакції.

Група

«Кислоти»

Завдання 1



  • Класифікуйте кислоти.

  • Які речовини називають кислотами?

  • Що лежить в основі їх класифікації?

  • Наведіть приклад до кожної групи кислот.

Завдання 2

  • Здійсніть перетворення за поданою схемою.

  • За таблицею кольорів пігментів відзначте забарвлення.

  • До якої розповіді вчителя відноситься це перетворення?

  • Прокоментуйте реакції.

Група

«Основи»

Завдання 1



  • Класифікуйте основи.

  • Які речовини називають основами?

  • Що лежить в основі їх класифікації?

  • Наведіть приклад до кожної групи основ.

Завдання 2

  • Здійсніть перетворення за поданою схемою.

  • За таблицею кольорів пігментів відзначте забарвлення.

  • До якої розповіді вчителя відноситься це перетворення?

  • Прокоментуйте реакції.

Додаток 2

Індивідуальне завдання _________________________________

Найважливіші неорганічні пігменти



Колір

Пігменти

бідий

TiO2 (рутил, анатаз); Цинковые белила – ZnO; Літопон - ZnS·BaSO4

Свинцовые белила 2PbCO3·Pb(OH)2



Чорний

Сажа – С,  Окалина – Fe3O4

Сірий

Порошкоподібні АІ,  Zn, Pb+PbO

Жовтий

Охра – FeO(OH) + AI2O3.2SіO2.2H2O;  - FeO(OH)

Оранжевий

Свинцевий крон -  PbCrO4.PbO

Червоний

Залізний сурик – Fe2O3; свинцевий сурик -  Pb3O4; кіновар - HgS

Синій

Ультрамарин 2[Na2O·Al2O3·3SiO2]·Na2S

Азурит 2CuCO3. Cu(OH)2



Зелений

Хром(ІІІ) оксид Cr2O3; Малахітова зелень Cr2O3 ·nН2О

Завдання 2

Доповніть класифікацію неорганічних речовин формулами та назвами сполук, що входять до складу пігментів.



Формула


Назва

Класифікація



Завдання 3

Запишіть рівняння реакції для одержання речовини вашої групи.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка