Урок-занурення «реактивний рух. Розвиток космонавтики. ВНЕСОК УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ У Розвиток космонавтики.»



Скачати 388,69 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації11.03.2019
Розмір388,69 Kb.
ТипУрок
  1   2   3   4
Урок-занурення

«РЕАКТИВНИЙ РУХ.

РОЗВИТОК КОСМОНАВТИКИ.

ВНЕСОК УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ У РОЗВИТОК КОСМОНАВТИКИ.»

Мета уроку:



  • з’ясувати поняття «реактивний рух», розглянути будову і рух ракети;

  • поглибити знання учнів про закон збереження імпульсу; розкрити ідею К. Е. Ціолковського та українських учених про використання ракет для космічних польотів;

  • виховувати у дітей почуття патріотизму і гордості за вітчизняних учених.

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу.

Обладнання: сегнерове колесо, посудина з водою, таблиці, плакати, кінофільм «Політ космічного корабля», графо-проектор.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань учнів.

Актуалізація опорних знань здійснюється у формі короткочасної

самостійної роботи. За допомогою графопроектора проектуються завдання самостійної роботи.

Варіант І.


  1. Імпульсом тіла називають добуток ... на ....

  2. Імпульс сили вимірюють у ...

  3. Вектор імпульсу тіла напрямлений так, як ...

  4. Дописати формулу: ...

  5. Невагомість – це ...

  6. Закон збереження імпульсу читається так: ...

Варіант II.

  1. Імпульсом сили називають добуток ... на ....

  2. Імпульс тіла вимірюють у ...

  3. Вектор імпульсу сили напрямлений так, як....

  4. Дописати формулу:

  5. Перевантаження – це....

  6. Замкнутою системою тіл називається...


II. Вивчення нового матеріалу.

Цікавим і важливим випадком прояву і практичного використання закону збереження імпульсу є так званий реактивний рух. Сьогодні ми з’ясуємо, що таке реактивний рух, які особливості цього руху, де широко використовується цей рух. Ми вже знаємо, що тіла утворюють замкнену систему, якщо вони взаємодіють лише одне з одним. Не змінюючи механічного стану системи в цілому, взаємодія може призводити до зміни механічного стану тіл, які її утворюють. Реактивним називається рух, який відбувається внаслідок відділення частини системи. Особливість цього руху полягає в тому, що прискорення чи гальмування тіла відбувається без будь-якої взаємодії з навколишніми тілами. Де можна побачити реактивний рух? Звернемося до досліду.



Проводиться дослід зі сегнеровим колесом. Звертається увага на те, що рух колеса починається тоді, коли виливається вода, а взаємодіють, тут колесо і вода.

А де ви вже могли бачити такий вид руху?



Очікувані відповіді учнів:поливання клумби; рух медуз, кальмара, «скаженого» огірка.

Але особливо широкого застосування такий рух набув у ракетній техніці. Розглянемо будову реактивної ракети.

Вивішується схема будови ракети.

Вона складається з таких основних частин

(мал. 1):

1 - головна частина ракети (корисний вантаж: наукові прилади, космонавти); Мал. 1 Мал. 2.


2 - паливо;

3 - окислювач;

4 - насоси;

5 - камера згоряння;

6 - реактивне сопло.

Звернемо увагу на призначення кожної частини. Газ, що утворюється у камері згоряння, і корпус ракети – це система двох взаємодіючих тіл. Гас є відокремлюваною частиною ракети. Перед стартом ракети її імпульс відносно Землі дорівнює нулю. Внаслідок взаємодії з корпусом ракети газ, що викидається через сопло, дістає деякий імпульс. Поки що вважатимемо, що сили притягання до Землі немає. Тоді ракета буде замкнутою системою, тому її загальний імпульс і після запуску повинен дорівнювати нулю. Отже, оболонка ракети з усім, що є в ній, також дістане імпульс, який за модулем дорівнює імпульсу газу, але протилежний за напрямом.

Припустимо спочатку, що весь газ, який утворюється під час згоряння палива, викидається з ракети вмить, а не поступово. Тоді внаслідок взаємодії і газ, і ракета набувають певної швидкості, а значить, мають імпульс (мал. 2):



Звідси: .

З останньої формули бачимо, що швидкість корпуса тим більша, чим більше відношення маси газу до маси корпуса ракети. Насправді, якщо, наприклад, швидкість газів 2000 м/с, то щоб швидкість ракети дорівнювала 8000 м/с, потрібно, щоб відношення , а якщо ракета летітиме на іншу планету і повертатиме назад, то маса палива повинна бути в 1000 разів більша за масу корпуса.

На відміну від інших транспортних засобів, ракета може рухатись, не взаємодіючи з жодними іншими тілами, крім продуктів згоряння палива, що містяться в ній самій. Саме тому ракети використовують для запуску штучних супутників Землі та космічних кораблів, а також для їхнього переміщення в космічному просторі. Там їм немає на що спиратися і ні від чого відштовхуватись, як це роблять земні засоби транспорту. У разі потреби ракету можна гальмувати. Саме так роблять космонавти, коли після закінчення польоту вони гальмують, щоб повернутися на Землю. Зрозуміло, що для цього газ із сопла повинен вилітати в той самий бік, куди рухається ракета.

Ідею використання реактивних двигунів для космічних польотів запропонував М. І. Кибальчич, наш український учений. Ми більше знаємо його як революціонера-народовольця. Особлива його біографія. (Учень зачитує коротку біографію.)



Микола Іванович Кибальчич – відомий революціонер, учений, народився у 1854 році в місті Короп на Чернігівщині. Закінчивши школу, їде в Петербург, де вступає до Політехнічного інституту. Зразу ж поринає в революційне життя. Бере участь у роботі газолабораторії в Петропавлівській фортеці. Працює над виготовленням пороху, снарядів і різних вибухових бомб.

Це було на той час новим у науці. Розробляє проект бомби, якою було здійснено замах на царя Олександра II.



Перебуваючи у камері, він написав трактат, де навів рецепт реактивного палива, повністю розробив подачу і згоряння палива в ракеті, розробив багатоступінчасті та багатокамерні ракети, запропонував змінювати кут нахилу двигуна і в такий спосіб керувати рухом ракети. У 1881 році у 27-річному віці був страчений за участь у замаху на Олександра II.

Ідею Кибальчича продовжили українець Ю. В. Кондратюк та К.Е. Ціолковський. Хто такий Юрій Кондратюк? (Учень зачитує коротку біографію.)


Каталог: resources
resources -> 2: нова бібліотечна послуга: використання інформаційних технологій та інтернету в бібліотеці
resources -> Теми рефератів (доповідей) з основ екології
resources -> Міжнародне ціноутворення
resources -> Робоча програма навчальної дисципліни історія міжнародних відносин для студентів IV курсу історичного факультету
resources -> Робоча програма навчальної дисципліни «Історія Західної Європи І Північної Америки Нового часу. Перший період»
resources -> Рефератів з курсу «Українська мова за професійним спрямуванням»
resources -> Програма навчальної дисципліни Еволюційна психологія напрям 030102 психологія
resources -> Програма курсу «інтелектуальна свобода та доступність інформації в демократичному суспільстві. Етика бібліотечного працівника»
resources -> Основи здоров'Я 2 клас Посібник для вчителя


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка