Види корисних копалин. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини



Скачати 96,45 Kb.
Дата конвертації16.10.2019
Розмір96,45 Kb.
Природознавство

Тема: Види корисних копалин. Використання корисних копалин у господарській діяльності людини.

Мета:

Хід уроку



І. Організаційний момент. Привітання з гостями.

1.Уже дзвінок нам дав сигнал

Що працювати час настав

Тож і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо

Та на уроці ми не просто слухаємо, а чуємо

Не просто дивимося, а бачимо

Не просто відповідаємо, а міркуємо

2.Ще один гість хоче завітати до нас на урок, але йому потрібна наша допомога. Він майже ніколи не покидає свої підземні володіння і тому хоче знати, яка ж сьогодні погода?

3.Прогноз синоптика

Сьогодні 17 листопада, останній місяць осені.

Температура повітря…. Стан неба…. Опади… Вітер…

А ось і наш гість – пан Кріт. В якій казці зустрічався нам цей герой? (Дюймовочка)

Хто написав цю казку? (Г.Х.Андерсен)

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Пан Кріт ненароком перекинув одну із своїх скринь з скарбами. Він просить нашої допомоги. Щоб позбирати скарби, потрібно виконати завдання, які він приніс у чарівній скриньці. За кожну правильну відповідь ви берете з коробочки на своїй парті фішку. (Вчитель демонструє зразки фішок). В кінці уроку ми порахуємо ваші скарби щоб отримати оцінку за урок.

Пан Кріт пропонує вам перше завдання. На дошці є картки із словами. Вам потрібно зняти картку і пояснити значення слова чи словосполучення. За правильну відповідь ви берете зі скриньки на вашій парті фішку.

Родовище – місце, де породи залягають у великій кількості.

Корисні копалини – гірські породи, які люди видобувають із глибини землі і використовують для своїх потреб.

Геолог – людина, яка вивчає і шукає гірські породи.

Кар'єр – місце, де видобувають гірські породи відкритим способом.

Свердловина –місце для видобутку рідких корисних копалин.

Шахта – місце для видобутку корисних копалин, які залягають глибоко в надрах Землі.

Гірські породи – щільні або пухкі маси, з яких утворена земна кора. Гірські породи бувають у трьох станах:рідкому, твердому і газоподібному.

2.Наступне завдання від пана Крота – природничий диктант.

Візьміть картку, подумайте і поставте позначку «+», якщо висловлювання істинне, знак « –» якщо хибне.

1

2

3

4

5

6

7

Кам’яне вугілля видобувають в шахтах

Гірські породи – предмети живої природи

Гірські породи створила сама природа

Газоподібних гірських порід не буває

Гірські породи бувають тільки твердими

Чорне золото – кам'яне вугілля

Природний газ добувають бурінням





















Перевірте, чи правильно ви виконали завдання.

Хто правильно поставив всі позначки, бере 3 фішки, хто припустився 1-2 помилок – бере 2 фішки, у кого помилок більше – бере 1 фішку.

3. Працюючи над вивченням теми, ви виконували завдання дослідницького практикуму. Використовуючи різноманітні джерела інформації дізнавалися, які корисні копалини добувають у Вінницькій області і звітували під час попереднього уроку . Сьогодні ми заслухаємо коротке повідомлення про результати вашої роботи.

Надаю слово нашим консультантам.

Вінницька область багата нерудними корисними копалинами. Господарськезначеннямаютьродовища каолінів і будівельного каменю. Найбільші з них — Глуховецьке ,Турбівське , Великогадомінецьке родовища каоліну. 

На території області виявлено близько 50родовищ гранітівгнейсів,

піщанників,найбільші з них, Витавське, Гніванське,Стрижавське



Жежелівське. Є також родовище фосфоритів (Жванське), крейди,

гіпсуглинпіску.

Паливні ресурси області обмежені і представлені торфом (Згарське, Войтівецьке, Рівське родовища), і бурим вугіллям. Ці ресурси мають місцеве значення.

На території області відкриті джерела мінеральних вод — Бронницьке, Садковецьке родовища ,в Хмільнику (радонові води),с.Житники, поблизу м.Козятин і в с.Липовці, уже 117 років в Мурованих Курилівцях працює завод мінеральної води «Регіна».

Ми дізналися про підприємства Вінницької області, на яких видобувають і обробляють корисні копалини.

Граніт видобувають у м. Вінниця в мікрорайоні Сабарів,у Стрижавському, Гніванському, Демидівському гранкар’єрах, в селі Цекинівка видобувають гравій.

Сировину для цегли видобувають в селі Зарванці, Северинівці,в містах Гайсин, Погребище.

Каолін в селі Глухівці Калинівського району, в Турбові

Глину і пісок для виготовлення кераміки – у Вендичанах, Ладижині,в селі Журава .


Фізкульт хвилинка.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Робота в групах.

1.В чарівній скрині пана Крота багато різних завдань. Він пропонує вам відгадати загадки.

1.Грію взимку я будови,

З мене паливо чудове,

Я потрібне для тепла,

З мене зроблені, до речі,

І такі корисні речі,

Як пластмаси, гума, фарба,

Ліки, спирт, бензин, смола.

Чи впізнали ви мене? Я — ... (вугілля кам'яне).

Знайдіть його в нашій колекції і розташуйте на червоному полі великої картки.

2.Роблять з мене речовини:

Фарби, штучнії тканини,

Ліки і картон, пластмаси,

— Отже, справжнє я багатство.

Хоч у болоті народився,

Але й на полі знадобився,

Бо я ще й добриво чудове.

А ще — зігрію я будови,

Бо і на паливо згоджусь.

Чи впізнали, як я звусь? (Торф)

Знайдіть його в нашій колекції і розташуйте на червоному полі великої картки.

3.Масляниста рідина,

З різким запахом вона,

Темно-бурий колір має,

Під землею залягає.

Чорним золотом її

Звуть всі люди на землі,

З неї роблять, любий друже,

Гас, бензин, машинне масло,

Фарбу, гуму і пластмаси. (Нафта)

Знайдіть його в нашій колекції і розташуйте на червоному полі великої картки.

4.Він завітав із-під землі

І по трубі забіг у хату

1 щоб жили ми у теплі

Він обігрів нам всі кімнати. (Природній газ)

Знайдіть його в нашій колекції і розташуйте на червоному полі великої картки.

Ці корисні копалини відносять до паливних(вчитель вивішує на дошку картку з словом «паливні»

Як добувають нафту і природний газ?(бурінням)

5.Зустрічається в природі,

Має шану у народі,

Тверда, бура чи червона,

Металічний має блиск.

І притягувати залізо

Вона має іще хист.

Метал з неї виплавляють

У шахтах, кар'єрах її добувають.

З неї у печах чавун виплавляють.

З нього ллють сталь,

Роблять речі сталеві,

Ну, а основа речей металевих

Буро-червона, важка і тверда

Це залізняк, чи... (залізна руда).

Рудні корисні копалини – це різні руди з яких виплавляють

метали. Залізна руда, мідна руда, алюмінієва руда.

Відшукайте їх в нашій колекції і розташуйте на блакитному полі великої картки. Вчитель вивішує на дошку картку з словом «рудні»

6. Це відомо для дитини: Глечики виготовляють з... (глини).

7. З мене можна пам'ятник зробити,

Коли треба роздробити,

Я годжуся на бруківку,

Для спорудження домівки,

Я не мармур, не магніт,

А такий собі... (граніт).

8. Без якої корисної копалини не може працювати жоден учитель? (Крейда)

9. Я родом з дна морського, природи я дитина

Від мармуру до крейди — це все моя родина,

Ми містим газ, від оцту пускаєм бульбашки

Потрібні в будівництві, усі ми —(вапняки)

10.Мене ти побачиш на березі річки чи моря

Я дрібненький і сипучий (пісок)

11.Коли зламаєш руку ти,

Завжди врятує від біди.

І хоч у тебе настрій скис,

В лікарні вдягнуть швидко... (гіпс).

Відшукайте їх в нашій колекції

Ці корисні копалини належать до будівельних або нерудних. Вчитель вивішує на дошку картку з словом «нерудні».

Хто дав правильну відповідь – бере фішку.

Фізкультхвилинка.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


  1. Робота з підручником

а) Гра «Розвідники»

  • Прочитати перші 3 абзаци на с.48-49.

  • Про яку групу корисних копалин йдеться? (Рудні корисні копалини)

Знайдіть рядки про видобуток залізної руди.

  • Прочитайте речення, в якому розповідається про те,що виготовляють із залізної руди.

б) Гра «Естафета»

Прочитайте про горючі корисні копалини естафетою.

в) Критичне читання.

Опрацюйте текст про будівельні корисні копалини на с. 50-51. Зробіть олівцем на полях позначки «+» - знаю, «-» - не знайоме, «!» - викликає інтерес.

2.Пан Кріт підготував для вас цікавий мультфільм. Уважно перегляньте його.

3.Робота в групах.

Наступне завдання з скриньки пана Крота. Дістаньте предмет із скриньки, обговоріть в групі яку корисну копалину використали для його виготовлення.

ІV. Підсумок уроку.

На які групи поділяються корисні копалини?

Колекція пана Крота постійно збільшується і йому необхідно побудувати нову комору. Нагадайте, які корисні копалини йому для цього знадобляться?

(Граніт, пісок, глина, вапняк, гіпс)

Чим пану Кроту обігріти своє помешкання?

(Кам'яне вугілля, природний газ, торф, нафта)

Яку групу корисних копалин ми ще не назвали? Яку користь вони приносять людям?

Запаси корисних копалин у надрах землі не безмежні і з кожним роком вони зменшуються .Чим більше ми знаємо про те, що нас оточує, тим краще ми можемо використовувати це і оберігати.

Подумайте і скажіть, чи можете ви зробити свій внесок у справу відповідального ставлення до корисних гірських порід?

(Бережливо ставитися до речей, які з них виготовлені, змайстровані.

Економно витрачати газ, воду.

Пан Кріт дякує вам за гарну роботу на уроці. Підрахуйте свої скарби і запишіть на картці у відповідне віконечко.

У кого 12 фішок? 11? 10? 9? 8? 7?



Гірські породи, які зображені на ваших фішках можна назвати одним словом – самоцвіти. Інформацію про кожний коштовний камінь ви можете прочитати в №1 газети «Колосочок» за 2013 рік.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка