Урок зв’язного мовлення



Скачати 96,71 Kb.
Дата конвертації26.10.2018
Розмір96,71 Kb.
ТипУрок
Урок зв’язного мовлення.

Лист. Адреса.
Мета: удосконалити навички конструювати зв’язні висловлювання; будувати словосполучення і речення за законами граматики української мови; досягти єдності розвитку мовлення й мислення; формувати вміння аналізувати прочитане, почуте; навчити дітей оформлювати лист, підписувати конверт; виховувати, прищеплювати правила етикету під час листування.

Обладнання: пам’ятка щодо написання листа (Додаток №1);

терміно-понятійне поле (Додаток №2);

приклади листів (Додаток №3);

конверт часів Веливої Вітчизняної війни;

сучасний конверт;

прислів’я (на дошці).



Терміно-понятйне поле (записано на дошці):

адрес, адреса, індекс, конверт, лист, постскриптум (P.S.).



Прислів’я (записано на дошці):

Що написане пером, не вивезеш і волом.

Шабля ранит голову, а слово – душу.

Від теплого слова і лід розмерзає.

Не пиши, що знаєш, а знай, що пишеш.

Писать – не язиком чесать.

Не пером пишуть, а умом.
У кожного учня на парті – аркуш з терміно-понятійним полем (Додаток №2), приклад листа (Додаток №3).
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Учитель:

У нас урок зв’язного мовлення. Сьогодні ми з вами будемо вчитися писати лист, оформлювати конверт, поговоримо про етикет листування.

Якими правилами треба користуватися, про що треба пам’ятати під час написання листа?

Нам необхідно скласти пам’ятку «Як оформляти листи». Працювати ми будемо з вами разом. Я хочу, щоб ви скористалися своїм досвідом.


ІІІ. Робота над темою – вільна бесіда
Ви вже писали комусь листи?

Одержували відповіді?

Це приносило вам радість?

Дуже добре. Отже, перше правило листування ви вже вивели. Яке це правило? (Діти говорять, що не можна залишати листи без відповіді).

Учитель пропонує дітям послухати уривок листа і висловити свої почуття.

Дорога моя донечка!

Пишу тобі листа, бо хвилююсь за тебе, чи пам’ятаєш ти мої поради, як треба спілкуватися з людьми, як знаходити друзів? Хочу, щоб всі наші з тобою душевні розмови стали тобі зараз за потрібне. Пам’ятай: людина повинна завжди бути чесною та справедливою. Умій завжди відстояти свою точку зору.

Пиши більше про нових друзів, що з’явились у тебе в таборі. Що цікавого у вас відбувається.

У нас вдома все гаразд. Дуже чекаємо на тебе.

Твоя сім’я. Листа писала матуся.
(Діти говорять про приємне враження, багато ніжних слів, писала грамотна людина, теплий лист, повчальний та ін.).
Учитель пропонує подивитися на дошку і прочитати речення. Діти читають прислів’я, говорять, що це не звичайні речення, а усна народна творчість, крилаті вислови.

Учитель:

УНТ ще називають фольклором. А хто знає, як перекладається це слово з англійської мови?



(Народна мудрість)

Уміння доречно використовувати прислів’я або приказки в певній ситуації свідчить про дотепність, кмітливість людини.

Які прислів’я можна використати, щоб дати характеристику листа, який я вам зачитала, його автора?

(Діти відповідають)

Які види поштових відправлень ви знаєте?



бандероль

посилка

листівка

грошовий переказ

А чим відрізняється лист від, скажімо, листівки або телеграми?



(Розміром, конкретністю, метою написання: лист – розповісти, телеграма – сповістити, листівка – привітати).
Учитель пропонує перевірити це твердження і звернутися до аркушів-помічників (Додаток №2). Діти зачитують, як тлумачиться слово лист.
Учитель:

А для чого люди пишуть листи?



(Щоб спілкуватися на відстані)

Учитель:

Потреба спілкуватися виникла дуже давно. Уявляєте, перші листи, за ствердженням археологів з’явилися вже в кінці ІV на початку ІІІ тисячоліття до нашої ери в Єгипті. Першими листоношами були голубі. Люди використовували здатність голубів знаходити свою домівку за багато кілометрів.

Голуба віддавали тому, від кого чекали повідомлення. Маленький лист вкладався в легку залізну трубочку і кріпився до лап голуба. Такий засіб спілкування був дуже зручний під час війн у давні часи. У роки Великої Вітчизняної війни існувала польова пошта. На конвертах, зроблених солдатами, нічого, крім адреси, не було (Учитель показує конверт часів Великої Вітчизняної війни)

Листоноші, ризкуючи життям, доставляли листи воїнам, орієнтуючись лише за номером військової частини. Уявляєте, якою радістю був лист з дому для солдата.

Сьогодні, у століття комп’ютерів, люди мають змогу спілкуватися за допомогою техніки. Але листування залишається найприємнішим, найулюбленішим у світі засобом спілкування на відстані. Адже лист, написаний мамою, бабусею, другом, сестрою, онуками, їхньою рукою, їхнім почерком має вищу цінність для людини, яка його одержить, ніж набраний на комп’ютері текст. Ви згодні зі мною?

Учитель пропонує

подивитися хто такий адресат (Додаток №2)

Не дивлячись у підсказку, діти повинні догадатися, хто такий адресант, а потім перевірити правильність думки за аркушем-підказкою.

А хто буде адресантом, якщо Ви – автор листа?
Учитель:

Я вважаю, що лист – це творчість окремої людини. По тому, як написано, можна зробити висновок про його автора. Пригадайте своїх улюблених героїв з Простоквашино, написаний ними лист і ті наслідки, які він мав.

(Учитель пропонує дітям подивитися на лист, який лежить на парті у кожного) (Додаток №3).

Що ви можете сказати про його автора?

(Не знає правил правопису, лист брудний, немає підпису та дати)

Які прислів’я можна вжити, аналізуючи цей лист? (На дошці)

Ви не хочете бути схожими на автора цього листа або на героїв з Простоквашино?

Тоді давайте зробимо висновки, що треба пам’ятати, сідаючи писати лист!


(Діти роблять висновки:

- треба писати у доброму настрої;

- папір охайний, якісне чорнило, добрий почерк;

- звертатися на Ви;

- підпис, дата;

- не залишати листів без відповіді;

- перечитати;

- P.S., а не креслити, або робити вставки)


Що таке P.S.? (Діти дивляться у підказку) (Додаток №2)
Таким чином, діти майже самі, користуючись власним досвідом, стали укладачами пам’ятки «Як писати лист». Учитель говорить їм про це, роздає пам’ятку кожному і пропонує покласти її у папку ділових паперів.

Учитель:

Написати лист – це не лише сформулювати свої думки, записати їх на папері, але й оформити конверт.

Давайте пригадаємо деякі правила граматики.
Перед учнями на дошці конверт:


Адреса відправника, індекс
83025

Петров О.В.

вул. Петровського

б.123 кв. 55

Донецьк

Україна








Адреса одержувача, індекс
74258

Олені Петрівні Фроловій

вул. Молодіжна

б. 143 кв. 1

Харків

Україна



Наскільки важливо правильно оформити конверт?

Що ми пишемо на конверті?

Що таке адреса? (Діти дивляться у підказку) (Додаток №2)

З яким словом не слід плутати? (Адрес – дивляться в аркуш-підказку)


Учитель звертає увагу дітей на оформлення конверта (дані адресата – нижній правий куток, адресанта – верхній лівий), порядок запису, на те, які слова скорочуються, пригадують правила скорочення.

Чи обов’язково писати адресу відправника? Чому?

Як називають цифри-код? (Діти дивляться, що таке індекс). Учитель звертає увагу, що індекс п’ятизначний.

Чи листування – це безкоштовна послуга?

Чи знаєте ви слово філателіст? Серед вас є філателісти?

Учитель пропонує на наступний урок підготувати реферат-доповідь за темою «Історія марки».



Учитель:

Як пишуться імена, по батькові, прізвище ви ще не вчили. Я просила вас вдома подивитися в паспорт батьків або спитати у дорослих, у кого все ж залишилися питання я поясню кожному окремо. Пам’ятайте, що ваші помилки можуть привести до непорозумінь. Уявіть собі ситуацію: до нашого класу хтось надіслав листи. Прізвище адресата пишеться у Д.в. У класі вчаться Литвиненко Надія і Литвиненко Ілля. Адресант вказав лише прізвище. За правилами етикету ми не маємо права читати чужий лист.

Як нам бути?

Литвиненко

вул. В.Терешкової

школа №30

5-Г клас


Донецьк

Україна


Литвиненку

вул. В.Терешкової

школа №30

5-Г клас


Донецьк

Україна

Які запитання щодо оформлення конверта?

(Правильно оформлений конверт діти пізніше теж покладуть до папки ділових паперів).



Перевірка домашнього завдання. Необхідно було перекласти слова, словосполучення та речення, які допоможуть грамотно написати лист.

- посылать по почте;

- получил твоё письмо;

- я пишу тебе письмо;

- хочу рассказать о новостях;

- как ты живёшь;

- спасибо, благодарю за внимание;

- жду ответ;

- передавай привет сестре;

- до скорой встречи;

- приглашаю тебя;

- крепко обнимаю;

- пожалуйста;

- приезжай.


Чи корисними будуть знання, одержані сьогодні, в подальшому житті?

Що нового ви дізналися?

Пам’ятайте: Чого Іван не довчив, того й Іван не знатиме.
Учитель пропонує дітям почати писати листи, але спочатку з’ясовує, хто кому буде адресувати і дає такі рекомендації:

Хто пише мамі, бабусі – не жалійте ніжних слів, бо ви для них – найдорожчий скарб.

Якщо другу – пригадайте, чим вам друг цікавиться.

Якщо президенту або директору школи - пам’ятайте про звертання на Ви.

Під час написання діти користуються підказками у зошиті, на парті, учитель допомагає дітям індивідуально.

За 5 хвилин до кінця уроку діти зачитують початки своїх листів.

Д/з: дописати лист, оформити конверт.

Додаток №1



ЯК ОФОРМЛЯТИ ЛИСТ
1. Пишіть на якісному папері, чорнилом.

2. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.

3. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.

4. Дотримуйтеся композиції листа (початку, основної частини, кін-цівки).

5. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю.

6. Ставте розбірливий підпис, число.

7. Не залишайте листів без відповіді.

8. Перечитайте лист. Якщо ви забули повідомити про щось адресата, допишіть постскриптум (P.S.).

Додаток №2

ТЕРМІНО-ПОНЯТІЙНЕ ПОЛЕ
Адрес – письмове ювілейне привітання особі, установі.

Адреса – місце проживання людини або розташування установи.

Адресант – той, хто адресує, надсилає лист.

Адресат – той, хто одержує лист.

Лист – це текст, написаний у формі звертання до певної особи чи групи осіб, метою якого є повідомлення.

Індекс – умовна цифрова позначка.

Конверт – пакет із аркуша паперу, складеного з чотирьох боків кутками, в який вкладається лист, документ тощо для передачі будь-кому.

Постскриптум – приписка до закінченого й підписаного листа, як правило, позначається латинськими буквами P.S.
Додаток №3

Здрастуй Сашко!
Пише тобі твій друг Ігор. Я дізнався, що ти став гірше вчитися. Бери приклад з мене! У мене все гаразд.

Коли ви з мамою приїдите до нас у гості?

Я неможу вас дочекатися. Минулого разу ви привозили дуже смачні цурерки й опильсини.

Не забудьте привезти й цього разу. Коли приїдеш, я покажу тобі свій щоденик. Може тобі стане соромно іти почнеш вчитися краще.

У мене тільки з української мови чомусь низькі оцінки, а так я молодец.

Допобачення.



Ігор.
Каталог: doc -> files -> news -> 247 -> 24717
news -> Положення про опорний загальноосвітній навчальний заклад в питань роботи з основ здоров’я Загальні положення
news -> Тема майстер-класу: використання хмарних технологій у навчанні англійської мови. Мета: Освітня
news -> Різноманітність плодів. Лабораторна робота №10 "Будова і різноманітність плодів."
news -> Учнівська конференція «Чорнобиль – біль і трагедія України» Мета
news -> План-конспект бінарного заняття гуртка „Mit Spa? (музичне виховання + німецька мова) 7 клас
news -> Чарівний олівець
news -> Програм а література ( російська та зарубіжна) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою
24717 -> Урок зв’язного мовлення
247 -> Тема. Як живуть комахи. Мета
247 -> Урок з теми «Прикметник»


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка