Урок з української літератури в 6 класі на тему: „ Кожна людина ― особистість



Скачати 221,26 Kb.
Дата конвертації11.12.2018
Розмір221,26 Kb.
Мануйлівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Відкритий урок з української літератури

в 6 класі

на тему:


Кожна людина ― особистість,

та чи завжди неповторна?

Федько як особистість”

(за твором В. Винниченка „Федько-халамидник”)

Підготувала:

Іотова Любов Мирославівна,

вчитель української мови та

літератури

спеціаліст вищої категорії

Тема уроку: Кожна людина — особистість, та чи завжди неповторна? Федько як особистість (за твором В. Винниченка „Федько-халамидник”)

Мета уроку:


  • навчальна — поглибити знання учнів про життєву долю В. Винниченка; розкрити ідейно-художній зміст оповідання „Федько-халамидник”; навчити аналізувати зміст оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного, виділяти риси характеру Федька і Толі, коментувати їх; акцентувати моральні чесноти Федька, внутрішні спонуки його добротворення;

  • розвивальна — розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, вміння робити висновки; підвищувати рівень загальної культури;

  • виховна — виховувати співчутливість, уміння співпереживати, творити й обстоювати добро; сприяти вихованню чесних, порядних людей, які вміють постояти за себе.

Цілі уроку

Учні повинні знати:

  • зміст прочитаного оповідання;

  • основні риси характеру дійових осіб;

  • зміст понять добро, совість, правда.

Учні повинні вміти:

позиції героїв оповідання;

  • висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити

аналогії з сучасним життям;

  • малювати словесний портрет Федькової душі.

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь і навичок (з використанням інформаційно-комунікативних технологій: мультимедійні слайди).

Обладнання: текст твору „Федько-халамидник”, ілюстративний та роздатковий матеріали, комп’ютер, мультимедійний проектор.

Методи та прийоми і форми роботи: бесіда за змістом твору, робота в групах, робота в парах, метод „Мікрофон”, „Незакінчене речення”, клоуз - тест, гра „Уяви себе професором”, творча міні-інсценізація на основі фрагменту із оповідання, „Займи й обґрунтуй позицію”, „Гронування”, „Нитки для обговорення”, словникова робота, словесне малювання, робота з фольклорним матеріалом.

Очікувані результати:

  • засвоєння учнями відомостей про В.Винниченка як неординарну

особистість;

  • оволодіння навичками аналізу оповідання В.Винниченка „Федько-

халамидник”;

  • усвідомлення ролі лідерства в житті кожної людини.


Ім’я уроку: „Добра людина надійніша від кам’яного мосту”.

Епіграф уроку: 1. Мій Боже милий,

як-то мало святих людей на світі стало!

Т. Шевченко

2. Люди всі по-своєму вперті:

Народившись, помирає кожна,

А живуть століття після смерті

Ті, що роблять те, чого „не можна”.

В. Симоненко

Методичне надзавдання: допомогти учням усвідомити слушність народного прислів’я „Правду говорить не язик, а душа”.

Випереджувальне завдання: намалювати ілюстрації до конкретного уривку твору, скласти поезію або написати твір(на вибір).

Хід уроку

І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Слово вчителя. Доброго дня всім! Діти, з яким настроєм ви прийшли на урок? Означте його, будь ласка, одним прикметником (Добрий. Гарний. Зацікавлений. Тривожний. Спокійний. Чудовий. Стурбований).

А тепер подаруймо одне одному усмішку, вона розпогодить наші душі, налаштує на добру роботу, бо сьогодні ми будемо торкатися струн душі головного героя того оповідання, яке не залишило вас байдужими…

Кожен із нас приходить у життя, несе свій хрест на свою Голгофу. По народженні ніхто не знає, що кому судилося в майбутньому. Подібно зернятку, що пускає ніжний пагінчик і чіпляється тонесенькими ворсиночками-корінчиками за матінку-землю, людина поринає у хвилі життя, стрічаючи і острови, і береги. Але хоча людина не знає своєї долі, все-таки Бог дав їй право вибору, морального (як кажемо ми в наші дні) вибору — йти дорогою добра чи дорогою зла. І саме сьогодні ми спробуємо, діти, разом з вами осмислити суть цих понять, аналізуючи вчинки героїв оповідання В.Винниченка, яке вас так схвилювало.

Поетичне слово-звернення вчителя до дітей:

Неначе цвяшок в серце вбитий,

отой Федько малий, той халамидник,

що від народження й до відходу в лету

ріку короткого життя не оповив брехнею.

***


Відчайдух і правдолюб,

він врятував нікчему й слабодуха.

А підлість, ницість і брехня

згубили золоту дитячу душу…

***

Мої діти дорогі! Ви плакали,



коли оповідання дочитали.

Як схвильовано мене питали:

„Це правда? Так було? Чому?”

Тож поговоримо про це,

відкривши для спілкування свої душі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель. Діти, події й герої цього оповідання віддалені від нас у часі, але внутрішні спонуки людських учинків були і є незмінні — ними рухає добро або зло. Наше завдання — глибоко осягнути зміст цих питань, щоб безпомилково оцінити поведінку Винниченкових персонажів, зокрема Федька і збагатити свій досвід правильними висновками. Зустрічаючись у житті з різними виявами людської моралі, ми повинні вміти протистояти злу, захищати добро, помножуючи його власними діями.

ІІІ. Активізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

Учитель. То ж запишемо тему уроку й перегорнемо першу його сторінку.
Слайд № 1

„Тема уроку. Портрет В.Винниченка”


Учитель. „Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури? Винниченка. Кого купують? Винниченка”, − так про письменника, з постаттю якого ми сьогодні продовжуємо більш глибоке ознайомлення, говорив Михайло Коцюбинський. А що знаєте ви про письменника?



Бесіда.

  1. Коли, де, в якій сім’ї народився Володимир Винниченко?

  2. Скільки дітей було в сім’ї Винниченків?

  3. Де навчався письменник?

  4. Творами яких авторів захоплювався?

  5. Як називалося перше оповідання В.Винниченка?

  6. З якого оповідання „починається” Володимир Винниченко як дитячий письменник?

  7. Яку посаду обіймав В.Винниченко в 1917 році після створення Української Центральної Ради?

  8. Прокоментуйте щоденниковий запис письменника: „Нехай український обиватель говорить і думає, що йому хочеться, я їду за кордон, обтрусюю з себе всякий порох політики, обгороджуюсь книжками й поринаю в своє справжнє, єдине діло — літературу… Тут у соціалістичній совєтській Росії я ховаю свою 18-літню соціалістичну політичну діяльність. Я їду як письменник, а як політик я всією душею хочу померти.”

  9. Коли помер В.Винниченко, де похований?

Відповіді

  • 26 липня 1880 р. у м. Єлисаветграді у селянській родині.

  • Четверо: Андрій, Василь, Марія (від першого шлюбу), Володимир.

  • Єлисаветградська чоловіча гімназія, але закінчити її не пощастило, так як у 14 років він написав свій перший літературний твір — поему про Запорізьку Січ, за що дістав „тиждень темного карцеру”; склавши екстерном іспити у Златопільській гімназії, вступив на юридичний факультет Київського університету (але вже з другого курсу його виключили за активне політичне життя).

  • Творами Т.Шевченка, І.Нечуя-Левицького, Панаса Мирного.

  • „Сила і краса”.

  • „Кумедія з Костем” — 1909 рік.

  • Очолив Генеральний секретаріат і став генеральним секретарем внутрішніх справ.

  • Політична діяльність — потреба часу, письменник — покликання душі.

  • 6 березня 1951 р. похований у французькому місті Мужен.

Учениця (представниця І групи). Високе, світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд — весь обрис свідчить про гідну затятість, помножену на самовпевненість, віру в безмір власних сил, титанічну натуру, сповнену сталевої міці, сили волі, завзяття, грандіозної енергії і витримки, але водночас добру і душевну людину.

Учень (представник ІІ групи). В. Винниченко — вольовий, упертий, був діяльним, переконував, доводив, гостро ставив в оборону свого мужицького походження, революціонер-практик.

Учениця (індивідуальне усне завдання). А ще В.Винниченко — імпульсивний, темпераментний, писав, малював, емігрував, емоційна, легко збудлива, художня натура, поет.

„Два запитання з теорії літератури”

  1. Дайте визначення оповідання як літературного жанру (Невеликий прозовий твір, у якому розповідається про якийсь епізод з життя одного персонажа або кількох).

  2. Дати визначення епічного твору (Епічним твором називається твір, у якому послідовно про щось розповідається, описується побут, історія життя, пригоди, вчинки героїв. У такому творі використовуються портретні, пейзажні описи, діалоги, монологи).

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Учитель. Сторінка друга: „Аналізуємо твір В.Винниченка „Федько-халамидник” , але спочатку я хочу познайомити вас із ім’ям нашого уроку ”.


Слайд 2 „Ім’я та епіграф уроку”


Учитель. Подумайте над ім’ям та епіграфами уроку для того, щоб зробити висновок в кінці уроку. Запам’ятайте їх!

А тепер напишіть на аркушах (тобто закінчіть речення) про те, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.

НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ”




Я ХОЧУ


БЕСІДА

  • Що означає прочитати твір? (Знати не тільки його зміст, але й пережити, уявити описане).

  • Ви прочитали оповідання. Чи співпереживали разом з героями? (Так, бо перед читачем розгортаються драматичні події, які хвилюють, вражають, викликають співчуття).

  • Що означає слово-прикладка в назві твору?

Словникова робота (у зошитах).

Халамидник:

  1. Босяк, голодранець

  2. Бешкетник, пустун, урвитель.

  • Чому автор назвав твір не просто „Федько”, а „Федько-халамидник”? (Автор словом-прикладкою окреслив вдачу свого героя — пустун, бешкетник — і водночас передав своє ставлення до нього: він любить малого розбишаку, вболіває за нього, співчуває йому).

  • Які враження викликав цей твір? (захоплення мужністю Федька, обурення бездушністю та егоїстичністю Толика).

  • Про що розмірковували, читаючи оповідання? (Про щирість і зрадливість у людських стосунках, про щедре на доброту серце Федька та боягузливість і егоїзм Толика).

  • Що відчули після прочитання твору? (Розчарування і прикрість за несправедливо жорстоке покарання Федька).

Учитель. А тепер я пропоную вам ознайомитися із ниточками-проблемами, які нам потрібно обговорити сьогодні на уроці.
Слайд № 2

„Нитки”


для обговорення


БЛІЦ-ОПИТУВАННЯ

  1. Хто головний герой оповідання?

  2. Назвіть другорядних дійових осіб.

  3. Чим Федько відрізняється від своїх товаришів?

  4. Як Федько ставиться до своїх друзів? Що в його поведінці вам подобається, а що ні?

  5. Хто були батьки Федька?

  6. Як вони виховують свого сина?

  7. Чи поважає Федько своїх батьків?

  8. Схарактеризуйте Толю (коротко).

  9. Батьки Толі. Які вони?

  10. Як Толя ставиться до своїх батьків?

  11. Чому Федько вирішив піти на річку й покататися на крижині?

  12. Про яку церкву згадується у творі? Що хотів довести до відома читача автор цією згадкою?

  13. Яка людина могла б вирости з Федька, а яка — з Толі. Аргументуйте вибрану позицію.

  14. Яка тема оповідання?

  15. Ідея твору.

  16. Тестування (відтворити прочитане. Додаток 1,2)


Слайд № 4

„Клоуз - тест”





Слайд № 5

„Відповіді”


САМООЦІНКА

Учні перевіряють свій тест та виставляють собі оцінки.

Учитель. А тепер глянемо на слайд „Два хлопчики”. Скажіть, хто з них і кого вам нагадує? Доведіть свою думку.


Слайд № 6

„Два хлопчики”


Відповіді дітей.

Цитатна характеристика образів

Опрацювання матеріалу :




Слайд № 7

„Гронування”


Питання до учнів. Чому цитати до характеристики Федька мають зелений колір, а Толі — червоний? Обґрунтуйте свою думку.

Учитель. Я пам’ятаю, як вас схвилювала поведінка не тільки Федька, а ще й жорстокість його батьків. Та чи може мати бути жорстокою до своєї дитини? Послухаємо, будь ласка, наших юних артистів. (Інсценізація „Живу без тебе, мій синочку”)

Автор.


Старенька мати йде до свого сина,

І плаче вузенька стежка у траві,

Стукоче серце в грудях, ниє спина:

- Синочку, рідний, іди в обійми мої!

Мама:

Живу без тебе, мій синочку.



Здається, плаче сонце, місяць, зорі, ніч і день.

І присмеркові сутінки розпуки

Мов сонну землю, душу мою оплели.

Син:


Знаю, мамо, знаю рідна!

З небес я бачу Вас завжди.

І сльози Ваші, що течуть,

Мов полинові ріки,

Бентежать душу ангельську мою.

Мама:


Я простягну до тебе свої руки,

зцілую рідні оченята.

Прости, моя дитино,

за всю мою жорстокість,

нерозуміння, за бідність нашу з татом!

Син:


Мамо, простіть себе, вам тоді буде легше!

Не злився я на Вас ні на землі,

Ні зараз тут, на небесах.

Душа моя, обпечена

несправедливими вітрами,

байдужою не стала ні на мить…

Мама:

Тече сльоза моя і падає додолу



Здається, в серце очі дивляться твої.

Їм тільки б жити, жити і творити —

Вони ж навік, дитинко одцвіли.

Син:


О мамо!

Навіщо дні так поспішають?

Навіщо сивина вплелась у Вашу,

Ще колись, густу косу?

Ви ж пам’ятаєте?

Народ жуватись треба пізно або рано,

Хоча би для того на цей світ,

Щоб вимовити перше слово „мама”,

Бо на землі святішого нема.

Мама:


Синочку, рідний, чуєш, як курличуть

У синім небі сумно журавлі?

Вони ж тебе до себе, синку, кличуть.

А ти лежиш в холодній цій землі.

Син:

Я чую, мамо, чую, як співають мені вони пісні.



Ти не журись, я крила розпростаю

І прилечу до тебе уві сні.

Автор. Вже присмеркові сутінки опали,

Сонну землю й душу оплели.

Самотні згорьовані хорали

Геть мамі дорогу замели…

Стоїть старенька на могилі,

І навіть квіти плачуть мовчазні…

Від сина погляд відвести не в силі,

А син довічно житиме у сні.


Учитель. Так можна виправдати батьків Федька чи ні? А в деякій мірі нам у цьому допоможе:
Слайд № 8

„Два будиночки”


(Діти відповідають).

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Прокоментувати подану схему, використовуючи свої знання з теорії літератури.


Слайд № 9

Гра „Уяви себе професором”


2. Робота з фольклорним матеріалом. Пояснити зміст прислів’їв та зв'язок їх з текстом оповідання.




Слайд № 10

„Фольклорний матеріал”


3. Словесне малювання. Подайте узагальнений портрет душі маленького героя.

Орієнтовна відповідь учня

Федько — дитячий ватажок. У ньому відвага, життєве завзяття, винахідливість, надійність. Водночас це малий бешкетник. У хлопчика безліч вад і недоліків. Та незважаючи на це, у нього є чого повчитися. Йому притаманні такі шляхетні риси, як чесність, совісність, велич душі. Федькова натура сповнена суперечностей, але вони не применшують його глибокої людяності, не переважують його великої щедрості на добро, яка особливо яскраво виявляється у готовності захищати слабшого і безпомічного.

Учитель. Противагою образові Федька у творі виступає образ Толика. Перед нами два протилежні світи. З одного боку — вуличний хлопчик Федько з хворим, виснаженим роботою батьком — „типографчиком” та змученою матір’ю. З другого — „ніжна, делікатна, смирна” та „чистенька і чепурненька” дитина Толя, його „благородний” і багатий „папа” та „чула і делікатна” мама.

Характери хлопців — теж цілковита протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх. Такий художній прийом у творі називається контрастом.




Слайд № 11

„Словникова робота. Контраст. Антитеза. Протиставлення.”


(Діти записують визначення в словничок з теорії літератури).

4. Презентація ілюстрацій. Прокоментуйте ілюстрації, покажіть відповідність художнього зображення конкретному уривкові твору.

Учні захищають свої роботи (усно).

VІ. Рефлексія. Оцінювання учнів.


Слайд №12

„Займи й обґрунтуй позицію”




  1. Чи можна вважати Федька ідеальною людиною?

  2. Обґрунтуйте своє розуміння імені уроку, його епіграфів. Кому вони присвячені?

  3. Проблемне запитання. Так все ж таки: чи можна вважати Федька неповторною людиною, особистістю?

Учитель. Разом із позитивними рисами у нього уживаються і негативні: звичка бешкетувати, інколи у своїх пустощах він не знає рамок. Не буває на світі ідеальних людей так само, як і абсолютно поганих.

Оповідання й тепер дуже актуальне. У нашому здебільшого черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось, я хочу, діти, щоб ми зараз попрацювали із роздатковим матеріалом „Абсолютні вічні цінності”.




Слайд № 13

„Абсолютні вічні цінності”


Робота у групах.

І група групує слова, які відносяться до поняття „ДОБРО”; ІІ група — слова, які відносяться до поняття „ЗЛО”.

Діти прикріплюють ці слова на дошці та визначають значення понять „ПРАВДА”, „СОВІСТЬ”.

Учитель. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що добре, а що погано. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.

Помилялись не тільки люди,

помилялись навіть святі.

Згадайте, Ісус від Іуди

мав останній цілунок в житті.

Ми не святі, не боги, а значить,

Не варто втішати себе дарма.

Але, як твій промах лиш ворог бачить, —

Друзів в тебе нема.

В. Симоненко „Помилка”

Учитель. Ми сьогодні говорили про дуже серйозні, навіть часом, і гіркі та сумні речі у житті. Та я маю надію, що у майбутньому у вашому житті все буде добре. Побажайте цього і ви самі собі.

Робота учнів із роздатковим матеріалом «Побажання щодо власного майбутнього.

Побажання вчителя учням:
Слайд № 14

„Матір Божа”


Учитель читає напам’ять вірш:

Бажаю, люди, вам усім добра,

Бажаю вам усім лише любові.

Душею й тілом будьте всі здорові,

Була б вам щасна будь-яка пора:

Весна і літо, осінь і зима…

Пора життя, хоч би яка — бентежна

І швидкоплинна, і така — безмежна,

Що їй ніяких вимірів нема.

Будь зелен- квіт…

Вже царство сивини…

І зміни барв, і тонів, і півтонів,

Зворушливих, мінливих, неповторних,

І радісним дарують, і сумним.

Творіть добро і буде — осяйним

Усе життя і день вам кожен ― гожим.

Живіть щодня в ладу зі словом Божим.

Творіть добро і опікуйтесь ним.

Даруйте іншим — радощі свої,

Сприймайте болі інших, наче власні.

І буде небо ваших мрій ― прекрасним,

Мов цвіт троянд і щебет солов’їв.

Творіть добро, цей Божий заповіт —

Віддайте в спадок, як беззастережність.

Краса душі, душевна наша щедрість

Хоч би там що — таки врятує світ.

Микола Лелюк

Або:

Робіть добро

Відгукуйтеся участю своєю

на крик зазивний і безмовне SOS

людини, птаха, навіть деревця, робіть добро.

Не ждіть від цього слави,

не ждіть багатства, знань чи похвали,

робіть добро

непоказно, буденно.

Це принесе найвищу з нагород,

ні з чим непорівнянне відчуття,

що ти живеш не марно на цім світі.

В. Крищенко




Слайд № 15

VІІ. Домашнє завдання.



  1. Обов’язково: вивчити напам’ять поняття з теорії літератури.

  2. „Вибери сам”. Скласти твір на одну з тем:

  • „Як би я був Федьком…”

  • „Бешкет для Федька — це забаганка чи потреба душі?”

  • Уявити щасливу розв’язку твору. Записати її як коротку епічну оповідь.

  • „Смерть Федька — це наслідок простуди чи душевної черствості рідних батьків?”

  • Написати листа улюбленому герою.


Додаток 1

Клоуз-тест

Продовжте думку:


  1. Батько Федька працював…

  2. Федько часто любив віднімати в хлопців…

  3. Батько Федька карав за провини, а потім давав…

  4. Федько не любив…

  5. Толі хотілося погуляти під …, а після чого він …

  6. Хлопці домовилися прогуляти заняття в школі, щоб подивитися на …

  7. Хлопці засперечалися про те, чи може…

  8. Дорослі лаяли Федька-халамидника, що поліз на кригу, але й …

  9. Федько вперше збрехав для того, щоб …

  10. Головний герой твору …

  11. Слово „халамидник” означає …

  12. Толя навіть не засмутився, коли не стало Федька: він побіг гратися…


Додаток 2

Відповіді:



  1. У друкарні.

  2. Паперових зміїв.

  3. Гроші за правду.

  4. Видавати товаришів.

  5. Дощем, застудився.

  6. Льодохід.

  7. Федько перейти річку.

  8. Хвалили за спритність, відвагу.

  9. Виручити Толю.

  10. Федько.

  11. Шибеник.

  12. Із чижиком, якого забрав у Федькової мами.

Каталог: resources
resources -> 2: нова бібліотечна послуга: використання інформаційних технологій та інтернету в бібліотеці
resources -> Теми рефератів (доповідей) з основ екології
resources -> Міжнародне ціноутворення
resources -> Робоча програма навчальної дисципліни історія міжнародних відносин для студентів IV курсу історичного факультету
resources -> Робоча програма навчальної дисципліни «Історія Західної Європи І Північної Америки Нового часу. Перший період»
resources -> Рефератів з курсу «Українська мова за професійним спрямуванням»
resources -> Програма навчальної дисципліни Еволюційна психологія напрям 030102 психологія
resources -> Програма курсу «інтелектуальна свобода та доступність інформації в демократичному суспільстві. Етика бібліотечного працівника»
resources -> Основи здоров'Я 2 клас Посібник для вчителя


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка