Утворення хмар та випадання дощу. Модель хмари




Скачати 367,66 Kb.
Сторінка1/2
Дата конвертації14.11.2018
Розмір367,66 Kb.
  1   2
Тема: Утворення хмар та випадання дощу. Модель хмари

Ключові компетентності:



вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:



  • дотримується режиму навчальної діяльності, працює швидко і зосереджено;

загально мовленнєві вміння і навички:

контрольно-оцінні вміння:

інформаційно-комунікативна:

  • проводить самостійні спостереження та дослід;

загальнокультурна:

здоровязбережувальна:

соціальна: співпрацює в парі та в групі

Предметні компетентності

( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

  • пригадує теплові процеси (нагрівання, випаровування, конденсацію);

  • називає причини утворення хмар та випадання дощу;

Середній рівень:

  • розрізняє типи хмар;

Достатній рівень:

  • демонструє модель хмари за допомогою безпечного досліду;

  • дотримується інструкції і правил техніки безпеки під час проведення досліду;

  • знаходить (за завданням вчителя) в енциклопедіях, довідниках, науково – популярних виданнях інформацію про типи хмар;

Високий рівень:

  • обговорює в групі знайдену інформацію, порівнює її із власними спостереженнями та формулює відповідні висновки;

  • складає діалог дівчинки і хмаринки;

  • презентує творче завдання

План уроку

    1. Розгадування учнями кросворда з метою визначення теми уроку. (Додаток 1)

    2. Пригадування учнями теплових процесів (нагрівання, випаровування, конденсації).

    3. Розповідь вчителя з елементами бесіди про утворення хмар та випадання дощу (із використанням опорної схеми). (Додаток 2)

    4. Виконання учнями тестових завдань для перевірки сприймання усвідомленого. (Додаток 3)

    5. Демонстрування учнями моделі хмари шляхом проведення безпечного досліду (за інструкцією). (Додаток 4)

    6. Формулювання учнями відповідних висновків і записування їх у зошит.

    7. Знаходження учнями (за завданням вчителя) в енциклопедіях, довідниках, науково - популярних виданнях інформації про типи хмар та обговорення в групах здобутої інформації.

    8. Порівняння знайденої інформації із власними спостереженнями за змінами у природі .

    9. Розрізнення учнями типів хмар. (Додаток 5)

    10. Складання учнями в парах діалогу Маринки і Хмаринки. (Додаток 6)

    11. Презентація творчого завдання (за бажанням).

    12. Підведення підсумків уроку та повідомлення вчителем домашнього завдання: скласти діалог- інтерв’ю «Розкажи про себе, Дощику».



Додаток 1

Розгадайте кросворд і визначте тему нашого уроку:





1. П

о

х

м

у

р

о







2. Т

е

р

м

о

м

е

т

р




3. К

о

н

д

е

н

с

а

ц

і

я













4. В

и

п

а

р

о

в

у

в

а

н

н

я




5.О

п

а

д

и







      1. Умовний знак, що використовується для заповнення календаря погоди .

      2. Прилад для вимірювання температури.

      3. Перетворення водяної пари на краплинки води.

      4. Перетворення води на пару.

      5. Дощ, сніг, град – це … .





Додаток 2

Інформація для вчителя

 Хмара – це скупчення краплинок води або кристаликів льоду в атмосфері, досить щільне, щоб стати видимим. Для утворення таких скупчень необхідна присутність дрібних твердих часток – ядер конденсації. Звичайно хмари утворюються, коли вологе повітря охолоджується до температури насичення, відтак відбувається утворення  крапель води (конденсація) або кристаликів льоду (сублімація). Як відомо, з висотою температура знижується. Тому хмари, що утворюються у високих шарах тропосфери, складаються із кристаликів льоду, а ті, що утворюються нижче – із краплинок води.

Утворення опадів відбувається внаслідок укрупнення крапель води в атмосфері до таких розмірів, що вони починають випадати з хмар у вигляді дощу та інших опадів. Дощ зазвичай іде з «теплих» хмар, тобто з хмар із температурою, вищою за точку замерзання. Дрібні крапельки можуть збільшуватися настільки, що стануть дуже важкими, перестануть утримуватись в хмарі і проллються дощем.

Скільки важить хмара?

Вміст води в атмосфері порівняно невеликий - приблизно 0,001% від усієї маси на нашій планеті. Але водяна пара – незамінна ланка кругообігу води в природі.

Вода випаровується з відкритих водойм, з вологого ґрунту, її випаровують рослини, вода потрапляє в атмосферу під час дихання живих істот.

В атмосфері вода є у всіх трьох агрегатних станах. Конденсуючись, вона утворює хмари. Атмосферна волога, яка витрачається у вигляді опадів, поповнюється за рахунок постійного випаровування води. Оновлення складу води в атмосфері відбувається всього лише за 9-10 днів, тому атмосферна волога – найактивніша ланка кругообігу води в природі.

Незважаючи на те, що хмари здаються легкими, майже невагомими, вони містять значну кількість води. 1 м3 хмари може містити від 0, 1 до 10 г води. Оскільки об’єми хмар дуже великі ( десятки кубічних кілометрів), то навіть одна хмара може утримувати у вигляді води і кристаликів льоду десятки і сотні тисяч і навіть мільйони тонн води.

(Д. Біда «Сік життя»)



Опорна схема «Утворення хмари»



  1   2


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка