Уроку з правознавства для 9 класу «Конституційні права і свободи людини і громадянина»




Скачати 86,02 Kb.
Дата конвертації08.03.2019
Розмір86,02 Kb.
Вільшанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Дергачівської районної ради

Харківської області
Методична розробка

уроку з правознавства

для 9 класу

«Конституційні права і свободи людини і громадянина»

Підготувала

вчитель правознавства

Бондаренко А.Л.



Тема. Конституційні права і свободи людини і громадянина

Мета: називати основні права і свободи людини і громадянина;

коментувати статті ІІ розділу Конституції України, пояснювати їх юридичний зміст;

аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина;

сприяти розумінню важливості конституційних прав і свобод та обов’язків для громадянина і держави;

виховувати світогляд, основою якого мають бути риси громадянської зрілості і відповідальність перед державою і суспільством.

Обладнання: дошка із записами, Конституція України, плакати за темою, дидактичні матеріали (картки із завданнями).

Форма проведення: ділова гра.

Хід заходу

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя.

Добрий день. Сьогодні ми з вами ознайомимося з конституційними правами і свободами людини і громадянина.

Часто в пошуках необхідної інформації ми звертаємося до періодики, оскільки в журналах, газетах висвітлюються актуальні проблеми, що турбують більшість членів суспільства.

Звернемося до юридичного вісника «Право і коментарі».



ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Редакційна колегія вісника «Право і коментарі» розпочинає свою роботу. Головний редактор Бондаренко А.Л.

Вивчивши запити, що надходять до редакції, темою наступного номера пропоную «Конституційні права і свободи людини та громадянина».

Завданнями для редколегії є:

- назвати основні права і свободи та обов’язки людини та громадянина, що закріплені в ІІ розділі Конституції України, пояснити юридичний зміст;

- аналізувати правові ситуації щодо дотримання чи порушення основних прав і свобод людини і громадянина;

- виховувати світогляд, основою якого мають бути риси громадянської зрілості і відповідальність перед державою і суспільством.

Роботу розпочнемо з перевірки матеріалу, що підготували журналісти для 2 сторінки.



2 сторінка: рубрики «Правова абетка», «Чорне-біле», «Юридичний радник», «Рядки народної мудрості» та соціальна реклама.

  • Рубрика «Правова абетка»

Завдання: дати визначення понять.

Конституція України; омбудсмен; громадянство; свідоцтво про народження, паспорт.



  • Рубрика «Чорне-біле».

Завдання: порівняти поняття.

Апатрид-біпатрид; права-свободи.



  • Рубрика «Юридичний радник»

  1. Назвіть підстави набуття громадянства України?

  2. Чи можлива втрата громадянства України?

  3. Громадянин Тунісу К. переїхав до України й виявив бажання отримати громадянство України. Однак, наміру вийти з громадянства Тунісу у нього не було. Чи отримає він подвійне громадянство?

(Ні. Відповідно до законодавства України, громадянин Тунісу К. не отримає подвійного громадянства, оскільки в Україні діє принцип єдиного громадянства).

  • Рубрика «Рядки народної мудрості»

Завдання: назвати прислів’я та приказки про зв’язок людини з країною.

Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

Свій край, як рай, а чужа країна, як домовина.

Рідна земля – мати, а чужа – мачуха.



  • Соціальна реклама «Громадянство України – це…»

Переходимо до 3 сторінки вісника.

3 сторінка: рубрика «Про головне…»

  1. Конституційні права і свободи

Вступне слово вчителя.

Основний Закон нашої держави закріплює основні права і свободи громадян України. В якому розділі Конституції України визначено перелік прав і свобод? ( ІІ)

Для кращого сприйняття матеріалу читачами, давайте розподілимо права і свободи за видами.


Робота з документом в групах

Завдання: розподілити статті КУ відповідно до видів. На виконання 3 хв.

1 група – громадянські, 2- політичні, 3 – економічні, соціальні та культурні.

(інформацію занести в таблицю)



Обговорення в «загальному колі»

  • Чому права і свободи закріплені в КУ називають основними?

(визначають найважливіші відносини між особою і державою).

  • Чому ст. 27 починається словами «Кожна людина має невід’ємне право…», а ст. 46 «Громадяни мають право…»?

Учитель.

Основний Закон нашої держави – Конституція країни закріплює основні права і свободи громадян України. Зазначимо, що обсяг прав і свобод, закріплених в Конституції не може бути зменшений або звужений, вони не можуть бути скасовані. Саме для деталізації змісту прав і свобод людини і громадянина в Україні приймаються відповідні Закони та підзаконні акти.



  1. Конституційні обов’язки громадян

(на дошці зображення, на яких державні символи, гроші, природа, військовий, школа)

  • Які асоціації у вас виникають, дивлячись на ці малюнки?

За відповіддю звернемося до Конституції України ст. 65-68.

  • Що таке обов’язок?

Обов’язок – це визначена законом міра обов’язкової поведінки особи, недотримання якої зумовлює правові наслідки.

«Права без обов’язків, то сваволя» - говорила Леся Українка.

Обов’язки покладаються на людину не з примхи держави чи суспільства, а тому, що без їх об’єктивної та усвідомленої наявності людина юридично та фактично не може користуватися своїми правами та свободами. Невиконання своїх обов’язків певною частиною членів суспільства шкодить його іншим членам, права і свободи яких відповідно ущемляються. Крім того це порушує баланс інтересів і створює умови для виникнення конфліктів між людьми.

Нехтування конституційними обов’язками не спричиняє позбавлення людини і громадянина конституційних прав і свобод, але зазвичай тягне за собою юридичну відповідальність.



Робота в групах

У вас на столах є конверти. Відкрийте їх.



  • Як можна переформулювати конституційні обов’язки, використовуючи прислів’я та приказки?

(ст. 65 «Захист Вітчизни» : Батьківщина – мати, умій за неї постояти; жить – Вітчизні служить; без верби і калини нема України;

Ст. 66 «Обов’язок не заподіювати шкоду природі»: природа не храм, а майстерня і людина в ній працівник;

Ст.67 «Обов’язок сплачувати податки і збори»: Україна – рідний край, про її добробут дбай; грішми воюють, грішми торгують, а без грошей—горюють

Ст. 53 «Право на освіту» : здобудеш освіту – побачиш більше світу; отримай знання замолоду – пригодиться на старості; )

Особливістю права на освіту є його обов’язковість.

Учитель.

Хочу звернути увагу на ст. 65 Конституції України. Будь-держава повинна бути здатною захистити себе, свої кордони, суверенітет і незалежність. Саме тому встановлено обов'язок громадян України захищати Вітчизну, її незалежність і територіальну цілісність.

Нині в Україні існує служба за призовом і контрактна військова служба. На строкову службу за призовом можуть бути призвані юнаки у віці від 18 до 25 років, які придатні до служби за станом здоров'я.

Рубрика «Діалог з юристом»

Дискусія.

Пропоную розглянути справу Сергія Ковальчука, що надіслав запит до нашої редакції.

Юнаку навесні 2014 року виповнюється 18 років. Його турбує питання: чи буде його призвано для несення військової служби до Збройних Сил України?

Повідомлення учня.

УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ № 562/2013. «Про строки проведення чергових призовів, чергові призови громадян України на строкову військову службу до внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України та звільнення в запас військовослужбовців у 2014 році»

Отже, Сергій Ковальчук зможе виконати свій військовий обов’язок. Однак, оскільки в Україні відмінено обов’язковий призов до Збройних Сил України, юнаки мають право нести військову службу у Внутрішніх військах Міністерства Внутрішніх Справ України.



Учитель.

Вам хочу наголосити, що потрібно постійно слідкувати за змінами законодавства, щоб дати правильну відповідь чи рекомендацію.

Вважаю, що матеріал третьої сторінки дасть можливість читачам вісника отримати ґрунтовну інформацію за головною темою номеру й допоможе у вирішенні життєвих ситуацій.

4 сторінка : «Запитуйте - відповідаємо»

Вчитель

Останньою є 4 сторінка, що має рубрику «Запитуйте-відповідаємо»

В рамках місячника правової освіти, журналіст нашого вісника відвідав дошкільний навчальний заклад. Повернувся звідти «не з пустими руками», а отримав серйозне завдання. Ото ж, до справи!

Завдання.

За ілюстраціями до мультфільмів назвати, які права і свободи було порушено.

Перегляд ілюстрацій з мультфільмів.

«Малюк і Карлсон», ст. 29 Коституції України.

«Попелюшка», ст. 43, 45, 52.

«Гидке каченя», ст. 27, 28.

«Чиполіно», ст. 47, 48

«Казка про золоту рибку».



VІ. Рефлексія

Гра «Світлофор»



Учитель.

Щоб направити матеріал до друку пропоную утвердити структуру та зміст наступного номеру. Для цього використаємо сигнальні диски.

(на сигнальних дисках зелений колір – зрозуміло, можу пояснити, червоний – не зрозуміло)


  1. Я можу назвати конституційні права, свободи та обов’язки.

  2. Я знаю, що таке обов’язок.

  3. Я можу довести нерозривність зв’язку між правами і обов’язками.

  4. Я можу пояснити, чому в КУ містяться основні права і свободи людини і громадянина.

VІІ. Підсумок заходу.

Заключне слово вчителя.



Ми з вами вивчили конституційні права і свободи людини та громадянина й ще раз довели істину, що не буває прав без обов’язків. Жити в суспільстві і бути повністю вільним від нього не можливо.


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка